Stallion of Gelding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_oud

Berichten: 26
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Son & Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-01 21:22

Mijn paardje is 2,5 jaar. Hij is nog hengst. Op het moment ben ik nog niet van plan hem te ruinen. Vork Hij is nu nog heel braaf en ik vind het nogal een "ingrijpende", onomkeerbare beslissing. Ik kan het nu nog niet over m'n hart krijgen. Schijnheilig De staleigenaar heeft het alleen niet zo op hengsten en zegt dat het beter is om hem te laten ruinen.
Wie kan mij zijn/haar mening geven over hengst laten, castreren en in dit geval wanneer (leeftijd)het te doen. Extreme duivel

Brenda

Berichten: 113
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 21:39

Mijn paardje is nu 7 en nog hengst. Hij is ook erg lief, staat gewoon naast een ruin op stal en spelen de hele dag, zijn beste maatjes, maar soms als ie jaloers wordt wil hij wel een in zijn kont bijten }> !
Maar ik vind dat het soms weleens frusterend is voor hem omdat hij alleen maar mag kijken en hinniken zonder dat hij er op mag Kwijl ! Verder staat hij wel buiten en speelt hij met zijn maatje. Dit betekent ook alleen die en geen andere paarden. Toch blijf je het risico lopen dat het fout kan gaan, mijn paardje kocht ik dat hij 6 was, dus al een ingrijpende beslissing om hem dan meteen te castreren. Ik wist hoe hij was, heeft bij ons op stal gestaan, ik wist waar ik aan begon en dat het een hele goede hanteerbare hengst is als ie respect voor je heeft! Dit is erg belangrijk, ze willen ook graag voor je werken, zorg daar ook voor en doe veel leuke dingen om hem bezig te houden. Dit betekent dat hij zijn energie niet in mans hengstengedrag gaat uitten. Verder staat mijn hengst ter beschikking tot dekking, heeft al eens gedekt, maar dit sluit niet uit dat ik hem nooi t castreer, alleen besef ik al te goed dat dit niet al zijn hengstengedrag zal weghalen. Succes met je beslissing in ieder geval!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Brenda op 2001-10-22 13:22 ]</font>

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 22:54

Hallo Mandy,

Het mag dan een ingrijpende en vooral onomkeerbare beslissing zijn om je paard te laten ruinen, maar bedenk je ook eens wat je hem nu ontzegd.
Kan je paard naar buiten met andere paarden: nee.
Helaas betekent het hengstzijn voor de meeste hengsten levenslange eenzame opsluiting. Huilen
Heeft je paard niet zulke kwaliteiten dat je van plan bent om met hem te gaan dekken, doe je hem meer plezier door hem te laten ruinen. Beter nu dan als hij ouder is en er dus meer problemen van kunnen komen.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 11:07

Ik sluit me helemaal bij Sugermiss aan!! Als je je paard hengst laat blijven ontzeg je hem in mijn ogen erg veel en dat is erg triest. Dus als je geen fokplannen met hem hebt, dan ruinen is mijn advies.

Ursula

Berichten: 35
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Leidschendam (Den Haag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 11:33

Het ligt eraan, als het inderdaad een brave goed opgevoede hengst is, kun je 'm net zo goed hengst laten. Er is vaak een hoop paniek op sommige stallen alleen omdat een paard een hengst is.
Wil je inderdaad niet fokken en er is op stal gelegenheid dat je paard lekker buiten kan staan met andere paarden is ruinen best een optie. Maar ook een hengst kun je perfect opvoeden, zodat hij ten alle tijden hanteerbaar blijft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:26

Een paard hengst laten en dan op latere leeftijd (moeten) laten ruinen is een hele zware ingreep, die alleen in een dierenkliniek kan worden uitgevoerd. Een algehele narcose bij een paard is aan risico's verbonden, bedenk goed of je dat wel aandurft. Hoe jonger het paard is als je hem laat ruinen, hoe makkelijker hij het verwerkt, lichamelijk en psychish. Een laat geruinde hengst die al wat hengstengedrag heeft ontwikkelt raakt dat nooit meer helemaal kwijt. Er is al eerder opgenoemd dat je een paard heel veel ontzegd, dus daar wil ik niet verder op ingaan. Ik ga ervan uit dat je een hengstveulen inschaart, zodat hij op jonge leeftijd wat sociale manieren leert, en je hem pas later "isoleert". Maar daar komt nog bij: je weet niet of je paard altijd hanteerbaar blijft. Bedenk wel dat je als hengsteneigenaar ten allen tijde bereid moet zijn om de confrontatie aan te gaan mocht je hengst je een keertje willen uitproberen, mocht hij willen kijken of hij de baas kan worden in jullie kleine kudde van twee. Kun je dat aan, ben je daartoe bereid, zou ik zeggen : ga je gang. Maar als je een paard hengst laat om het hengst laten (want het schijnt in de westernsport "not done" te zijn om een ruin te rijden) moet je een paar dingen bedenken:

-Als je hem hengst laat, wil je er een veulen mee fokken?
-Als je er een veulen mee fokt, is het paard zo buitengewoon mooi, of athletisch, of goed dat het de moeite waard is om hem hengst te laten? Zal hij het ras verbeteren? Bedenk wel: het fokken is rasverbetering en niet alleen vermenigvuldiging, als je paard daar geen bijdrage aan kan leveren moet je er niet mee fokken.
-Laat een hengst nooit dekken voordat hij een basisopvoeding heeft genoten/onder het zadel beleerd is, en in ieder geval wat respect heeft geleerd voor de mens die hem leidt/berijdt/ met hem bezig is.
-Heb je genoeg tijd om aan een hengst te besteden? Alleen maar als je hem heel veel toewijding kan bieden zal hij hanteerbaar blijven. Laat hem hard werken, als hij al niet de mogelijkheid heeft naar buiten te kunnen. Geef hem heel veel aandacht.
- En regel nummer een: keer een hengst nooit je rug toe! Houdt hem altijd in het oog. Zelfs de zoetste hengst kan en keertje heel raar uit de hoek komen.

Dus bedenk goed wat je doet. Ideaal zou het zijn om een hengst met een koppel merries het hele jaar buiten te laten (merries die hij dan ook zou mogen dekken) Dat is de meest natuurlijke manier van hengsten houden. Helaas is het met de beperkte plaat in dit kleine kikkerlandjes niet altijd mogelijk om een hengst natuurlijk te houden.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:56

Hoi Mandy,
Duidelijke taal van Cassidy! Ik persoonlijk denk er ook zo over. Hengsten houden doe je eigenlijk als je ervan uit gaat ermee te fokken. Ikzelf zou in jou situatie laten ruinen en er lekker mee gaan rijden. Kan ie ook lekker in de wei met anderen. Plus dat een ruin meestal een gelijkmatig karakter heeft.
Veel succes met je beslissing!

Groetjes, Jac Koe

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 12:53

Ik heb aan het bovenstaande niet zo veel toe te voegen. Een voorbeeld ondersteund dit. Een vriendin van mij wilde haar hengstveulen ook niet castreren, vanwege de uitstraling die hengsten nu eenmaal hebben. Ze heeft hem goed en heel rechtlijnig opgevoed, hij was echt superbraaf, sociaal en makkelijk in de omgang.

Met twee en een half is hij van stal verhuisd en bijna van de ene dag op de andere werd het een echte hengst. De opvoeding leek helemaal vergeten en er moest bijna dagelijks heel hard opgetreden worden. Gecastreerd met drie en nu een fijn paard dat heerlijk met de andere de wei op kan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 16:51

Hoi Mandy, het is ook wel zonde hoor, Joe is een braaf paardje. MAar ik sluit me aan bij Sugarmiss. Een paard is nu eenmaal het liefst bij andere paarden en dat moet je hem nu ontzeggen. Niemand durft zijn paard bij Joe erbij te zetten (ik zou het bij iones wel durven, maar je weet als Joe hem te veel irriteert dan.... ) en daarom moet hij wel wat ontberen. Yvonne wilde trouwens Billy ook castreren maar ik geloof dat ze er vanaf gezien heeft.