Wanneer kunstmest op het land en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Wanneer kunstmest op het land en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 19:40

Wij hadden een discussie op stal over kunstmest.
Wij zeiden dat je in het najaar begint met het bemesten van het land, maar andere zeiden weer in het voorjaar.
Wie kan mij er wat over vertellen, wij willen volgend jaar weer een mooi grasland hebben.
Wanneer moeten we beginnen met bemesten en waarmee?

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:36

Hangt er een beetje vanaf, de meesten doen het inderdaad pas van het voorjaar, dat heeft te maken met regelgeving. De boer waar ik bij heb gestaan, mocht pas na 1 feb. het mest uitrijden. Hij deed het met vaste mest = paardenmest + hooi/stro. Daarna rijdt hij ook koeienmest uit.

Maar als je kleinschalig bezig bent, zoals een paar paardjes, en je hebt vaste mest, kan je dat beter al in november ermee beginnen, anders ligt het mest tegen de tijd dat de paarden er op gaan er nog.

In het najaar als je een beetje zure grond hebt, is het verstandig om kalk er over heen te gooien. Dan een paar maanden rust geven en dan pas weer vaste mest of kunstmestkorrels(= dure aangelegenheid).

Ik heb ook gehoord, dat het land in de koudere maanden niets opneemt, maar of dat waar is?

Succes er mee!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:41

Bemesten heeft geen zin in het najaar. Bovendien mag het niet eens meer op grasland na 15 september. Je mag weer uitrijden vanaf 1 februari, maar ook dan heeft het pas zin na een bepaalde datum. Dat heeft te maken met de zogenaamde temperatuursom, die bepaalt of de grond warm genoeg is.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:48

Das toevallig.

Ik ben, samen met een aantal anderen, een fictief manegebedrijf aan het opzetten. Hierbij gaan we het land bemesten met kunstmest.

Eergister heb ik contact gehad met een kunstmestleverancier en die adviseerde ons het volgende:

In het voorjaar bemesten met NPK, dit is een mengsel met 17% kalium, 17% fosfor en 17% stikstof. Aanbevolen hoeveelheid voor paarden, per hectare: 250kg.

De tweede keer bemest je met MAS. Dit is een mengsel met 7% magnesium en 22% stikstof. Aanbevolen hoeveelheid voor paarden, per hectare: 250kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:56

Ik gooi de stalmest er in het najaar op een van de weilanden dan heeft het tot het voorjaar de tijd om te vergaan, ook het doorzaaien doen we in het najaar.
In het voorjaar gaat er kunstmest op.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:06

Wij doen begin voorjaar kuntsmest en mest uitrijden op het, meestal doen we dat rond eind februari! In het najaar heeft het geen zin hoor!! Je kunt het beter in het voorjaar doen! Doorzaaien moet je of echt begin najaar doen nu zou je dus al te laat zijn! Dan groeit het niet echt meer! voor tips moet je maar even pb-en!! Genoeg informatie aanwezig!