Wat in de winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Wat in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 11:01

Wat doen jullie met jullie paarden in de winter?

Bij sneew valt het nog mee, maar mijn paardje heeft ijzers en dan krijgt hij binnen de paar minuten van die vervelende ijsklopen onder zijn hoeven waardoor hij weer niet verder kan. Heeft hier iemand een oplossing voor? want ik ga wel graag wandelen in de sneeuw, maar er is niks aan als je elke honderd meter moet stoppen en ijs uit zijn hoeven kloppen. Boos!

Maar als het ijzelt, wordt ons terrein een echte schaatspiste. Ik heb gewoon te veel schrik dat hij uitglijdt op het ijs en zijn been breekt en dan heb ik als enige keuze nog: hem in zijn box laten Huilen

En als het gewoon vriest, dan ga ik wandelen op de openbare weg. Lekker veel vervelende automobilisten tegenkomen Scheve mond

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:09

betreft de sneeuw, onderkant van de hoeven goed invetten, dan blijft het niet plakken

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 11:11

Bedankt, ga ik zeker proberen (wedden dat het, nu ik het weet, deze winter niet gaat sneeuwen Boos! )

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:17

Op mijn vorige stal was het een kwestie van het pad van de box naar de binnenbak sneeuw- en ijsvrij maken ... nu is dat anders. Het erf wordt wel ijsvrij gemaakt, en ik heb begrepen dat de toegangsweg zo vaak gebruikt wordt door gierkarren ed dat hij door de ammoniak niet bevriest OK dan! . Gelukkig hebben we een hele ruime binnenstal, dus als het écht niet anders kan, kun je binnen ook nog rondjes wandelen met je paard.

Mijn paard heeft geen ijzers, dus kan in de sneeuw redelijk uit de voeten. Ik vind het alleen doodeng om op glad spul te lopen; ze heeft een paar jaar geleden haar kniebanden verrekt en ik ben doodsbang dat ze uitglijdt en weer met hetzelfde komt te zitten. Heb nl. gemerkt dat dat been sowieso minder stabiel is.

Linde

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:41

Gelukkig hebben we hier in nederland niet zo veel sneeuw (nou ja gelukkig....) Afgelopen jaar 3 dagen ofzo? Ik kon gewoon niets! Die van mij stond ook op ijzers en inderdaad dikke ijballen eronder (ook na invetten, alleen dat paar minuten later...) wij hebben mooie grote buitenbak, maar dat was een en al sneeuw, en de binnenbak daarvoor moet je een aflopende betonnen helling af.... ja, dat wil niet zo he, als het gevroren heeft. De stal is niet zo groot dat je ook echt daar kan stappen dus mijn paard heeft 3 dagen binnen gestaan! Ik vond het vreselijk, ik geloof eigenlijk dat hij het wel lekker rustig vond...

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 13:06

Bij ons sneeuwt het ook niet vaak hoor, (wij liggen nog meer naar het zuiden Haha! ) Maar ja die paar dagen dat ze in stal moeten blijven vind ik erg. Dan borstel ik, knuffel ik en masseer en stretch ik zijn benen een beetje.

Maar we hebben geen binnenbak en zelf geen binnengang, mijn paard loopt gewoon rechtstreeks naar buiten van uit zijn stal. Dus we hebben echt geen keuze als het te glad is.

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:09

Ik ging ook altijd lekker wandelen in de winter.. Maar kreeg ook van die vervelende ijsklompen onder haar hoeven..dan ging ik weer een stukje op de sneeuwvrije openbare weg en dan weer eruit lopen..maar das idd een goede tip van de hoeven invetten..ga ik igg ook eens proberen.. Knipoog

!Update profiel!

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:36

Hoeven invetten werkt echt niet altijd. Ik heb het verleden jaar ook gedaan, maar hij bleef klompen houden in de sneeuw.
Ik heb ook nog wel eens een truc van oude sokken over de hoeven aantrekken gehoord, maar die heb ik nog niet geprobeerd.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:57

Uhhm, wij hebben nog nooit ergens last van gehad. Ook ijsklompen heb ik op de paarden hier nog niet meegemaakt. Wij hebben alles zonder ijzers, met een keer een uitzondering na...Ik weet dus niet hoe wij het voor elkaar krijgen.

Misschien moet je in de winter bij ons op stal komen staan? Haha!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:00

oude sokken over de hoeven werken iig niet, heb ik al geprobeerd Haha! Wat ik nou meestal doe, ik de onderkant van de hoeven met uierzalf insmeren, dat werkt wel bij mij. Of de hoefsmid vragen om winterbeslag, dan doet hij een stukje rubber tussen het ijzer en de hoef.

[o]

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:06

heb het niet erg op ijzers! je kan ook hoefschoenen proberen zijn wat duurder in aanschaf dan ijzers maar gaan langer mee,en zijn veel beter voor de hoeven en je hoeft ze alleen maar aan te doen als je buiten gaat rijden en op een verharde ondergrond komt! en daarbij komt dat je met ijzers uit kan glijden en deze hoefschoenen niet!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:14

Idd, zonder ijzers heb je dat probleem niet.. maar ja, dat is natuurlijk niet echt een antwoord op je vraag.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:43

Dit jaar laat ik voor het eerst sneeuwplaatjes tussen hoef en ijzer slaan. Het zijn een soort ringen die ervoor zorgen dat de sneeuw zich niet zo vastklontert. Als het goed is kunnen ze 2x mee en dat zou dan precies de meest vervelende maanden overbruggen. Misschien dat je smid je daar aan kan helpen?

Verder laat ik ze met vorst gewoon lopen. Ook met een ongelijke bak redden ze zich prima. Alleen gladheid is vervelend en daar strooi ik zand tegen. Maar gelukkig ijzelt het minder vaak dan dat het sneeuwt.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:47

Kweetniet...... mijn paarden staan zonder ijzers. Ze hebben wel een loopstal, maar die gaat nooit dicht ook niet als het spekglad is. Omdat ze altijd buiten zijn zijn ze ook zelf voorzichtig in de wei.
Bij mijn verzorgpaarden gingen ze altijd voorzichtig stappen van de stal nar de longeerbak, die eerst helemaal sneeuwvrijgemaakt werd, en dan werden ze allemaal gelongeerd. De mest in de hoeven hield het sneeuw weg en dan in de bak hoeven uitkrabben.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:03

patrice schreef:
heb het niet erg op ijzers! je kan ook hoefschoenen proberen zijn wat duurder in aanschaf dan ijzers maar gaan langer mee,en zijn veel beter voor de hoeven en je hoeft ze alleen maar aan te doen als je buiten gaat rijden en op een verharde ondergrond komt! en daarbij komt dat je met ijzers uit kan glijden en deze hoefschoenen niet!


Best leuk hoor die hoefschoenen, maar ik denk niet dat je daar wedstrijden mee mag rijden.
Dus ik heb liever ijzers.

En wat betreft de sneeuw, ik vette mijn hoeven heel dik in met hoevenvet en dat hielp idd goed Haha!

En ik sta bij een Manege met 2 binnenbakken en overloop door de stal.
Dus ik hoef 's winters de straat eigenlijk niet op met de sneeuw.

Beetje mazzel.

Ik kom dan alleen buiten om gave foto's te maken met het sneeuw

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie


patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:34

hai noureyev nee helaas (voor de dressuur ruiters) zijn hoefschoenen niet toegestaan op dressuur wedstrijden reden is onbekend,maar het is wel toegestaan op endurance wedstrijden,ze zijn er wel mee bezig om dit wel toe te laten op dressuur wedstrijden.heb een vraagje is het belangrijk/verplicht om je paard te laten beslaan voor de dressuur wedstrijden? heb hier dus echt geen verstand van,dan loopt het paard toch gewoon op een zachte ondergrond? ja oke als je buiten gaat rijden dan zijn de ijzers een uitkomst maar dan nog loop je toch het meeste gedeelte op de zachte berm ik rijdt zelf alleen maar buiten en SYL heeft ook geen ijzers gaat perfect trouwens

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 19:20

Ik heb ijzers omdat ik moet voor mijn paardje, hij heeft 'orthopedische' ijzers nodig. Anders zou ik het misschien zonder ijzers doen, hoewel we veel buitenrijden op verharde wegen, dus ik weet niet of dat dan aan te raden is.

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:30

waarom ijzers in de winter? dan rijd je toch veel minder buiten? Ik wel iig, en rijdt meer in de bak, en heb nooit last van ijsklompen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:34

Met dit weer doei k alles nog, maar het vreist ook nog niet dus er zijn nu nog geen problemen. Maar straks als het vriest en de weg is zoals elke winter een schaatsbaan (echt waar, ik ga elke winter minstens 5 keer op m'n bek als ik van de oprit afrijd...)
ga ik gewoon een stukje de bossen in, daar ligt dan sneeuw en dat blijft meestal ook onder de hoeven plakken zonder ijzers invetten helpt iid goed.
en de rest van de winter staan ze gewoon overdag in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:41

Gelukkig hebben we een binnenbak, dus in beweging houden zal geen probleem zijn. Nu nog hopen dat er een route van de stal naar de bak gestrooid wordt Haha!, maar daar ga ik wel van uit. Mocht dat niet zo zijn dan bind ik hem gewoon jutezakken om zijn voeten tijdens de route naar de binnenbak en terug .

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:41

helpen jutezakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:34

hahaha Corine dr paard met jute zakken ik zie het al helemaal voor me!!! Haha!

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:56

linde, helpt het niet om op de betonnen afrit verse mest en/of zand te strooien, als je dat nu es strooit (eerst mest, en daarover zand) over de breedte van 1.5-2 m en je paard jutezakken ombindt, dan moet dat toch te doen zijn? of een omweg maken as dat kan?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers