hoeveel kg brok voor oud paard op rust?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

hoeveel kg brok voor oud paard op rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 13:31

ik geef mijn oude paard van 31 jaar op rust (half uur p/dag wandelen of rustig longeren) per dag het volgende:

2 kleine emmertjes lucerne
hooi zoveel hij op kan (meestal is dat niet meer als 2 plakken hij kauwt het moeilijk)
2 kg eiwitarme brok
1 schep pavo herbasan

hij is 1.60, breed gebouwd, staat op stro.

Nu is het dus zo hij is koliek (verstopping) en spierbevangen gevoelig. van de da moet ik hem weinig krachtvoer geven en minder lucerne. een paar jaar geleden gaf ik hem nog het dubbele (!)ook van de lucerne maar nu dus sinds een jaar of 2 het bovenstaande. nu ziet hij er verder goed uit maar heeft al 2 maanden last van zijn stoelgang (diarree) waar hij uitvoerig voor is behandeld overigens dus het zal de leeftijd wel zijn.

Nu heb ik het idee dat hij vaak niet eens veel honger heeft omdat hij de lucerne en het hooi wel eens voor een klein gedeelte laat liggen. om het risico op koliek e.d. te voorkomen zit ik te denken om nog een beetje met krachtvoer af te bouwen en de herbasan (zit ook lucerne in en dat krijgt hij al dus vind het een beetje dubbbelop) niet meer te geven.

Om een lang verhaal kort te maken . Zal mijn paard genoeg hebben aan 2 kg brok op een dag of is dat echt schandalig weinig?
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 20-11-03 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:32

Mijn paard krijgt ook 2 kilo op en dag, en die staat volop in het werk.
Hij ziet zelfs kans om er nog van te groeien, dus het is echt niet schandalig weinig.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 13:36

dus ik zou het best kunnen proberen zonder die muesli billy? krijgt die van jou van die vette kuil of niet? die van mij krijgt (en mag) dat niet want daar halen de meeste recreatiedieren meestal het meeste uit en worden ze dikker van

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:38

Ik zou het gewoon proberen.
Als hij invalt kun je het altijd weer bij geven of vervangen door nog wat extra brok
Die van mij krijgt wel kuil, maar het ziet er meer uit als grof hooi. Of het erg vet is weet ik niet. Vergeet niet dat er in Lucerne veel eiwit zit.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 13:52

klopt daarom mag ik van de da niet veel geven maar als ik het niet geef dan ben ik bang dat hij te weinig ruwvoer (structuur) binnen krijgt omdat hij slecht kauwt en hij dus weinig hooi opkrijgt. misschien lukt dat straks wel beter als hij meer honger krijgt.

dank je voor de support ik ga het gewoon proberen met rustig afbouwen

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:17

als je zo weinig doet zou ik hem ca 3/4 kg bix maximaal per dag geven (langzaam afbouwen). Als hij dan in gaat vallen, iets verhogen. Maar op zich moet hij aan hooi en een beetje krachtvoer ruim voldoende hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:01

Schrijjf eens verschillende voederleveranciers aan zoals PAVO en HAVENS. Misschien is het wel beter om je paard een slobber te voeren.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:15

Mijn paard is ook 1.60 en niet echt tenger gebouwd Knipoog en krijgt net een halve kilo brok per dag! Ze is 17 en werkeloos.........
Daarnaast krijgt ze kuil en hooi en wortels.
Niet werkende paarden kunnen zelfs eventueel helemaal zonder biks.
Dus om antwoord op je vraag te geven: ik vind 2 kilo brok veel in jouw geval!
Heb je z'n gebit nog wel eens laten nakijken? Misschien dat dat ook een hoop scheelt.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 10:11

ik heb zn gebit door 2 verschillende tandartsen laten nakijken (2 jaar geleden) maar die zeiden beiden dat ze niet veel konden doen. behalve dan tandsteen verwijderen. heb van de week in zn mond gekeken en toen zag en voelde ik wel 1 rotte en ronde (ipv spitse) tand en 1 scherpe punttand (hoe noemen ze dat ook al weer hengstetand ofzo) dus ik ga vandaag wel even een tandarts bellen.
Ik heb een tijdje terug advies gehad van 1 van die 2 bekende voerleveranciers en de situatie uitgelegd. (diarree en koliekgevoelig) maar ik moest dan 2 scheppen alsnog van het ene voer en 2 scheppen slobber. ik had hem langzaam opgebouwd naar 2 scheppen voer en 1 schep slobber maar hij werd toen spierbevangen (nog nooit geweest) dus met die slobber ben ik gestopt want daar kan hij niet tegen. het werkt bij hem te laxerend.
Ben weer op mijn oude eiwitarme brok overgegaan en 1 schep herbasan blijven geven. maar daar ga ik in iedergeval mee stoppen met die muesli. dat is denk ik te veel voor hem

Ik ga langzaam aan afbouwen ook met de biks denk tot 2 x 3/4 per dag. IK HEB WELEENS GEHOORD DAT PAARDEN ALEEN AAN KUNNEN KOMEN DOOR RUWVOER KLOPT DIT?