Prednison

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Prednison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 19:15

Het paard van mijn vriendin krijgt prednison (5 stuks per dag) omdat zijn auto-immuun systeem niet werkt.Hij vergiftigd zichzelf en wordt snel oud.(Ik hoop dat ik het nu goed verwoord)Hij loopt achter ook niet helemaal goed,op foto's niets te zien.Iemand die zegt er verstand van te hebben vond het een hanentred Boos! .Hij zou het paard binnen een maand wel weer goed krijgen.
Heeft er iemand ervaring met het geven van prednison en de evt. bijwerkingen ervan?En gaf je je paard dan nog beweging of alleen los in de bak en verder op rust? Boos!


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:42

De bijwerkingen bij paarden (en honden) schijnen een stuk minder erg te zijn als bij mensen. Ik ken een paard dat dit elke zomer kreeg ivm allergie tegen muggensteken (paard stond altijd vol met open zweren), prednison was het enige dat hielp (ondanks alle maatregelen zoals het paard alleen tussen 10:00-15:30 buiten, vliegenhorren voor de staldeur etc.)

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 19:45

Ik ben vanochtend even bij hem geweest,maar ik vond hem wat opgeblazen/vatsig.Ik heb wel begrepen van mijn vriendin dat ze moet oppassen dat hij niet bevangen raakt.

Veewagen gestolen met kenteken VH-05-YB
Mercedes wit van kleur.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:03

Het enige wat ik weet is dat paarden meer kans op hoefbevangenheid hebben als er prednison gebruikt wordt. Maar je gaf zelf al aan dat ze daar op let...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:27

Er zijn paarden die pd jaren gebruiken zonder hinder van bijwerkingen of nihil.
2 van mijn paarden hebben helaas wel last gehad van de bijwerkingen zoals bevangen, verslechterde nier/blaaswerking, soms vocht vast houden, dufheid.

Er blijven vaak veel gifstoffen van pd achter in het lichaam en daardoor kun je oa dit soort bijwerkingen krijgen, lang niet alle paarden hebben er zoveel last van als die van mij.
deze gifstoffen kun je weer af laten voeren door weer andere homeopatische med. te geven en zo blijf je vaak bezig,.

Heeft de d.a al een diagnose vastgesteld?of alleen gegokt? alleen dan kun je gericht behandelen en evt. therapie startten, ik ben in de loop van de jaren er wel achter dat er veel meer mogelijkheden zijn op homeopatisch gebied dan je in eerste instantie zou denken, ook wbt pijnstilling een combinatie van beide kan ook uitkomst bieden en het lichaam zo min mogelijk belasten met gif/afvalstoffen.

Van korte kuren of medicatie van pd krijgt een paard bijna nooit last van bijwerkingen, ik heb het echt over het chronisch gebruik hiervan of zeer verquent kuren geven.

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 20:43

Ze is in Utrecht geweest en daar is de diagnose vastgesteld.Ook de eigen d.a. had dit al vastgesteld.Maar ja je wil toch ook de mening van een ander.Het is natuurlijk niet niks.En ook kan niemand zeggen of het paard zelf pijn heeft.(niet ivm de prednison maar ivm de ziekte)
Vocht vasthouden klopt m.i. ook wel.Hij had vanochtend ontzettend dikke benen en behoorlijk koorts.Ik vond het best een zielig paard zoals hij op stal stond.Het was altijd al een beetje een kneusje hoor,vanaf jongs af aan.De "aftakeling"gaat bij hem (gelukkig?) niet zo snel.

sparky5

Berichten: 406
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:38

hoi hoi,
ja ik heb er zelf ervaring mee helaas ik ben ook aan de prednison voor mijn eigen autoimmuun ziekte ook mensen maken hun eigen lichaam weleens ziek helaas, bij mij heeft het geleid en leid het nog steeds tot botafbraak, daardoor heb ik nu op 21 jarige leeftijd al twee nieuwe heupen, maar ik heb geen idee wat het bij dieren doet helaas, ik hoop niet hetzelfde als bij de mens want zeer doet het, het houd wel enorm vocht vast, en kan de lever aantasten zelfs leiden tot suikerziekte, maar ik hoop bij dieren dat het allemaal minder werkt,

Groetjes en veel sterkte
Joyce en sparky

ZIE PROFIEL!!!!! VERNIEUWD!!!!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:20

Sharir heeft ook eens 3 maanden prednison geslikt. Hij kreeg 2 pillen om de dag. hoeveel mg er per pil zat weet ik niet meer, het waren in iedergeval flinke pillen en hij vond ze niet lekker. hij kreeg prednison ivm spat.
Omdat hij niet goed liep toen mocht hij niet meer dan in de wei staan en wandelen. Het is inmiddels denk alweer zo'n 4 jaar geleden, maar zover ik me herinner heeft hij er geen merkbare bijwerkingen van gehad. maargoed, hij heeft het dan ook maar 3 maanden geslikt.

Dartel
Berichten: 161
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:16

Mijn paard slikt al jaren hoestpoeder met prednison erin. Ze is allergisch voor hooi en pollen. Ik heb nooit gezien dat ze last had van bijwerkingen. Ze is er nu een week of twee af, maar ik zie geen verandering.

Dartel

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-03 16:21

Hoi Joyce,voor jou natuurlijk ook heel veel sterkte.
Ik heb er nieteens bij stilgestaan dat zoiets bij mensen ook voor kan komen. Bloos!
Ik weet ook niet of dat rare lopen door de prednison komt of door zijn ziekte.Mijn vriendin weet niet dat ik hiermee begonnen ben op bokt.Ik zal haar daar straks van op de hoogte brengen.

Summum
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:30

mijn paard heen drie maanden prednison gekregen i.v.m. straalkanker. geen bijwekingen gehad

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:32

Mijn hond krijgt af en toe prednisolon. Ik merk dat ze na een pil drukker is, meer honger en dorst heeft en idd wat vadsiger is. Na 1 a 2 dagen is het weer weg

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

sparky5

Berichten: 406
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:34

Jeannette schreef:
Hoi Joyce,voor jou natuurlijk ook heel veel sterkte.
Ik heb er nieteens bij stilgestaan dat zoiets bij mensen ook voor kan komen. Bloos!
Ik weet ook niet of dat rare lopen door de prednison komt of door zijn ziekte.Mijn vriendin weet niet dat ik hiermee begonnen ben op bokt.Ik zal haar daar straks van op de hoogte brengen.


hoi jeannette,
hoi hoi nee maar de ziekte is ook niet erg bekend vandaar maar bij de mens dus in de vorm zoals ik het heb heet het SLE ook wel de ziekte van de wolf genoemd,
ja en het lopen kan te maken hebben met de prednison, ik lijk vaak ook op een pinguin, maar had je haar nog gesproken?
zo ja kan je me dan even pb-en?
Groetjes joyce en sparky OK dan!

ZIE PROFIEL!!!!! VERNIEUWD!!!!

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 21:30

Ik heb haar vanavond nog gesproken.Hij heeft de afgelopen dagen in de ochtend koorts gehad en in de middag niet.
Als ze tijd had zou ze vanavond deze site even bekijken(heeft ze nog nooit gedaan)
Verward
Ik ga deze week nog weer even bij haar langs.
Groetjes Jeannette en bedankt voor alle reacties....

annemarie1

Berichten: 23
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:52

Hoi allemaal

ik vind het ontzettend leuk van jaennette dat ze informatie voor mij aan het verzamelen is. Mijn paard heeft inderdaad de ziekte die sle heet de da kan mij niet echt iets vertellen over deze ziekte bij paarden. Ze kennen dit niet bij paarden wel bij honden en mensen. Mijn paard begon 5 jaar terug met een huid uitslag op zijn hoofd ongeveer een jaar terug begon hij slechter te lopen. Dit komt dus niet van de prednison! Ik heb foto's laten maken maar daar was niks op te zien dus ik denk dat de ziekte ook al beslag heeft gelegd op zijn botten/spieren/pezen? niemand die mij hier antwoord op kan geven. Ik ben nu aan het afbouwen met de capsules hij kreeg 1x pd 8 caps en dat bouw ik langzaam af. En als ik zie dat het alleen maar slechter word zal ik eens een keuze moeten maken hoe moeilijk dat ook is. ik wil mijn paard een hoop ellende besparen. Iedereen bedankt voor de info Groetjes annemarie

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 02:47

Een soort Progeria voor paarden ??, damnz geen pretje Scheve mond

KRAAKPIEP

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 18:28

Hoi Ann,
Wat leuk dat je het gevonden hebt op bokt.De reden is alleen wat minder helaas.
Geef Lucas een dikke knuf van mij en tot gauw.
Groetjes Jeannette Ach gut

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:42

Er is hier op bokt al veel geschreven over prednison en de bijwerkingen. Ik zal de gene die ik zo kan opnoemen even noemen.

Meer drinken en plassen, dit treedt vrij snel op en is niet echt schadelijk, maar wel iets om bij stil te staan.
Spierweefsel wordt afgebroken (misschien loopt hij daarom wel zo raar ? Dit komt pas na een tijdje) en vet wordt aangemaakt in de buik (daarom krijgen ze een dikke buik)
Hierdoor kunnen ze suikerziekte ontwikkelen.
Hoefbevangenheid is ook een ziekte die zich kan ontwikkelen (mede door de suikerziekte)
Het immuunstelsel wordt onderdrukt, waardoor ze vatbaarder zijn voor infecties. (dit is juist in jouw geval een gunstige bijwerking, net als het afnemen van zwelling en pijn. Aangezien prednison dus ook een pijnstiller is, denk ik dat het paard nu geen pijn heeft. Waarom Spardy wel pijn heeft kan ik dus niet echt verklaren, maar mijn idee is dat het niet van de prednison is)

Bij paarden is het heel erg belangrijk dat het 's morgens gegeven wordt! (ivm hoefbevangenheid is dat) en dat als het kan, zo snel mogelijk over gegaan wordt op om de dag pillen. Zo voorkom je heel veel bijwerkingen.

Over SLE kan ik nu heel erg weinig vertellen. Mijn boeken liggen niet hier. Wat ik dacht was dat het een auto-immuunziekte was met betrekking tot meerdere organen (zeg het even als ik het fout heb) (meestal is maar 1 orgaan aangetast, zoals bij reuma, of onze hond: zijn spieren)

Allebei heel erg veel sterkte!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:10

fabiola heeft de vorige jaren ook 2x een prednison spuit gehad omdat het van binnen allemaal niet zo goed ging. haar bloedwaarden waren allemaal verkeerd. ik heb in die tijd alleen met haar gestapt, de eerste dag was ze een btje draaierig en kon ze der evenwicht moeilijk vasthouden. Voor de rest geen problemen mee gehad. Het heeft wel heel goed geholpen bij der. Ze is er weer bovenop gekomen terwijl er een grote kans bestond dat ze het niet zou halen. Iig veel sterkte, kweet hoe vervelend het is !

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world aloneā€¦

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 21:53

Ik heb wel eens gedacht idd als ik Lucas zag lopen of hij geen reuma heeft.Hoe vochtiger het weer hoe slechter hij loopt.(klopt toch Ann?)
Hij krijgt de pillen ook idd in de ochtend.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:03

hmmm. Ik ken enkel de bijwerkingen bij een mens. Ik heb het zelf heel lang gehad. Ik kreeg het maximum en werd een bolletje met vocht haha.. Ik hoop dat het nog goed komt met het paardje..
Veel succes en sterkte ermee


annemarie1

Berichten: 23
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:41

Het paard waar dit allemaal om gaat heet lucas. Hij is nu 10 jaar oud en hij begon met huidproblemen ongeveer 5 jaar terug. Niemand wist wat het was. Nu weten we het wel hij heeft SLE dat kan zich uiten in huidproblemen, gewrichtsproblemen, ontstekingen, pijn(draagbaar), pijn(ondraagbaar). Hij liep al raar voordat hij prednison kreeg dus daar ligt het niet aan. De bijwerkingen zijn bij een paard niet zo heftig als bij een mens. Wel kans op hoefbevangenheid, veel plassen en eten! Mijn paard heeft een erg hoge dosering om dat de lage niet helpt. nu zijn we aan het afbouwen en hij krijgt nu afkick verschijnselen.(koorts, opvliegers). De dierenarts zegt mij dat ik een keuze moet maken omdat mijn paard niet meer beter word wat ik ook doe. Momenteel heb ik alles geprobeerd wat ik maar kon proberen. Ik kan hem alleen nog maar een leven in het land geven, een rijpaard zal het nooit meer worden, ook geen recreatie. En hij zal altijd medische zorg nodig hebben. Dus wat is het verstandigste!!!!
Groetjes Annemarie ps. ik vind dit heel erg om te moeten beslissen! Huilen Huilen Huilen

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:10

poeh wat een nare gedachte..
Wat voor mij altijd geld.. Voor mijn honden en eventueel ook voor mijn paard.. Ze mogen geen langdurige pijn hebben. Als het zicht op verbetering ophoudt is de beslissing heel hard maar wel eerlijk..
Je moet kijken wat voor een plezier je hem nog kan geven in het land.. En of dit een eerlijk en leuk leven zou kunnen zijn zonder pijn ......
Heel veel sterkte met het nemen van je beslissing..!

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

annemarie1

Berichten: 23
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:45


Het zit inderdaad niet mee. Alleen vind ik het zo lastig om te bepalen wanneer je paard nou echt pijn heeft. De da kunnen mij dat ook niet echt vertellen. Daarom zijn we nu aan het afbouwen met de prednison en kijken hoe het daarna verder gaat. En als het dan alleen maar slechter word weet ik wat ik moet doen. En inderdaad het klinkt erg hard maar ik doe voor lucas het beste. alleen maar in het land is ook geen leven voor hem en ook niet voor mij. Ik heb hem al zijn hele leven ik weet dat het een werkpaard is hij zal altijd voot je klaar staan pijn of niet hij loopt wel. Hij geeft dus niet echt tot hoever we kunnen gaan samen. Echt moeilijk dit hoor. Het is toch mijn kindje en ik wil het allerbeste voor hem!!!!!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:01

Heel veel sterkte meid, een moeilijke beslissing , ik hoop dat hij goed reageert op het afbouwen van de prednison

Nog 1 vraag, waar staat SLE voor ? (kan ik misschien eens kijken op buitenlandse sites)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Inney, joyce83, mirriejj, tirzasarah10 en 36 bezoekers