bemoeizucht-respect

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
iepje
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-11-03

bemoeizucht-respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 15:15

Vol verbazing zit ik de berichten op dit forum te lezen. In plaats van vriendelijk en behulpzaam te reageren op vragen van andere paardenliefhebbers, worden mensen afgezeken en afgeschilderd als wreed en onkundig. (Dit gaat gelukkig maar om een kleine groep mensen)De zogenaamde paardenwereld zou een stuk opknappen als iedereen pas zijn mening ging ventileren als er om werd gevraagd! Als iemand rondjes wil hollen met z`n 1-jarige veulen, dan moet hij dat zelf weten en als iemand, met plezier van paard en ruiter, de spin verkeert leert dan is dat gezond en dat hoort er helemaal bij. Dat gaat niemand wat aan. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen niet meer durfen te spelen met hun paard met al die "schooljuffen" in de buurt en op dit forum.Het gaat om plezier hebben met je paard en als er een wat opener en vriendelijker sfeer zou heersen in de paardenwereld, dan gaat het vast ook heel goed met de paarden. Want daar gaat het toch om?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:18

Aan de ene kant heb je misschien gelijk, maar aan de andere kant kiezen die mensen er zelf voor om hun vraag of verhaal op het internet te zetten. En daar komen reacties op. Dat wil je ook, anders plaats je niet op een forum, maar maak je een website met je eigen verhalen waar niemand een reactie bij kan typen.
Dus wat wil je horen? Als iemand bv op rijtechnisch vraagt of hij z'n veulen bij moet zetten bij het longeren, moeten we dan allemaal JA doe maar roepen?
Overigens lees ik toch 100x vaker positief opbouwende kritiek hier dan negatief en neerhalend hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:33

Ik heb trouwens even voor je op de Mesthoop gekeken. Daar gaan alle topics naartoe die door een moderator afgesloten worden. Dus als er in een topic echt op de man gespeeld wordt of iemand ligt onredelijk onder vuur, dan wordt een topic op slot gedaan en op de mesthoop gegooid. De laatste dagen zijn daar helemaal niet zulke topics heen verplaatst (gelukkig). Er staan alleen afsplitsingen op en offtopicgangers, en een paar "verboden" topics.
En dat op een forum met zoveel bezoekers en topics per dag! Dus volgens mij valt het best wel mee.
Tuurlijk loopt het wel eens uit de hand, en word je wel eens moe van bepaalde reacties, maar over het algemeen is de stemming hier toch redelijk vriendelijk.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:35

Ik ga ook deels met je mee, het kan inderdaad ook wel eens wat vriendelijker. Maar je weet dat je lid bent van een forum en dat je dan reacties kan verwachten! Als iemand zijn veulen longeert, zeg ik niet goh wat leuk zeg dat het zo goed gaat. Nee, ik geef mijn mening erover, net al een ieder hier op dit forum. En een veulen longeren versta ik niet onder plezier En als er wat van gezegd wordt, dan weet diegene tenminste dat hij fout bezig is. Wat als we maar allemaal zeggen oh wat leuk en dit en dat en over een jaar plaatst diegene weer een berichtje, ja mijn paardje is kreupel en zit niet lekker in zijn vel? Alleen maar omdat we het gezellig moeten houden moeten we maar schijnheilig zijn?
Gewoon eerlijkheid. En idd zo erg negatief is het hier nou ook weer niet. Moest je maar eens op horses kijken.. Maar ja dat is mijn mening Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:36

Je komt net kijken, dus ik vraag me af waar je dit op gebaseerd heb. Door toevalig 2 topic's te lezen waar kritiek in gegeven wordt? En in mijn ogen toch echt wel de juiste, in dat topic over het veulen. Er wordt om een mening of advies gevraagt en dan kan en mág je niet verwachten dat iedereen het met jou eens is. En of die kritiek terecht is of juist of niet, is voor de persoon zelf om te ervaren. Er worden soms wel eens denegerende berichten geplaatst, maar die pik je er zo vanzelf uit en kun je negeren of om verdere uitleg vragen. Niet iedereen is en hoeft het met elkaar eens te zijn, dus als jij vraagt wat je met een veulen van 1 jaar kan doen, dan kun je antwoorden verwachten als lekker in de wei laten staan. Heel simpel. Bovendien heb ik daar niet echt zulke erge berichten gezien, alleen vriendelijk antwoorden met het advies om het paardje in de wei te laten of er mee rond te lopen ect.

Bovendien hoort dit niet in dit forum thuis, maar eerder in Forumzaken of algemeen.

- Offline -

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:02

Je hebt wel gelijk. Soms zeggen mensen iets met een goede bedoeling maar op een verkeerde manier. Het is dan net hoe je het zelf opvat.
Maar idd je hebt hier een paar bemoeizuchtige tantes zitten die vertellen jou wel even wat jij met je paard moet doen omdat hun het ook zo doen, misschien met een goede bedoeling maat ieder heeft zijn eigen manier van omgaan met paarden. Tuurlijk hoeft niet iedereen het met elkaar eens te zijn maar heb wel respect hoe iemand is en hoe iemand met zijn of haar eigen paard omgaat.
Ik kan me best voorstellen dat als je hier voor het eerst komt dat het opvalt. Ik besteed er gewoon geen aandacht aan.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:35

ik vind het ook wel meevallen maar ik zag dat er ook een forum was die Mesthoop heette die zie ik helemaal niet staan...??of ben ik kippig??


Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:46

Daar gáán we weer.... Rolleyes

Oké, voor deze éne keer ga ik hierop in...

Zoals we al een paar honderd keer hebben vastgesteld: Bokt is net als het echte leven. Een enorme club, waar van alles wat tussen zit: professionals, hobbyisten, westernruiters, pennymeisjes, paardenknuffelaars, mensen die weten waar ze over praten, mensen die maar wat banketstaaf...

Vind je het gek, dat dan wel eens een paar mensen elkaar in de haren vliegen? Persoonlijk zou ik dat kind ook van haar negen maanden oude pony trekken en eens flink de oren wassen. Fijn, dat mensen zich daar nog druk om maken. We kunnen ook onze ogen sluiten voor dit soort dingen, maar dan verbetert er nooit wat. Ik word er een beetje moe van dat dit soort topics continue de kop op steken, gestart óf door telkens dezelfde mensen, óf door mensen die net zijn aangemeld en meteen beginnen te zaniken. Zelf heeft de laatste groep nog nooit aan een discussie meegedaan en nog nooit in het openbaar een mening gevormd...

Als jij het normaal vindt dat bijvoorbeeld veulens bereden worden, zul je hier niet rap vrienden maken... Misstanden in de sport of gewoon bij de rijvereniging of in het weilandje van de buurman worden hier regelmatig aan de kaak gesteld. Als je daar niet tegen kunt, ga je hier nog een zware tijd tegemoet. Want het kritische oog en commentaar van de bokkers zal niet minder worden, ben ik bang... Haha!

Persoonlijk: als ik een club of vereniging inloop, waarvan de sfeer of de mensen me niet aanstaan, dan denk ik daar het mijne van, draai me om en loop weer naar buiten. Dan zoek ik een ander clubje, waar ik wél tussen pas. Ik ga zéker niet midden in de zaal staan brullen wat voor vreselijk ongezellige mensen ik ze vind, om er vervolgens wél bij te willen horen...
Laatst bijgewerkt door Elles op 20-11-03 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

iepje
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 16:51

Ik zal mijn voorbeeld over "het veulen " wat toelichten. Stel, iemand schrijft op het forum dat ze zich zo ergert aan het commentaar wat ze krijgt, als ze met haar veulen aan het spelen is in de bak. Dus niet longeren, maar een beetje experimenteren met de lichaamstaal en drijven. In plaats van te reageren op hetgene wat haar dwars zit (het commentaar), beginnen forumschrijvers haar te vertellen dat ze het inderdaad helemaal verkeert doet met haar veulen! Ik vind dat zij dat zelf moet weten en mochten mensen zich echt zorgen maken om het veulen, dan kunnen ze beter is vragen waarom ze dit doet ipv haar direct te veroordelen. Mensen nemen meer van je aan als je ze respecteert, niet als je ze domineert. Het is ook veel gezonder voor je niet steeds met anderen te bemoeien. (maar dat is mijn mening)
Als iedereen vindt dat zij door hun deskundigheid op een bepaald gebied ONGEVRAAGD hun mening te kunnen geven, waar trekken we dan de grens? Commentaar op het soort paard, je kleren, je manier van praten...

iepje
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 17:01

Toevoeging:
Zoals jullie kunnen zien heb ik het over bemoeizucht en noem als voorbeeld het veulen. In een aantal reacties word mij verteld wat mensen vinden van het feit dat er op een veulen gereden zou worden. Heb ik het daarover? Heb ik het over de dagelijkse misstanden in de wei bij de buurman of trekken aan een hoofd van een veulen? Wilde ik weten hoe jullie daar over dachten?
Verder hoeft mijn mening niet op de juiste waarde geschat te worden aan het hand van het feit of ik al dan niet lang op dit forum bekent ben! Dit is dus precies wat ik bedoel!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:07

Over welk veulen praten we eigenlijk? Want dit verhaal komt me akelig bekend voor... :/

Sommige mensen (die al langer op het forum zitten), kunnen het op de een of andere manier niet laten om steeds weer dezelfde fout te begaan. Anderhalf jaar geleden was er iemand zo handig om hier neer te zetten dat er voor een anderhalfjarige paard een zadel gekocht was. Dan kun je verwachten dat daar negatief commentaar op komt. In plaats van hiervan te leren, werd er vervolgens een poosje later een foto van het betreffende paard geplaatst, mét het zadel op de rug. Uiteraard wéér een bult commentaar. Na een aantal van deze akkefietjes, staat zo iemand bekend. Dan hoeft zo iemand ook maar íets te plaatsen, en dan valt iedereen daar overheen: "Oh, daar heb je hem/haar weer met die rare akties". Wie de naam heeft, heeft ook de daad. Toch?
Belangrijke les die je hier dan uit kunt leren: als je geen commentaar wilt, plááts dan niks! Ook al is het nog zo'n mooi zadel dat je graag aan iedereen wilt laten zien, iedereen weet inmiddels dat je het gaat gebruiken op een paard van anderhalf, dan komt er dus óók commentaar op je zadel, ook al heb je het op dat moment helemaal niet over het paard.

Maar ik stel voor dat je eerst eens een poosje "meedraait" met dit circus, misschien dat je dan beter begrijpt wat ik bedoel en de nuances leert zien. Welkom bij de club! Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:13

Welkom in de (paarden)wereld!

Ik denk dat het een idealisme is om te denken dat iedereen het maar met elkaar moet vinden en niemand meer zijn mening mag uiten want stel je voor je krenkt een haar bij iemand?

Zoals Elles al zegt met zoveel verschillende mensen en zoveel verschillende meningen is dat onmogelijk! En godzijdank zijn er zoveel verschillende mensen en meningen, stel je voor dat iedereen hetzelfde was, nee bedankt. Maar goed, niemand is perfect en daardoor botst dat soms.

Tuurlijk hoeft niet iedereen op één iemand in te hameren. Maar wanneer doe je het goed? En wat is goed? Iedereen probeert het beste op zijn manier!

En over dat "ONGEVRAAGD" een mening geven. Waarom plaats je iets op een forum wat door zoveel verschillende mensen word bekeken, als je wilt dat niemand erop reageert? Een Forum is toch juist bedoeld om meningen, ervaringen en ideeën uit te wisselen? Als je het daar niet mee eens bent, zit je hier verkeerd. Zo makkelijk is dat.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:13

iepje"]
Wilde ik weten hoe jullie daar over dachten?
Verder hoeft mijn mening niet op de juiste waarde geschat te worden aan het hand van het feit of ik al dan niet lang op dit forum bekend ben!
[/quote]
Nee, maar zoals je weet: c'est le ton qui fait la musique. Misschien ben je wel een reuze aardig mens... dat kan ik zo niet beoordelen. Maar je krijgt wel een bepaalde indruk van iemand, via je computerscherm. Het is aan jezelf hoe je je profileert....

[quote="iepje schreef:
Dit is dus precies wat ik bedoel!


En dít is dus precies wat ík bedoelde...Rolleyes
Je plaatst een topic, dus je vraagt om reactie, anders plaats je niks. Je krijgt reactie, en je bent er niet blij mee. Kan zijn. "Incasseren" heet dat. Je begint al meteen negatief met je eerste bericht, dan kun je ook eventueel tegengas verwachten.

iepje
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 17:18

(Elles,)
Lees al een paar jaar paardenforums om aan informatie te komen over het een en ander. Heb me nog nooit eerder in een discussie gemengd hoor! Het valt me alleen op dat mensen vragen om A en krijgen vervolgens de wind van voren om B. Het komt gewoon niet respectvol over. Het valt mij op dat dit vaak en vooral in de "paardewereld" gebeurt. Moet wel bekennen dat ik het forum toch een van de beste manieren vind om aan info te komen.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:37

iepje schreef:
Het valt mij op dat dit vaak en vooral in de "paardewereld" gebeurt.

En hiér hebben we een punt.... Het gebeurt dus overal. Bij alle takken van paardensport, op alle niveau's. En omdat hier al die takken van paardensport en alle niveau's bij elkaar zitten, krijg je dus dit soort dingen. Maar gelukkig hebben we (in tegenstelling tot veel andere fora) hier een kudde "moddies", die de boel zo goed mogelijk in goede banen leidt. Zodat er wél kritisch gemopperd/gediscussieerd wordt, maar de boel niet uit de hand loopt... OK dan!

(het gebeurt trouwens niet alleen in de paardenwereld, ook bij de tennisbond, de sportschool, op het schoolplein en bij de plaatselijke buurtsuper. Zo zit de mens kennelijk in elkaar, de één is wat erger dan de andere.)

iepje
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 18:49

Het feit dat het overal gebeurt en kritiek soms terecht is (er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden), is geen excuus om anderen respectloos te woord te staan.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:56

Ik ga ook deels met je mee, weet niets van een topic over een veulen dus daar ga ik niet eens over beginnen.

Mensen plaatsen hier hun verhaal en hun foto's, logisch dat er reacties komen.
En dat kunnen niet allemaal goh wat rot of jee wat leuk reacties zijn.

Ik ga er maar gewoon van uit dat de meeste het goed bedoelen *uitzonderingen daargelaten* en alleen maar aan het welzijn van het dier denken.

Als iemand een foto laat zien en vraagt of het zadel goed zit en je ziet dat *ik noem maar wat* het hoofdstel knelt.
Sorry dan hou ik niet mijn mond over het hoofdstel omdat ze naar het zadel vraagt.
Als het een toevalligheid was kan die persoon ook gewoon netjes reageren, en zo niet is het naar mijn idee alleen maar prettig als je daarvan op de hoogte wordt gesteld?

En sommige reageren best wel fel, het kan idd vriendelijker en netter.
Maar dat soort gedachten heb ik in het dagelijks leven ook weleens Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

iepje
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 19:41

Tuurlijk is het de bedoeling dat je antwoord geeft of het zadel goed zit als daarom gevraagd wordt. Anders moeten ze het niet vragen. Het is alleen wel zo dat wanneer iemand terloops laat vallen iets met z`n paard op een bepaalde manier te doen, en volgens jou is dat fout en je maakt je daar echt zorgen over, je met een vriendelijk woord meer vertrouwen wekt, dan met betweterig gedrag.
Het zou voor de paarden beter zijn als ''paardenmensen'' andere mensen wat ruimte gaven om ''anders" om te gaan met hun paard. Hierdoor komt er volgens mij een wat opener sfeer waarin mensen veel meer geneigd zij om open te staan voor andermans argumenten. Jouw manier is echt niet altij de enige manier en de goede manier. Er is een heel verschil met hoe mij verteld is paarden te zien en hoe ik nu ,15 jaar later, naar paarden kijk. Het heeft veel meer te maken met gevoel dan weten of kunnen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:03

Misschien ligt het er maar net aan hoe het bij jou overkomt. Wat jij als betweterig gedrag ziet, heeft die persoon misschien als goed bedoeld advies op geschreven. Het ligt dan maar net aan de manier hoe je het op vat.
Als voorbeeld:

Je bent een flapdrol

of

Je bent een flapdrop Tong uitsteken

Welke komt bij jou beter over/vriendelijker over? Iets wat je op een beeldscherm ziet komt soms harder over dan daadwerkelijk bedoelt en de ene persoon vat dingen meer persoonlijker op dan een anders. Er zijn idd mensen die denken alles te weten, maar dat is gelukkig maar een klein groepje war je niet al te lang over na moet denken.
Je bent op een forum om info uit te wissen en op zo'n groot forum als Bokt is het gewoon onmogelijk om alles en iedereen naar z'n zin te maken en je zal nooit met iedereen vriendjes worden. Kijk eerst maar eens rond en dan zie je vanzelf dat het wel mee valt.

- Offline -

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:11

ik vraag me af van wie Iepje het schaduwaccount is Rolleyes

Goedgekeurd onderschrift :)

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:17

Billy schreef:
ik vraag me af van wie Iepje het schaduwaccount is Rolleyes


Hihi hier moest ik ook aan denken Lachen
Een bericht en gelijk zo'n berichtje Scheve mond

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:27

fsoudan"]
[quote="Billy"]ik vraag me af van wie Iepje het schaduwaccount is Rolleyes
[/quote]

Hihi hier moest ik ook aan denken Lachen
Een bericht en gelijk zo'n berichtje Scheve mond
[/quote]

Zal wel meevallen (denk ik Tong uitsteken ).
En er zijn er wel meer die gelijk bij binnenkomst brullen dat het hier zo ongezellig is. Om vervolgens zó de smaak te pakken te krijgen, dat ze niet meer weggaan... Haha!

(en als het inderdaad een schaduwaccount is, dan weten ze daar hier toch wel raad mee? Knipoog )

[quote="Iepje schreef:
Het feit dat het overal gebeurt en kritiek soms terecht is (...), is geen excuus om anderen respectloos te woord te staan.

Nee, maar half Nederland laat zich door dat feit echt niet tegenhouden hoor... Wat dat betreft zijn Bokkers net echte mensen... Clown

Suggestie voor de "uitspraak van de dag": "Verbeter Bokt, begin bij jezelf!"

iepje
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 21:16

Jullie boodschap komt over. Een aantal van jullie willen niet echt zien wat ik bedoel. Maar goed, het moest toch nog maar eens gezegd en zolang er mensen zijn die niet begrijpen wat ik bedoelde, zal dit onderwerp toch wel regelmatig terugkomen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:29

Onderwerpen als deze hebben we hier al zo vaak gehad.
Maar het is nou eenmaal zo dat je kritiek kunt verwachten als je iets plaatst. Dat mag toch? van de meeste kritiek leer je wat.
Ik heb liever dat mensen gewoon recht voor zijn raap zeggen dat oets niet goed is dan dat iemand zegt dat het geweldig is terwijl je je paard eigenlijk pijn doet ofzo!
Maar goed dat vind niet iedereen....

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:36

iepje schreef:
Jullie boodschap komt over. Een aantal van jullie willen niet echt zien wat ik bedoel. Maar goed, het moest toch nog maar eens gezegd en zolang er mensen zijn die niet begrijpen wat ik bedoelde, zal dit onderwerp toch wel regelmatig terugkomen.

Maak je geen zorgen, ik denk dat iedereen die hier gereageerd heeft, heel goed begrepen heeft wat je wilde zeggen... Knipoog

Het punt is alleen, dat dit onderwerp inderdaad met enige regelmaat terug zal blijven komen, want het is nou eenmaal niet te voorkomen. Mensen zijn mensen, waar dan ook. Niet iedereen heeft het in zich om genuanceerd ergens op te reageren. Sommige mensen hebben lange tenen en anderen zijn ronduit lomp en onbeschoft.
De beste remedie is (volgens mij) gewoon niet reageren als je iets ziet dat je stoort en je er verder niet te druk over maken. Je kunt niet in je eentje de hele wereld verbeteren... Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ravie2013 en 34 bezoekers