Verslag van de clinic met een vieze schimmel :D

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Verslag van de clinic met een vieze schimmel :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 11:38

Nou na al die verslagen hier kan ik natuurlijk niet achterblijven. Zaterdag had ik Nikita gepoetst en gewassen op der vieze plekken en zag ze er vrij toonbaar uit.. Helaas was dat zondagochtend niet meer het geval, der hals zat onder de stront en der staart was ook hartstikke smerig. Nog even het allerergste weg kunnen halen, maar dat mocht niet echt helpen. Spullen klaargelegd en toen kwamen mijn Chauffeur en Yvonne er ook aan. Paard op de trailer en naar Amersfoort.

Daar aangekomen bleken we de eerste te zijn, paard uit de trailer gehaald en mijn chauffeur voor de heenweg kon weer vertrekken. Even later arriveerde richtje (wiens paard spontaan hengstig werd toen die van mij (ook een merrie) erachter stond en nog wat later Koortje.

Ik kon de auto van cobie gebruiken om de trailer weer even achter te hangen zodat nikita in de tussentijd op de trailer kon staan…

Kon een kwartiertje van de eerste groep meekrijgen en toen moest ik zelf al beginnen met losrijden. Nikita was een beetje nerveus in het begin, maar na een paar minuten ging dat al weer een heel stuk beter.

Tijdens de les, moesten ook mijn beugels twee gaten korter, zat best wel vreemd maar ik merkte wel dat je dan stabieler zit en dat je hulpen meer effect hebben. Ook het spreiden en laag brengen van je handen om de nagevelijkheid eenvoudiger voor elkaar te krijgen was een goeie tip. Heb al met al lekker gereden (ook heerlijk de ruimte in zo'n 20 X 60 bak Haha! ) en weer voldoende bagage meegekregen…

Na de les uitgestapt en toen nikita weer op de trailer gezet, nog een klein beetje van de andere groepen gezien en overal een beetje geluld.

De demonstratie van Judith was erg interessant, heel leuk om te horen hoe ze On Top traint. (weten we weer even wat het uiteindelijk doel is Knipoog ) De kur op muziek vond ik echt geweldig, heb er echt van genoten! Mooie muziek en dat alles zo keurig in het ritme cool!

Nou als laatste rest me nog om Anouk en Judith te bedanken voor het organiseren van deze geweldige dag! En verder iedereen te bedanken die me gisteren geholpen hebben!!


cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:44

Mark het rijden zag er netjes uit.
Ik vond het alleen jammer dat je de trailer incl. Nikita toch weer terug wou hebben Knipoog.

[o]

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:46

Nikita heeft zich toch super netjes gedragen...

...Dreaming with my eye's wide open...

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 11:53

horselover23 schreef:
Mark het rijden zag er netjes uit.
Ik vond het alleen jammer dat je de trailer incl. Nikita toch weer terug wou hebben Knipoog.


Haha Haha! helaas pindakaas! Je had stiekum weg kunnen rijden bijv onder de kur van judith Haha!

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:56

MarkKH"]
[quote="horselover23 schreef:
Mark het rijden zag er netjes uit.
Ik vond het alleen jammer dat je de trailer incl. Nikita toch weer terug wou hebben Knipoog.


Haha Haha! helaas pindakaas! Je had stiekum weg kunnen rijden bijv onder de kur van judith Haha!
[/quote]

Ik wou natuurlijk wel de kur zien *LOL* en met mij reden ook Kristie en Caroline mee, dus dat stiekem wegrijden ging niet lukken .

Volgende clinic beter Schijnheilig Bloos .

Als ik erachter ben hoe ik mijn computer en digitale videocamera aan elkaar kan koppelen Verward komen de foto's (en filmpjes) eraan Cheese!

[o]

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:00

Leuk om ook jouw verslag te lezen Mark! Ja je had een varken meegenomen (ze stonk ook nog eens best wel een beetje erg *LOL*) maar ze was verder wel braaf (afgezien van het eerste akkefietje in de buitenbak Haha!). Helaas heb ik je niet zien rijden omdat ik toen zelf druk was met Saar, maar wel fijn dat je zulke goede, bruikbare tips hebt meegekregen. Heb je vandaag ook braaf met kortere beugels gereden Haha!???

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:01

Enne Cobie, wel balen dat je van mij niets gefilmd hebt, ik kan nl. geen foto's trekken uit mn analoge (???) filmcamera,... Boos!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:42

MarkKH schreef:
Tijdens de les, moesten ook mijn beugels twee gaten korter, zat best wel vreemd maar ik merkte wel dat je dan stabieler zit en dat je hulpen meer effect hebben. Ook het spreiden en laag brengen van je handen om de nagevelijkheid eenvoudiger voor elkaar te krijgen was een goeie tip.

ik heb deze opmerking bij meer verslagen gelezen en ben hier erg verbaasd over als je met korte beugels rijd ´zit´je niet stabieler, maar ´hang´je als het ware in je beugels, dat kan niet positief zijn voor een goede zit, handen spreiden en naar beneden brengen om een paard nageeflijker te krijgen Verward volgens mij hoor je een paard met het been over de rug naar de hand toe te rijden
ik wil hiermee absoluut NIET de rijkunst van Judith in het geding brengen en vind ook dat ze het momenteel heel erg goed doet en ben ook niet bij de clinic aanwezig geweest, maar ik kan het er niet mee eens zijn

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:49

Juist als je lange beugels hebt, hang je in je beugels en kun je niet onafhankelijk zitten (je klemt immers met je bovenbenen om te blijven zitten). Bovendien ben je dan teveel bezig met je benen, terwijl die ontspannen horen af te hangen. Te kort is ook niet goed, maar toen ik Mark zag losrijden wist ik meteen dat hij korter zou moeten gaan zitten. Hij zat echt te lang.

Voor een betere uitleg zou ik aan Judith e.e.a. moeten vragen, maar aangezien er meer mensen op de clinic aanwezig waren toen het werd uitgelegd en ik toen druk in de weer was, kan iemand anders het misschien aanvullen/aanpassen?

Verder heeft Judith op de clinic ook uitgelegd WAAROM ze zo traint (handen breed en laag), de hele tekst en uitleg is wat te lang om hier op het forum neer te zetten. Volgende keer misschien toch even komen kijken als je tijd en zin hebt? Dan kun je nl. meteen zien hoe de theorie er in de praktijk uit ziet !

Ik vind het nl. vrij apart dat je het ergens niet mee eens bent terwijl je het niet hebt gezien.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:18

MarkKH schreef:
Even later arriveerde richtje (wiens paard spontaan hengstig werd toen die van mij (ook een merrie) erachter stond


En bedankt Haha!
Ik heb er (zoals ik al zei) nog nooit last van gehad en zelfs nooit gemerkt als ze hengstig was, maar sinds Nikita in de buurt is geweest....
Gister heb je het resultaat zelf kunnen zien, en vandaag was het niet veel minder. Mijn bijrijder reed haar vandaag, en ze was niet vooruit te krijgen, ze kon af en toe als een beginner zitten te schoppen. Maar mooi niet dat ze vooruit ging, ze vond het wel lekker volgens mij Verward

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:17

rhijnauwen schreef:
ik heb deze opmerking bij meer verslagen gelezen en ben hier erg verbaasd over als je met korte beugels rijd ´zit´je niet stabieler, maar ´hang´je als het ware in je beugels, dat kan niet positief zijn voor een goede zit, handen spreiden en naar beneden brengen om een paard nageeflijker te krijgen Verward volgens mij hoor je een paard met het been over de rug naar de hand toe te rijden


Er zit natuurlijk een verschil tussen te korte en te lange beugels. Ik denk dat mark ( denk, want was er niet bij!!!) met TE lange beugels reed, daardoor raak je uit balans en valt er weinig te rijden. Het is tegenwoordig erg in om met die onhandige idioot lange dingen te rijden. Het is de bedoeling dat je steunt met je voetzool op de beugel, waardoor je je been juist lang kunt maken.

Dat handen laag en breed is in mijn ogen!!!! juist veel vriendelijker, mensen gaan minder snel hangen aan de teugel. Met een wat hogere handhouding heb je snel het probleem dat een ruiter de kop erop trekt. Waardoor de rug eruit getrokken word.

Met een lage hand, ben je in mijn ogen vriendelijker, en kan je meer vertellen over de schouderparty.

Maar goed, wie ben ik Haha!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:05

Anoukie schreef:
Ik vind het nl. vrij apart dat je het ergens niet mee eens bent terwijl je het niet hebt gezien.

ik heb gemeld dat ik GEEN aanval doe richting Judith, dus je hoeft haar niet te verdedigen, ik meld alleen dat ik een andere mening heb over de handhouding, volgens mij is het alleen maar goed om meningen uit te wisselen zonder dat mensen zich direct aangevallen hoeven te voelen en waarom is het apart dat iemand het ergens niet mee eens is terwijl hij er niet bij geweest is? Verward Mark heeft uitgelegd wat hij moest doen en aangezien ik ruim 30 jaar rijervaring heb en ook zeer veel lesgeef- en wedstrijdervaring kan ik een aardig inschatting maken wat hij hiermee bedoelt. Ik vind het niet meer dan eerlijk dat iedereen op een forum zijn mening vermeld zonder direct aangevallen te worden. Soms is een lagere handhouding beter, maar je ziet maar al te vaak dat mensen door een lage handhouding gaan trekken aan de teugels en hun evenwicht eraan proberen te bewaren en dat kan niet de bedoeling zijn.
Judith zal hier ongetwijfeld haar redenen voor hebben zoals iedereen rijd en lesgeeft op zijn manier, gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde, maar we hebben allemaal hetzelfde doel, zo goed mogelijk paardrijden en zoveel mogelijk plezier met het paard beleven

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 16:28

ik vind het erg moeilijk.... ik heb gisteren tijdens het rijden mijn beugels weer 1 gaatje langer gedaan omdat die nieuwe beugellengte toch niet zo heel goed beviel... Heb nu ook de breed en laag methode geprobeerd vanaf het instappen, misschien doe ik iets verkeerd, maar ik merk dat ze er narrig van wordt en meer ging vasthouden. Toen mijn eerdere losrij methode (stap, draf en galopwerk met een contact teugel, met handen op de normale plek, daarna afkneden zeg maar tijdens het voltes openen en sluiten) weer geprobeerd, en dat ging wel weer aardig....

Straks weer les van Annabelle, zullen eens kijken hoe het dan gaat.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:37

Mwa, vind je dat ik je heb aangevallen Rhijnauwen??? Niet bepaald hoor, ik heb geprobeerd uit te leggen waarom Judith dat deed en ik ben wel van mening dat je het moeilijk kunt beoordelen als je er niet zelf bij bent geweest.

Ik ben het niet oneens met je mening hoor, en je bent vrij om die te uiten, uiteraard, maar je kunt dan ook wel een reactie terug verwachten.

Heb je de foto's van Mark gezien op de clinic? Die staan in een ander topic op dit forum. Het zijn er niet veel, maar dat zijn voor het oog niet te korte beugels. Ik zag Mark zijn bericht ook dat hij het niet prettig vond vandaag en dan kun je er ook niet mee rijden natuurlijk. Logisch dat je er dan wat mee gaat experimenteren.

En ik ben het zelfs nog met je eens dat je vaak ziet dat mensen hun handen laag gaan vasthouden op de manenkam of zelfs op hun benen. Dat is uiteraard niet de bedoeling van deze trainingswijze. Je moet een onafhankelijke zit hebben, daar horen je handen ook bij.

En Mark, wellicht moet Nikita nu spieren gaan gebruiken die ze eerst niet hoefde te gebruiken en dat kan pijn doen. Spierpijn. Ook is het zo dat je een bepaalde trainingswijze niet in je eentje kan doen, vooral niet als je er slechts 1 x begeleiding in hebt gehad! Kijk idd maar hoe je eigen les gaat, misschien kun je een leuke combi van beide methoden maken?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:39

Het is toch juist zo dat als je een wat minder goede zit hebt, je vaak de tip krijgt om even zonder beugels te rijden om een onafhankelijke zit te bevorderen. Vaak merk je dan daarna dat je heel fijn op je paard kan zitten en dat je beugels te kort lijken. Oftewel als je ze dan wat langer doet zit je fijner. Te lang is idd nooit goed: je ziet dan mensen op hun tenen gaan rijden met zwabberbenen. Met te kort zie ik ook mensen in de beugels hangen als het ware...
Ook vind ik het gevaarlijk om je handen laag en breed te doen. Je ziet maar al te vaak dat dit vastzetten op de eigen bovenbenen als gevolg heeft. Handiger is om bijv. een touwtje aan de haakjes aan het zadel vast te maken en hier je pink door te doen (net als bij een teugel) dan leer je je handen op de goede plaats houden en merk je makkelijk wanneer je ze of te laag of te hoog doet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:58

Beugels worden vrijwel altijd veel te lang afgesteld,
mensen houden altijd "Hoe langer hoe mooier" in gedachten, in werkelijkheid kunnen de hakken niet uitgedrukt worden waardoor je geen fatsoenlijke kuithulpen kunt geven en een onrustige beenligging krijgt.
Met lange beugels rijden is niet te vergelijken met het zònder beugels trainen, tenslotte hoef je dan geen moeite te doen om die beugels onder de bal van je voet te houden en kan je dus wel een goede schouder/heup/hak lijn onderhouden.

Verder worden de paarden bij Judith dieper ingesteld, bij het dieper instellen zul je je handen lager moeten zetten om vanaf je elleboog tot aan de trens een rechte lijn te kunnen vormen, zo komen je hulpen tenslotte het beste door.
Bij het hoger instellen worden de handen ook gelijk weer hoger neergezet.
Het wijder zetten is om te voorkomen dat je op een aantal vierkante cm's gaat zitten prutsen, zo kan je veel sneller inwerken op momenten dat het nodig is omdat je voor jezelf ruimte creëert.
Je handen blijven wel netjes voor het zadel waardoor je niet kan vastzetten.

Een touwtje vind ik persoonlijk gevaarlijk, zo ben je namelijk beperkt in je bewegingsvrijheid. Ikzelf verkeer wel eens in een situatie waarbij ik mijn handen voor mijn eigen veiligheid ergens moet neerplanten...

Het is allemaal heel makkelijk te verklaren, je kan het tijdens zo'n clinic heel goed zien, maar het is helemaal goed te ervaren.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:02

Thanx Sjuim voor je uitgebreide uitleg, ikzelf had het zeker niet beter kunnen verwoorden!

Misschien dat Rhijnauwen met een reactie hierop kan komen?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:40

Hmmm, hele interessante discussie! Die zal ik even volgen!
Zelf had ik eerst altijd de neiging om met weide handen te rijden, zelfs ooit tot achter mijn bovenbeen. Op mijn manege in Parijs werd dat de methode van St Gerveix genoemd, een ooit in het verleden bekende ruiter van Saumur. Hij zou bedoeld zijn om het paard op eigen benen te laten lopen, maar toch ook de hals soepel te krijgen zonder dat de schouders alle kanten op schieten. Momenteel train ik met mijn instructrice om continue naar de mond toe te rijden met mn handen, dus handen VOOR het zadel, en netjes bij mekaar en niet lager als de manenkamaanzet zeg maar. Ook mn handen stil houden is een belangrijk aandachtspunt, wat ook bij Judith ter sprake is gekomen. Bij Judith werd aangegeven dat ik ook met handen laag en breed kon rijden, waardoor ik dus weer terug kwam op mijn oude methode waar ik momenteel vanaf aan het stappen ben. Kore liep idd toen even netjes, maar ik denk dat het van korte duur is. Zodra ik namelijk weer met mijn handen bij mekaar kom, en hoger, dan komt ze ook omhoog. Ze is erg gevoelig voor de positie van mijn handen aan het worden. Eenmaal thuis heb ik het met mijn instructrice overlegd, en ook zij was van mening dat we de laag-breed methode beter achterwege konden laten, en meteen op de "correcte" manier de aanleuning, ontspanning en VWNW verkrijgen moeten oefenen. Maar dat kan natuurlijk per paard verschillen! Het is geen kritiek op Judith dr manier, alleen past het niet zo goed bij Kore omdat ze een bepaalde positie nodig heeft van de handen, en momenteel trainen we dus met de "klassieke" manier, handen bij elkaar, net boven de manenkam, en voor het zadel.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:46

Ik ben met HP nu met Mirjam weer terug naar het systeem gegaan zoals dat van Judith... want bij HP werkte de rest dus niet eigenlijk alleen maar averechts...

Er lijden meer wegen naar Rome...Knipoog

...Dreaming with my eye's wide open...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:52

Over die beugellengte.. Op de stills van horselover op foto 2 en 6 vind ik dat Mark wel een typische houding heeft van iemand die met te lange beugels rijdt. Maar ik vind het niet erg dat je je 1 gaatje langer hebt gemaakt. Als je gewend bent aan 1 gaatje korter, kun je over een paar maanden alsnog misschien nog een gaatje korter doet.

Ik heb gisteren ook geprobeerd mijn handen iets breder en lager te houden en dat bevalt wel goed eigenlijk.
Vind het vriendelijker, ook bevorder je dat je op 2 teugels leert nageven.
Ik heb iig het idee dat de druk over 2 teugels beter verdeeld.
Daarna heb ik ook weer in een normale houding gereden. Heb gewoon weer eens wat uitgeprobeerd.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:05

Koortje schreef:
Maar dat kan natuurlijk per paard verschillen! Het is geen kritiek op Judith dr manier, alleen past het niet zo goed bij Kore omdat ze een bepaalde positie nodig heeft van de handen, en momenteel trainen we dus met de "klassieke" manier, handen bij elkaar, net boven de manenkam, en voor het zadel.

dat bedoel ik dus! het is geen aanval op een manier van wie dan ook en er leiden meer wegen naar Rome, maar ik ga voor de "klassieke"manier

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:39

Koortje, het is heel moeilijk om in een clinic totaal van systeem te veranderen. Daarom denk ik dat het moeilijk te zeggen is na een les of een systeem je wel of niet past. Vaak moet het paard en jijzelf volledig omschakelen. Dat is niet in een uurtje gedaan.


Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:08

En die methode die jij noemt, van in Parijs, is niet te vergelijken met het systeem van Judith! Niets is zo fout als je hand achter je been vastzetten! Op het moment dat er maar de schijn is dat ik mijn handen vastzet, krijg ik dat meteen te horen! Dus om te zeggen dat je naar je oude methode terugviel, kan echt niet. Is echt niet mogelijk, tenzij je dat zelf zo voelde/probeerde/interpreteerde. Maar zo is het dus niet bedoeld.

En jammer dat je de clinic van Judith zelf niet hebt kunnen zien, want daarin liet ze zelf ook zien dat On Top zich opricht zodra zij haar handen hoger en bij elkaar plaatst, precies zoals jij dat zegt. Dus ik denk dat het wel zeker bij jou en Kore zou passen als je er meer begeleiding in zou kunnen krijgen . Maar zolang jij tevreden bent met je huidige training en techniek, zou ik het zeker ook niet veranderen! Als je maar resultaat ziet/voelt!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:26

Ik zette mijn handen niet vast in Parijs, het was juist heel mobiel... Enfin, ik zou het moeten laten zien zodat het te begrijpen valt denk ik.

En inderdaad erg jammer dat ik Judith haar manier niet heb gezien met On Top, we moesten helaas eerder weg...

Maargoed, laten we hier maar bij houden, ik heb niet zo`n zin in een discussie over ieders trainingsmethode, ik hou het gewoon op hoe ik nu les krijg, en dat bevalt me heel erg goed, zoals Judith dr methode heel erg goed bij andere combinaties past waarschijnlijk.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:25

Koortje schreef:
Maargoed, laten we hier maar bij houden, ik heb niet zo`n zin in een discussie over ieders trainingsmethode, ik hou het gewoon op hoe ik nu les krijg, en dat bevalt me heel erg goed, zoals Judith dr methode heel erg goed bij andere combinaties past waarschijnlijk.

mag ik mij hier bij aansluiten....

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers