aandacht paard vasthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
manzano

Berichten: 23780
Geregistreerd: 22-10-01

aandacht paard vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 18:01

Ik heb tijdens het rijden een probleem met het vasthouden van de aandacht van mijn paard. We rijden in een buitenbak een stukje daarvanaf ligt een redelijk drukke weg. Aan de andere kant zijn ze bezig met bouwen, maar ook met de gewone dingen zoals de ritselende struiken langs de kant of honden die rondlopen zijn er "problemen". Ze reageert gewoon overal op. En dan is het dus steeds hoofd in de lucht. Of ze kijkt gewoon helemaal opzij. Dat rijdt gewoon niet lekker. Wie heeft er ideeen hoe ik dit kan verbeteren? En dat ze dus gewoon op mij blijft letten ipv op elk klein geluidje of beweging.


Daihyo

Berichten: 87972
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:00

Ik herken dit. Kas heeft dit ook. Het enige wat ik doe is gewoon doorrijden of er niets aan de hand is. En haar tijdens het rijden bezig houden. Dus veel overgangen, figuren rijden. En probeer af en toe eens een nieuwe oefening.
Als ik merk dat ze echt schrikt f iets echt eng vind reageer ik er niet op en rij ik gewoon door, maar als ik merk dat ze 'schrikt' van iets dat er niet is, of waar ze al 10x langs is gereden, dan prik haar even flink met m'n sporen zodat ze weet dat dit niet mag.

Dus erg opletten of het echt schrikken is, of dat ze je in de maling neemt. Blijf wel ten alle tijden rustig. Want als jij boos wordt of gaat stressen wordt het alleen maar erger.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:05

Juist op de momenten dat ze niet oplet. Iets direct vragen. Dus ze wil gaan kijken. Jij zet een scherpe wending in in de tegen over gestelde richting.
Of hij wil harder omdat hij iets eng vind. Jij zet hem direct stil.

Je doet dus precies het tegen over gestelde van wat je paard doet. Wees daarbij consequent maar zonder boos te worden. Blijf rustig en ga niet spannen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:23

Ik ben het met Josien eens, maar daarbij maak ik af en toe geluidjes of ik praat tegen haar.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:23

Aan het werk houden.
Dus veel overgangen, figuren enz.
Dus blijf bezig zodat ze wel op moet letten.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:28

wat het ook kan zijn ( zelf meegemaakt) => voer.

ik had met de finale van de dressuur een hondertal kilo voer gewonnen wat ik normaal niet gaf. nou ja, k'ben der op overgeschakeld maar ojee:

ieder papiertje drentelde ie rond op straat, verschieten, spoken zien,....

terwijl met z'n voer dat ie normaal kreeg ie z'n energie gebruikte om te werken en niet om onnozel te doen.

om misverstanden te vermijden: ik heb rekening gehouden met verschillen in suikers en zetmeel, vitaminen,...... tussen het voer.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:15

Ik zou ook zeggen veel figuren rijden en overgangen want dat helpt (bij mijn pony tenminste). Ze moeten dan wel de aandacht bij jou houden. Verder moet je je niet te veel aantrekken van die rare bewegingen want dan maak je het nog interessant ook. Succes ermee OK dan!

Rona, Linanda en Oackly

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:41

ik zou het gedrag negeren en hem extra goed aan het werk zetten, zodat hij wel moet opletten! daarnaast veel afwisseling in het rijden houden.


manzano

Berichten: 23780
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 01:03

Bedankt voor jullie reacties;

voor mijn gevoel hou ik haar goed aan het werk, maar er gebeurt zoveel om haar heen.......
Denk niet dat het aan het voer ligt, want dat is niet veranderd ofzo
vaak springt ze ook weg uit een hoek. Een wending de andere kant op is dan ook wel lastig.
Maar het is niet alleen wegspringen ofzo hoor, maar ook gewoon alleen hoofd onhoog of opzij ofzo. Ze loopt dan op zich wel door vaak, maar het is gewoon irritant.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:32

Je moet haar al aan de gang houden voordat ze wat ziet... De merrie die ik rij is ook zo vreselijk kijkerig, soms kun je een wegschieter gewoon niet voorkomen, maar als je haar goed aan de gang houdt zal ze meer op jou gaan letten. Voltes, 8-jes, (schijn)overgangen, stukjes wijken van en naar de hoefslag en de 'enge' hoeken niet overslaan. Gewoon erdoorheen rijden alsof er niks aan de hand is. Wat ik ook vaak heb is dat als ik mn jas uitdoe (gewoon terwijl ik op dr zit) ik die jas gewoon over het hek kan gooien, helemaal niet eng, maar het volgende rondje is het drama! Dan laat ik haar gewoon even snuffelen en is het meestal ook wel over.

lieke2
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:05

Wat bij mij helpt (ook met een jonge merrie, die dus ook nog veel moet leren maar de omgeving mega interessant vindt) is om haar nageeflijk te maken, soms meer dan eigenlijk nodig heb. dus dan wat ronder en dieper instellen zodat je zelf net even wat meer tijd hebt als zij weer wil kijken. verder proberen haar voor te blijven en meteen weer naar beneden vragen en pas ontspannen als ze nageeflijk is. Ook helpt het bij mij om het tempo extreem te kunnen controleren. Dus laag in het tempo rijden, als ik denk dat ze op eigen benen nageeflijk loopt, ontspannen in mijn hand en soms even handen een stukje naar voren steken. dan moet ze in hetzelfde tempo door blijven lopen en niet omdat mijn handen wat naar voren gaan ook meteen harder gaan lopen, dat mag ze alleen als ze been krijgt. Als ze in het langzame tempo kan blijven lopen geef ik wat been zodat ze wat harder mag. Als ze weer zou gaan kijken naar de omgeving, neem ik haar direct terug in tempo. Het eerste wat paarden namelijk doen als ze iets zien is harder gaan lopen...

veel succes!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:20

Dit klinkt heel herkenbaar Lachen !

Wat ik doe met mijn paard: vrij vroeg galopperen (ze moet natuurlijk wel een beetje warm gedraaid zijn...) zodat de ergste kijkerigheid eraf is (tenminste, bij mijn paard is het zo dat ze in het begin het meeste kijkt, als ik wat langer rijd is ze meer geconcentreerd, al hoewel het er altijd wel een beetje in blijft zitten) en tip 2, zorg dat je zelf ontspannen blijft. Als je op het kijken reageert door bijvoorbeeld meer druk op je teugels te nemen wordt het vaak alleen maar erger.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Ik heb zelf wel gemerkt dat ik me vooral niet moet gaan ergeren maar m'n hoofd koel houden, meestal geeft dat het beste resultaat!

Lachen

manzano

Berichten: 23780
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 15:38

Dank jullie wel voor alle tips!

Het is niet zo dat ze schrikt ofzo. Meestal loopt ze ook gewoon door. Maar die volte (of wat dan ook) kan ze volgens haar ook best lopen met haar hoofd de andere kant op (dus stelling naar buiten) en met haar hoofd in de lucht..........wat ik daar van vindt kan haar niet zoveel schelen Knipoog.

Verder als ik haar dan juist even extra naar beneden vraag dan duikt ze achter de loodlijn en dan loopt ze dan te klooien. Ze duikt dan zo diep weg dat het contact met de mond een beetje weg is en dan gaat ze lopen schudden en doen. Net als een jolig paard wat er elk moment een vreugdebok uit gaat gooien zeg maar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers