Wat doe je als je iemand met schurft...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Wat doe je als je iemand met schurft...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 19:28

in de klas hebt... Scheve mond

Ik had dus gister een opdracht met een vast groepje van 6 personen, waar dus ook een jongen tussen zit die vreselijk stinkt. Nou zat hij tegenover me, en de hele tijd te krabben.

Ik vroeg dus waar hij last van had, waarop hij "schurft" antwoordde. Ik even doorgevraagd over hoe hij daaraan kwam, daar antwoordde hij op dat hij het van zijn moeder had, zijn moeder van zijn vader, zijn vader van zijn broer, en hij wist niet hoe zijn broer eraan kwam. Maar het was niet besmettelijk volgens hem...

Dat gaat er bij mij niet in, ik heb het eens besproken met mijn klasgenootjes die het allemaal met me eens waren dat je met zoiets besmettelijks niet naar school kunt gaan, je neemt daarbij het risico dat je je klasgenoten (die van niks weten) besmet. Hij heeft er dus al een paar weken last van, en al die tijd hebben wij niks geweten.

Ik kon het er niet bij laten zitten, ik voel me toch echt niet prettig bij iemand met schurft, vooral niet omdat ik veel met hem samen moet werken. Ik ben dus naar mijn groepsdocent gegaan en heb hem vertelt dat ik het heel asociaal vond dat hij met iets besmettelijks dicht bij ons in de buurt mag komen.

Docent wist natuurlijk ook nog van niks en zou natrekken of hij er wat aan kon doen. Hij was het gelukkig wel met me eens dat dit niet zomaar moet kunnen. Als je luizen hebt ga je toch ook niet naar school waar je het over kunt brengen.

Ik ben benieuwt hoe jullie met deze situatie om zouden gaan..

28-09-2007
Nothing compares too you...


shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:35

ik denk dat hij het sarcastisch bedoelde, want ik als ik een plekkie heb en iemand vraagt wat het is andwoordt ik ook altijd met schurft

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:38

Uhm, voor het geval hij het wel heeft: schurft is ONTZETTEND besmettelijk, maar alleen bij direct lichamelijk contact. Ik heb het helaas zelf ook gehad nadat ik een hemdje van een vriendin had geleend. Zij had het via een kinderboerderij opgelopen en het heeft bij haar heel lang geduurt voordat de huisarts bedacht dat het wel eens schurft zou kunnen zijn. Ze dachten eerst aan exceem, maar de middeltjes daartegen werkten niet. Je komt er heel moeilijk vanaf. Wij moesten ons insmeren met Lindaan, een middel dat een pesticide bevat. Daarnaast moet je je kleren heel heet wassen of 48 uur in een luchtdichtafgesloten zak doen. Gelukkig was ik er snel bij, dus ik heb er niet veel last van gehad, maar onze halve vriendenkring was besmet door kleren lenen en bij elkaar blijven slapen. Het is inmiddels al weer een paar jaar geleden, maar die jeuk is echt hel!

Ik kan me goed voorstellen dat je niet zo blij bent met die jongen! Hij komt me behoorlijk onfris over! De incubatietijd van schurft (scabies) is trouwens een paar weken, dus als je het hebt hoef je het niet meteen te merken!


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 19:46

Hij bedoelde het niet sarcastisch. Hij heeft het echt. Ik heb namelijk doorgevraagd of hij nou een allergische reactie had oid of echt schurft. Maar volgens hem is het echt schurft, en hij is niet iemand die dat voor de grap zegt. Het verbaast me ook niks, hij is niet erg hygienisch, hij stink altijd een uur in de wind, draagt altijd hetzelfde gele t-shirt met spijkerbroek vol gaten en zijn haar zit vol schilfers.

Hij weet het zelf al een paar weken, en ik vind het gewoon ronduit asociaal dat je ermee naar school gaat. Ik weet dus niet of ik hem aangeraakt heb in die paar weken. Ik hoop het niet Hij heeft nog wel een paar keer naast me gezeten. Boos!
Laatst bijgewerkt door XJuul op 20-11-03 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

28-09-2007
Nothing compares too you...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:47

Mmm... daar zou ik me ook niet prettig bij voelen!
Het is echt wel besmettelijk, en ik vind het ook asociaal dat die jongen doet alsof er niets aan de hand is. Net als luizen is het een ramp voordat je er weer vanaf bent.

(gelukkig heb ik het nog nooit gehad, en ik wil het ook niet krijgen ook!)

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:54

Dat wordt vanavond badderen met Imaverol Flair *LOL*

Ik vind het trouwens ook niet kunnen,
kinderen met hoofdluis mogen toch ook niet naar school?

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:10

hahaha dit kan alleen jou overkomen Tong uitsteken Haha!

Ik vind het erg vies en ik vind het ook niet kunnen dat hij daarmee naar school gaat. Maar waarschijnlijk hecht hij niet veel aan eigenwaarde. Hoop dat de docent hem aanraad om naar de huisarts te gaan en voorlopig thuis te blijven.

succes... Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 21:13

Hij zegt dat hij al bij de huisarts is geweest. Als hij niet thuisblijft dan doe ik het wel, heb echt geen zin om schurft te krijgen. (als ik het al niet heb Haha! )

28-09-2007
Nothing compares too you...

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:15

Ik kom voorlopig niet meer bij jou op visite Tong uitsteken

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 21:15

Paar weken geleden had hij het ook al hoor, in de tijd dat jij hier op visite kwam.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:20

djeeez, dat meen je niet

*krabt zichzelf op haar hoofd...............en haar rug....................en haar been............en haar oor*

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:24

Ik heb zelf ringworm gehad, Omar had me besmet. Ik heb die tijd telkens dezelfde handdoek gebruikt (wel wassen natuurlijk). Mijn kleren apart gehouden en naar de dokter gegaan voor een zalf.
Ik had het op mijn borst Verward Onder mijn kleren. Eén klein plekje. Ben wel naar werk e.d. gegaan. Maar op die plek raakt toch niemand mij aan (niet, nou ja ehhh toen niet iig Haha!) en daarbij lette ik heel erg op dat ik vaak mijn handen waste. En 3 keer op een dag die zalf smeren. Het was na 2 weken over.

:evaw:

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:45

Schuft is inderdaad heel eg besmettelijk. Ik vind dat je juist gehandeld hebt door naar je groepsdocent te stappen!
Hopelijk kan er nu iets ondernomen worden, want om met het idee te zitten dat je buurman schurft heeft en jij het wel eens over zou kunnen krijgen is niet prettig

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:49

Sjimmy schreef:
Ik heb zelf ringworm gehad, Omar had me besmet. Ik heb die tijd telkens dezelfde handdoek gebruikt (wel wassen natuurlijk). Mijn kleren apart gehouden en naar de dokter gegaan voor een zalf.
Ik had het op mijn borst Verward Onder mijn kleren. Eén klein plekje. Ben wel naar werk e.d. gegaan. Maar op die plek raakt toch niemand mij aan (niet, nou ja ehhh toen niet iig Haha!) en daarbij lette ik heel erg op dat ik vaak mijn handen waste. En 3 keer op een dag die zalf smeren. Het was na 2 weken over.


Heb ik ook gehad. En idd op mijn tiet ook Lachen

'Paint' it 'Black'

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:56

Tsssk, waar zitten jullie allemaal met jullie tieten zeg? *LOL*

Voor de jeukers onder ons, moet je dit eens lezen:
('Njoy Flair gnagna)
De huidziekte schurft wordt veroorzaakt door de schurftmijt parasiet (scabies) en gaat gepaard met hevige jeuk.
De kleine schurftmijt (0,5 mm groot) boort zich door de oppervlakkige huidlaag (hoornlaag) en nestelt zich onder de huid. Hier vindt de bevruchting plaats en legt het vrouwtje al gravend haar eieren. Onder de huid graven de mijten hele gangenstelsels, die centimeters lang kunnen worden. Nadat de scabies zich in de huid heeft ingegraven duurt het 3-6 weken voordat de jeuk begint.
De pas uitgekomen mijten zijn binnen 14 dagen volgroeid. Omdat zij vooral aan de oppervlakte van de huid voorkomen, zijn vooral deze jeugdvormen besmettelijk bij intiem contact.
De schurftmijt heeft een voorkeur voor de zijkant van de vingers, de ellebogen, liezen, billen, tepels en penis. Een afwijkende vorm is de ‘scabies crustosa’ waarbij de huid is bedekt met korsten die krioelen van de mijten.

Deze aandoening komt voornamelijk voor bij mensen die leven onder slechte hygiënische omstandigheden. Schurft is zeer besmettelijk en wordt door direct of indirect contact overgebracht. De besmetting komt meestal voor in de warmte van het bed door intiem contact.

Symptomen:
- hevige jeuk, vooral 's nachts
- rode huiduitslag met korstjes, die door krabben besmet kunnen raken
- de onderhuidse gangen zijn zichtbaar als donkere streepjes, door de uitwerpselen van de mijten

De behandeling van schurftmijt is eenvoudig. De huid kan worden ingesmeerd met een mijten dodend middel. Dit moet de volgende ochtend herhaalt worden. Na 24 uur moet men schone kleren aantrekken en het beddengoed en de kleren goed verschonen. Het is belangrijk dat alle familieleden en personen waarmee contact is geweest dezelfde behandeling ondergaan.

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:44

Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg:

GADVERDAMME, WAT ONTZETTEND RANZIG!!! . Vooral dat stukje van die onderhuidse gangen. Scheve mond

Wat een ontzettend vies verhaaltje, ik heb ineens echt overal jeuk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:25

Wat jammer dat Flair niet meer online komt Haha!
Volgens mij had ze dan vannacht geen fatsoenlijke nachtrust gehad, ik weet zeker dat ik overal die beesten had voelen graven *LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:29

Ik neem lekker jeukpoeder mee en dan ga ik verhaaltjes over schurft beginnen Extreme duivel .

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:32

ik heb ook ooit ringworm gehad (van de kat) maar gewoon decent op mijn hand *LOL*

en vervolgens oa op de binnenkant van mijn dijbeen Bloos

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:36

en overigens, wil iemand nog iets ranzigs lezen over de rare tropische ziekte die ik ooit heb gehad?

Vast niet, maar hier kom-ie toch:

ik had al maanden last van heftige jeukaanvallen op mijn onderbenen, om kloslag 4 uur 's middags. Diverse artsen naar gekeken (oa schirft werd gesuggereerd Knipoog net als schimmel, heat rash, eczeem en noem maar op). Tot een tropenarts me in alle ernst vroeg of ik wel eens iets had zien kruipen onder mijn huid Verward Hij was nog verbaasd ook toen ik zei dat ik dan wel iets acuter om een oplossing had verzocht (en geloof me, die jeuk was al om gek van te worden!).

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:58

Over tropische "ziektes " kan ik meepraten. Na mijn stage in Kenia heb ik wormeneitjes in mijn teen ontdekt. Ik was me al weken aan het afvragen waarom mijn teen zo rood zag... Gelukkig dat ik het plekje opengeknipt heb voordat de wormen echt mijn teen uitkropen...bah!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 01:00

de roemruchte Tumba fly?

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 01:06

Nee, gelukkig eentje die alleen vlak onderhuids kon leven en niet in de bloedbaan kon komen (volgens de dokter). Voor wie zich net als ik afvroeg wat die beruchte Tumba Fly nu is: http://www.simpleton.com/19970929e.html

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 01:07

Lekker is dat.. Mijn pony had eens schurft. Was naar africhtingsstal geweest en kwam terug met twee gekke plekjes op haar achterbenen.. Ik al paar weken een beetje aan het zalven enzo (met mn blote handen), zag dr niet echt ernstig vies uit ofzo.. Toch maar eens aan de DA gevraagd.. ehh ja dat is waarschijnlijk schurft.. is ZEER besmettelijk.. Ehhh oke.. Dus toen maar ff aan de ontsmetting gegaan, gelukkig heb ik het zelf nooit gekregen Haha! Knipoog

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 01:28

Ik heb een collega met schurft gehad, die had het weer van zijn lieve vriendje uit Roemenië gekregen.... Hij had helemaal de medische encyclopedie meegenomen naar het werk om haarfijn uit de doeken te doen hoe en wat schurft was.... Het was inderdaad heel besmettelijk, ook jassen e.d., dus als jouw jas naast de zijne heeft gehangen etc..... Niemand van ons werk heeft het uiteindelijk gekregen, maar hij was in elk geval wel zo eerlijk het direct toen hij het wist te vertellen en er niet eerst een paar weken mee rond te lopen... Ik griebel er nog van, ik werkte heel vaak samen met hem in het kashok, een niet zo grote ruimte op mijn toenmalige werkplek. Krijg nu spontaan weer jeuk! Succes en ik hoop maar dat ze die schurft in dat huis de baas worden, als hij het niet zo nauw neemt met de hygiëne en de rest van de familie het ook al heeft gehad, besmetten ze elkaar zo weer, laat hem maar thuis blijven totdat het daar helemaal onder controle is en ze allemaal een aantal weken schurftvrij zijn!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aeva, Amazonbot, Anoukjuuuhh, Axxy, ComscoreBot, Emita, flooooo, katinker, Keizerinnnn, linoleum, Meliaforever, NadjaNadja, noviceh, Perros, puma, Roosch, Roulette_, Sanet, Schuur_, Thrive, Vaiqua, xPabloBokt, xSannee, Yffiejj en 208 bezoekers