tevreden over uitslag stamboekkeuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 09:27

Zijn jullie tevreden over het oordeel van de jury en wordt de motivatie door de juryleden goed uitgelegd?

[Edit] hele lange titel ingekort [/edit]

_________________
Macilda en Biretta voor altijd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-22 22:20 ]</font>


Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:50

Ja.............mijn merrie is ster geworden en daar ben ik het helemaal mee eens. Haha!
Wat ik jammer vind is dat de juryleden wel echt grote volwaaen paarden wil zien. Als je een beetje een laatrijp paard hebt dan is het niet aan te raden om te gaan. Je paard moet ecth maat hebben en correct gebouwd zijn en goed kunnen bewegen.


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:52

nope
binnen de welsh mountain keuringen worden alleen volle dikke pony's bovenaan gezet.ik weiger mijn pony zo vet te laten worden alleen maar om een 1ste premie te behalen.dus ga ik niet met mijn merrie naar de keuring,want als ik een sportconcitie mooi vind noemen zij dat onderontwikkeld.tsk.daar kan ik echt kwaad om worden

soms is het beter om te zwijgen

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:55

Niet altijd Lachen
Ik merk dat de mening vaak erg wisseld is tussen de verschillende juryleden. Zo is mijn ruin de ene keer een 1ste premie waard en 2 weken later op de nationale keuring ineens een 2depremie.
Dat zou hij ineens minder in het type staan. Dat vind ik gewoon vaag maar das nou eenmaal zo met jurys de 1 is strenger dan een ander

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:55

he hallo
wat ik bij keuringen vaak het geval vind dat paarden van bekende stallen al een streepje voor hebben
ik heb dat laatst ook weer gezien bij de veulen veiling
groetjes

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 14:04

Mijn Merrie kreeg een 2e premie toen ze net onder het zadel was en dus eigenlijk heel weing spieren had.

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 14:28

Sya heeft ook een tweede premie, maar ik ben het meestal niet een met het tinkerstamboek ik was een keer op een keuring en daar werd een veulen eerste die heel hoog op de benen stond en meer op een kwpn-er lijkt dan op een tinker en dat is dan maar 1 voorbeeld maar ik heb het er vaker gezien

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 14:30

Niet helemaal.. vorig jaar gingen we met een NRPS D pony en haar veulen naar de keuring in Tolbert. De moeder mocht door naar Ermelo voor Keur en het veulen kreeg een 1e premie, maar mocht niet door naar Ermelo.

Toen we in Ermelo waren en de moeder voor keur moest, gaven alle juryleden unaniem aan dat het veulen vast en zeker een kampioen zou worden in Ermelo. Toen we vertelden dat deze niet doorverwezen was.. stonden ze allen heeeeeeel verbaasd te kijken. Ze zeiden nog hier klopt iets niet, maar ja.. wat konden ze verder nog zeggen ?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 15:03

Citaat:
Op 2001-10-22 12:55, schreef kojack:
he hallo
wat ik bij keuringen vaak het geval vind dat paarden van bekende stallen al een streepje voor hebben
ik heb dat laatst ook weer gezien bij de veulen veiling
groetjes


Ja maar dat is vaak ook zo omdat zou nou eenmaal beter materiaal hebben. Ze zijn niet voor niks 'groot' geworden.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:46

Tot nu toe kan ik de jury goed volgen over het commentaar (positief en negatief) op mijn pony's.
Dit jaar waren ze zelfs positiever over een pony dan ik zelf Haha!

Bij de welsh cobs heb ik niet het idee dat er naar de eigenaren wordt gekeken. Zelf gaan we nog maar een aantal jaren naar keuringen en we worden niet anders beoordeeld dan mensen die al 20 jaar met hun cobs op de keuring komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 22:30

Onze merrie was ster en nationaal kampioen dus ik was zéér tevreden Schijnheilig Schijnheilig

Ik heb me in Ermelo niet heel erg bezig gehouden met de afzonderlijke rubrieken, omdat we heel druk waren met de eigen merrie, maar ik heb de kampioenskeuring van begin tot eind gevolgd en daar was ik het behoorlijk eens met de plaatsingen. Niet alleen van onze merrie maar ook de overige klasseringen.

Wat ik in Ermelo op de NRPS keuring heel duidelijk vond was dat men beweging doorslaggevender vond dan exterieur. Ik denk dat dat niet slecht is voor een sportgericht stamboek als het NRPS, hoewel je niet al te grote concessies moet doen natuurlijk. Maar als ik onze merrie vergeleek met de anderen in die laatste ronde, vond ik ze qua exterieur helemaal niet echt opvallen tussen de rest. Totdat ze begon te bewegen Kwijl want dat állerlaatste stukje en daarbij toch in balans kunnen blijven, dat liet er verder niet één zien.

Overigens, als je haar dan weer thuis op stal ziet staan is ze eigenlijk best gewoontjes.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 07:40

Ik leg me altijd neer bij het oordeel van de jury. Een jury is ook maar een mens, en je vraagt om haar/zijn oordeel, dus moet je niet zeuren als je pony niet daar staat waar je had gehoopt waar hij/zij zou staan.

Natuurlijk ben ik niet altijd van dezelfde mening gediend als de jury. In het beoordelen van een dier spelen zoveel verschillende zaken mee, dat de een bijvoorbeeld goede bewegingen voor een mooi hoofd zet, of juist dan wel een goed type, een mooie hals, etc. De perfekte pony is altijd gemakkelijk te plaatsen.

Sanderijn: vette ponies winnen inderdaad vaker dan minder vette. Met name ponies van mindere kwaliteit worden vaak hard gevoerd om daarmee fouten in de rug en/of kruis te verdoezelen, of om een gebrek aan type te verbergen. Veel ponies vallen zwaar door de mand in een zgn. "sportconditie".

Te vette ponies worden ook heel hard gestraft, want dan is de hals meestal te zwaar en is sommige gevallen loopt de bewegingsvrijheid ook hard terug. Er is dus sprake van balans.

Als je pony wat zwak bespierd is in de lendenen, dan kan zoiets verdoezeld worden door extra vet. Je houdt daarmee niet alleen de jury voor de gek, maar vooral jezelf.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 11:14

Vorig jaar had ik in Kootwijk 1 van mijn merrie's ook te veel in "sportconditie". In mijn ogen was ze mooi slank en ik was al bang dat ze haar te dun zouden vinden.
Nu weet ik dat deze merrie ook te fijn gebouwd is. O.a. ook te fijn beenwerk en niet zo breed in de borst.
Maar dat is ook niet te veranderen als ze vet is.

Nu, een jaar later, is ze toch wat meer uitgezwaard, nog niet voldoende, maar over een paar jaar wil ik haar nog wel een keer naar de keuring doen. Waarschijnlijk met een veulen aan de voet.

Bij de hengstenkeuze heb ik er dit jaar wel extra op gelet, een wat ouderwetse hengst, breed en kort op de benen.
Ik ben dan ook heel benieuwd naar het veulen...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:05

Jur kreeg toen ze 4 jaar was, een derde premie en stond als eennalaatste geplaatst... Haha!

Maar het kan me niets schelen wat ze over haar denken, ik ben toch mooi Z met haar geworden en ze is en blijft mijn kanjer! Ik wil misschien volgend jaar met Razinda naar de keuring, gewoon omdat ik benieuwd ben naar wat ze van haar vinden. En als zij ook een derde premie krijgt, pech dan. Ze is wel iets beter gebouwd en heeft betere gangen dus ik verwacht van niet, maar ik kan er niet mee zitten.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:30

he hallo
ja als een of andere koe met een slecht papier van een bekende stal voor een "goed" paard met onbekende eigenaar moet toch niet kunnen?

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:46

Zelf heb ik mijn tinker dit jaar laten keuren door het Nederlands Stamboek voor tinkers en ik vond dat er goed gekeurd werd. Ook met het rapport van mijn paard ben ik het eens (okee, die twee punten extra zodat hij ster was geworden had ik wel gewild Haha! ) maar de punten waarop hij minder scoorde waren allemaal punten die ik zelf ook wel wist dus mij hoor je niet klagen. Er zijn ook een paar paarden niet toegelaten omdat ze geen typische tinkereigenschappen hadden dus daar wordt echt goed op gelet.
Fijne van dit stamboek is dat er echt gekeurd wordt op het paard en er niet wordt "voorgetrokken". Alhoewel het natuurlijk ook weer waar is dat goede stallen zelf veel kijk hebben op de paarden die ze fokken en met een slecht exemplaar waarschijnlijk niet eens de moeite nemen om naar een keuring te gaan.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Percy op 2001-10-23 13:47 ]</font>

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:36

kojack: ik snap je commentaar helemaal even niet:

1) Op een keuring mag het papier helemaal niets uitmaken (uitzondering is misschien de hengstenkeuring, maar daar zijn de criteria anders)

2) de eigenaar maakt even weinig uit, behalve het feit dat sommige eigenaars nou eenmaal beter weten hoe dat een dier op de keuring klaargemaakt moet worden.

Anders klopt je opmerking wel: een slecht paard moet niet voor een goed paard kunnen staan. Zoals je misschien wel begrijpt is een keuring echter nooit helemaal zwart-wit. In het algemeen vind ik dat Nederlandse juryleden zeer objektief keuren. men kan over smaken twisten, maar dat is iets heel anders. Dan staat een paard wel terecht op die plaats, maar dan zou je het zelf anders zien.

expiriment

Berichten: 113
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 19:12

Ik heb het idee dat op sommige keuringen te vaak een 1e premie word gegeven,met sterren wordt gestrooid,en met titels wordt gesmeten.Een kritisch woord is soms beter op z,n plaats.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 3 bezoekers