[NH] Iemand raad? lang verhaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

[NH] Iemand raad? lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 12:02

Vorig jaar heeft mijn paardje tijdje stil gestaan door samenkomst van omstandigheden. We zaten in het midden van een verhuis (paarden inbegrepen), ik zat even in een rijdipje (moest door verhuis twee van mijn lievelingspaarden achterlaten Huilen ), Marengo had weer eens beetje mank gestaan, ik had net een nieuw vriendje Bloos! Mijn paard heeft hoofdzakelijjk op de wei gestaan en af en toe (gem 1 tot 2 keer per week) ging ik er wel nog mee wandelen.
Dit heeft eigenlijk geduurd tot april dit jaar ik vind het eigenlijk vreselijk maar ik had echt geen zin om te rijden. Ik had ondertussen wel 2 verzorgsters die met mijn paardje wel gingen wandelen. In totaal heeft hij bijna een jaar bijna alleen gewandeld en op de wei gestaan.

In mei was ik uit mijn dipje geraakt en wou ik weer met volle moed herbeginnen met in de piste te rijden. Maar natuurlijk ging dit van geen kanten. Marengo had ondervonden dat het veel fijner was alleen te wandelen en te weien Knipoog en dat hij liever niet meer dressuur reed. Ik heb dan lessen genomen bij mijn schoonbroer maar dat verbeterde ook niet echt. heel de zomer heb ik tevergeefs vanalles geprobeerd om hem weer te motiveren (en mezelf ook want ik was weer gedemotiveerd).
Onze problemen waren vooral de volgende: hij liep niet meer aan de teugel (vroeger was dit geen probleem) en hij was nog slomer dan hij vroeger was. We hebben wat vitamine en krachtvoer bijgegeven op aanraden van de DA (want hij had eind vorig jaar zware koliekaanval gehad en was erg vermagerd).

Op wandeling zagen we wel het effect van die vitaminen, hij leefde helemaal op en speelde weer de jonge arabier (1) hij is niet meer zo jong en (2) hij is zeker geen arabier Haha!
Maar in de piste was er geen enkel verschil. Ik besloot dat ik het eens op een andere manier wou proberen.

Na wat surfen op het net kwam ik op de site www.horsemanship.org terecht. Daar heb ik iemand gevonden die me les is komen geven. Drie weken geleden is hij voor de eerste keer gekomen. Hij denkt dat Marengo even goed gedemotiveerd is en dat ik teveel vraag in eens. Omdat ik gewoon was dat hij dat allemaal kon.
Nu moet ik dus een ding per keer vragen. Ik rij voorlopig kwartier in de piste met over het algemeen lange teugel en moet hem leren weer naar de benen te luisteren. Eens hij draaft mag ik niet meer met mijn benen eraan komen. Af en toe mag ik hem eens aan de teugel nemen, maar als hij geeft, moet ik direct weer lossen en belonen.

Het probleem is dat ik nog steeds de eerste vijf minuten moet stampen (en dat meen ik) eer ik hem in draf krijg. (Ik mag geen zweep gebruiken en eigenlijk geen sporen, die gebruik ik wel af en toe, maar zit ik zeker niet konstant mee te prikken) Als hij dan eindelijk draaft mag ik in principe geen benen meer geven. Maar hij draaft verschrikkelijk traag. Echt loom Scheve mond
Mijn schoonbroer (die wel altijd puur engels heeft leren rijden) staat niet helemaal achter deze manier. Hij denkt dat mijn paard geen verschil meer maakt tussen werken en plezier en dat hij op deze manier maar met mijn voeten speelt. Nu ga ik zondag weer op wedstrijd dus heb ik vorig weekend beetje getrained aan korte teugel en ik moet zeggen dat hij wel weer perfect (nog beter als vroeger) aan de teugel komt. Dus hierop heeft NH vind ik wel een positief effect.

Beetje lang verhaal, maar ik vind het moeilijk om dit goed uit te leggen Huilen Ik hoop dat iemand de moed heeft om het volledig te lezen, want ben beetje raadeloos. Ik geef hem geen vitaminen meer want dan kunnen mijn verzorgsters er niet meer mee gaan wandelen. Maar hoe krijg ik hem dan weer actiever in de piste?

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:12

Buitenritjes maken? En dan geledelijk aan weer in de piste gaan rijden?

Een paard dat zo lang vrij is geweest kan niet meteen weer in model komen, en aan de teugel gaat al helemaal niet.

Om je paard toch wat voorwaartser te krijgen zou ik veel overgangen rijden. En als je paard niet luistert naar je been, zou ik toch een spoortje willen aanbevelen, of een zweep. Je hoeft hem meestal niet te gebruiken, als je hem maar bij je hebt....

Je suis Charlie.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:29

misschien als je spelletjes met hem speelt, wordt hij weer actiever?? veel balkjes draven en die verhogen ofzo.. zodat hij meer opmoet letten en zijn benen op moet tillen.. gaat hij waarschijnlijk ook meer passen maken lijkt mij..

euhm.. Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:52

Het opvallende is dat je verteld dat je zo veel aanwijzingen moet geven voordat hij reageert. Dat betekend toch dat hij dood is voor je been.
Heb je nog gelongeerd voordat je er op stapte? Misschien heeft hij ergens last van (en al is het maar dat hij vreselijk stijf is) en moet hij eerst los worden gewerkt. En heb je moeilijkheden om dat te doen terwijl je er op zit, dan doe je het toch ernaast?

Je suis Charlie.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 15:34

Citaat:
Het opvallende is dat je verteld dat je zo veel aanwijzingen moet geven voordat hij reageert. Dat betekend toch dat hij dood is voor je been.

Ja dat is zo, hij is volledig ongevoelig voor beenhulpen en dit proberen we op te lossen. Stemhulpen werken wel, maar daar is m'n schoonbroer verschrikkelijk tegen, hij vindt dat je geen stemhulpen moet gebruiken, paarden moeten luisteren naar het been.
(Ik lig constant in discussie met mijn zus en schoonbroer, gister weer: longeerde ik de pony van mijn zus die beter luistert naar de stem dan naar de longeerzweep en kreeg ik weer commentaar dat ik teveel stem gebruikte. Akkoord het is de pony van mijn zus, maar ik gebruik altijd meer stem om te longeren. Ach, dit is volledig off topic, maar moest mijn frustraties even kwijt )

Citaat:
Heb je nog gelongeerd voordat je er op stapte? Misschien heeft hij ergens last van (en al is het maar dat hij vreselijk stijf is) en moet hij eerst los worden gewerkt.

Het is zo dat hij altijd stijf loopt als je hem juist uit de stal neemt, maar ik stap altijd minstens 5à 10 minuutjes voor ik begin te draven.
Longeren doe ik nooit, toen ik hem pas had was hij verschrikkelijk stout als je hem longeerde, altijd aanvallen enzo. Het ging makkelijker als ik er direct opging. Waar ik leerde rijden, maakten ze mij ook steeds wijs dat longeren alleen belangrijk is bij 'hete' paarden, wat de mijne zeker niet is. De voorbije jaren heb ik hem dus mss maar 5 keer gelongeerd (en dit is echt niet overdreven). Maar mss kan ik dat nog eens proberen ja!

Citaat:
misschien als je spelletjes met hem speelt, wordt hij weer actiever??

Ga ik zeker ook eens proberen! dankje voor de tip. Wat mij wel opvalt: als ik spring is hij meteen veel actiever. Maar voor zijn benen mag ik dit niet al te veel doen.

Bedankt al voor de tips, ik ga het zeker eens uitproberen en jullie op de hoogte houden. Krijg ik misschien nog een hoop goede tips. In elk geval staat hij nu in de piste lekker los te stappen met zijn maatje en gaan we straks lekker buitenrijden Haha!

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:59

Nog een tip: laat hem niet los in de piste waar je anders altijd rijd. Hij zal moeite hebben om te snappen dat de piste voorheen voor hem vrije tijd betekende, en dat hij er nu moet werken.

Hij moet beide dingen uit elkaar leren houden.

Je suis Charlie.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 16:01

Jammer genoeg is er geen andere oplossing, mag in de winter niet in de weide, want die loopt hij kapot. Ofwel moet ik hem 23 u per dag op box laten en dat vind ik persoonlijk nogal zielig Boos!

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:15

Ik vind van dat been geven helemaal niet verkeerd. Als het paard draaft geen been meer. Dus eigenlijk een beloning voor het aandraven. Maar zo doe je er nog een heletijd over voordat je paard echt op je been gaat lopen.

Ik ga nu iets zeggen, waar velen het niet mee eens zouden zijn. Maar het helpt fantasties.

Kies een paar plekken uit waar je je paard gaat aandraven. Dus zeg maar de a, e, c en de b. Je stapt rustig over de hoefslag. Kom je bij een letter. Dan geef je de draf hulp. Reageerd hij niet, de hulp duidelijker maken, nog niet een fixse schop. Dit moet echt een reactie zijn. Dus niet van o, hij draaft nog steeds niet. Dan moet ik dus een schup geven. Nee, geen rectie direct de hulp duidelijker geven, en een waarschuwing laten horen door je stem. Nog niet even je benen wijd uit zwaaien en hard terug laten vallen. Direct als hij draaf, zet je hem weer in stap en beloon je hem uitgebreid. En dan op naar de volgende letter. Oefen dit aan beide kanten. Eerst vanuit stap, dan vanuit stil stand tot het aangalopperen uit stap of zelfs stil stand.

Ga je merken dat hij al van te voren gaat aandraven. Niet op reageren en gewoon rustig terug nemen. Wat ook kan is als je hem voelt aandraven de hulp net er voor geven.

Deze oefening werkt het beste als je gewoon op de hoefslag blijft. Als dit alles goed gaat, kun je het overal gaan vragen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:35

Wij leren op stal de jonge paarden altijd eerst alle tempowisselingen aan de longe aan, daarna is het makkelijker om de overgangen vanuit het zadel te doen. In het begin met stemcommando, daarna kun je geleidelijk aan de stemcommando's minderen.

Als je paard tijdens het longeren stout was, hebben ze duidelijk een stap tijdens zijn opvoeding overgeslagen. En daar pluk je nu de vruchten van.
Longeren is trouwens - in tegenstelling tot wat ze op je vroegere stal altijd zeiden - het onbelast gymnasticeren van je paard. En helemaal met twee lijnen (tweede lijn achter de achterhand) kun je heel goed de verzameling vragen...

Je suis Charlie.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 02:34

Waarom zou je geen zweep willen gebruiken? Omdat het niet NH is?
Ik ben van mening dat het veel paardvriendelijker is om hem na een lichte beenhulp met een zweepje op zijn kont te tikken dan om steeds maar harder te schoppen tot hij in draf is.

De manier die jij nu gebruikt om hem te leren zelf in de gevraagde gang te blijven is prima zo, probeer ook niet gelijk een snelle draf te willen maar wees blij als hij bijvoorbeeld 2 rondjes blijft draven zonder beenhulp.

Dit is trouwens een oefening van Parelli Natural Horsemanship en daarbij wordt ook een touwtje gebruikt om je paard op de achterhand aan te drijven. Om je paard ook actiever te krijgen tijdens het draven staan er oefeningen in Level 2, impulsion games. Misschien kun je eens naar de gratis hulplijn van Parelli bellen? (staat op parelli.nl)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:03

Ik persoonlijk zou schijt hebben aan wat diverse familieleden en vage bekenden zeggen over wat wel en niet mag
Ik zou mijn doelen laag stellen maar daarvan WEL een goede uitvoering wensen. Paard eerst weer eens leren wat werken is , lekker naar buiten gaan ermee , actief maken op je been , samen plezier hebben.
2 Keer per week zou ik zelf zat vinden in het begin.

Beestje ook lekker in de wei houden , schema wat hij gewend was het afgelopen jaar , alleen wat goed voer erbij om lekker aan het werk te kunnen.

Buiten wat oefeningetjes doen , soepel maken , en dus actief op het been.
Heel spelenderwijs , gezellig en leuk allemaal.

Na een ritje nog even de bak in en ook even in stap , draf en galop wat figuurtjes en voltetjes gymnastieken. Draf is draf , dat leert hij buiten al.
Jij geeft been om aan te draven -> geen reactie *WHAM!* op z'n reet.

Netjes aandraven is toch wel het MINSTE dat hij kan doen gezien je toch al niet zoveel van hem vraagt op dat moment. Daar zou ik dan heel hard in zijn , je doet er immers alles aan om het hem naar de zin te maken dan mag hij toch op het minst wel netjes aandraven eventjes.

Ook weer eisen laag houden , voltetjes hier , figuurtje daar , galopje , klaar.

Dus niet te lang en te saai blijven doorzeveren maar als snel tevreden zijn.

Ook zo nu en dan maar eens heel kort rijden.

Goed gymnastiserend losstappen , keurig voorwaarts drafje waarbij je niet constant met je been hoeft in te komen want sloomheid direct afstraft , lekker bezig zijn paard lieve woordjes en kriebeltjes laten verdienen , galopje hier en daar , weer lekker uitstappen en daarna even losgooien / laten rollen. Alles samen een half uurtje.

Doen wat je wilde doen en dan klaar.

Of ook eens lekker stoeien in de bak en er alleen maar even op voor dat simpele vlotte drafje , heeft hij dat braaf gedaan : klaar !

Meer wilde je immers niet.

Als hij elke keer dat je hem uit stal pakt weet dat hij een uur lang zijn rondjes moet draaien , wat er dan ook gebeurt , tsjha dan kan ik me voorstellen dat je daar niet echt gemotiveerd van wordt.

Leer hem dat het altijd een verassing is wat hij die dag moet doen ,
en dat hij soms alleen maar lekker hoeft te stoeien en te spelen , soms lekker een enthousiaste kilometer-vreten buitenrit , een stapritje buiten , even gymnastieken in de bak (alleen maar oefeningen in stap die het perfect dient uit te voeren / alleen maar even een heerlijk drafje hoeven pakken met wat figuurtjes / echt werken) en dat hij als hij erg zijn best doet en goed naar je luistert , de kans heeft dat hij snel klaar is met werken omdat het baasje tevreden is.

Even een half uurtje je best doen en je bent klaar !
En dan mag je misschien nog iets leuks daarna doen ook , want het baasje is tevereden.

Zo kun je je eisen steeds gaan verleggen en krijgt het paard er weer zin in , is het idee Haha!

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:07

Ik zou leuke dingen gaan doen, als ik net zo weinig zin had in rijden als mijn paard. Ga eens lekker wandelen door het bos, maak in de bak een parcours met balken, plastic zeil, pionnen enz..
Maak hem wakker. Van alleen rondjes draaien in de bak wordt je paard niet vrolijker. Leer hem "truukjes" zoals de Spaanse pas. En wissel dat weer af met rijden.. Kortom maak plezier, die wedstrijden die komen wel weer een keer.

Kijk, zonder handen!!!
Baf..au..
Kijk, zonder paard...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:56

Ik heb het hele verhaal gelezen Knipoog

Volgens mij is het niet dat het paard denkt van ik heb geen zin om te werken wandelen vind ik veel leuker, maar dat het meer met jouw te maken heeft.
Ik denk dat jij eerst zijn vertrouwen en respect moet terugwinnen.En de band weer opbouwen.
En alles idd stap voor stap doen!
Niet alleen rijden en of wandelen ga eens kijken op www.parelli.nl en speel met hem de 7 games.

Voor bijde een verandering en een uitdaging.
Zo bouw je jullie band weer op en zal hij net als eerst weer alles voor je over hebben.

Ik zelf zou er niet voor kiezen op met zweep te rijden.
Wel met een touwtje, verschil is ( is mij verteld) dat het paard niet de hele tijd dat zweepje bij zijn kont voelt.

Zelf rij ik vaak met natural hackemore en daar heb je altijd een stukje tauw los hangen voor al je hem even bijmoet ''tikken''

Kijk ook eens naar jezelf, heb je zelf wel zin om te rijden straal je zelf wel energie uit.
Of denk je van nou ik moet maar weer eens beginnen!

Heel veel succes met je paardje!!

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-03 16:00

Vanmiddag gereden, half uurtje in de piste, het ging toch al iets beter. Aan de teugel gaat goed op rechterhand, minder op linkerhand. Draf blijft loom, galop ook maar iets minder.

Citaat:
Ik heb het hele verhaal gelezen

Bedankt voor de moed en de goede raad Knipoog

Citaat:
Niet alleen rijden en of wandelen ga eens kijken op www.parelli.nl en speel met hem de 7 games.

Wil ik zeker eens proberen, ik heb al veel positieve commentaar gehoord. Maar die pakkets zijn zo duur, ik ben maar een arm studentje met een beperkt budget... misschien ideetje voor kerst Die 7 games, zijn die ergens op de site te vinden? Heb rap eens gekeken maar vond het niet direct. Misschien heb ik er stomweg over gekeken!

Citaat:
Buiten wat oefeningetjes doen , soepel maken , en dus actief op het been.
Heel spelenderwijs , gezellig en leuk allemaal.

Buitenrijden met hem is echt zalig, volledig ander paard als in de bak! Enorm actief, enorm gevoelig voor beenhulpen, heel aandachtig. Helemaal anders dus... Verward

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:04

Als je gaat kijken hoe vaak je een ander paard hebt:
1.Als je alleen in de bak rijdt.
2.Als je met meerdere in de bak rijdt.
3.Als je alleen naar buiten gaat
4.Als je met meerdere buiten rijdt.
5.In de winter / in de zomer

Dan is het echt de kunst om ze in het midde te krijgen, dat ik ook wat parelli zegt, Als je je paard een cijfer kan geven tussen 1 en 10 moet die een vijf hebben.Probeer hem aller tijden hetzelfvde te hebben

Niet dat ik dat kan haha.

Fijn dat het goed ging.


Ik zal even kijken om de site mail ik de link wel Lachen
Laatst bijgewerkt door dola op 22-11-03 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:06

Daar moet je dan gebruik van maken.
Van hem eisen dat hij in de piste dezelfde reacties geeft als buiten.

Jij eist dat van hem , en ertegenover staat dan dat jij snel tevreden bent en niet vaak dressuur van hem vraagt. Maar WAT je vraagt moet hij dus keurig netjes doen ! Zo zou ik het aanpakken Lachen .

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:11

pmarena schreef:
Daar moet je dan gebruik van maken.
Van hem eisen dat hij in de piste dezelfde reacties geeft als buiten.

Jij eist dat van hem , en ertegenover staat dan dat jij snel tevreden bent en niet vaak dressuur van hem vraagt. Maar WAT je vraagt moet hij dus keurig netjes doen ! Zo zou ik het aanpakken Lachen .



Hmm daar zou ik mee uitkijken, ( geen slechte oplossing maar,)

Je weet zelf het beste wat voorn paard je hebt maar bij sommige paarden kom je er niet met dwang ( eis)
En bij de ander wel.
Bij het ene paard moet je het echt vragen en bij de ander idd met iets meer dwang.
Ik ken paarden die met dwang helemaal doordraaien en zich als een ''prooidier''

Ik was een keer met mijn paardje aan het werk en toen was ik zelf een beetje gefrustereerd Bloos! En ze was als maar aan het rennen en rennen en stopte niet. Ze voelde zich bedrijgt en kon niet vluchten,als je dan de blik in de ogen ziet Huilen . Als je snapt wat ik ermee bedoel te zeggen Haha!

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:15

http://www.parelli.com/literature/artic ... _games.htm

Dit is de engelde, ik weet zeker dat er een aparte site is. Nederlands en dan worden de spellen echt heel goed uitgelegd.

Er staat dat als je de seven games niet kent je niet op je paard mag stappen ( heb ik wel gedaan Bloos)

Maar daar hoef je je niet aan te houden..... Schijnheilig

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:24

Dola : met eisen bedoel ik niet over de zeik jagen ,
maar simpelweg je grenzen aangeven.

Ik eis van mijn paard dat ze niet over me heen loopt ,
ik eis dat ze opzij gaat als ik dat vraag ,
ik eis dat ze een voetje geeft als ik het uit wil krabben ,
ik eis ... enz.

Zo is het ook een hele simpele eis om gewoon vlot aan te draven in de bak. Als je je paard het aan alle kanten naar de zin maakt en er vanalles aan doet om hem fris en fruitig in het koppie te houden , dan mag hij die 2 keer in de week dat er van hem gevraagd wordt even in de bak aan het werk te gaan , toch wel aan deze minimale eis voldoen.

Zeker omdat hij er buiten ook geen moeite mee heeft.

Niet aandraven op de beenhulp valt bij mij onder de basis-afspraken waar niet aan getornt dient te worden door een paard.

Mits je dus zelf aan alle voorwaarden voldoet door het paard alle mogelijkheden te geven om zijn werk vrolijk en voorwaarts te doen. Lachen .

Je vraagt wel alles , maar op sommige echt basis-vragen EIS je een reactie.
Anders is het hek van de dam.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:32

Wat je bij Nh doet is, ( niet dat je je daar aan hoeft te houden )
Je heb 4 faces.
1 vriendelijk 2 met iest meer druk 3 nog meer druk en met 4 mag je eht paard raken.

Dat is in L1 Van (P)NH en in L2 is wat jij zegt snel aandraven, alles als het waren in een ''dribbel'' doen.

Niet meer het van uuhm ja nu een stapje en nu een stapje.
Nee hupake!!

Maar de vraag die jij nu in je hoofd hebt Tong uitsteken waneer mag je naar ''L2''

Dat is als je savvey hebt.( alles kan je lezen op www.parelli.nl)
Savvey is dat je precies weet waneer en hoe hard en hoe snel je iets kan doen met je paard. Op tijd zijn als die iets gaat doen.Of iets van plan is. Op tijd zijn als die b.v. wegwilt rennen en dan weten WAT je moet doen.

Vaak denken mensen dat ze dat kunnen en klungelen wat aan.
En of je ver***** je paard of je paard neemt een loopje met je.
Dat merk je snel genoeg.


Maar wat doe je dan als ze bv niet te snel een voetje geeft of niet te snel aandraaft??

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:33

Hmm hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, beetje vaag uitgelegd :S

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:41

Dat DOET ze gewoon tevreden en wel om zich heenkijkend omdat ze weet dat er niet over te onderhandelen valt.

Als ze haar voetje niet snel genoeg geeft dan zeg ik even duidelijk een woordje om haar wakker te maken of ze krijgt een por.

Maar dat is dus eigenlijk nooit nodig omdat ze gewoon heel goed WEET hoe het hoort.

Al dat savvy en levels-gemuts daar hou ik me niet mee bezig hoor ,
word al moe als ik al die termen zo lees...pfffft.

Net zo als dat ik de kriebels krijgt dat 1 of andere goeroe zegt tegen de topicstartster : als hij maar draaft mag je niks meer doen.

Schei toch uit , dat paard lacht zichzelf rot dat ze hem door de bak laat sjokken Haha!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:51

Dat laaste vind ik wel waar, wat zou jij doen als jij iets moest doen en je deed het en de hele tijd iemand zegt van doe je het wel doe je het wel doe je het wel.....

Hoe zou jij je voelen???
Nou zal je denken ja ik ben geen paard maar jij kan de taal van de paarden leren het paard niet de jouwe.

Mijn pony loopt ook door en hoef niet iedere pas bij te benen.....

Het is mischien wel bij het ene paard meer nodig dan de ander, maar dat hebben de mensen aanichzelf te danken, ik bedoel die paarden worden ingereden en meteen die benen bij iedere pas erbij. Zou er zelf niet voor kiezen maar das ieder voorzich.

Zelf hou ik me ook niet aal al die moeilijke termen Haha! maar het basisprinciepe vind ik wel klopen en een goede manier.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:37

Nh &zo blijft gewoon simpel boeren-paardenverstand , en wat dat betreft is het goed Lachen .

Elke pas je been erbij is juist hetgene wat je niet wilt ,
daarom moet een paard direct vlot draven , en dat krijg je voor elkaar doordat een paard er zin in heeft en ook WEET dat het veel leuker is om gewoon even z'n best te doen.

Dus ga ik voor de *spoortje* geen reactie terwijl hij het dondersgoed weet en geen excuses heeft om sloom te doen ? *pets* op die dikke reet. Dan maak je het gelijk duidelijk dat er niet met je te spotten valt en dat hij zich maar even aan moet passen.

Liever even die *pets* dan de hele tijd met al je beenkracht het beest aan de praat te zien houden , of erger nog , meeliften in een slaapverwekkend tempo omdat je niks mag doen Haha! .

Parelli is leuk , maar ben blij dat ik het tot nu toe nog niet nodig heb gehad al die spellen en levels enzo...moet er niet aan denken om constant bij wijze van (!) met een handboekje in mijn zak met m'n paardje bezig te zijn Lachen .

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 11:42

voor veel paarden is rijden in de bak absoluut niet leuk. Het i seen soort strafexercitie. Dus doen ze van alle som eronderuit te komen.
We schoppen het paard als het nie tvoorwaarts is, prikken het met de sporen, slaan met de zweep. Vind je he t gek dat hij nie t wil ?
Zo te horen ben je goed bezig met die NH instructeur. Een kwartiertje, paard voor het been krijgen. De hle basis opnieuw. En vooral: belonen ! Luidkeels bravo o goedzo ! roepen , klopje op de hals. Het paard moe tweer vrolijk worden. Hij vond het wel prima zo buiten, niets doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers