Welk ras geschikt als kinderpony ???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Welk ras geschikt als kinderpony ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 21:19

Mijn zusje (3) en broertje (6) zijn fanatiek aan het leren paardrijden. Nou mag ik een minishetje als les pony gebruiken maar zie eigenlijk dat mijn broertje al iets te groot word voor het shetje. Aangezien mijn zusje al erg goed kan rijden, en in alle gangen kan blijven zitten lijkt het mij verstandig een grotere pony aan te schaffen zodat zij kan lessen. Voorlopig is het shetje nog een goedeleer pony en wil ik als mn zusje een jaar of 5/ 6 is een leuke rijpony voor haar gereed hebben, een pony waar zij mee kan lessen en ook verder mee kan komen als ze dat ook wil.

Ik zat te denken aan een welsh a of b pony, een jaarling. Dan kan ik hem naar mijn hand zetten en kunnen ze samen een hoop leren. Ook lijkt een Datmoor mij een geschikte pony. Heeft iemand ervaringen met kinderpony's en welk ras heb jezelf voor je kinderen gekozen en waarom?? Ik wil graag wat tips en ervaringen hiermee.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:29

op de verschillende manegs/stallen waar ik geklust heb zijn de kinderponies voornamelijk rasloos, ofwel geen papier
of een new forest wil ook nog vaak heel geschikt zijn, ken verschillende die bij (kleine) kinderen lopen en het erg braaf doen
welshjes ook vaak maar de zijn vaak nog best pittig(vooral die a welshjes)
maar ik denk dat het juist het verstandigste is om een pony te hebben die al wat wijzer is, dus 1 die al een antal jaar onder het zadel is en misschien al wat gelopen heeft, daar leren die kids meestal toch meer van en de pony heeft een basis die je er niet zomaar uitrijd, ze kunnen fouten maken zonder dat je die pony gelijk weer een stap terug laat doen in de africhting
ik zou denk voor een forestje oid gaan

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 21:37

Ik wil het wel kleiner houden als C pony. Ik heb zelf namelijk een D pony en ook geschikt als kinderpony. Maar hij is voor mn broertje toch nog even te groot dus .......

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:54

Ik zou gaan voor een A/Bponytje, verder niet echt kijken naar ras, maar echt alleen naar karakter, ik heb een welshje verzorgt die supergeschikt zou zijn, maar ook een aantal die dat niet zijn.
Ik zou geen jaarling kopen, want jonge pony's moeten natuurlijk ook ingereden worden en hebben ook niet bewezen dat ze echt betrouwbaar zijn.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:59

Ik zou niet voor een bepaalt ras gaan maar kijken naar een rustige en oudere pony. Ook in de (kinder)rassen zit veel verschil net als in de paarden. Wat draumpje zegt sluit ik me dus ook bij aan.

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:00

Ik zou gaan voor een New Forester! Die kom je ook het meest tegen in manegelessen en het zijn meestal lieve kinderpony's

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:04

New Forest is geschikt, maar een dartmoor ook. Zeker voor kleine kinderen zijn dartmoor pony's erg geschikt. Ze zijn niet te breed en heel betrouwbaar. Maar bovenal is het van belang dat het al een wat ouder dier en braaf dier is. Dat is waar je als eerste naar moet kijken, niet naar ras of papier.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:11

ik raad je absoluut een newforest aan!!
de kids op de melkerij (6 jaar) rijden ook op 2 merries van beide 3 jaar, zadelmak vd zomer, nog geen stap verkeerd gedaan!!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 22:50

Als ik aan New Forrester denk zie ik gelijk D/ E pony's.... kleiner heb ik new forrester pony's eigenlijk nooit gezien.
Ja karakter is idd belangerijk moet wel betrouwbaar zijn en een goede leermeester. Ik wil niet dat zij hetzelfde gaat krijgen als dat ik met Guus heb, ik wil en kan verder maar Guus kan het niet maar dat is voor mij niet een probleem. Dus als ik een pony koop dan wel een met toekomst!!

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:53

Welsh-A en B's zijn vaak felle gifkikkers. Heel leuke pony's, maar je moet er wel mee om weten te gaan en geduld hebben.
Dartmoors vind ik persoonlijk leukere kinderpony's. Minder heet van karakter, maar wel leuk om mee te rijden.
Of idd een kleine New-Forest. Maar die zijn vaak wat te sterk.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:02

ik zou een pony uitzoeken op karakter en niet zo zeer naar de papieren die erbij zijn kijken.
Mag ik je vragen hoe vaak je zusje rijdt? Mijn dochtertje is namelijk ook 3 en die vind het ook heel leuk om af en toe op mijn verzorgpaardje te zitten. Die is natuurlijk veeeeels te groot om het echt leren rijden te noemen, maar ik dacht dat het nog niet zo goed was om zo jong al veel te laten rijden met het oog op de groei van het bekken enzo.
In ieder geval veel succes met zoeken naar een pony, harstikke leuk dat je broertje en zusje het paardenvirus van je overnemen!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:02

Je hebt ook New Forest pony vanaf 1.26m hoor leuk maatje dan...

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:12

Ik zou kiezen voor een goed beleerde New Forest pony! ze zijn meestal goed te vertrouwen en je hebt ze in alle maten!
Shetlanders kunnen ook leuke kinderpony's zijn maar zijn meestal eigenwijs en sterk......
veel succes met zoeken!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 23:15

Ik vind shetlanders daar groeien ze zo snel vanaf.... dus mijn voorkeur gaat naar een a/ b misschien c pony. Wel een elegante pony met eventueel wedstrijdervaring. Als het aan mij ligt komt er een welsh hengst die ik zelf beleer, maar dat is net even iets te veel van het goede.... alhoewel ze het denk ik met de tijd wel aankan maar mist dan de ervaring om verder te komen.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:04

ik zelf zou ook gaan voor een kleine new forest of misschien een welsh x shetlander de meeste zijn ook erg leuk daarvan

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 02:22

ik zou voor een kleine c pony gaan en die puur op karakter uitzoeken. Kinderen groeien nl. zo hard en straks moet hun lieveling weg, waar ze niet meer mee kunnen rijden.. Succes met de juiste pony zoeken.

radoszin

Berichten: 536
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 08:41

Ik heb voor mijn dochtertje ( 7) een A-welshje en daar rijd ze al 2 jaar op en mijn dochtertjes van 4 ook , het is maar net of het ook klikt tussen elkaar, want bij de vorige eigenaar was deze pony supersnel en bij mijn kinderen dus helemaal niet.
Als je ereen koopt neem dan de kinderen mee en kijk hoe die pony reageert en de kinderen natuurlijk ook.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 08:56

Ik zou gewoon niet naar een raspony op zoek gaan. Dat wat bij ons in de manegeles loopt, is voor het grootste deel rasloos en dat is ook het braafst. De welshjes zijn al wat feller dan die 'rasloze'. Dus ga gewoon op zoek naar en pony van ong. 1.20/1.25 m. dat is een mooie maat en dan inderdaad selecteren op braaf karakter. Jaarling zou ik niet doen, want je weet niet wat dat wordt en door wie wil je het diertje in laten rijden?
Wij hebben op de manege een leuk groen ding van de paardenmakrt geplukt, die het eerste jaar echt alleen door erg handige ruitertjes kon worden gereden. Inmiddels is het een van de bravere pony's die ook prima meedoet in de beginnersles, maar we zijn nu wel al twee jaar verder. En al kan je zusje al handig zijn met rijden, het blijft een klein kind en ik zou eerder een te brave pony hebben voor zo'n kindje dan een iets te wilde.

Chaira

Berichten: 5
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:22

ik zou gaan voor een lieve wel wat oudere pony, ras maakt niet zo uit bij een kinder pony lijkt me......... natuurlijk moetie ok weer niet TE oud zijn......

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:38

Je noemt zelf eigenlijk 3 dingen die nou niet echt geschikt zijn: Welsh, hengst, jong

Welshjes kunnen heel leuk zijn, maar ook superpittig.
Een jonge hengst naar je eigen hand zetten kan heel leuk zijn, maar lijkt me absoluut niet geschikt voor kinderen.
Waarom elegant ? Diertje hoeft toch niet perse mooi te zijn? Gaat erom dat kindertjes er wat van leren.

Ik zou zelf voor een oudere pony gaan die veel ervaring heeft, ras doet er niet toe, al zijn eerder genoemden wel geschikt ( NF, Dartmoortje etc )

Denkt aan de functie van het dier en niet aan het exterieur, dat kan later allemaal wel, hoofdzaak is dacht ik eerst toch dat kindjes goed leren rijden en omgaan met pony's ?
Eerste indruk is vaak de beste, dus als een kind eenmaal op een felle drukke ( enge ) welsh ( bv ) zit, en het valt eraf of word bang, zullen ze vaak voor veel meer paarden bang zijn "Want die ene deed ook zo "

Succes met je keuze!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:14

Ik heb er een jaar over gedaan om de ideale kinderpony te vinden, en nu staat hij hier! Het is een Giant Shetlandruin van 11 jaar oud. Kerngezond, en een perfecte leermeester voor kinderen! Als ze hem niet eerlijk behandelen gaat ie koppig doen en houden ze er de zot mee gaat ie heel zachtjes een bokje geven. Zijn ze eerlijk met hem is hij enorm mak en eerlijk met ze! M'n zoon van 9 neemt 'm mee aan het touw buiten (ik loop erbij altijd!!) terwijl m'n dochter erop zit, of m'n dochtertje wandeld met hem ... zonder morren pikt ie haar onhandigheid en 'r knuffels, hij is gewoon ervaren! Hij heeft een leven als kinderpony achter de rug en ervaring in ponykampen voor beginnertjes en gevorderden ... ! Het is zoeken geweest, en in onze zoektocht hebben we ons fjordje ook gevonden. Erg braaf, zeer lief, maar jong ... En nu weet ik ook dat jong en jong niet samen gaat zonder totale en altijd toezicht (aan de lijn lift m'n dochter wel vaker mee met fjordje, maar alleen zou ik 'r echt nog niet laten rondhobbelen op hem)! De shetlander weet ik dat ie voorzichtig doet met de kinderen. Ik ben altijd erond en erbij, en weet uit ervaring nu dat shetje hun leermeester zal zijn en later fjordje zal opvolgen om verder te komen! Ondertussen heb ik erg veel plezier aan fjordje!

Wat Sanex aanhaalde hierboven is wel waar. M'n zoon is van onze vorige ponymerrie afgekukeld en heeft sindsdien een schrik te pakken. Gelukkig is het met onze MEGA-Shet over aan het gaan!

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:23

Een kleine New Forest Pony, je hebt ze ook al vanaf 1.30 in ieder geval, misschien nog wel kleiner. Ze zijn erg lief, echt schatten van beesten en willen graag voor je werken. Ze zijn erg alround en kunnen meestal in elke sport wel gebruikt worden, dus dressuur, springen, mennen overal zijn ze geschikt voor. De geschikte kinderpony naar mening!

Ik zou zoals anderen ook al gezged hebben inderdaad geen welsh nemen, oke ze zijn klein, dus goed voor kinderen, maar ze zijn erg pittig...

Succes!!! laat je ons weten wat het geworden is?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:33

De ponymerrie waar m'n zoon afgekukeld is was een New Forestje ... en 'r dochter deugd ook voor geen meter! Niet het ras beoordelen, maar het individu!! De meeste shetten zijn ook eigenwijs, laat ik nu juist een niet eigenwijze shet hebben ... de meeste hengsten zijn niet zo makkelijk, laat mij nu net een erg makkelijke hengst hebben ...... de meeste fjorden zijn veel te sterk. En daar beantwoord mijn fjord ook aan, maar hij misbruikt z'n kracht (nog) niet. Individuen kunnen erg afwijken van de gevestigde beoordeling van een ras!!!!!!

PS een kleine tinker zou ook wel 's een te overwegen optie kunnen zijn Knipoog

maykey
Berichten: 23
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:23

gewoon een a/b ponie maakt nie uit wel ras als ie maar liev is

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 16:28

sonjabelgium schreef:
De ponymerrie waar m'n zoon afgekukeld is was een New Forestje ... en 'r dochter deugd ook voor geen meter! Niet het ras beoordelen, maar het individu!! De meeste shetten zijn ook eigenwijs, laat ik nu juist een niet eigenwijze shet hebben ... de meeste hengsten zijn niet zo makkelijk, laat mij nu net een erg makkelijke hengst hebben ...... de meeste fjorden zijn veel te sterk. En daar beantwoord mijn fjord ook aan, maar hij misbruikt z'n kracht (nog) niet. Individuen kunnen erg afwijken van de gevestigde beoordeling van een ras!!!!!!

PS een kleine tinker zou ook wel 's een te overwegen optie kunnen zijn Knipoog


Hoezo heb je er toevallig een staan Knipoog