Diarree

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 11:47

Sinds de paarden bij ons op stal van dat verpakt hooi krijgen (weet niet hoe jullie het noemen), hebben ze allemaal last gehad van diarree. Mijn paardje is altijd heel gevoelig aan dit soort dingen en heeft het nog steeds een week geleden is het ff gestopt, maar nu begint hij het terug te krijgen... Huilen In de zomer was hij erg mager zie maar:
Afbeelding
nu was hij net bijgekomen, en heb nu natuurlijk schrik dat hij terug zo mager gaat worden.. Mijn dierenarts zei dat ik iets kon kopen tegen diarree, weet de naam niet meer, maar dit kost mij 50€ per potje en ik moet het blijven geven tot ze terug gewoon hooi krijgen... Heeft er iemand een andere en iets goedkopere oplossing? Misschien iets homeopatisch? Hij wordt ook op tijd ontwormd.

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:03

Ehm, misschien gewoon zelf een paar baaltjes hooi kopen? Dat zal iig goedkoper zijn dan die medicijnen. Misschien is hij gevoelig voor eiwittten.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:41

bij ons op stal hebben er ook een paar last van, die kunnen waarschijnlijk ook niet goed tegen dat voordrooghooi. Wij hebben stro in de stallen, en we doen bij die paarden het schone stro bovenop, zodat ze daar wat van kunnen eten. Schijnt te werken, want als we het zo doen, hebben ze er weinig last van verder.
Maar inderdaad zelf gewoon hooi kopen kan ook!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:47

Is het geen kuil? Hooi verpak je meestal niet.
Als de overgang naar het 'verpakt hooi' in eens is gegaan, kunnen ze alleen daarvan al aan de diaree gaan. Voor een overschakeling op ander voer is het voor paard het fijnst als het gelijdelijk gaat.

Ik denk dat het handig is als je paardje op hooi overgaat, dat is ook veel beter dan kuil (dit is al gefermenteerd, wat een paard eigenlijk zelf doet in de maag).
Dan is ook je probleem (diaree) weer verholpen, en heb je geen hoge DA kosten. Je kunt beter zo weinig mogelijk poespasjes hebben om te voeren.

Fiesta: Paarden die kuil gevoerd krijgen, zullen meer stro gaan eten.

Succes

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:55

kuil en voordroog is iets anders toch?? Ik dacht dat voordroog dat was in die grote witte (of groene) bollen (of vierkanten) en kuilgras zit echt in de kuil, veel bij koeienboeren enzo. Voordroog ziet er wel hetzelfde uit als gewoon hooi, alleen is wat minder lang gedroogd...en is voedzamer.
Kuil is inderdaad dat hele fijne spul, dat zou ik een paard ook niet geven.

Mijn paardje moet voordroog hebben, omdat ze tegen het gewone hooi in die kleine pakjes niet tegen kan (maar zij heeft astmatische bronchitis) maar goed, dat heeft hier verder niks mee te maken!

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 12:44

het zit inderdaad verpakt in plastiek dus zal het wel voordroog zijn, ze hebben ook geleidelijk aan het gegeven, doen ze altijd. Probleem is dat ik op een prive-stal sta en dus niet zomaar kan kiezen wat ik geef, ik hoopte gewoon dat jullie misschien een iets goedkoper middeltje kenden?

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:35

Ik ben maar een amateur en heb er weinig verstand van, maar ik heb ooit ergens gelezen dat je bij langdurige diarree erg uit moet kijken voor uitdroging en dat er dan ook elektrolyt-verlies optreedt. Ik weet niet hoe erg hij het heeft, maar misschien moet je hem dus extra elektrolyt geven zolang hij die diarree heeft? (Ik probeer je niet nodeloos ongerust te maken, maar zoals ik zei heb ik het ergens gelezen, en je kunt beter voorkomen dan genezen, toch? Lachen )

Kun je met de eigenaren van de stal niet overleggen of ze jou paardje geen gewoon hooi willen geven? Dat zullen ze toch niet zo erg vinden, zeker als je het zelf betaalt. Kleine moeite voor hun, en een goedkope en gezonde oplossing voor jouw paard. Lachen

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 17:39

Hij heeft het niet zo erg, het spuit er niet ofzo Haha! Maar het is ook niet vast, morgen ga ik naar de apotheek eens horen wat die me te zeggen heeft of me kan meegeven, ik zie alleen die equizime plus (of hoe je het ook schrijft) niet zo goed zitten, kost mij €50 voor een pot van 5kg (zal dus rap op zijn)

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:48

fiesta"]
kuil en voordroog is iets anders toch??
[/quote]
Kuil is gewoon de korte benaming van voordroogkuil (wat dus of gekuilt wordt of zoals veel vaker tegenwoordig in ronde balen geplastificeerd wordt).

[quote="fiesta"]
Ik dacht dat voordroog dat was in die grote witte (of groene) bollen (of vierkanten) en kuilgras zit echt in de kuil, veel bij koeienboeren enzo.
[/quote]
De witte (zijn nog groen als ze nog niet geheel bloeien), is klaver. Klaver bind stikstof uit de bodem, zodat het gewas het op kan nemen. Dit wordt veel gebruikt in de biologische houderij omdat die geen stikstof mogen strooien. Ze hebt witte en rode klaver.

[quote="fiesta schreef:
Mijn paardje moet voordroog hebben, omdat ze tegen het gewone hooi in die kleine pakjes niet tegen kan (maar zij heeft astmatische bronchitis) maar goed, dat heeft hier verder niks mee te maken!

Balen? Je kunt hooi ook (min 7 uur) weken en dat voeren, maar dan heb je wel kwaliteitsverlies van je hooi.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:32

Mijn paard heeft ook last van chronische bronchitus en mag daarom geen droog hooi hebben. Nu voeren wij dus voordroog/kuil uit kleine baaltjes. Wat betreft de luchtwegen gaat dat prima, maar de mest werd slap. Nu hebben we een adres gevonden dat het gras nog langer laat drogen voordat het in het plastic gaat en de mest is weer prima en wat betreft haar luchtwegen gaat het ook goed, ookal is het hoogenaamd helemaal droog. Voordat je met chemische( lees medicijnen) middelen gaat beginnen om je probleem op te lossen zou je ook kunnen proberen om te stoppen met de kuil die je nu voert. Als je paard geen last heeft van de luchtwegen, waardoor je stofvrij MOET voeren, zou ik gewoon hooi blijven voeren. Gewoon ruw hooi is altijd beter voor je paard dan kuil. Kort samengevat, stop met kuil. Misschien kun je in overleg met de staleigenaar gewoon hooi regelen. Het is een vraag waard, Nee heb je Ja kun je krijgen..

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 18:57

Ophelia schreef:
Als je paard geen last heeft van de luchtwegen, waardoor je stofvrij MOET voeren, zou ik gewoon hooi blijven voeren. Gewoon ruw hooi is altijd beter voor je paard dan kuil. Kort samengevat, stop met kuil. Misschien kun je in overleg met de staleigenaar gewoon hooi regelen. Het is een vraag waard, Nee heb je Ja kun je krijgen..

Zoals ik al meerdere malen gezegd heb, is het niet mogelijk om er mee te stoppen en gewoon hooi te geven, ik sta op een privé stal dus ofwel geen hooi,ofwel dat hooi. Spijtig genoeg ben ik toch toch met die "chemische" middelen moeten beginnen, ik wil niet nog eens paard dat je al zijn ribben kunt tellen (kijk maar in profiel hoe mager hij toen was)

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:24

Fjordenmaniak"]
[quote="fiesta schreef:
Ik dacht dat voordroog dat was in die grote witte (of groene) bollen (of vierkanten) en kuilgras zit echt in de kuil, veel bij koeienboeren enzo.


De witte (zijn nog groen als ze nog niet geheel bloeien), is klaver. Klaver bind stikstof uit de bodem, zodat het gewas het op kan nemen. Dit wordt veel gebruikt in de biologische houderij omdat die geen stikstof mogen strooien. Ze hebt witte en rode klaver.

fiesta bedoeld niet groene en witte planten, maar de groene en witte plastic verpakkingen (bollen of vierkanten) met kuilgras/voordroog.

Ponyloze bokker!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:50

Titsia"]
[quote="Ophelia schreef:
Als je paard geen last heeft van de luchtwegen, waardoor je stofvrij MOET voeren, zou ik gewoon hooi blijven voeren. Gewoon ruw hooi is altijd beter voor je paard dan kuil. Kort samengevat, stop met kuil. Misschien kun je in overleg met de staleigenaar gewoon hooi regelen. Het is een vraag waard, Nee heb je Ja kun je krijgen..

Zoals ik al meerdere malen gezegd heb, is het niet mogelijk om er mee te stoppen en gewoon hooi te geven, ik sta op een privé stal dus ofwel geen hooi,ofwel dat hooi. Spijtig genoeg ben ik toch toch met die "chemische" middelen moeten beginnen, ik wil niet nog eens paard dat je al zijn ribben kunt tellen (kijk maar in profiel hoe mager hij toen was)
[/quote]

Ehm, je hebt nergens gezegd dat je evt. met je staleigenaar over het probleem hebt gesproken?? Maar ik begrijp je probleem wel. Ik heb makkelijk praten, mijn paard staat gewoon bij m'n ouders en ik bepaal zelf wat ze krijgt aan voer. Het is alleen jammer dat je het probleem waarschijnlijk heel gemakkelijk op kan lossen door te stoppen met kuil, maar er nu dus extra centen tegenaan moet gooien, terwijl je er dan nog niet zeker van bent of het helpt. Van middeltjes tegen slappe mest heb ik geen verstand, dus daar kan ik je niet verder mee helpen. Succes met het vinden van een oplossing..

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 21:53

ik ken de staleigenares heel goed, (oud vrouwtje) dus ken haar standpunt al voor dat ik het haar vraag, toch geen ander hooi gaan kopen zeker?? Zo'n beetje diaree kan toch geen kwaad..... Dat is haar antwoord. Het middeltje helpt heel goed, en geef er zelfs bijna niets van Haha! dus dan kom ik gerust de hele winter ermee door gelukkig

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Princesj en 79 bezoekers