Lui paard, hoe beter aan het been te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Lui paard, hoe beter aan het been te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 18:43

Sinds kort rijd ik af en toe een Friese hengst van een stalgenootje. Hij is 5 jaar, super braaf, maar echt niet fatsoenlijk vooruit te krijgen. Bijkomend probleem is dat hij van een flinke tik absoluut niet onder de indruk is.

Vandaag ben ik begonnen om maar eens heel veel overgangen te rijden (stap - draf), dat was dan een begin, uiteindelijk vertrok hij beter voor mijn been. De galop is een ramp, dan moet de zweep er echt aan te pas komen en dan nog gaat het moeizaam.

Ik heb zelf het idee dat dit tussen de oren zit bij dit paard, maar als iemand tips heeft om hem een keertje goed wakker te krijgen, graag! Lachen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:54

misschien es een spoortje aan doen? en iedere keer dat je been heeft, en hij reageert er niet op es het spoortje tussen zen ribben rammen?(wat ben ik weer hard vandaag)
ik denk na een keer of 5 dat hij wel zal reageren op het been
als er andere tips komen volg dan die andere eerst hoor Haha!
of misschien wat feller in het voer zetten?

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:57

dutske schreef:
misschien es een spoortje aan doen? en iedere keer dat je been heeft, en hij reageert er niet op es het spoortje tussen zen ribben rammen?(wat ben ik weer hard vandaag)
ik denk na een keer of 5 dat hij wel zal reageren op het been
als er andere tips komen volg dan die andere eerst hoor Haha!
of misschien wat feller in het voer zetten?


Mee eens, inderdaad van het voer. Als je benen geeft en hij reageert niet, tikje achterer je been. Daar zal hij wel op reageren hoor. Als hij daar dan niet meer op reageert, inderdaad met een spoortje proberen?

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:01

Veel overgangen rijden, dus een paar passen stappen, dan een paar passen draven, middendrafje op bijv. de lange zijde, weer terug naar draf, terug naar stap enz. Dan gaat hij vanzelf beter op je been reageren.
Als hij niet reageert op een normale beenhulp, een schopje geven, reageert hij daar niet op, een tikje met de zweep erbij. Zo doe ik t altijd.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:16

Zou niet met een spoortje beginnen, probleem is dat luie paarden daar ook snel op afstompen zodat je eindigt met een wagenwiel aan de hak.

Ik zou vooral veeeeeeeel overgangen rijden. Voorwaarts, terug, schijnovergangen, middendraf, luie draf etc. Heel erg veel schakelen. De galop zou ik eerst laten zitten, dat is meestal ook al moeilijker bij een fries. Dus eerst stap en draf voor elkaar. Galloperen kun je dan los in de bak of aan de longe doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:20

ik zou veel overgangen rijden, en af en toe gewoon eens door de bak crossen, veel tempowisselingen........ dan moet het goedkomen

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:25

nou ik wens je veel succes Haha! ik heb ook al zown luie drol en tis heel moeilijk die voor je been te krijgen
enne gwoon een keer door de bak crossen zou ik graag willen doen.. maar dan heb ik daarna wel een zuurstoftank nodig Haha!
voer kan misschienhelpen(haver)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:37

mijn paard is in de bak superlui, maar buiten is het een monster!
Schrikken, omdraaien wegspuiten in galop, noem maar op en in de bak is ie niet vooruit te schoppen!

Ik rijd in de les met spoor + zweep en galop doet ie al helemaal niet, gaat ie staan bokken en slaan naar de zweep, is buiten uiteraard ook geen probleem....

Ik moet veel overgangen rijden, tempowisselingen en inderdaad, achter een ander paard aan, crossen door de bak, maar aangezien hij me heeft afgebokt vorige week, zie ik daar verder vanaf......

Mijn paard is bijna 5 overigens, ik hoop dat het nog komt, maar het is wel vermoeiend (voor mij dan)

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:49

Mijne is net zo, nu ik met deze instructrice zo'n 5/6 mnd bezig ben gaat het veel beter, ik rijd r meer over de rug, wat ze dus moeilijk vond, ik rijd wel met spoor en zweep, en ik hoef t steeds minder te gebruiken, bv. in draf, bijna stappen, net niet helemaal, en dan weer vlot wegdraven, of een paar passen stap en weer weg, weer paar passen draf, stap,draf stap.Dus gewoon veel overgangen.
En consequent zijn, mijne ging ook beter lopen door t niveau iets hoger te leggen, een beetje wijken tussendoor, nu wijken we af en toe ook in de galop, en t wordt er wel beter door.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:40

Dennis is dus ook zo. Super lui en zeker niet onder de indruk van een zweep. Ik zou niet aan sporen beginnen, dan kan je iedere week wat scherpers pakken en in neem niet aan dat dat is wat je wil.

Veel overgangen, ook je stem gebruiken(helpt bij Dennis veel, hij heeft ook voor de kar gelopen) en vooral afwisseling. Beetje longeren(met verschillende hulpteugels of zonder), rijden(netjes, lang teugeltje, een keer zonder zadel/hoofdstel). Dus echt alle dingen die je maar kan verzinnen zodat het gewoon niet saai KAN worden.

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 00:15

Ehhh Er werd mij gezegt dat ik veel over gangen moest maken, stap draf stap draf, rustige drag midde draf, noem maar op Knipoog
Je kunt ff pbén
Groetjes

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 01:17

Dennis schreef:
Dennis is dus ook zo. Super lui en zeker niet onder de indruk van een zweep.


Kan het ook aan het hengst-zijn liggen? Heb namelijk vaker gehoord dat sommige hengsten extreem lui zijn.

Verder rijd ik hem niet zo vaak, de bedoeling is 1x per week. De eigenaresse longeert hem ook regelmatig.

Dit paard vindt het inderdaad ook moeilijk om m'n hand te volgen, hij kruipt gemakkelijk achter de teugel. Dus ook voorwaarts naar mijn hand toe rijden. Het ging uiteindelijk wel beter, maar het is lastig rijden Haha!

Als ik mijn eigen paard op deze manier zou rijden had ik er allang afgelegen Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:10

Bij mijn luiwammesen die ook volledig op sporen en zweep waren afgestompt bij vorige eigenaren, heeft het geholpen dat mijn instructrice met een longeerzweep in de bak kwam staan. En dan heel veel overgangen maken! Misschien heb jij iemand in de buurt die je bij kan staan m.b.v. longeerzweep? Succes!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:15

frizen kruipen zowiezo al makkelijk achter de teugel.
zoals de rest al zegt veel overgangen, geen reactie op been in een tik achter de kuit. na een paar passen weer terug nemen en dan opnieuw proberen.
een rondje goed crossen wil ze ook nog wel eens wat feller maken

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:40

Naz"]
[quote="Dennis schreef:
Dennis is dus ook zo. Super lui en zeker niet onder de indruk van een zweep.


Kan het ook aan het hengst-zijn liggen? Heb namelijk vaker gehoord dat sommige hengsten extreem lui zijn.
[/quote]

Ik weet het niet. Op dat luie na heeft hij een gouden karakter. Hij word nu door een meisje van 10 gereden en dat gaat super(alleen het blijft geen vlotte pony). En ik ken ook zat hengsten die niet zo lui zijn hoor, maar gewoon veel fijner te rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:41

Is al opgenoemd: veel schakelen.
En bij het warmrijden ook een galopje meepakken, worden sommige ook weleens frisser van. En misschien heb je wel een Diesel onder je die wat meer tijd nodig heeft om warm te lopen?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:56

Dat crossen helpt meestal wel goed. Af en toe echt een lange zijde flink gas geven. Reageert hij hier niet op, volgende lange zijde weer, net zo lang tot hij weg "vliegt"als je been geeft. Hier worden ze meestal toch wat frisser van, en dus wat beter aan je been. Zelfs mijn luie Dandy was binnen 1 week goed aan mijn been OK dan!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:02

veel overgangen rijden, hou er ook rekening mee dat de galop de moeilijkste gang is voor een fries. Ze hebben gewoon wat meer moeite met de galop dan een WPN-er of wat dan ook.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:20

Piaffe schreef:
Zou niet met een spoortje beginnen, probleem is dat luie paarden daar ook snel op afstompen zodat je eindigt met een wagenwiel aan de hak.


Idd, mijn *behoorlijk luie* paard is ook na een paar keer niet meer onder de indruk van mijn sporen. (en ja, ik gebruik ze echt goed, zit er niet de hele tijd mee te prikken enz Knipoog).
Het blijft een lastig iets, een flegmatiek paard goed het been krijgen. Ik ben Gras daar nu eigenlijk al 2 jaar op aan het trainen, en hoewel er wel vooruitgang is word je er soms helemaal moedeloos van .

Verder weinig toe te voegen aan de tips .. Uit eigen ervaring rijd ik een flegmatiek paard trouwens liever wat korter en intensiever. Dan hou je ze nog een beetje gemotiveerd Haha!.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:28

ik geef nu iemand les met ook zo'n paard. En meestal zit ik er zelf even op, en dan idd ontzettend veel schakelen en overgangen rijden: op die manier alert houden. Maar het valt niet mee. Als ik zou mijn eigen paarden zou rijden, lag ik er binnen 30 seconden naast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:39

Volgens mij zijn hengsten wel wat hangeriger en plakkeriger dan ruinen of merries. En vergeet ook niet dat de galop voor een fries moeilijker is dan voor een warmbloedje. Misschien kan ik Wieke even voor je raadplegen, die rijdt namelijk ook een Friesche Hengst voor Jelle.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:47

Citaat:
Ze hebben gewoon wat meer moeite met de galop dan een WPN-er of wat dan ook.


ooit een Noriker geprobeerd te laten galopperen in een bak???

ik geef het op, heb een deal gemaakt met lesgeefster dat ik van het voorjaar op haar KWPN-er ga galopperen en het bij Morrie laat zitten voorlopig, hij bokt te veel en niet omdat hij last van zijn rug heeft, gewoon uit protest.... in het bos kan hij namelijk wel normaal galopperen.

Hij moet eerst de achterhand beter leren gebruiken en wat meer spieren krijgen en dan proberen we het wel weer......ooit.......nooit meer wat mij betreft Clown

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:02

smurf ik weet dat er nog meer rassen zijn die er moeite mee hebben maar ik kwam er niet zo snel op Bloos! en heb de rest van het stukje afgeraffeld Bloos

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:05

foei Barb...... Knipoog Cool Tong uitsteken

er denkt nooit iemand aan een Noriker Huilen en er staan er wel 80 te koop, in Nederland te springen om een nieuw baasje Schijnheilig

nog ff een vraagje:

Is het normaal dat je na een uur les op zo'n luie koudbloed helemaal verzuurd bent, al je gewrichten zeer doen, je geen sokken meer aan/uit kan trekken en misselijk bent van de pijn???
Morgen en overmorgen kan ik helemaal niks en die knol heeft nergens last van??????

Zou ik gewoon te oud zijn voor die ongein Verward

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:34

Zoals hiervoor al gezegd, veel overgangen rijden en dan reactie eisen.
Maar denk er dan ook aan, dat op het moment dat hij het goed doet, je hem wel goed beloond.
Ik merk het met Lady ook, ze is nu een paar weken weer onder het zadel na een tijd stilstaan, en die had ook zoiets van "denk jij nou echt dat ik harder ga lopen als jij het vraagt?"
Ik ben gewoon begonnen met heel simpel, als zij stapt en ik geef been, moet zij aandraven. Zo niet? Dan krijgt ze een tik met de zweep, doet ze het dan nog niet, kan ze een heel harde mep verwachten.
Als ze dan een keer op 1 keer been geven wegdraafde, was het meteen "Braaaf paard", een klein stukje draf en weer terug naar stap.
Dat ga je dan steeds verder uitbouwen naar langer draven en alleen maar belonen als ze door blijft lopen.
Ook Lady heeft moeite met de galop (spierpijn Knipoog) en ook daarbij moet ik dan gewoon tevreden zijn met het begin van iets goeds.
Het is een paar keer zo geweest dat als ik maar m'n buitenbeen iets naar achter legde voor de galop, ze meteen als een bom ontplofte met bokkensprongen en daarna met veel moeite ging stappen.
Zoiets moet ze gewoon helemaal niet doen, dus daarbij heeft ze ook een aantal keer een flinke mep gekregen, was ook snel weer over dus.
Als zij nu zonder bokkensprongen en gewoon op alleen mijn been (dus zonder zweep) aanspringt, galopperen we een rondje (grote bak..) en mag ze weer terug, dan is ze op die hand gewoon klaar met de galop.
Voorlopig moet ik eerst een keer of 5 aanspringen voordat het normaal gaat en ik mijn zweep niet nodig, en hebben we uiteindelijk al aardig wat rondjes galop/gebok achter de rug voor het klaar is, maar ze weet nu wel, dat als ze braaf is, ze ook er iets voor terugkrijgt.
Nu hoeft het natuurlijk niet allemaal op zò'n langzaam tempo, Lady heeft ook nog eens geen conditie, dus ze is ook gewoon sneller moe, maar mijn ervaring is dat je niet teveel in één keer moet willen.
Als je tevreden bent met kleinere dingen, kun je dat gaan uitbouwen naar steeds beter.
(Geen idee of hier nou iets nieuws in staat, wat niet in de vorige reacties stond, niet echt goed gelezen Tong uitsteken)
Succes! Lachen