longontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 20:18

Arsen is al een paar dagen niet lekker.
Maandag liep hij super (hij had nog nooit zo goed gelopen) , was nauwelijks nat, maar at hij zijn kuilgras niet op, vreemd.
Dinsdag at hij helemaal niet en stond hij de hele dag in een hoek van de bak (normaal staat hij de hele dag te spelen). We hebben toen zijn temperatuur opgemeten en hij had toen 37,7 maar vier tiende hoger dan hij normaal heeft. 's Avonds knapte hij weer op en at hij ook weer en daarna heeft hij ook verder weer gewoon gegeten. Zijn temperatuur was toen wel opgelopen tot 38,3. We hebben toen een rondje aan de hand gestapt met hem.
Woensdag had ik les dus 's ochtends eerst temperaturen 37,3 , weer gedaald dus. Les maar door laten gaan, dacht dat het wel kon, rustig aan. Na tien minuten zijn we gestopt, hij liep echt super maar was toen al zeiknat. Het heeft twee uur geduurd tot hij weer droog was. 's Avonds was zijn temp. weer 38,0 en stond hij licht te pompen.
Vanochtend was zijn temp. 38,2 en hebben we de DA gebeld, die hebben we dit verhaal verteld en hij denkt aan longontsteking. We hebben penisiline voor Arsen gekregen maar de DA is niet langsgeweest.
Zijn er mensen die een paard met longontsteking gehad hebben en dit herkennen als simptomen/voorgeschiedenis van longontsteking?

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:40

we hebben op stal een veulen gehad met longontsteking. Die dronk bijna niet meer bij de moeder, stond ook heel sloom te kijken, en behoorlijk te pompen en had koorts. Wel zo´n beetje dezelfde symptomen dus! Was echt kantje boord met hem...ook omdat ie nog zo jong was. Hij is ook met antibiotica behandeld, en heeft een aantal dagen in de kliniek gestaan. Daarna kreeg hij nog een medicijn, ventipulmolin (of zoiets) Dat was in ieder geval om slijm enzo los te houden en af te voeren. Gaat nu heel erg goed met hem, heeft er eigenlijk niks aan over gehouden!! Lachen

Vind het raar eigenlijk dat je veearts niet is langsgeweest...hij kan wel denken aan longontsteking..maar dadelijk is het iets veel anders?!!

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:01

Ja, dat vonden wij ook, maar hij zei dat ons verhaal zo duidelijk was, dat hij niet meer twijfelde. Omdat de koorts niet extreem hoog is en hij het erg druk had, heeft hij voor 3 dagen antibiotica gegeven. Is het zondag niet verbeterd, dan komt hij meteen.
Nu hebben wij een strippenkaart voor zondagsbezoekjes lijkt wel, dus ik hoop van niet. Niet voor het paard, maar ook voor de portomonee.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:30

Mijn Gam heeft in het voorjaar wrs. ook longontsteking gehad. Na een tijd klooien met antibiotica en weet ik veel voor prikjes hebben we een bronchoscopie laten maken want het ging maar niet over. We waren intussen een maand verder. In de kliniek bleek dat hij een ruis op de longen en nog ontstekingen in zijn voorste luchtwegen had. Hij is wederom op de antibiotica gezet, ventipulmin en sputolysin. Na weer een maand weer een bronchoscopie laten doen en nog even medicijnen door moeten nemen.

Een bronchoscopie is inmiddels heilig bij mij!! Je ziet precies wat er aan de hand is en ze kunnen de medicatie daar goed op afstemmen!

oh ja, Gam had 40.6 graden koorts en at lekker door. Rolleyes met 3 dagen is je paard echt niet van een longontsteking af. Voor herstel kun je gerust een paar maanden voor uit trekken.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:51

Had ook niet verwacht dat het met 3 dagen over zou zijn, maar er zal toch op z'n minst een lichte verbetering te zien moeten zijn. Helaas, hij wordt alleen maar slechter. Morgen toch de dierenarts laten komen en dan maandag waarschijnlijk naar de kliniek.
Hij is vorig jaar ook al zo ziek geweest en begon net weer een beetje de oude te worden. Door de antibiotica van vorig jaar, is zijn darmflora nog steeds niet hersteld en blijft hij dus sneller bevattelijk voor iets nieuws. Ik ben bang dat we in een visuele cirkel terecht zijn gekomen.
Arm paard, ik hoop dat hij snel opknapt. Voor hem dan, niet voor ons, we hebben hem puur als hobby en omdat hij anders afgemaakt zou worden in Polen. Maar het leven moet voor hem wel een lolletje blijven.
Triest wat een beest allemaal moet meemaken in zijn nog maar 7 jarige leven.
Maar we houden de moed erin OK dan!