Is koetsiers bewijs nou echt verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-01 09:57

En hoe weet je dat?
Of is dat alleen in bepaalde gebieden (net als het ruiterbewijs?)
Heb er namelijk bij ons nog nix van gehoord...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:05

een keotsiersbewijs is in sommige gebieden verplicht om te mogen mennen, dat is dus ok het geval in het St. Nykster bos..
een koetsiersbewijs is voor de verzekering, heb je een ongeleuk gehad en je hebt geen koetsiersbewijs dan krijg je geens chadevergoeding van de verzekering!

Bovendien leer je errug veel van de lessen die je voor het koetsiersbewijs krijgt!

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-01 10:12

Maar volgens mij hebben wij dat eens nagevraagt hoe dat zit met schade van de verzekering terug krijgen, maar ze hebben mij verteld dat we gewoon alles vergoed krijgen... Scheve mond\

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:26

Toen ik mijn kar ging kopen heeft mijn moeder ook de politie in de buurt gebeld. Ze wisten zelfs niets van dat koetsiersbewijs. Mij is volgensmij ook verteld dat ik gewoon verzekerd ben.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:34

Ik heb ook m'n koetsiersbewijs, en mij is verteld dat er bij een ongeluk dan wordt vanuit gegaan dat je in ieder geval kon mennen en dat het geen onkunde was waardoor het ongeluk gebeurd is. In dat gevel sta je sterker voor je verzekering. Verder wilde ik gewoon mijn koetsiersbewijs hebben. Ik heb ook rijlessen genomen, dus waarom geen menlessen?
Kijk iedereen kan wel gaan rijden met een kar, maar dat betekent nog niet dat je controle hebt over je aanspanning.
Het is misschien niet wettelijk verplicht om een koetsiersbewijs te hebben, maar toch zeker aan te raden.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:51

De verzekering die vastzit aan het koetsiersbewijs en ook trouwens die van het ruiterbewijs is niks meer of minder dan een aanvullende verzekering op je eigen WA-verzekering. Ik neem tenminste aan dat iedereen WA-verzekerd is. Zo niet, heel snel doen en minimaal voor 2 a 2,5 miljoen verzekeren.
Dat lijkt heel veel, maar is het niet.
Mocht je basis WA-verzekering de schade die je door/met je paard hebt veroorzaakt niet volledig dekken dan kan je de verzekering van het koetsiers/ruiterbewijs aanspreken voor het restant.

Als je paard bijvoorbeeld per ongeluk de snelweg opwandelt nadat ie bij jou ontsnapt is en een fikse kettingbotsing veroorzaakt, loopt de schade flink op hoor. Het is namelijk niet alleen de materiele schade die je moet vergoeden, maar ook eventuele immateriele schade.
Al met al kan het behoorlijk oplopen en is een goede verzekering dus echt noodzakelijk.

Nogmaals, de verzekering die bij het koetsiers/ruiterbewijs zit is alleen aanvullend op je eigen WA-verzekering.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-01 12:24

DUS het is niet verplicht.. Verward Men lessen ben ik toch wel van plan te gaan doen, maar ik denk niet dat ik de mogelijkheid krijg om mijn koetsiers bewijs te halen (bij die menvereniging hebben ze dat net een jaartje geleden gedaan, en ze hebben maar heel weinig leden dus denk niet dat ze dat nog een x gaan doen...)
Maar je ruiterbewijs heeft eigenlijk heel weinig nut (is mij dan verteld) omdat je dus al verzekert bent, en dat hoeft dus geen 2x, dan ben je dubbel verzekert en dat heeft natuurlijk geen nut...
En ik hoop dus dat dat precies zo is bij het mennen.. *LOL*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 14:06

Ik hoorde dat het vanaf volgendjaar verplicht was.
Iig je zou niet meer verzekerd zijn als je geen koetsierbewijs hebt.
Dit hoorde ik van iemand die heel veel ment enzo. Ik weet er dus ook het fijne niet van

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:30

Hallo,

Dat je niet verzekerd bent als je mennend een ongeluk krijgt is niet waar. Mijn pony is afgelopen december boven op een rijdende auto gesprongen, ik heb geen koetsiersbewijs, maar de schade is volledig vergoed door mijn verzekeraar!

Er is in Rotterdam zelfs een bedrijf wat koetsen verhuurt voor bv trouwerijen en die koetsier (=eigenaar) heeft ook GEEN koetsiersbewijs!
Tuurlijk is het altijd verstandiger om er wel een te halen, maar het is het zelfde als met het ruiterbewijs; pure geldklopperij. Ik hoor ook al jaren dat dat verplicht gaat worden en tis t nog steeds niet!