menhoofdstel zonder vaste oogkleppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 12:19

Mickey loopt zonder oogkleppen, omdat ze juist van die oogkleppen zenuwachtig wordt, en zonder oogkleppen is ze heel koel. Volgens m'n instructeur kan het geen kwaad. Wat vinden jullie?
Ik wil eigenlijk wel een echt menhoofdstel, dat staat het mooist Lovers . Maar tot nu toe hebben alle hooofdstellen die ik gezien heb vaste oogkleppen. Weet iemand waar ik een menhoofdstel zonder oogkleppen kan kopen?


Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 12:44

ik vind als je pony beter zonder loopt waarom niet? je kan hem misschien wel langzaam laten wennen...
want staat idd. wel heel stoer! *LOL* Kan je niet de bakstukken (waar de oogkleppen aan vast zitten) vervangen voor bakstukken zonder oogkleppen? dat hebben wij ooit es gedaan bij een pony die helemaal in de stress zat met oogkleppen...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 12:45

Onze gelderse (van stal) lopen ook zonder kleppen, maar hebben wel zo'n bewerkte frontriem, en zo'n lepeltje tussen de ogen zeg maar.
Ik zal eens vragen voor je.
Honey liep trouwens ook zonder, met draaide ze door

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-01 13:00

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het geprobeerd, maar de bakstukken zitten onlosmaakbaar (zeg je dat zo Verward ) aan de neusriem vast, en de neusriem zit anders aan de frontriem vast dan bij een gewoon hoofdstel, dus die kun je niet vervangen. Jaja, vaag.
Stef, ik hoor het graag als je weet hoe zij aan dat hoofdstel zijn gekomen Party!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 13:16

De meeste hoofdstellen kun je gewoon de bakstukken loshalen.
Het enige probleem daarbijis dat het leer meestal breder is bij het tuighoofdstel, dan lijkt het wel vreemd als je van die smalle bakstukjes hebt....

Ik ben voor oogkleppen, maar als het niet anders kan en Mickey wordt er zenuwachtig van... Dan is het niet anders toch?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 14:12

Mmh ik heb laatst een foto op bokt gezien waar iemand aan het mennen was met hoofdstel zonder oogkleppen. Was dat sanderijn met Tinkie nie?
Of is dat hoofdstel niet officieel?
Wacht ik ga de foto even terug kijken Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 14:14

*oeps*
Het hoofdstel heeft wel oogkleppen..
Sorry Lachen Op de eerste foto lijkt het van niet maar bij de onderste is het duidelijk wel *LOL*

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 18:46

Ho, wacht even,...ik heb altijd gehoord dat oogkleppen verplicht zijn als je van de openbare weg gebruik maakt, als er iets gebeurt door jouw schuld, schade of nog erger aan derden ben je NIET verzekerd.

Wat niet is kan nog komen...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 18:55

Ik rij met oogkleppen omdat zonder, omdat Mira anders weinig oplet waar ze loopt. Raar, maar bij haar gaat het beter met. En ook als ik in het 2-span rij, is het beter om oogkleppen te gebruiken omdat je dan gerichter instructies kan geven met de zweep. *LOL*


[img]../upload/313/mira-joachim2.jpg[/img]

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 20:44

Mijn buurman heeft als tuig een bit met een stukje leer dat achter de oren loopt (lijkt vaag op iets van een kopstuk Lachen ) een schoftje, borsttuig met touwen als strengen en 2 touwtjes als leidsels.

Het past allemaal net (of net niet) maar het ponytje loopt er uren mee.
Hij loopt ook altijd zonder oogkleppen.

Zelf beleren wij altijd met oogkleppen. Ik vind het fijner op de weg, ze letten wat beter op.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 20:47

Je kunt menhoofdstellen zonder oogkleppen kopen. Ik zou zeggen probeer het eens bij:

Het Tweespan in Boornbergum of
Bosgra ruitersport in Hardegarijp

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-01 11:06

Bedankt voor alle reacties, het is me inmiddels gelukt.
Tess, dat is wel zo, maar als je pony zonder oogkleppen enorm braaf loopt, en mét oogkleppen van elk geluidje schrikt, wat is dan veiliger?

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 12:56

mijn haffie loopt altijd zonder oogkleppies...

met oogkleppen gaat ze juist kijken naar dingen die ze dan niet goed ziet... en schrikt dan van rare geluidjes of geritsel, want ze ziet het niet Schijnheilig

Het leven is een gebakje!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 15:34

ook zonder oogkleppen ben je gewoon verzekerd hoor.
Sorry, maar zonder oogkleppen ziet een paard een auto al van ver aankomen. Met oogkleppen ziet ie hem pas als ie langs raast.
IMO een goede rede om erger te schrikken (voor het paard dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 21:41

Wij rijden onze pony's in enkel en tweespan zonder oogkleppen. Ze kunnen wel met, maar dan vallen ze echt helemaal dood (hebben er geen zin in) terwijl ze zonder oogkleppen levendiger zijn zonder te schrikken (doen ze sowiezo niet). Inderdaad zien ze nu wel allebij de zweephulpen maar het voordeel daarvan is dat je ze gerichter in gaat zetten en je niet per se een tik hoeft uit te delen; een zwaai aan de kant van de 'foute' pony doet al genoeg. De oogkleppen hebben we trouwens gewoon van het officiele koetshoofdstel afgesneden. Aan het kopstuk zit weliswaar een gesp om het los te maken maar bij ze bakstukken zitten ze tussen twee lagen leer genaaid. Even een likje zwart schoensmeer over het snijvlak en klaar is kees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 00:21

ik heb een menhoofdstel zonder oogkleppen kijk maar bij eenmaal andermaal

groetjes

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 01:39

Wel of geen oogkleppen... het kan gewoon allebei; Het is maar net hoe het paard/de pony erop reageert en meestal lukt dat het beste met.
Met wel of niet verzekerd zijn heeft het niets te maken. Althans in Nederland.
Ik heb begrepen dat het in Duitslang b.v. WEL verplicht is om met oogkleppen te mennen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 17:01

Pinky vind het allebij Prima. Al 'werkt' hij volgensmij wel iets meer als hij wel oogkleppen op heeft.
Af en toe heb ik wel medelijden met hem, laatst waren we aan het 'langteugelen' (hij tuig op ik achter hem lopen) over de weg en kwam er een hond van achter aan. Toen hij die hond zag draaide hij zijn kont die kant op. lekker laat *LOL* Maf perdje
Maar eng vind hij auto's enzo zeker niet..

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 22:36

Wij hebben dus ook een dikke kopstel zonder oogkleppen. Maar daar heb ik niet voor gekozen, ik was allang blij dat ik eindelijk een tuig had dat paste en of daar nu wel of niet oogkleppen bij zaten boeide mij ook niet zo. En het gaat perfect zo, nog geen problemen mee gehad. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers