Kleurtjesfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 11:08

Is het niet zo dat als je op een bepaalde kleur gaat fokken je de kwaliteit van het produkt minder in oog houd. Ik vind van wel kwaliteit gaat voor kleur.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:22

Natuurlijk gaat kwaliteit voor kleur!
Er zijn een aantal mensen die perse een valkkleurig paard willen of perse een zwarte. Hierbij wordt dan al veel minder gericht naar het exterieur van het paard gekeken.

Wat dacht je bijvoorbeeld van Samber? Ja, ik weet het, Samber is nou eenmaal een plaatje om te zien. Ook als hij niet bont zou zijn...
Maar goed, veel mensen willen een veulen van Samber, alleen omdat ze graag een bonte willen.

Hmmm.. ik weet niet of dit nou het goede voorbeeld is...

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 12:50

Trouwens niet alle nakomelingen van Samber zijn bont...dus je kunt echt beter voor kwaliteit gaan!!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 13:11

Tsja, kwaliteit is toch het gene waar je voor gaat lijkt mij. Want wat heb je nou aan een veulen met een mooie kleur, terwijl zijn exterieur van geen kanten klopt? Niets dus.

Maar daarom kan je wel kijken naar kwaliteit EN kleur. De goedgekeurde hengsten hebben over het algemeen voldoende kwaliteit, anders waren ze immers niet goedgekeurd? En als je nou liever niet een vos wilt.... Dan kun je beter niet een voshengst nemen, lijkt me.
DAn zoek je een kwalitatief goede hengst met een andere kleur die goed bij jouw merrie past.

Daarbij komt nog dat op kleur fokken zoooooo moeilijk is. Bijna niet te doen er zijn altijd weer factoren die meespelen en roet in je mooie kleurtje gooien!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 13:58

Iedereen wil op het moment graag zwarte paarden hebben, maar je merkt het dan wel meteen aan de kwaliteit. Ik heb dan liever een goede vos.


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 14:02

Soms kan er iets heel moois uitkomen als je op kleur fokt. Zo liep er op de Nationale NRPS-keuring dit jaar een bonte merrie mee die zowel van vaders kant als van moeders kant de bontfactor had meegekregen: paps was Ed King Hill en paps van mams was Samber.

Maar goed, dit is dan wel weer de spreekwoordelijke uitzondering op de regel. Ik heb bijvoorbeeld ook begrepen dat bij valkjes en palomino's een verdunningsfactor meespeelt waardoor kleuren niet helemaal voordelig uitpakken. Maar helaas heb ik te weinig verstand van fokken om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 09:49

Jantine: ik ben het niet geheel met je eens: jawel, er zijn veel goedekeurde hensgten met verschillende kleuren, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal ook goede dekhengsten zijn.

De selektie met Welsh ponies gaat al vele jaren een bedenkelijke kant op. Van de circa 500 veulentjes die er geboren worden, komen er maar zo'n 25 op de keuring. Dat zijn voornamelijk kleurtjes (= niet grijs). Er worden veel meer grijzen geboren, maar die worden vaak niet eens opgefokt. Het is dan wel leuk om te zien dat de winnaar dan toch weer grijs is. Als alle hengstveulens gelijke kansen zouden krijgen zouden er veel meer grijze hengsten op de keuring komen. Een stap verder: als alle fokkers objektief naar een hengst zouden kijken (= dus niet naar de kleur kijken) werden er nog meer grijzen geboren, dus nog meer grijzen opgefokt.. Kleurvariatie is goed, maar blijf in hemelsnaam eerst kijken naar de kwaliteit!!

Wij hebben dit jaar dus weer de merries bij twee grijze hengsten gedekt, gewoon omdat ze beter zijn dan hun gekleurde collega's

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 09:50

Maar kwaliteit en kleur gaat in de huidige fokkerij ook heel goed samen hoor. Maar kwaliteit staat bovenaan, het gezegde is ook; 'Een goed paard heeft geen kleur'.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 bezoekers