paard stapt Lateraal... wat kan je hieraan doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

paard stapt Lateraal... wat kan je hieraan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 18:26

Mijn paard stapt de laatste tijd Lateraal (ookwel in telgang)

Normaal hoort de volgorde van zijn benen optillen te zijn:
Links achter, links voor, rechts achter, rechts voor.

Mijn paard stapt dus met zijn linker benen (voor en achter) tegelijk (of bijna tegelijkertijd) opgetild en daarna zijn rechter benen tegelijk opgetild.

Verward

Wie heeft er een tip hoe ik dit kan verbeteren of afleren??

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:28

Wat kan je eraan doen? Manen lang laten groeien en touperen, wat achterover zitten en net doen of je een grote IJslander hebt Haha!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:31

Arabiertje waar ik "vroeger" vaak mee naar buiten ging had dat ook. Maar alleen buiten. Het was in het begin even dribbelen en daarna liep ze ook Lateraal.
Vind je het niet lekker zitten? Ik nl wel....

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:34

Lol @ arwenlune *LOL* (beetje offtopic)

heb geen tips voor je, sowwy

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:12

Het enigste wat ik zo kan bedenken is. Je paard been voor been laten neer zetten.
Dus eerst linker achterbeen, dan rechter voorbeen enz. Gaat dit goed. Dan het tempo langzaamaan opbouwen.

Hij doet het de laaste tijd pas. Dan kan het zijn dat hij rug problemen heeft. Laat hem door een da nakijken.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:16

Mijn paard doet dat ook wel, hij loopt dan net iets teveel in de krul (doet hij namelijk heel makkelijk), en als ik hem dan meer lengte in de hals geef, gaat hij weer normaal stappen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:29

Paarden willen nog wel eens gaan telgangen als je teveel in de mond zit te prutsen, teveel vasthoudt. Blijft hij het doen als je 'm lange teugel geeft?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:32

idd vaak is het een "hand-probleem" de ruiter doet teveel met de hand, ook kan het een rugprobleem zijn ,probeer tijdens het rijden te varieren met hoger en lager instellen,niet alleen in stap maar vooral ook in draf, een paard moet als een harmonika in en uit kunnen schuiven met zijn hals

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:38

Telgangen kan een gevolg zijn van spanning.
Of zoals Margreet al aangeeft, kan het ook komen als je je paard teveel belet in zijn natuurlijke manier van gaan.
Je kunt vrij gemakkelijk controleren of er sprake is van een "aangeboren" telgang of een "aangereden" telgang; als het paard los in de wei loopt en hij vertoont geen telgang, dan is het een rijtechnisch probleem.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:42

Rustig laten stappen en een pasje opzij zetten dus wat wijkend stappen of schoudervoor stappen, dan blijven ze vaak zuiver.

Belangrijkst is dat je paard mooi nageeflijk over de rug ontspannen stapt.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:51

Rena heeft dit ook als ze wat opgewonden is.

Ik hou dan gewoon het relaxedte-buitenrit-boogje in mijn teugels ,
maar ze WEET dat ze niet mag draven....dus dan doet ze maar zo'n *klippetie-klippetie* - gangetje tussen stappen en draven in Haha! .

Bij die van mij is het ten gevolge van enthousiaste spanning ,
ook naast de fiets heeft ze dat.

In de wei uiteraard niet , want dan zet ze gewoon die stress-draf in die ze eigenlijk wil Haha!

Je stap rustig , ruim en voorwaarts houden , ontspannen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:00

wil niet zeuren hoor 10, maar dit hoort bij rijtechnisch Haha!

Ik denk dat Cin alweer een stuk beter gaat lopen als je hem wat meer naar beneden gaat rijden, wat meer over de rug en niet zo hoog in de hals a la richard gaat rijden...........denk ik..........wie weet is het straks met je nieuwe instructrice zo over Denk ik echt!!! *LOL*

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 23:17

Hartikke bedankt voor al jullie tips. OK dan!

Ik had idd (zoals IngridM al zegt) de laatste maanden les gehad van een instructeur die mij wijs maakte dat ik mijn paard heel hoog in de hals moest rijden en juist niet voorwaarts neerwaarts. Verward
Dit heb ik een poosje geprobeert (want ja, je vertrouwd toch je instructeur), maar sindsdien doet hij dit dus eigenlijk... helaas nu dus ook met een lang teugeltje .
Alleen als ik er naastloop doet hij het niet, het is dus zeker niet aangeboren.

Ik ga hem gewoon weer proberen wat lager in te stellen en hem met een wat losser teugeltje te rijden (stappen).
Gelukkig krijg ik sinds a.s. maandag les van mijn nieuwe instructrice... gaan we eindelijk weer eens goeie dingen leren!!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 23:20

Symmetje schreef:
Vind je het niet lekker zitten? Ik nl wel....


Jawel het zit zeker niet verkeerd... maar het is zo vervelend als het me steeds punten kost in mijn dressuurwedstrijden.

De jury accepteerd het niet Tong uitsteken

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:24

Je kan hem ook iets schoudervoor zetten. Dan moeten ze wel goed stappen.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:26

de nieuwe instructrice zal vast een goede oplossing hebben (alhoewel je het zelf ook al aangeeft dat de vorige instructeur het niet helemaal goed deed) vaak helpt hardop telllen, iedere keer tot 4 en het tempo liever iets te traag maar regelmatig dan dat je direct ook een actieve stap wilt, dat komt wel weer! dus tellen, buik ontspannen, armen en benen losjes!
succes

Kody
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:08

Of je een paard hoog of laag instelt dat zou geen invloed moeten hebben op zijn stap
Behalve als je een paard teveel op de hand naar boven rijdt.
Je kan dit evt. oplossen door actief te stappen met weinig hand, kan ook dat je paard zich inmiddels te druk maakt door het voorwaarts gaan en het teveel met de hand begrenzen. Ik snap heel goed je probleem, ik weet bij wie je lest Cinzano, geen kwaad woord verder maar.......... ik kon er ook niet mee uit de voeten.

Succes bij je nieuwe instructrice!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:40

B'elanna is deze gang gaan ontwikkelen toen ze hoogdrachtig was. Ze deed het eerst in de wei, later onder het zadel ook. Ze vond het kennelijk wel fijn waggelen.

Wat ik heb gedaan... Veel been, weinig teugel. Bij mezelf meetellen tot vier. Waar ze uit het ritme gaat been geven in de pas, liep ze goed?... stoppen met been geven.

Als het een poosje goed ging, rustig iets teugel opnemen. Het was er na een maand of twee weer af. Behalve in de wei, daar waggelt ze vrolijk verder. Ik heb me door een jurylid laten vertellen dat dit vaak voorkomt. Vooral bij kennelijk grotere paarden die erg ruim stappen. Ik weet niet of dat zo is...?

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:41

Het kan zijn dat je paard over het tempo heen loopt maar het kan ook zijn dat jij een tegenwerkende hand hebt.