goede been lichtrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olijfje

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: HEERHUGOWAARD

goede been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 22:47

hey,
ik rij al 4 jaar paard maar heb heeeeel veel moeite met op het goede been liecht te rijden!1 Scheve mond
dus vroeg ik me af of er mensen waren die tips voor me hebben!
ik hoor het wel
olijfje

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:51

Als het buitenvoorbeen naar voren gaat, gaan staan? Naar het been kijken, en dan zie het vanzelf wel dacht ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 02:07

Just_Me schreef:
Als het buitenvoorbeen naar voren gaat, gaan staan? Naar het been kijken, en dan zie het vanzelf wel dacht ik?


Ja dat klopt inderdaad. Misschien nog makkelijker beschreven: 'Als het buitenvoorbeen (dus aan de kant van de omheining/bakrand) voor is, sta je in de beugels. Als het buitenvoorbeen achter is dan zit je in het zadel.

In het begin regelmatig even kijken of het nog klopt. Als je op het verkeerde been zit, moet je een pasje doorzitten. Dat doe je als volgt:

staan-zit-staan-zit-staan-zit-staan-zit (is normaal lichtrijden)

staan-zit-staan-zit-zit-staan-zit-staan (is lichtrijden, waarbij je 1 keer een pasje doorzit)

Jinkiepinkie

Berichten: 144
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Rijkevorsel,in de Kempen(Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:00

eum......IK HEB dit juist andersom geleerd?Als 't binnenvoorbeen naar voren gaat,moest ik staan en als 't binnenvoorbeen naar je toekomt,moest ik gaan zitten,enz.... Haha! ??

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:30

Dan heb je het niet goed geleerd Jinkiepinkie.
Ik ga er vanuit dat als Olijfje al 4 jaar rijdt dat ze de theorie wel gehoord zal hebben.
Ik kan zelf ook niet zien of ik op het goede been lichtrijd, bij sommige mensen wil die informatie niet goed samengaan. Kijken naar been en tegelijkertijd weten of je boven of beneden bent. Ik kan het wel duidelijk voelen of ik op het goede been zit.
Weet eigenlijk niet hoe ik dat geleerd heb maar het was er opeens. Succes ermee.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:44

Hoe breng jij het dan over op je leerlingen Katja, als je het niet kunt zien Verward

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:52

Ik kan het vanaf de kant gelukkig wel zien. Het gaat fout als ik moet kijken en voelen tegelijk. Kan wel alleen voelen of alleen kijken.
Ben zwaar dyslectisch en nog een paar van dat soort dingen en daar schijnt dit ook weer mee te maken te hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:53

Wat zal jij vroeger je instructeur/trice tot wanhoop gedreven hebben zeg Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:59

Klopt ik zat al bij de pony's in het A kader en toen kon ik nog niet op het goede been lichtrijden. Lips are sealed
Toen iedereen de moed opgegeven had en ik stopte met kijken reed ik binnen de kortste keren op het goede been omdat dat gewoon lekkerder zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:03

Jinkiepinkie schreef:
eum......IK HEB dit juist andersom geleerd?Als 't binnenvoorbeen naar voren gaat,moest ik staan en als 't binnenvoorbeen naar je toekomt,moest ik gaan zitten,enz.... Haha! ??


Dat klopt in ieder geval niet. Ik denk dat je het verkeerd geleerd hebt, of verkeerd begrepen hebt. De beschrijving die ik hierboven gaf klopt in ieder geval wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:07

Katja schreef:
Ik ga er vanuit dat als Olijfje al 4 jaar rijdt dat ze de theorie wel gehoord zal hebben.


Dat zou in principe wel moeten, maar het kan toch zijn dat ze de theorie nog niet gehoord of begrepen heeft. Ik heb weleens iemand les gegeven die al 8 jaar reed, maar nog nooit van op het goede been lichtrijden gehoord had...

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:13

je hand op zijn buitenschoeder leggen en als die naar voren gaat moet je gaan staan.

Jinkiepinkie

Berichten: 144
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Rijkevorsel,in de Kempen(Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:18

??Dan zal ik 't wel verkeerd gezegd hebben,hoor! Schijnheilig Verward Scheve mond Haha! !!xxxxxxxxxxxxxxxxxxx....