peesbeschermers/bandages

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

peesbeschermers/bandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 22:11

Waar zijn peesbeschermers en bandages nou eigenlijk voor.
En is het nodig om ze te gebruiken?

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 05:59

Peesbeschermers gebruik je (meestal) tijdens het springen.
Omdat dan de kans bestaat dat ze tijdens een landing met de achterhoeven tegen de voorbenen aan komen.
Ook in het bos of als je een onvoorzichtig paard hebt zijn peesbeschermers ideaal om beschadigingen te voorkomen. Ze zijn makkelijk wasbaar en aan te brengen.
Bandages geven (mits goed aangebracht) redelijk steun aan het been. Ook geven ze wel wat bescherming bij aantikken.
Maar pas op! Je moet echt goed kunnen bandageren, los hangende of te strakke bandages geven veel meer problemen!
Ik gebruik altijd peesbeschermers, gewoon voor de zekerheid.
Het hoeft tijdens gewoon rijden niet, maar tijdens het springen zou ik ze zeker gebruiken.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 06:39

ik rijd altijd met peesbeschermers en frisse paarden gaan bij mij ook met peesbeschermers in de wei. je weet het namelijk maar nooit.
peesbeschermers geven steun en beschermen de pees tegen tikken van een hoef.
over bandages verschillen de meningen nogal. de een zweert erbij en gebruikt ze dagelijks, de ander is van mening dat het bandageren alleen schade aan het been toebrengt. onder de bandage zou het te warm worden, wat slecht is voor het been.
ik moet eerlijk toegeven dat ik nog wel eens heel af en toe de achterbenen bandageer, alleen voor de mooiigheid. grijs dekje, grijze bandages etc.