Past dit zadel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Past dit zadel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 12:10

Hallo,

ik heb gister een zadel gekocht (mag hem terugbrengen als hij niet past) maar ik twijfel of hij past. Hij ligt goed op de rug, sluit goed aan, klappert niet tijdens het longeren, kortom ligt mooi stevig. Maar ik denk zelfs iets te stevig bij de schouders. Hij sluit daar goed aan als ze is aangesingeld kan ik mijn hand nog wel onder het zadel krijgen bij de schouders maar dan moet moet ik wel even doordrukken. Wie weet hoeveel ruimte er bij de schouders moet zitten zodat het zadel niet gaat knellen. Maar hij mag natuurlijk ook niet naar voren schuiven... moeilijk dus!
Wie kan me tips geven!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:12

Plooit de huid ook voor het zadel als ze loopt?

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 12:16

nee, niet zover ik het kan zien, ze heeft dan ook wel een behoorlijke ponywintervacht, dus met veel opstaande haren! Ik ben bang dat er teveel druk op de schouders komt....jammer dat een paardje niet kan praten. Haha!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:17

Het is van een beetje tekst heel moeilijk te beoordelen of een zadel goed ligt.

Hij lijkt idd wel te krap aan de voorkant.

Verder snap ik niet dat je niet gewoon de ruiterzaak hebt langs laten komen. Of is het een 2e hands bij een particulier vandaan?

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 12:22

idd bij een particulier, ik heb wel wat ruitersportzaken gebeld, die ook komen passen alleen die hebben op het moment niets voor me. En dit zadel was heel goed nog en ook mooi en mooi geprijsd, dus ik dacht laat ik het proberen, vandaar!

maar weet iemand bijvoorbeeld ook een richtlijn, zoals tussen het zadel en de schoft moet minimaal 2 cm zitten, is voor de schouders ook een richtlijn?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:43

tussen zadel&schoft moeten 3, eigenlijk 4 vingers passen(meer dan 2 cm is dat!)
mijn zadels werden door een goede ruitersportzaak&zadelmaker aan huis gepast, en 3vingers+pink past er overal tussen schoft en zadel(ijn wel allemaal kieffers, met teruggesneden kamer bij de schoft, maar ook bij een county zadel moesten 3 vingers er zeker tussen passen)

als je er nml op gaat zitten, dan duw je had zadel nog wat vaster aan op de rug, en als je maar 2 cm ruimte hebt, en je gaat er dan opzitten....dan blijft er helemaal geen ruimte meer over

verder moett zadel als t op de rug ligt goed dragen, dus de kussens moeten(zonder dat de singel vast zit) goed aansluiten aan de rug

de ruimte bij de schouders weet ik zo niet at daar voor geldt, maar als je twijfelt zou ik het niet doen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:47

Tja... 't valt niet mee om dat te zeggen vanaf hier.
Kun je er niet even iemand die er verstand van heeft naar laten kijken?

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 13:05

iemand die er verstand van heeft...das moeilijk omdat deze mensen eigenlijk alleen maar komen om hun eigen zadels te verkopen.

de richtlijnen die je net aangeeft renske kloppen wel bij mijn zadel, alleen de schouders he...?? Zou iemand niet eens een keer willen kijken voor mij bij zijn of haar zadel, die zeker weten goed ligt, hoeveel ruimte daar zit?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:10

ik heb vanmiddag les, maar mijn paard heeft veel schoft&veel front maar is erg smal bij zn schouders, niet echt 'standaard-maten' dus ik weet niet of je er veel aan hebt hoe mijn zadel ligt?

heb hier wel nog 2 dikke merries staan 1 met weinig schoft en veel schouder(merk je ook altijd aan dekens die strak bij dr schouders zitten) en de ander heeft wel wat schoft, maar is gewoon vrij stevig&compact van bouw

welke van de 3 komt overeen met jouw paard?dan ga ik die ff opzadelen Knipoog

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 13:17

mijn pony is 152 en heeft geen gemiddelde schoft (je kan zonder problemen zonder zadel rijden, maar er zit wel wat....snappie het nog? ) en weinig schouders. Ze is redelijk smal. Dus eigenlijk een beetje een combi van de paardjes die je net noemde.

Maar als je zou willen kijken hoeveel ruimte er zit bij de schouders van jouw paardje, en als je weet dat jouw zadel goed ligt, dan heb ik in elk geval een idee. Ook al is elk paardje verschillend, vaak moeten de zadels wel op een bepaalde manier sluiten dacht ik!

ik ben benieuwd! zeer bedankt alvast!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:20

ik heb er eentje van 1.55, niet echt breed bij de schouders, alleen een erg dikke buik Knipoog en kan er ook goed zonder zadel mee rijden
kijk maar ff in mn profiel, daar staat ze (Destiny) als ze qua bouw wat op elkaar lijken zadel ik ze dalijk even op en kijk hoe t zadel ligt.

zdels horen idd op een bepaalde manier aan te sluiten, maar Quentin is extreem smal, en desire heeft absurd brede schouders, vandaar dat dat 2 uitzonderingen zijn, destiny is wel redelijk normaal geloof ik!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:30

Kun je niet bijvoorbeeld je instructie ernaar laten kijken??

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 13:36

Wou Renske, wat heb jij leuke paardjes zeg! Zien er echt goed uit
Mijn paardje heeft echt een opknapbeurt nodig....(qua uiterlijk maar ook que spieren, conditiem eigenlijk alles) er is 6 maanden niets meegedaan. Ik heb haar net gekocht. Ze zit alleen nu in haar wintervacht die normaal wit hoort te zijn, dus ik snak zomer = korte zomerhaartjes!

ik denk dat idd destiny het meeste overeenkomt! Zover ik het op de foto`s natuurlijk kan zien. Ik ben benieuwd!

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 13:38

Gjilke schreef:
Kun je niet bijvoorbeeld je instructie ernaar laten kijken??

Ik heb geeb les.....en op stal is er ook geen instructeur jammer genoeg, het zijn allemaal vrijetijdsruiters

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:51

ik heb even gekeken!

ik kan mn vingers er redelijk makkelijk onderschuiven als de singel vast zit, maar het is wel een veelzijdigheids zadel, dus ligt ie wat anders dan eend ressuurzadel

heb Quentin zn dressuurzadel(zelfde maat als destiny's vzh zadel) er op gelegd, en kon daar mn vingers ook tussen schuiven als de singel vastzit

vingertoppen ging makkelijk, rest van de vinger moest ik wat meer kracht zetten

heb om 3 uur les met Quentin, zal dan bij hem ook nog even kijken hoe het ligt(had nu zonder dekje geprobeerd, dat scheelt ook iets, vanmiddag bij Quentin ligt er wel een dekje tussen)

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 14:02

okay, dank je wel!

het gaat om een VZH zadel. Ik heb zonder dekje geprobeerd, dat zag er strakker uit dan met dekje. Met dekje kon ik ook mijn vingers er onder doen, maar de rest moest ik wel echt duwen. Misschien als ik het zadel iets hoger leg met een gelpad? Want met dekje ligt hij iets hoger en beter dan zonder, dus misschien werkt nog iets hoger ook wel...

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:18

Ik zou echt iemand met veel verstand ernaar laten kijken, zo via tekst is het vreselijk moeilijk er een oordeel over te vellen. Wie weet wat je er straks allemaal mee kapot maakt. (op stal bij je kunnen ze het niet beoordelen zei je toch?) Ik zou er wel even werk van maken.

HEEEEEL veel succes en ik hoop dat je een goed zadel vind mocht het deze niet worden.

Ik zou echt proberen er iemand naar te laten kijken. Heb je geen ervaren bokker in de buurt wonen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:23

als je met dekje je vingertoppen er normaal onder krijgt zit ie niet echt te strak lijkt me hoor!
maar als je meer gaat rijden krijgt ze meer spieren, ook bij haar schouders, en wordt ze wat breder
weet niet of ze nu een beetje een speklaagje heeft, dat zou dan verdwijnen en er komen spieren voor terug

als ze geen speklaagje heeft, maar wel spieren krijgt, dan wordt ze dus wat breder

als je aan het rijden bent, voel dan eens tussen t zadel en de schouder terwijl ze stapt, als t goed is voel je dan los-vast als de schouder beweegt, als je vast-heel vast voelt, dan zit ie wel wat aan de strakke kant, maar als je erop zit en je vingers er tussen krijgt past ie volgens mij wel

zadel ook niet te ver naar voren(op de schouder) leggen,maar als je de singel vastmaakt, hoort die dus niet echt meteen achter t voorbeen te zitten maar een goede handbreedte achter het voorbeen

mn moeder heeft nogal de neiging t zadel vernaar voren te leggen, dan knelt ie ook bij de schouders, maar als ze hem er goed oplegt dan is dat niet zo

gelpad ertussen kan je ook nog proberen, die gebruik ik sowieso altijd, bij destiny eerst nooit, maar toen kreeg ik Quentin en die heeft een wat gevoelige rug, en nu gebruik ik hem bij destiny ook.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:59

Let er iig op dat je je zadel achter de punt van de schouder legt (en dat s verder naar achter als je denkt). Als het daar niet blijft liggen maar naar voren schuift, dan istie te smal.

Verder zou ik je toch aanraden er een zadelmaker naar te laten kijken, maar dat is mijn mening!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:59

Als je zadel wat krap is of ertoe neigt, dan is een gelpad helemaal uit den boze! Ook dikke pads of shabrakjes vullen alles nog meer op en wordt het nog krapper van. Weet niet of het bij jullie van toepassing is, maar is gewoon een tip.