Hoe belangrijk is het rijden voor jouw??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Hoe belangrijk is het rijden op je paard voor jou?

Heel belangrijk, als het regelmatig zou voorkomen dat hij kreupel is verkoop ik hem.
21 (13%)
Wel belangrijk, maar zou hem toch niet kunnen verkopen
65 (42%)
Redelijk belangrijk, ik zou het eerst een paar jaar aankijken, gaat het dan nog niet beter, dan alsnog verkopen
29 (18%)
Onbelangrijk, ik zou netzolief elke dag met hem aan de hand stappen
39 (25%)

Totaal aantal stemmen: 154


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Hoe belangrijk is het rijden voor jouw??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 11:31

Hoe belangrijk is het rijden op je paard voor jouw??

Dan bedoel ik, ik zou het echt niet erg vinden als mijn paard een keertje kreupel is, maar als mijn paard altijd wat mankeert en ik altijd weer aan de hand zou moeten stappen, dan zou ik denk ik toch echt dat paard verkopen.

Ik vinden paarden gewoon te duur om ze te houden en er niet op te kunnen rijden.


teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:36

Aangezien ik gewoon geen natuur talent ben wat rijden betreft, en hier door heb ik af en toe ook de balen en rij ik een tijd niet (hij wordt dan nog wel door andere dressuurmatig gereden). Dan ben ik gewoon heel druk met verzorgen en longeren en wandelen etc.


Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:38

Heb mijn manneke al 8 jaar en zou hem echt nooit weg doen.
Als hij kreupel zou worden (en hij geen pijn heeft natuurlijk) en het niet meer over zou gaan zou ik wel een ander plekje voor hem gaan zoeken waar hij lekker van zijn oude (hij is pas 12 jaar) kan gaan genieten...

Nee weg doen nooit, hij hoort er gewoon bij en je kind doe je ook niet weg omdat die een handicap heeft vind ik. Zo ook mijn paard niet, dan maar niet meer rijden en alleen verzorgen.

Ben erg benieuwd inderdaad wat de rest zou doen in zo'n geval Lachen

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:41

Ik vind wandelen aan de hand soms leuker dan het rijden, dus ik zou mijn paard never nooit wegdoen alleen omdat ik er niet (meer) op kon rijden!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:48

Heb nu een jaarling en kan dus niet rijden. Voordat ik mijn eigen paard had, reed ik iedere dag. Sinds dat ik hem heb, heb ik niet meer echt gereden. Og ik het nu mis? Nee eigenlijk niet zo. Ik vind wandelen ook leuk.
Maar ik begin vanaf volgende week toevallig wel weer fanatiek te lessen op de pappa van mn paardje. Moet me alvast voorbereiden voor als mn jaarling over 1 jaar en 5 maanden ingereden wordt Knipoog Straks kan hij "alles" en ik niks Knipoog

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:09

Mijn vorige paard was zeg maar ook onberijdbaar, had altijd wat, altijd kreupel, of andere vage dingen. Ik heb er vaker naast gelopen dan op gezeten. Toen de stap genomen om hem weg te doen. Nieuw paard, dus einde aande ellende. Dus niet!! Mijn nieuwe paard is begin oktober aan koliek geopereerd, en nu kunnen we dus ook weer 3 maanden niet rijden. Dus een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik doe deze echt niet weg, ook al kan ik nu alleen aan de hand met haar stappen

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:10

Ik vind rijden belangrijk, maar ik zou nooit een kreupel paard verkopen.
Maar stel dat hij iets krijgt waardoor hij alleen maar recreatief bereden zou kunnen worden zou ik denk ik wel een ander baasje voor hem zoeken.
Maar als hij niet meer bereden kan worden blijft hij wel bij mij.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:48

Paardrijden is voor mij helemaal niet belangrijk. Komt ook omdat ik lekker een recreatief knollie heb, over een jaar komt mijn paard uit de opfok en misschien dat het dan wel veranderd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:57

Rijden is redelijk belangrijk voor mij. Ik heb het geluk dat ik een paard heb dat nooit wat mankeert, maar daar staat weer tegenover dat ik regelmatig in de lappenmand lig en niet zo kan als ik wel zou willen. Ik zou het in ieder geval een paar jaar aankijken, maar verkocht zou ze dan evengoed niet worden.
Voordeel is dat ik een merrie heb, met een supercharacter. Het veulentje van dit jaar is heel erg mooi, ik zou wel weer een veulentje willen fokken.
Dus als rijden niet meer kan, en fokken kan nog wel: ik zou haar houden!
En als het financieel kan zou er dan een tweede paardje bij komen...Haha!

Je suis Charlie.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:00

Toen ik mijn paardje intensiever reed, stond hij regelmatig mank. Nu hij sinds anderhalf jaar veel op de wei staat, ik hem niet meer elke dag rij en ik veel vaker ga wandelen (aan de hand en erop) heeft hij niet meer gemankt, hopen dat dit zo blijft natuurlijk OK dan!
Maar mocht hij echt voor altijd kreupel staan dan zou ik hem nooit verkopen, ik heb wel het geluk van weien te hebben, dus kan hij daar lekker op blijven! Haha!

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:08

Ik heb voor de derde optie gekozen, maar dan niet verkopen maar ergens met pensioen zetten. Want een kreupel paard komt niet ver, behalve slager e.d.....
Rijden is toch wel redelijk belangrijk, maar de band met mn paard net zo belangrijk!!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:14

Ik vind dit toch wel een hele moeilijke vraag Scheve mond Ik rijd gewoon recreatief en poetsen/longeren/wandelen vind ik eigenlijk net zo leuk Lachen Maar daarnaast...het kost natuurlijk allemaal niet niks Scheve mond Ik denk toch dat ik mijn paard niet weg zou kunnen doen om zo'n reden. Naast het rijden heb je natuurlijk ook een hele band met je paard, een soort vriendschap zeg maar. Wanneer iemand echter heel erg serieus bezig is met wedstrijden en hier veel geld insteekt zou ik het me ergens wel weer voor kunnen stellen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:15

Ik heb voor de tweede optie gekozen: Wel belangrijk, maar zou hem toch niet kunnen verkopen.
Rijden is voor mij best belangrijk en ook het rijden van wedstrijden. Maar als Magic niet meer bereden kan worden (of ook niet meer in de sport) dan gaat ze nog niet weg.
Het blijft wel mijn kleine meisje Haha!

Zolang ze zonder pijn gelukkig kan worden op een stukje land vind ik dat ook een goede oplossing.
Alleen staan we nu op een best luxe 'sportstal', ze gaat dan wel naar een andere stal met land en waar ze ook in de winter lekker naar buiten kan.

Ik weet diep van binnen dat het misschien niet eens meer zo lang zal gaan duren voordat we (mijn familie natuurlijk ook) dit besluit moeten gaan nemen. Maar mijn paardje gaat voor mij boven alles!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:17

Het is wel belangrijk, natuurlijk is het leuk om op je eigen paard te rijden.


aar de periode dat ik nog niet op Par kon rijden is ook erg leuk en leerzaam geweest.
Zo erg zelfs dat ik er afentoe weleens heimwee naar heb.
Gewoon lekker mutsen, wandelen, knuffelen.
Geen problemen waar je een instructrice bij nodig hebt Knipoog

Moeilijk uit te leggen, maar vanaf het moment dat ik erop stapte was ik me er van bewust dat je het dan wel echt moest doen.
Een minimaal aantal keer in de week erop stappen, het wordt allemaal serieus, en je loopt tegen dingen aan waarvan je denkt what the???

Niet dat ik het zou willen missen, zeker nu niet, nu ze zo haar best doet en het zo goed met ons gaat.

Maar denk dat een paardje wat niet bereden mag worden best een lekker leventje bij mij gehad zou hebben Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:24

Ik vind alles wel leuk, rijden, springen, longeren, wandelen, enzo.
Ik bedoel je rijd op 1 paard ook niet elke dag van de week.
Voor het dier is afwisseling ook belangrijk.

Maar als we het gaan hebben over een sportpaard dat regelmatig kreupel is... Ben ik best nuchter, vaker als 2 keer kreupel in een half jaar.
Of binnen een jaar 2 keer langdurig kreupel, eruit met het dier!

Al heb je bij een merrie ook nog te maken met fokwaarde...

Is het echt een dier waar ik aan gehecht zou zijn, dan zou ik hem wegdoen aan een lief iemand, of op een land zetten.
Maar dan zou die wel heel speciaal moeten zijn, en dat doe ik een keer!
je kan nu eenmaal niet de hele wereld redden in je eentje.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:37

tsja ik heb de luxe van een stal aan huis

heb een paard dat ik 7 jaar heb waarvan ze in totaal 2 jaar niet kreupel is geweest(spat, hko, peesblessure, daarnaast ook nog regelmatig erge koliek aanvallen)

nu is ze blijvend kreupel, in zo'n lichte mate dat ze gelukkig geen pijn heeft en er wel een enkele keer een klein bosritje (meeste stappen) mee gemaakt kan worden

maar ik heb ook nog een paard voor de sport staan, niet dat ik perse de top wil halen, maar daar wil ik lekker mee kunnen rijden, die is een paar keer flink kreupel geweest, 1x moest ie 2x na elkaar 4 weken boxrust hebben
kon toen niet rijden en daar werd ik behoorlijk gek van, 2 paarden, alle2 kreupel, maar gelukkig kocht mn moeder toen een paard, en daar ben ik toen mee gaan rijden tot hij beter was

en gelukkig heeft ie nu voor het eerst al een seizoen niets gehad!
kan ik eindelijk blijven doortrainen!

maar of ik hem weg zou doen bij een chronische keupelheid weet ik niet

ik weet wel dat ik dan geen nieuw paard hoef, dan heb ik het 2x geprobeerd en 2x een blijvend kreupel paard

nee dan hou ik het bij verzorg/bijrijdpaarden!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:39

Ik vind het rijden dus onbelangrijk...

Ik heb Lennon nu al bijna 3 jaar, en in het eerste halfjaar dat ik hem had is er bij hem HKO vastgesteld... Na een half jaar stond hij ineens zo kreupel als wat terwijl we net hard bezig waren met de voorbereiding om wedstrijden te rijden (dressuur en jumping)...
Nadat er HKO is vastgesteld door de DA, heb ik deze plannen aan de kant geschoven op aanraden van de DA. Ik rij nu puur recreatief met Lennon en maak veel buitenritjes met hem... Ik kreeg het niet over m'n hart om hem weg te doen en er een ander paard voor in de plaats te kopen wat wel 100% zou zijn. En ik heb er nog geen dag spijt van gehad.
Lennon gaat alleen nog weg, als ik merk dat hij pijn begint te krijgen... Maar hij heeft eerst op speciaal beslag gelopen, waar het heel goed op ging... en nu is hij bekapt op de Methode Dr.Strasser en daar loopt hij heel goed op...
Lennon gaat alleen nog weg als ik merk dat hij er echt last van begint te krijgen (en dan kies ik wat het eerlijkst is voor hem: inslapen)

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:44

Als ik een paar dagen niet gereden heb... dan heb ik zooo'n zin om te rijden.. en vind het ook wel belangrijk denk ik. Ik zou niet elke dag mijn paardje longeren willen bijv. Hof is gelukkig ook nog nooit kreupel geweest... Zou hij het wel zijn dan zou ik hem niet weg doen iig! Hij is niet van mij maar... dan zou ik een ander paardje erbij kopen om te rijden en dan Hof als gezelschaps paardje ofzo? Het is en blijft mijn vriendje Haha!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:50

Ik weet inmiddels wel dat ik rijden wel belangrijk vind.

En ik heb het van beide kanten meegemaakt(en nog steeds).

Vorig jaar kon ik niet rijden omdat paard niet goed was en dit jaar kan ik niet rijden vanwege een hernia. En god mag weten hoe lang dit nog gaat duren.

Ik mis het vreselijk en heb er vooral in het weekend moeilijk mee als iedereen lekker naar het bos gaat en ik niet.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:04

Ik ben er mee bezig om mijn beroep er van te maken. Dus ik heb een paard nodig waar ik mee kan presteren. Gaat dat niet door kreupelheid oid dan zal hij/zij toch verkocht moeten worden. Rijden is voor mij dus héél belangrijk!

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:11

Ik zou er later graag mee verder willen ,en dat gaat moeilijk als een paard veel kreupel is, ik zou dan in de buurt gaan vragen of iemand nog zon paardje vor bv gezeldsschap zoekt, want zal hem toch niet zo snel weg kunnen doen denk ik

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:14

Ik vind rijden belangrijk. Mn vorige pony was alleen maar kreupel en die heb ik toen verkocht.
Ik wil gewoon rijden, de sport in en het ver schoppen. (zover dat lukt.) Dan heb ik niets aan een paard/pony wat van alles mankeert.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:14

Wij hebben een paard primair om wedstrijden te rijden en niet als uit zijn krachten gegroeide teddybeer; we zijn pure hobbyist maar wel fanatiek en niet regelmatig kunnen rijden betekent dus ook niet op concours. Niet dat ik nu per se iedere zondag weg moet, maar ik wil wel kunnen trainen en onszelf verbeteren, alleen wat rondhobbelen ligt niet in mijn aard.

We hebben dus vier paarden, waarvan twee wedstrijdpaarden (andere twee zijn pensioenklant + veulen). Een paard gaat er niet zomaar uit omdat hij een keer kreupel is, maar als hij niet geschikt is voor de sport (om velerlei redenen: het klikt niet, gezondheid, onvoldoende aanleg, geen lol erin) en we kunnen er niets anders mee doen (fokken of door iemand anders laten rijden) gaat hij er wel uit. Voor Trammelant hebben we een grote uitzondering gemaakt, die mag blijven.

Ik vind het ook veel verschil maken of je je het kunt veroorloven om er een ander paard naast te hebben waarmee je wel kunt rijden. Dan is het iets makkelijker om hem toch te houden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:27

rijden is belangrijk. Goed voorbeeld is Mirage; 9 maanden ernaast gelopen door blessures. Dat word je echt zat. Het is dat ze weer helemaal gezond uit het land is gekomen, zo niet, dan had ik d'r niet zelf gehouden, maar had ik een fijn plekje voor haar gezocht in een rusthuis ofzo. Maar tja, een paard koop je (ik in ieder geval wel ) om op te rijden, niet om alleen te knuffelen (dan neem ik nog wel een kat erbij.....)

Bovendien zou ik het me niet kunnen veroorloven om er een 2e naast te kopen dus.....moeilijke situaties

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:30

Ik denk dat ik rijden minder belangrijk ben gaan vinden nadat het eerste veulen er was. Dan ben je ook met andere dignen bezig en Ionica is dan ook absoluut niet te rijden die wordt helemaal gek en het is niet veilig om dan te rijden. Als ze kruepel is (wat ze gelukkig nog nooit geweest is *even afkloppen klop klop klop*) dan zou ik het niet erg vinden om weer te gaan wandelen Is nog goed voor mij ook!

Een paard wegdoen is lastig maar ik denk dat je naar het doel moet kijken een sportpaard waat vaak kreupel is dat is lastig maar een fokmerrie die geen veulen kan krijgen is ook niet handig Het ligt dus erg aan het doel wat je er mee hebt denk ik

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers