hoe kies je een leuke hengst voor je tinkermerrie?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

hoe kies je een leuke hengst voor je tinkermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 11:37

Is het bijvoorbeeld een goed idee om een zwartbonte met een bruinbonte te kruisen en heb je dan kans op een driekleur? Hoeveel mogen de schofthoogtes van merrie en hengst verschillen? Waar moet je nog meer op letten bij het kiezen van een hengst (qua uiterlijk dan, karakter telt natuurlijk ook mee, maar dat laat ik even buiten beschouwing)? Kan je 'mindere punten' van je Tinker compenseren door een hengst te kiezen die op die vlakken beter scoort?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Nona

Berichten: 295
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:36

voor een drie kleur meot 1 van de ouders ook een drie kleur zijn, als je een zwarte met een schimmel kruist krijg je toch ook nie bont Verward

Marilyn Manson was extreem cool gaaf te gek hip vet stoer geil sexy lief leuk knap en ik ben met hem getrouwd *LOL* Haha! Haha! Haha!

Mariska_28

Berichten: 10485
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:31

Van de kleur van je toekomstige veulen kun je erg weinig zeggen. Het hangt namelijk ook erg van de merrie af. Even een stukje gejat van internet: http://www.appaloosa-stamboek.com/kleureng.htm
Alle paarden en pony's hebben als basis de zwarte bruine of vos kleur. Zwarte en voskleurige paarden zijn hierbij als het ware elkaars tegenhangers. Zwarte paarden hebben de dominante zwartfactor B tenminste eenmaal.

Alle bruine paarden hebben de factor A meegekregen. Het werkt in op de zwarte kleur; het dringt deze terug naar de benen, staart en de manen. Een bruin paard heeft dus de genen A en B. Een zwart paard heeft dus wel B maar geen A.

Helaas zijn we er nog niet, want er is nog een gen nodig om de zwarte of bruine kleur naar buiten te laten komen. We noemen dit gen E (van Expressie; naar buiten laten komen). Een zwart en een bruin paard moeten dus altijd het E gen hebben. Heeft een paard dit expressie gen niet (ee), dan wordt het een vos.

Dus;
• een paard zonder E (heeft dus dubbel ee), wordt altijd een vos.

• een bruin paard heeft minstens éénmaal A en minstens éénmaal E.

• een zwart paard heeft nooit A (heeft dus dubbel aa) en minstens éénmaal E.

Een zwart paard is dus aaB.E.
Een bruin paard is dus A.bbE.

Heeft de bruine als 2e a ook een A, dan geeft die altijd een grote A aan de nakomeling en dus ook de bruine kleur. Het hangt van de E af of het dan een vos of een bruine wordt.

En dan natuurlijk nog de bont factor. Die is dominant over effen dus een bonte hengst geeft of 100% bont (bij effen merrie) of 50% bont (bij effen merries)

Snap je het nog een beetje? Anders moet je het eens voor jezelf opschrijven, werkt bij mij altijd goed.. Tong uitsteken

Maar om verder te gaan over de keuze van een hengst...
Wat ik belangrijk vind is:
- Wat zijn de zwakke punten van de merrie? Zoek een hengst die op die punten erg sterk is. Heeft de merrie bijv. een lange rug, neem dan een korte hengst met een sterke rug.

- Welke maat moet het veulen? Een hengst kan tot zo`n 10 cm groter zijn dan de merrie zonder dat dat de merrie schaad. Ikzelf zou wel voor het 1e veulen een hengst nemen die gelijk of kleiner is dan de merrie. De maat van de hengst zegt trouwens niet alles, er zijn hengsten die grote veulens geven.

- Het karakter van de hengst is voor mij minder belangrijk, omdat dit ook aan de opvoeding kan liggen.

- En ga vooral veel hengsten bekijken. Van de hengsten die bij de ICS gekeurd zijn hebben de hengstenhouders keuringspapieren. vraag ernaar en kijk waarop het paard beter of minder gescoord heeft en zoek de hengst die het beste bij je merrie past (als die ook ICS gekeurd is kun je je eigen keuringsformulier ernaast leggen).

Als je nog vragen hebt, pb me dan maar, ik heb me erg verdiept is deze materie.. Cool

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:29

Kijk ook naar het papier en inteeld is denk ook wel heel belangrijk...

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 11:23

Liekjuh schreef:

Kijk ook naar het papier en inteeld is denk ook wel heel belangrijk...

Hey,

het gaat in dit topic over Tinkers, deze opmerking begrijp ik best bij andere raspaarden, maar bij dit ras slaat 'ie eigenlijk vrijwel nergens op...

Mariska_28 schreef:

En dan natuurlijk nog de bont factor. Die is dominant over effen dus een bonte hengst geeft of 100% bont (bij effen merrie) of 50% bont (bij effen merries)

Volgens mij klopt er iets niet in deze redenering.... Er zijn toch inmiddels al meerdere effen (!) Tinkerveulens geboren uit bonte ouders?!

Uiteraard laat je je merrie keuren: haar zwakke punten kun je proberen weg te fokken door een hengst te gebruiken die zelf goed scoort op die punten, en/of waarvan bekend is dat zijn nakomelingen goed scoren op die gebieden. Kijk ook naar de mindere punten van de hengst en zijn evt. nakomelingen...

De schofthoogtes mogen, meen ik, 10 cm verschillen... Het is niet zo dat een grote hengst per se grote veulens fokt, of een kleine hengst per se kleine veulens. Ik zou je aanraden om voor een 1e veulen een hengst te kiezen die al dek-ervaring heeft (da's handiger voor de dekking, als 1 van 2en weet wat de bedoeling is) en zodat je weet wat die hengst voor veulens heeft gegeven. Misschien ook slim om dan de merries die een veulen van hem hebben gekregen te bekijken!

Misschien leuk om volgend voorjaar naar de hengstenshow te gaan... Ik neem aan dat je je merrie nu niet meer gaat laten dekken?

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 11:28

Kies in elk geval niet een hengst vanwege zijn aftekening of kleur Clown Koe

Kijk naar bouw, beweging, schofthoogte en karakter!

Mariska_28

Berichten: 10485
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:05

Chubby schreef:
Volgens mij klopt er iets niet in deze redenering.... Er zijn toch inmiddels al meerdere effen (!) Tinkerveulens geboren uit bonte ouders?!

Klopt, maar dan zijn beide ouders "heterozygoot".
Uitleg..:
Eigenschappen zoals bijv. bont ligt in de genen.
Je hebt alle genen in 2 fout.
Stel:
B is bont
b is effen
Bont in een hoofdletter B omdat die "sterker" is dan effen. Een paard dat:
Bb heeft is dan dus bont.

Snap je het nog?
Omdat het altijd in 2-voud is kun je dus krijgen:
BB -------> bont (wordt homozygoot bont genoemd)
Bb en bB -------> bont (wordt heterozygoot bont genoemd)
bb -------> effen

Een BB hengst geeft altijd een bont veulen (hij geeft altijd een B aan zijn nakomelingen.

Een Bb hengst kan of een B of een b aan de nakomeling geven.
Als de merrie nou ook Bb is heb je de volgende nakomelingen (mogelijk):
Hengst x Merrie
Bb x Bb
veulens:
BB of Bb of bB of bb

3 van de 4 veulens zijn dus bont, waarvan er 1 homozygoot bont is en 2 heterozygoot bont. 1 veulen heeft van beide ouders de b gekregen en is effen
Hoezo ik vond genetica een leuk vak..?! *LOL* Tong uitsteken Haha!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:16

Hey...

Ja, ik snap 'm... Heb een hele poos ratjes gefokt, dus weet gelukkig wel wat van (kleur-)vererving.... Maar jouw 100% klopt dus niet sowieso... Je moet dan kijken naar de voorouders van de hengst, en liefst ook zijn nakomelingen om te weten of die hengst BB of Bb is... BB geeft 100% kans op bont, Bb geeft 50% kans op bont...

Werkt deze vererving werkelijk zo simpel trouwens?!

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Mariska_28

Berichten: 10485
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:30

Chubby schreef:
Werkt deze vererving werkelijk zo simpel trouwens?!

Bijna 100%. Er is bijv. crossing-over, dat ervoor zorgt dat het gen uitgekruist kan worden.

Een hengst als bijv. Samber (Bonte KWPNer) is een mooi voorbeeld van een homozygoot bonte (dus BB) hengst. Hij kan effen merries (dus bb) dekken en bijna 100% van de nakomelingen is bont (en dus heterozygoot (Bb). Toch heeft hij wel een paar effen nakomelingen dacht ik.

Mariska_28

Berichten: 10485
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:34

snowdon schreef:
Kies in elk geval niet een hengst vanwege zijn aftekening of kleur Clown Koe


Je wilt niet weten hoeveel mensen daarop een hengst kiezen..

Maar volgens mij is dat een probleem bij alle bonte rassen.. dat mensen door de vlekken het type niet meer zien.. Scheve mond

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 09:59

Mariska_28"]
[quote="snowdon schreef:
Kies in elk geval niet een hengst vanwege zijn aftekening of kleur Clown Koe


Je wilt niet weten hoeveel mensen daarop een hengst kiezen..

Maar volgens mij is dat een probleem bij alle bonte rassen.. dat mensen door de vlekken het type niet meer zien.. Scheve mond
[/quote]


Ja uiteindelijk... volgens mij kan je niet ontkennen dat je dat zelf ook doet. Als je naar advertenties kijkt staat er zelden iets zoals "van karakter wel een rotpaard" of "onrustig karakter" of "niet voor beginners" bij de aangeboden hengsten. Ze zijn allemaal stuk voor stuk braaf en eerlijk Bloos . Dan kan je toch moeilijk gaan oordelen op karakter. Ja, je kan natuurlijk naar de hengst gaan kijken. Maar als je een jonge hengst hebt, die vrolijk door de wei springt, moet je er dan uit afleiden dat hij veel temperament heeft? Uiteindelijk is het toch heel moeilijk om het karakter zelf in te schatten, laat staan van de nakomelingen die hij zal krijgen.

Ik heb de indruk dat er dan uiteindelijk nog bouw en aftekening overblijft. Van bouw zijn alle goedgekeurde paarden in orde. Je kan natuurlijk voor een zwaarder type kunnen kiezen of een lichter (ik zou wel een fijn paardje willen om dressuur mee te rijden). En dan heb je die aftekening, die inderderdaad misleidend kan zijn. Maar er zijn zo weinig andere criteria die je (als leek) kan beoordelen dat het verschil tussen 2 tinkers al gauw de aftekening wordt. Al zou je nog zo hard willen van niet.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Mariska_28

Berichten: 10485
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:08

Waar je naar moet kijken zijn de mindere punten van jouw merrie. Die moeten door een hengst gecompenseerd worden. Heeft jouw merrie bijvoorbeeld weinig hals of een lange rug, dan moet je een hengst zoeken die dat compenseerd.

Poosje81
Berichten: 21163
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:55

Bij mij was het eigenlijk heel makkelijk, de merrie stond in de 1è stal, en de hengst ernaast Knipoog

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers