Wat is een zadel waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Wat is een zadel waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 22:21

Omdat ik beter zat op een ander zadel dan die van mijzelf heb ik de gok gewaagt om op zoek te gaan naar een tweedehandsje.

Na twee resultaten... contact gelegd over een 7 jaar oud Passier zadel.

Ik vond de prijs 425 euro nog tot daar aan toe.Dus een afspraak werd gemaakt.
Kreeg ik ineens het idee om het serie nr op te vragen om te kijken of de leeftijd klopte.
Bleek ie uit 1987 te stammen!! Meer dan de helft ouder,wel nog netjes overigens.
Heb ik een veel lager bod gedaan dat niet geaccepteerd werd,helaas.
Het zadel zou zowiezo nog breder gemaakt moeten worden en nieuwe stoten moesten er komen.

Blijft voor mij de vraag wat is een zadel waard.

Wie zit er hier een beetje in de handel en kan mij er wat meer over vertellen?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:30

merken zoals passiier blijven hun waarde heel lang behouden, maar dit voobeeld vind ik wel een beetje flauw van de verkoper(mits zij wist dat het zadel veel ouder was)
een zadel van die leeftijd zou denk nog wel E 350 moeten kunnen opbrengen, als het echt nog in goede staat is
maar de waarde ligt heel erg aan het merk, een pagony zadel is na een jaar gebruik misschien de helft waard van het aankoopbedrag
maar een passier, kn en dergelijke merkzadels blijven hun waarde beter houden

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 22:34

De verkoopster wist niet dat ie zo oud was.Ik heb zelf Passier in Duitsland gebeld.Ze heeft em in goed vertrouwen gekocht bij een zadelmaker.

Ze ging niet lager dan E 375 (kaal)

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:07

alsie er dannog goed uitziet.. waaromniet?

of koop je een zadel met de gedacht om hem met winst te verkopen... dat kan natuurlijk ook..

ik heb zelf ook een 7 jarige passier.. 450 euro voor betaald.. ziet er uit als 3 jaar.. puntje gaaf..
das het eerste zadel wat lekker op mijn paard ligt en die hoop ik ook te houwen.. enja.. dat als ik hem inruil ik er vervolgens nog een klap voor kan vangen is mooi meegenomen..

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 20:50

gekke_koei schreef:
alsie er dannog goed uitziet.. waaromniet?

of koop je een zadel met de gedacht om hem met winst te verkopen... dat kan natuurlijk ook..

ik heb zelf ook een 7 jarige passier.. 450 euro voor betaald.. ziet er uit als 3 jaar.. puntje gaaf..
das het eerste zadel wat lekker op mijn paard ligt en die hoop ik ook te houwen.. enja.. dat als ik hem inruil ik er vervolgens nog een klap voor kan vangen is mooi meegenomen..


Als je mij even het nummer geeft dat onderop de zweetbladen staat kan ik ongeveer zeggen in welk jaar hij de fabriek uit is gerold.

Als het zadel echt 7 jaar was had ik niet moeilijk gedaan over de prijs.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:08

het is maar net wat voor een zadel je zoekt, zoek je een zadel wat ook mooi moet zijn of juist vooral fijn? heb je een paart met een aparte rug en of schoft.
ga de ruitersportzaken eens langs om daar op verschillende zadels te zitten en de prijzen (mbt merken en leeftijd) te vergelijken !

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 21:13

crossmonster schreef:
het is maar net wat voor een zadel je zoekt, zoek je een zadel wat ook mooi moet zijn of juist vooral fijn? heb je een paart met een aparte rug en of schoft.
ga de ruitersportzaken eens langs om daar op verschillende zadels te zitten en de prijzen (mbt merken en leeftijd) te vergelijken !


Ik weet om welk zadel het gaat (Passier PSL dressuur) ,ik heb er op gereden en vond het een verbetering tov mijn huidige zadel.

Er was er maar een te vinden op marktplaats.......

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:23

Maar sowieso , als het nog breder moet worden gemaakt ,
en er nieuwe stoten aan moesten... is het dan niet makkelijker om gewoon een direct goed passend zadel te kopen ?

Zo'n oud beestje is nog tot daar en toe ,
maar als je het dan nog moet laten verbouwen ook dan is mijn eerste gedachte dat je toch wel betere opties zult hebben Lachen .

Of is dit zo'n speciaal zadel dat je ECHT dit type wil ?

Het lijkt mij op zich meer de moeite waard om eens wat nieuwere types te proberen die met hoogstens een opvul-beurtje prima liggen EN ook beter zitten dan je huidige zadel ?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 21:54

pmarena schreef:
Maar sowieso , als het nog breder moet worden gemaakt ,
en er nieuwe stoten aan moesten... is het dan niet makkelijker om gewoon een direct goed passend zadel te kopen ?

Zo'n oud beestje is nog tot daar en toe ,
maar als je het dan nog moet laten verbouwen ook dan is mijn eerste gedachte dat je toch wel betere opties zult hebben Lachen .

Of is dit zo'n speciaal zadel dat je ECHT dit type wil ?

Het lijkt mij op zich meer de moeite waard om eens wat nieuwere types te proberen die met hoogstens een opvul-beurtje prima liggen EN ook beter zitten dan je huidige zadel ?


Het ging mij idd om dit type.Gewoon vanwege de verbetering die het voor mij zou kunnen zijn.
Mijn huidige zadel is prima,met een verstelbare boom en regelmatige check-up om bij te laten leggen.
De zitlengte van de Passier is langer dan mijn zadel geeft wat meer ruimte voor mij om mijn bekken te kunnen kantelen.

De meeste zadels blijken toch te smal te zijn,is de ervaring van de zadelmaker.Hij draait zijn hand er niet voor om om een boom echt passend te maken voor een paard.
Het scheelt vaak enkele centimeters,jammer voor de meeste paarden die met een knijper op de rug rondlopen ...
Simpelweg kussens vullen is niet altijd gunstig.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:02

Maar kun je dan niet vrij simpel een jonger en makkelijker verkrijgbaar zadel vinden die aan je wensen voldoet ?

Tja , ikzelf zou breder maken een gedoe vinden , zou dan liever naar een zadel zoeken dat al breder IS.

Maar is maar net wat je wilt natuurlijk Lachen .

Als je dit zadel echt graag wilt ,
het ziet er goed uit en je ziet er wel heil in om er serieus aan te laten sleutelen , + dit is je enige optie om aan dit zadel te komen en je wilt echt geen ander type , tja dan moet je het natuurlijk gewoon doen.

Maar het klinkt een beetje alsof je toevallig een fijner zadel bent tegengekomen en deze nu wilt , zonder verdere zoektocht / proberen van meerdere andere zadels , vandaar.

Maar wellicht heb je al vanalles geprobeerd , dat weet ik natuurlijk niet Lachen .

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 00:31

pmarena schreef:

Maar het klinkt een beetje alsof je toevallig een fijner zadel bent tegengekomen en deze nu wilt , zonder verdere zoektocht / proberen van meerdere andere zadels , vandaar.

Maar wellicht heb je al vanalles geprobeerd , dat weet ik natuurlijk niet Lachen .


Je slaat de spijker op zijn kop Haha!
En in overleg met de zadelmaker die goed te spreken was over het type, de gok gewaagd.

Het kan raar lopen.
Altijd heel goed gereden op mijn eigen zadel.Door een paar dagen op een ander zadel te rijden komen er plots toch positieve veranderingen aan het licht.
Heel verklaarbaar voor een zadelmaker maar erg verhelderend om als ruiter te voelen,aangezien je niet beter wist....

Dus als iemand nog een PSL Passier dressuur in de aanbieding heeft?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:38

Ik zou me over dat leeftijdsverschil echt geen zorgen maken.. het fijnste zadel waar ik ooit even op heb mogen zitten was 40! jaar oud.. een goed zadel houdt zijn waarde..
(ik heb een Kieffer bij Divoza ingeruild.. leer was nog goed, ca 10 jaar oud, paar schoonheidsfoutjes, kreeg mooi wel de helft van de nieuwwaarde!)

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 01:20

batje schreef:
Ik zou me over dat leeftijdsverschil echt geen zorgen maken.. het fijnste zadel waar ik ooit even op heb mogen zitten was 40! jaar oud.. een goed zadel houdt zijn waarde..
(ik heb een Kieffer bij Divoza ingeruild.. leer was nog goed, ca 10 jaar oud, paar schoonheidsfoutjes, kreeg mooi wel de helft van de nieuwwaarde!)


Dan heb je mooi mazzel gehad Haha!

Datzelfde gold voor de aankoop van het zadel(uit 91) waar ik toevallig op beland ben...400 oude guldens...

Glück muss man haben

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:20

Waarschijnlijk is dat zadel het geld wel waard.
Het is alleen de vraag wat jij extra moet betalen voor het aanpassen van de Passier. En is hij je dat extra geld nog wel waard?

Wil je echt een Passier? Daar is inderdaad best moeilijk aan te komen 2de-hands. En kan de zadelmaker je garanderen dat hij het zadel goed passend krijgt?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 20:39

Mijn zadelmaker kan het zadel inderdaad passend krijgen.
Hij doet niets anders.....

Ik zou er nog zeker E200 bij moeten leggen wil het helemaal aangepast zijn.

Ik blijf uitkijken Lachen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:00

Gerrie mijn Kieffer heb ik gekocht voor 1500 gulden, en 12 ! jaar later verkocht voor 850 gulden! Dus na 12 jaar meer dan de helft van de nieuwwaarde.

Ik heb nu een Hercross, dus geen duur merk. Kostte me 5 jaar geleden 1400 gulden; (op dat moment waren de kieffers ongeveer 1000 gulden duurder Haha!.......) maar wel een heel fijn zadeltje!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 22:23

fabienne schreef:
Gerrie mijn Kieffer heb ik gekocht voor 1500 gulden, en 12 ! jaar later verkocht voor 850 gulden! Dus na 12 jaar meer dan de helft van de nieuwwaarde.


Hee das een leuke handel! Ga ik ook proberen als het zover is. Maar of het me lukken zal??