Brussel akkoord met inenting in dierentuin

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-01 18:32

Brussel akkoord met inenting in dierentuin
BRUSSEL – Dierentuinen mogen van de Europese Commissie in Brussel zeldzame en bedreigde diersoorten als de Indische olifant en de okapi inenten tegen mond- en klauwzeer.

Het risico bestaat wel dat het betrokken land dan voor minstens één jaar zijn MKZ-vrije status verliest, wat de export van vee en vlees ernstige schade berokkent. De Europese Commissie wijst erop dat elke lidstaat in de Europese Unie deze afweging zelf moet maken. Verschillende directies van dierentuinen hebben aangedrongen op het vaccineren van bedreigde diersoorten. Daarmee hopen ze te voorkomen dat de dieren ziek worden, dan wel afgemaakt om de epidemie te bestrijden.


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 09:05

Mooi zo, maar we zijn toch ook al niet meer mkz-vrij? Dat hele item snap ik niet, maar goed ik ben dan ook blond geboren al zou je dat nu niet meer zeggen. Verward

als ze nou de rest ook eens vaccineren of gewoon uit laten zieken. Dan zien we volgend jaar wel weer wat we gaan exporteren.

Pokkegedoe!!!

Mieke

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 09:09

ja idd.
hoorde gister dat er misschien in amerika ook MKZ was. en ik weet dat t eigenlijk niet mag maar ben der wel beetje blij mee. Want Amerika is een van de landen die as wij gaan enten geen vlees meer van ons wil hebben. aar als ze daar zelf MKZ hebben ne t lekker fink uitbreekt. Zullen ze zelf ook oplossingen gaan zoeken en misschien wel enten. en dan hebben wij ook meer kans dat er geent wordt.
sorry weet het heb beetje vage logica afentoe

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 09:33

over de dierentuinen is morgen pas definitief.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 09:03

Pas vandaag gaan Brinkhorst en de minister van Landbouw in Duitsland praten in Brussel om dieren in dierentuinen te laten enten, omdat het onmogelijk is het non-vaccinatiebeleid uit te leggen daar deze dieren met consumptie en export niets te maken hebben. Dit is ook hoopgevend voor de schonenbeker schapen en voor de zeldzame runderen die op de veluwe wonen. ik heb er een hard hoofd in, want daar in Brussel zitten moordenaars en geen dierenliefhebbers.


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-01 15:48

Illegale handel in MKZ-vaccin
Door Achille Prick

DEN HAAG - Via de illegale handel krijgen dierentuinen en veeboeren op grote schaal het in de EU verboden vaccin tegen mond- en klauwzeer (MKZ) aangeboden. Intervet in Boxmeer, het enige Nederlandse bedrijf dat het vaccin mag exporteren, krijgt de laatste tijd dubieuze orders van handelaren in Afrika, Azië en Amerika. Dat zou er op kunnen duiden dat handige jongens het vaccin terugsmokkelen naar Europa.

"Via de fax of per e-mail krijg ik dagelijks zo'n tien aanbiedingen", zegt directeur T. Dorresteijn van de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp. "Wij maken er geen gebruik van, al zouden we graag willen. Maar we hebben met de twaalf grootste dierentuinen afgesproken niet te vaccineren zolang dat verboden is." De douane, land- en tuinbouworganisaties en de Algemene Inspectiedienst (AID) hebben tot op heden niet daadwerkelijk vastgesteld dat er in Nederland illegaal wordt gevaccineerd.

Gescreend
Handelaren die het vanuit het buitenland proberen via Intervet International in Boxmeer, worden volgens een woordvoerder zoveel mogelijk gescreend. "Wij onderzoeken de achtergrond van onze opdrachtgevers. Wie tegen de lamp loopt zal van ons niets ontvangen." Vaccineren lijkt een eenvoudige oplossing om de massale ruimingen van vee op boerderijen en dieren uit de dierentuin respectievelijk te stoppen en te voorkomen. "Maar als ontdekt wordt dat een boer zijn veestapel illegaal heeft gevaccineerd, treft hij niet alleen ook veeboeren in zijn directe omgeving maar gaat hij ook meteen failliet", zegt een woordvoerder van de Land- en Tuinbouworganisatie LTO Nederland. "Waar zijn buren nog een vergoeding krijgen, krijgt de overtreder niets." Vooralsnog is alleen het Instituut voor Dierhouderij en Diergezondheid in Lelystad in staat vast te stellen of een boer illegaal heeft gevaccineerd.
Heroverweging
Nederland en Duitsland willen vaccinaties voor dierentuindieren mogelijk maken. Minister Brinkhorst kreeg gisteren zijn Duitse collega Künast mee om komend weekeinde te pleiten voor een algehele heroverweging van het Europese vaccinatiebeleid. Brussel zal intussen zeker de uitvoermaatregelen tegen Nederland verlengen, zoals het verbod op handel in dierlijke producten uit Brabant, Gelderland, Overijssel en Flevoland.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Anne_26, Babootje, Century, Donderwolk55, lovelyfiefy, Marocje, nick_en_ik, paard1970, Petra_O, ryukapple, Sabine, Sorriso, Tucktuck, Vagabondo, xChoco en 66 bezoekers