Hoefzweer...Kreupel...Zweten ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Hoefzweer...Kreupel...Zweten ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 18:00

Guus had dacht ik...een hoefzweer kijk hier maar voor info [MD] Hoefzweer

Gister ging alles lekker hij zette dat been nog ietwat voorzichtig neer dus we zijn een stukje gaan lopen. Hij vond het heerlijk liep zowat voor mij uit oortjes naar voren...
Kom ik vanmorgen op stal en wil ik Guus uit zijn stal pakken hinkt hij weer naar buiten.... dus ik loop de stal uit kom ik buiten zie ik dat hij zweet Verward Bij zn flank was hij vochtig en bij zn oksels zeg maar bij zn hals was het vochtig. Dus ik heb hem gelijk terug in zijn stal gezet en ben gaan temperaturen 38 graden.... Dus ik heb hem maar op stal laten staan heb gekeken of hij wel wilde eten en dat deed hij.
Weet iemand hier raad mee???

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:15

Gamble haalde ik woensdag ook iets bezweet van stal en daarna een hoefzweer. Haal er een goede hoefsmid bij of de da, die kan hem er eventueel uitsnijden is het zo weer over. In de soda, afspuiten tegen een dik been en lopen voor de doorbloeding ( als het tenminste open is zodat de druk eraf is.)
Succes ermee.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:34

idd alleen zou ik het paard in een betadine scrub verband zetten en de da erbij halen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 18:34

Naar mijn idee en die van de boer was de zweer dus doorgebroken. Maar kreeg net een telefoontje dat het dus ook hoefbevangeheid kon zijn.... Verdrietig Hij staat al een week stil vanwege die hoefzweer dus....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:00

Zweten kan een reactie zijn op pijn.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 19:27

Margreet schreef:
Zweten kan een reactie zijn op pijn.



Ja dat dacht ik al. Maar waar komt die pijn vandaan??? Waarschjnlijk dus hoefbevangen.....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:31

Misschien is de hoefzweer nog niet helemaal over, dat kan ook verrekte zeer doen hoor!
Lijkt me een gevalletje voor de DA en ik zou zeker niet te lang wachten, dat is paardpesterij als je beest pijn heeft.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 19:40

Nee ik heb mezelf al voorgenomen om morgen gelijk de DA te laten komen. Steef mn vriendje gaat vanavond nieuwe animalintex halen zodat die zak er weer omheen kan. En er kijkt nu momenteel iemand of hij bevangen is ja of nee. Ik ben nu aan het werk en zit me kapot te zweten van de zenuwen Scheve mond
Maar als hij bevangen is haalt Steef ook gelijk een spuitje en eventueel pijnstillers. Dus ik wacht nu op een telefoontje.....

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 20:00

Hij is hoefbevangen Verdrietig
Hij mag een week lang alleen maar wortels , zemelen, en droog hooi....
Ik hoop dat het snel over gaat..

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:20

Ik vind het allemaal een beetje raar hoor, door dat eigen gedokter heb jij kans dat je paard straks een gekanteld hoefbeen heeft, ben je nog verder van huis en alleen maar doordat de da geld kost of omdat je denkt het zelf allemaal wel te weten of de "goede" adviezen van een ander op te volgen. ik hoop voor jou paard dat het alleen maar bij deze pijn blijft en niet ook nog eens een gekanteld hoefbeen.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:44

Was er nou wel een DA geweest?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 17:47

Bij die hoefzweer niet. Is er een hoefsmid bij geweest, ik had al een hoefzak en animalintex gehaald die heeft de smid eromheen gedaan.
Doordat hij niet veel beweging heeft gekregen omdat hij met die zak niet al te veel mocht lopen is hij nu licht hoefbevangen.
Hier voor is geen DA geweest maar iemand die erg veel van de medische kant weet op gebied van paarden. Zij doet alles op basis van natuur producten en ik ben al een tijdje met haar en die producten bezig dit werkt perfect!!! Dus hij staat wel op medicatie en vandaag is het al een stuk minder hij zweet niet meer beweegt wel meer....

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:19

Een tip: Kijk ermee uit. Iemand die "erg veel van de medische kant weet" kan heel handig zijn voor kleine dingetjes maar een verkeerd behandelde hoefbevangenheid is het einde van je paard. Ik zou er toch echt een DA bijhalen. Een onderdeel van "weten", zeker op medisch gebied, is je grenzen kennen en een stapje terug kunnen zetten als er het risico bestaat dat een paard blijvend beschadigd kan raken.

Just a thought...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 22:57

Oke oke morgen ochtend komt de DA Lachen maar ben er heilig van overtuigd dat allemaal 100% meevalt ik ben er op tijd bij geweest en nu gaat alles veel beter als eergister en gister. Het gaat niet om de kosten die ik er aan heb al moet ik voor Guus zijn gezondheid vet de min in bij mn bank, het is meer die drempel om de DA te bellen. Ik wil niet om elk wissewasje de DA bellen, en er is mij door mensen op stal verteld (meerdere) dat het allemaal wel mee valt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:04

Persoonlijk vind ik het wel een beetje vreemd dat een paard dat gewoon een paar dagen stilstaat hoefbevangen is. Veelal komt dat ook pas op foto's naar buiten. Ik ben benieuwd wat de da zegt.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:07

Absoluut een DA bijhalen! Zorgen dat de zweer er goed uitkomt.
Wat heb je aan de ellende als het van binnen gaat rommelen en er diepere ontstekingen gaan ontstaan met alle gevolgen van dien?
In mijn ogen haal je de DA er NOOIT VOOR NIETS bij, bevestigen dat het wel meevalt is ook een vorm van verzorging toch? Ik denk dat een goede DA het hier volkomen mee eens zal zijn!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 18:39

De DA is geweest en die vond het allemaal meevallen. Hij heeft geen medicijnen gegeven omdat Guus zijn hoeven niet meer warm aanvoelden en Guus eigenlijk wel erg bewegelijk was in zijn stalletje. Ik moest hem even loslaten in de bak om te kijken hoe hij liep, en Guus nam een sprint die bak in dus...... Schijnheilig
Hij moet wel een paar dagen nog op zemelen en wortelen blijven staan qua voer.