Hangen op de teugels....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Hangen op de teugels....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 11:27

In stap loopt Ozis lekker rustig ontspannen, is ze soepel en wordt ze uiteraard vanzelf nageeflijk. Zodra ik aandraaf gooit ze echter haar hoofd in de lucht om vervolgens vreselijk te gaan hangen en trekken Tips als '' meer ruimte geven van voren'' en/of ''blijven drijven'' werken gewoon niet. Wanneer ik dat doe rekt ze haar nek zover mogelijk uit zodat ze alsnog drukt creƫert om vervolgens helemaal onder me vandaan te racen Verdrietig Ook ophoudingen geven werkt gewoon niet, ze dendert gewoon overal doorheen. Door dit continue getrek en gehang ga ik na een tijdje automatisch terug trekken, iets wat ik natuurlijk niet wil. Als ik dat echter niet doe gaan ze gewoon met me aan de wandel Huilen Vreselijk vermoeiend en vervelend om zo te rijden natuurlijk....

Ik rijd zoveel mogelijk figuren maar aangezien ze zo loopt te hangen is ook sturen niet meer zo makkelijk. Hebben jullie misschien tips over dingen waar ik op moet letten of weten jullie hoe ik dit aan moet pakken Scheve mond ?

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:37

MarchaL schreef:
In stap loopt Ozis lekker rustig ontspannen, is ze soepel en wordt ze uiteraard vanzelf nageeflijk.


Hoezo wordt ze UITERAARD vanzelf nageeflijk?
Als ze zo dramt in draf, misschien proberen om met losse teugels te rijden (en dan bedoel ik ook ECHT los) en gewoon kijken wat er gebeurt, kijken wie de langste adem heeft? Ervan uitgaande dat je wel kunt blijven zitten als het racemonster onder je vandaan loopt, en er geen rodeoshow van maakt ofzo. Gewoon laten rennen, moet toch vanzelf weer een keertje nieuwe brandstof in lijkt me... Wel een aanrader om dit te proberen als er verder niemand in de bak is...

Een andere optie: 1 teugel laten hangen (echt los, NIKS mee doen) en de binnenteugel van de hals af en zo voltes laten lopen en verder ook niks vragen, is een heel ontspannende oefening, omdat ze nou eenmaal niet zo hard kunnen op een klein rondje en omdat je verder ook weinig vraagt. Wel op tijd belonen, dat spreekt vanzelf denk ik.

Dit zijn maar een paar opties, kan ook niks beters bedenken, maar dat is ook moeilijk als je het paard niet kent.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 11:56

Citaat:
Hoezo wordt ze UITERAARD vanzelf nageeflijk?

Ik bedoel gewoon dat ze dan mooi ontspannen en rustig loopt en vanzelf nageeflijk wordt, wat dat uiteraard er bij doet weet ik ook niet Haha! niet bewust erbij gezet in ieder geval Scheve mond

Citaat:
met losse teugels te rijden (en dan bedoel ik ook ECHT los)


Het probleem is gewoon dat ze dan dus compleet onbestuurbaar wordt (als gevolg van dat hangen natuurlijk) en echt als een bezetenen gaat racen... Scheve mond Ik krijg haar dan gewoon niet meer terug en als ik heel eerlijk ben vind ik dat nogal beangstigend... Bloos

Ik krijg ook les en ik heb dit probleem uiteraard ook voor gelegd aan mijn instructrice. Ze is er toen zelf op gegaan aangezien haar tips bij mij niet leken te werken. Zij zei inderdaad ook dat het rijden met een losse teugel echt averechts werkte. D.m.v. continu ophoudingen geven lukte het haar dan wel na een klein kwartier ''vechten''. Natuurlijk heb ik het zelf toen ook geprobeerd maar mij lukte dit dus niet Huilen Ja heel even waarna ze vervolgens haar hoofd weer net zo hard in de lucht gooide... Scheve mond Ik krijg een keer in de week les maar ik wil hieraan tussendoor natuurlijk ook oefenen. Zolang ze zo hangt is er gewoon niks meer mee te beginnen. Uiteraard ligt dit probleem ook aan mij, anders zou ze het bij mijn instructrice ook niet doen... Ik weet gewoon niet zo goed wat ik hiermee aan moet... Huilen

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:02

Misschien dat bijzetteugels in dit geval kunnen werken. Of een ander bitje. En dan bedoel ik niet perse een scherper/gemener bitje, maar misschien dat het paard aangeeft dat er iets NIET fijn zit.
Alhoewel... *denkt ff luidop* als dat zo is, dan zouden die losgegooide teugels wel weer werken denk ik...

In elk geval sterkte ermee, kan me voorstellen dat je er moedeloos van wordt.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:26

Citaat:
met losse teugels te rijden (en dan bedoel ik ook ECHT los)


Het probleem is gewoon dat ze dan dus compleet onbestuurbaar wordt (als gevolg van dat hangen natuurlijk) en echt als een bezetenen gaat racen... Scheve mond Ik krijg haar dan gewoon niet meer terug en als ik heel eerlijk ben vind ik dat nogal beangstigend... Bloos
[/quote]

Kan je haar dan niet rustiger laten draven door langzamer te gaan lichtrijden? En als ze hangt, laat dan opeens de teugels loslaten zodat ze schrikt, als ze weerg gaat hangen, weer opeens je teugels laten loslaten.. word ze wel beu na een tijd

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:58

Dookie schreef:
Kan je haar dan niet rustiger laten draven door langzamer te gaan lichtrijden? En als ze hangt, laat dan opeens de teugels loslaten zodat ze schrikt, als ze weerg gaat hangen, weer opeens je teugels laten loslaten.. word ze wel beu na een tijd

Is dat niet een geval van het paard zijn zin geven? Het paard gaat hangen en krijgt (na een poosje) ineens zijn zin, de druk in de mond valt weg! Maar aan de andere kant: misschien "schrikt" ie inderdaad omdat er ineens geen aanleuning meer is (alhoewel dit paard naar mijn idee een ietsjes bizar idee heeft van aanleuning Haha! , en je hebt in dit geval niet zo veel te verliezen denk ik.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:02

een weetje dat mijn instructeur me gaf: gaat het paard hangen op je teugels, breng je handen iets omhoog( en dan spreek ik niet over je handen over je oren steken) en druk van het been. Dan komt hij vanzelf omhoog. Heb ik gedaan , en lukte ook. Misschien bij jou paardje ook?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:05

Laat iemand er naast lopen. Die je paard losjes aan een lang touw vast heeft. Dus geen druk op het touw. Een zweepje hou die persoon schuin richting je paard. Dus die gene loopt voor het paard. Dus naast het hoofd. Het zweepje wijst recht opzij. Op het moment dat hij er vandoor gaat tikt tie hem even goed terug. Zonder daarbij aan het touw te trekken. Dit doe je zo een paar keer, totdat hij rustig blijft draven. Dan kun je de afstand gaan vergroten en later op die zelfde manier maar dan los.

Het probleem is dat je paard op de voorhand valt. En dan heeft ze dus steun nodig. En die moet je haar juist niet geven. Dus teugels los houden. Ze moet leren haar achterhand te gebruiken.

oefen dit beide kanten. Rustig en consequent. Voor je zelf ook meer ontspannen. Je hebt dan iemand die altijd in kan grijpen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:25

Ik krijg eerder de indruk dat het paard iets mankeert.

Veel problemen(lees heel veel) worden veroorzaakt door slecht passende zadels.
Laat deze eens goed nakijken op pasvorm en laat de rug eens checken.

Als dat het niet is kun je altijd nog aan de bijzets.
Geef eerder de voorkeur om het paard eens een paar keer aan de dubbele longe te gooien.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:44

Overgangen als ze 100% gezond is, als ze dan gaat hangen, meteen overgang, maar als ze last heeft van haar rug of dergelijks is dit juist heel pijnlijk

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 12:04

Bedankt voor alle tips OK dan! Ik ga ze zeker proberen Pling

Citaat:
Ik krijg eerder de indruk dat het paard iets mankeert.

Veel problemen(lees heel veel) worden veroorzaakt door slecht passende zadels.
Laat deze eens goed nakijken op pasvorm en laat de rug eens checken.


Het zadel zijn ze speciaal komen passen dus dat zit gewoon goed Scheve mond En wat betreft haar rug, daar heeft de stal eigenaar pas nog zo'n testje mee gedaan. Druk uitoefenen op de rug om te kijken of ze haar rug wel zou drukken, ze had nergens last van Scheve mond Ik ben eigenlijk wel 100% zeker dat het geen medisch probleem is. De paardentandarts laat ik binnenkort ook nog komen dus dan hoop ik dat ook uit te mogen sluiten Scheve mond

In ieder geval allemaal nogmaals bedankt voor de tips en ik zal nog laten weten hoe het allemaal is gegaan m.b.v. jullie tips Lachen

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:21

Mijn paard wilde vroeger ook heel erg gaan hangen. Hij ging onwijs hard racen als ik de teugels lang liet. Bij mij heeft het geholpen om hem eens flink te laten racen, gewoon laten draven of galopperen maar als hij terug wil naar de draf nog net even vooruit drijven zodat hij blijft galopperen. Als het van jou mag dan mag hij pas terug naar de draf. Je paard is het dan al snel zat, want jij bent de baas, jij bepaald wanneer hij mag draven. Het kostte me wel wat tijd maar nu loopt mijn paard keurig aan de teugel zonder te hangen of te racen!
Veel succes ermee!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:23

Eerst inderdaad kijken of er niets medisch aan de hand is, is dat niet het geval,kun je proberen om eens niets met je handen te doen,en heel ontspannen en heel langzaam te gaan lichtrijden..
Hier reageren ze meestal erg goed op..
Als ze op het punt komt weer onder je uit te schieten en niet meer reageert op jou langzame lichtrijd capriolen,kun je een paar dingen doen..
Of ineens vol in de stop te zetten (heeft mijn voorkeur) of haar voor te zijn en eens stevig aan laten galloperen..

Mijn paard heeft het vooral in het begin gedaan (dat hangen en onder me vandaag lopen,maar dan niet zo extreem dat ze volop wegschiet) bij haar kwam het vooral doordat ze geen balans had..Ze is ook nog jong..

Nou,ik hoop dat je wat aan mijn tip hebt..

Succes!