Boeken over de gezondheid van het paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Boeken over de gezondheid van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 20:38

Hoi,

Al lang wil ik een goed boek over de gezondheid/ziekten van het paard.
Nu heb ik op Internet gekeken en zijn er 2 boeken die mij op zich wel aanspreken:

Afbeelding
Paard & Gezondheid:

basiskennis en EHBO
Als u als paardeneigenaar de dierenarts belt is het soms moeilijk. Vaak weet u dat het paard iets dwars zit maar ontbreekt de basiskennis om het probleem goed te begrijpen of om het over te brengen naar anderen. Dit boek geeft uitleg over de basiskennis en beantwoord niet alleen heel moeilijke vragen maar beantwoord juist die vele kleine en eenvoudige vragen die u altijd al had maar nooit goed uitgelegd hebt gekregen.
Hoe ziet het paard er van binnen uit? Hoe werkt een chip? Wat doen we met bloedonderzoek? Waarom geeft mijn dierenarts soms een injectie in de bil en soms in de hals? Op deze en nog veel meer vragen geeft dit boek helder en duidelijk antwoord, dit aan de hand van meer dan 300 foto's.

uitgave 2003 - 120 pagina's
formaat 24 x 17 cm - paperback


Afbeelding
Gezondheid en ziekte bij paarden

van ademhaling tot zenuwstelsel
In dit uitgebreide boek over gezondheid en ziekte bij paarden wordt uitgelegd hoe de belangrijke organen van een paard functioneren, waarna vervolgens een groot aantal veel voorkomende ziekten worden beschreven. De tekst wordt ondersteund door voorbeelden uit de praktijk. Overzichtelijk boek met illustraties en kleurenfoto's.

uitgave 2000 - 160 pagina's
formaat 19 x 25,5 cm - hardback

Heeft iemand ervaring met deze boeken? Of kunnen jullie mij een ander goed boek aanraden?
Op het eerste gezicht lijkt het boek 'Paard & Gezondheid' mij het leukst. Ik ben op zoek naar een boek dat degelijke informatie geeft over de anatomie van het paard en ook de (meestvoorkomende) ziekten behandeld. Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:46

Boek 1 ken ik niet.
Boek 2 heb ik moeten aanschaffen voor mijn opleiding. HBO Paard & Management. Ik vind het een goed boek, er staat duidelijk in beschreven over ziekten, symptomen, wat achtergrond, en wat je zelf kan doen, en wanneer je een DA nodig hebt. Duidelijke goede info die voor een leek wel te begrijpen is. Ik vind het een goed boek Lachen

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:50

Ik ken boek 1 ook niet, maar boek 2 vind ik zelf ook een heel goed boek. Duidelijk beschreven, heel veel inhoud, goed te lezen, duidelijk gerubriceerd. Echt een aanrader!
Zelf heb ik ook nog: Tot de dierenarts komt van Jurgen Bartz. Daar staan ook duidelijke dingen in over EHBO bij paarden, dat vind ik ook een goed boekje, maar toch met een ander doel geschreven dan jouw boek 2, meer over dingen die je altijd wel mee kan maken met paarden, wonden ook enzo.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 19:15

Bedankt voor de reacties. Heeft verder niemand ervaring met één van deze boeken? Oja, over het tweede boek. Is de informatie ook goed toepasbaar in de praktijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:23

Sja, ik gebruik dat boek om te leren, en ook wel om op een ander forum "raad" te geven. Ik heb zelf (gelukkig) het nooit in de praktijk hoeven te gebruiken.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 00:53

In dat tweede boek staan geen echte EHBO raadgevingen, tenminste niet hoe je iets moet behandelen of juist niet. Het is meer een boek waarin heel veel ziektes uitgebreid behandeld worden, maar niet zo zeer de EHBO-gevallen. Van het tweede boek leer je heel veel verschillende ziektes herkennen, van het andere boek dat ik heb leer je dat niet, maar dat gaat meer over "noodgevallen". Als je meer wilt weten, hoor ik het wel.