paarden met veel haar en zweten (niet medisch)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

paarden met veel haar en zweten (niet medisch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 16:06

Mijn tinker zit zoals iedere winter al weer vroeg in zijn dikke vacht. Alleen zijn probleem is nu dat het nog helemaal niet koud is. Maar ook in de zomer vanwege zijn dikkere ondervacht loopt hij meestal vochtig rond.

Waardoor hij eigenlijk 24 uur per dag zweet, niet extreem maar constant vochtig. De stalhouder viel het ook op dat hij s morgens altijd bezweet op stal staat.

Mijn paardje is hiervoor 2 jaar geleden al binnenstebuiten gekeerd of er een medische oorzaak voor was. Die is er dus niet gewoon een te dikke vacht voor de temperatuur, ook dekens opdoen heb ik al eens geprobeert, helpt ook niet, alleen bij temperaturen van ver beneden 0 zweet hij niet.

Hij drinkt niet al te gek veel maar heeft hierdoor wel een grotere behoefte aan zout. Ik moet hem wel voor de zekerheid regelmatig temperaturen om te voorkomen dat hij wel iets onder de leden krijgt wat ik mis omdat hij altijd al zweet. Zijn normale temperauur ligt tussen 37,4 en 37,6 en meteen na werk op 37,9.

Hij lijkt er ook geen last van te hebben, maar ik vraag me af of meer mensen zit met hun paard hebben. En er misschien een oplossing voor gevonden hebben.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:12

Mijn fjord heeft daar ook last van, zomers wel niet zo erg als jou paard maar s' winters wel.

Het zijn dus echt paarden voor de koude wintermaanden Haha!

Mijn fjord loopt gewoon 24 uur buiten, maar toen hij s'winters nog s'nachts op stal stond kwam hij ook altijd nat uit de box, ondanks dat het absoluut niet warm was in de stal.

Je zou hem kunnen scheren en dan een deken op doen, niet te dik natuurlijk en eentje die goed zweet door laat.
Het zal even zoeken zijn welk dek de goede is.

Zomers zou je bv alleen de plekken kunnen scheren waar hij het meest zweet, hals, gedeelte buik, flanken en de achterbenen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 16:24

Het probleem van scheren is dat hij dan meteen een dek om moet in de winter, ik rij heel onregelmatig en de rest van de tijd staat hij overdag lekker in de wei weer of geen weer. En een van de pony's in de groep sloopt alles wat maar naar deken ruikt. Dan heb ik er een ander probleem bij.

Kun je ook scheren door bv de haarlengte te halveren?? Dan zou hij net zoveel haar hebben als een gemiddeld paard en waarschijnlijk minder warm hebben.

En zomers scheren is misschien een idee, nog nooit aan gedacht. Alleen dan zal hij vrees ik nog sneller verbranden dan hij nu al doet met zijn witte velletje. Maar het is te proberen.

Ik heb een heel goed dek dat zweet doorlaat en dun is, maar die was tot nu toe binnen een uur aan 2 kanten nat en stond hij met zo'n koude klets op zijn lijf.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:34

Ik heb eens gezien bij een fjord dat er alleen een race-streep werd geschoren. Daarmee bedoel ik onderkant hals en 1 streep over de borst. Eventueel kan je dan ook aan de zij-onderkant van de buik nog een streep scheren.
Dit paard bleef gewoon in de wei met schuilstal staan en werd niet ziek doordat het overige haar de nattigheid nog op kon vangen. Misschien is dat een idee?