[SGW] SGW Vrouwenpolder; Wedstrijdverslagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

Re: SGW Vrouwenpolder; Wedstrijdverslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:22

sfranken schreef:
MJ, leuk om te lezen dat je het springen netjes vond. Ik was namelijk niet zo tevreden. Ik heb de laatste tijd een tic dat ik teveel terug ga rijden in het parcours en dacht dat dat nu ook het geval was.

Ik vond het niet teveel teruggereden hoor, je had ook nette afstanden toch?! Veel crossruiters (incl. ik zelf) hebben de neiging om hun paard in het springparcours juist naar voren weg te "jagen". Jij bleef juist netjes wachten!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:31

Casper, nog even snel voordat ik ga werken. Als je de proeven van de paarden ziet hebben die grofweg de volgende opbouw.
KNHS proeven
B sgw = b dressuur
L sgw = L1 dressuur
M sgw = L2 dressuur (dit zijn ook de gewone dressuurproeven)

FEI proeven
Z sgw = 1 * eventing = grofweg M1 (alleen geen zijgangen)
ZZ sgw = 2 * eventing = grofweg M2 (travers, keertwendingen, contra)
3 * eventing = grofweg Z1 (appuyeren, changement, contra, sb)

Bij de pony's weet ik het niet precies, maar ik kan me voorstellen dat de dressuureisen zwaarder zijn, omdat dat ook de dressuurproef voor het EK is.

Ik zal straks nog de beoordelingscriteria voor een sgw proef plaatsen.

Wb mijn training door de week. Ik heb 1 * in de week dressuurles, 1 * spring/crossles, 1 dag vrij, en de overige dagen worden ingevuld met wedstrijd, dressuurtraining, longeren of een extra crosstraining. Eigenlijk moet er nog wat meer galoptraining in, binnenkort heb ik daar de gelegenheid ook voor.

Ik ben M1 en M2 dressuur met onze eigen paarden, de vos die ik zaterdag bij me had, breng ik alleen uit in de sgw. Maar dressuur start ik vrijwel alleen in de winter, de zomer zit al vol genoeg met sgw's.

Overigens ken ik ook zat dressuurproeven in de sgw niet idd niet best zijn (w.o. mijn proef zaterdag), maar ik vond je reactie wel erg generaliserend. En ik vind het verbazingwekkend dat er al bij het lezen van de proef wordt afgevraagd `wat je hiermee moet´, het gaat toch om de uitvoering die beoordeeld wordt en niet het niveau van de oefeningen?

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:36

casper: Daarbij krijg je in de ring combinatie's die in de reguliere dressuur varieren van nooit gestart tot ZZ-licht. Die moeten dan allemaal dezelfde proef rijden. Je zou dan toch verwachten dat er meer spreiding zit in de punten.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:37

*nog geen foto's van het l online*

*gaat teleurgetseld maar weer der kind pesten*

Clown

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:38

SGWuppie schreef:
MJ: balen van Os zeg! Ik zou zo 1,2,3 niet weten wat je er aan kan doen. Met Wup had ik in het begin dat hij niet door het water wilde en dat is heel veel beter geworden door hem veel beter aan het been te zetten. Met dressuur en dan vooral thuis lijkt hij best goed aan het been, maar ik word snel zelf te laks. Probeer superconsequent te zijn, zodat hij eigenlijk een beetje bang wordt voor je been, zodat je hem ALTIJD naar voren kunt krijgen, juist ook op momenten dat hij in de ankers gaat. Af en toe met wielsporen rijden werkt ook wel. Maar vooral helemaal niks meer van hem pikken.

Bento1988 schreef:
MJ: Ongelofelijk dat Os de ankers zo uitgooit. Bij de training vond ik m juist super lekker gaan, nergens in de remmen en lekker voor je uit. Ach gut Eens kijken wat Michiel zegt. Ik ga met de visie van Marieke mee dat je het zou kunnen proberen met dressuur te verbeteren. Het is iig een feit dat ze bij kijkerigheid (en daar is de mijne ook goed in) ophouden vanuit de achterbenen te marcheren. Wij lokken het in de les wel eens uit bij Miel zodat ik leer hoe ik daar beter mee om kan gaan/sneller kan handelen.
Daar heb ik in mijn cross dan weer profijt van.

Lielle schreef:
MJ, heb je helemaal gemist zaterdag. Wel ontzettend balen dat Os je zo in de steek laat. Ik was er al bang voor toen ik de uitslagen zag. Ik ga met de tips van marieke (heel goed aan het been zetten in de dressuur) mee, en daarnaast wil het wel eens helpen als je echt in alles (dus ook aan de hand, met uitstappen etc) ontzettend consequent en strikt bent. Soms sluipt er toch wat gewenning in, waardoor ze ongemerkt steeds meer hun eigen willetje kunnen doordrijven. Overigens vond ik die brug niet zo simpel maar die andere twee had hij toch gewoon moeten doen.

Alle drie geven jullie ongeveer dezelfde reactie en dit is ook wel waar ik zelf aan denk. Os moet echt meer respect voor mijn been (en voor mij) krijgen. Maar zoals ie op een wedstrijd kan stoppen, dat probleem heb ik thuis niet zo, dus dat vind ik wel erg lastig. Op een cross kom ik gewoon absoluut niet meer door als ie eenmaal gaat stoppen. Het is ook wel een beetje een cirkeltje, want ik zit zelf ook al gespannen voor hindernissen waar ik moet terugnemen, en Os zal daar ook op reageren. En misschien rij ik de rechte stukken ook wel iets te hard, om hem af te bluffen. Dat werkt wel aardig, maar ik moet er dan echt aan gaan hangen in de bochten om de bocht te halen. Ik vind het echt heel erg lastig iig.

Ik heb ook een poos problemen gehad in mijn springparcours, ben toen een poos heel voorwaarts gaan rijden, dan "joeg" ik hem echt door het parcours. Daar heeft het me wel geholpen want het lukt me nu al om in een normaler tempo te rijden. Afgelopen zaterdag keek ie even op 8, ik gaf een tikje bij en hij reageerde door netjes over de hindernis te springen. Mijn hulp kwam dus goed door. Dat mis ik echt in de crosswedstrijd.

Ik heb momenteel ook echt veel plezier van de trainingen maar even wat minder in de wedstrijden. Ga toch proberen om hem wat meer achter zijn broek aan te zitten en zoals marieke ook zegt, hij moet wat huiveriger aan mijn been worden. Alleen het probleem is, als ik dat thuis probeer in de dressuur wordt Os zo sterk van voren, hij heeft ook zo'n sterke voorhand. Dan gaat ie echt met zijn bek open lopen en dan is het erg lastig om niet in een trek- en schopspel terecht te komen...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:41

nelis schreef:

*gaat teleurgetseld maar weer der kind pesten*

Clown

ah sieluggggggg

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:52

nelis schreef:

Je bedoelt zeker:

*nog geen foto's van Online in het L*

Haha!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:56

ook dat bedoelde ik...... Tong uitsteken

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 08:57

SGWuppie schreef:
Simmie schreef:
Ehmm, blijven we wel een beetje on topic? Knipoog

Meen je dat nou serieus Sim, want ik vind onderstaande reactie van jou ook niet bepaald on-topic en bovendien plaats je hem ook bij de mutsen, dus is het dubbelpost.

Citaat:
Ik heb vandaag weer voor het eerst op Sims "gereden". Dwz 20 minuutjes een beetje gestapt en wat gehobbeld. Mag eigenlijk pas woensdag weer, maar kon het niet laten..........

Jeetje marieke, controleer jij alles wat ik schrijf?
Iedereen knalt er wel eens een off-topic reactie door, ik incluis. Daar doe ik verder niet moeilijk over. Maar de dressuurdiscussie en over hoe een sleutelbeenbreuk heelt is toch iets te veel off-topic.

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:00

M_J: We zijn onlangs naar Naber-Lozeman geweest in Biddinghuizen. Die hebben nu 1 x per maand een klein oefencrossje. Dat lijkt meer de situatie zoals die in de wedstrijd hebt. Als het niet goed ging mag je mag hindernissen vaken springen. Wellicht een idee om daar een keer heen te gaan.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:03

Bitwise schreef:
M_J: We zijn onlangs naar Naber-Lozeman geweest in Biddinghuizen. Die hebben nu 1 x per maand een klein oefencrossje. Dat lijkt meer de situatie zoals die in de wedstrijd hebt. Als het niet goed ging mag je mag hindernissen vaken springen. Wellicht een idee om daar een keer heen te gaan.

dank je voor de tip, is zo'n slecht idee nog niet!!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:05

Controleer ik alles? Nee, absoluut niet. Ik vind het soms irritant om hetzelfde in 2 topics te lezen en ik vroeg me toen al af wat jouw opmerking met VP te maken had. Maakt me verder niet uit, maar dan moet je niet zo beleerderig doen tegen een goedbedoeld advies nav van iets dat wél in VP gebeurd is. MJ vraagt toch ook advies nav VP en Lielle wil de jurering bespreken in VP. Ik begrijp dat strenge gemodereer niet en zeker niet hier bij SGW-eventing. Alsof wij er een potje van maken of vervelende discussies aangaan. Beetje coulanter mag van mij wel en zeker als je zelf ook niet zo erg strict bent in het opvolgen van de regels. Wat maakt het uit of het wat breder wordt getrokken dan slechts verslagen en reacties als gefeliciteerd/jammer? Live and let live.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:15

ik houd me even buiten die discussie.

MJ, ik denk dat je in de dressuur thuis juist veel meer moet werken aan het schakelen, niet alleen maar voorwaarts rijden. Heel veel kleine overgangen, en vooral eerst terug rijden naar bv bijna stap en dan weer naar voren. Als je eerst naar voren rijdt, worden ze idd vaak sterk voor.

Altos, jij vroeg toch naar Raimaer. Het gaat prima met haar maar ze heeft nog wel een enorme bloeduitstorting op haar boeg / tussen de voorbenen en aangezien dat niet op tijd weg is voor de zomerstop, doen we nu gewoon even rustig aan.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:22

Lielle schreef:
MJ, ik denk dat je in de dressuur thuis juist veel meer moet werken aan het schakelen, niet alleen maar voorwaarts rijden. Heel veel kleine overgangen, en vooral eerst terug rijden naar bv bijna stap en dan weer naar voren. Als je eerst naar voren rijdt, worden ze idd vaak sterk voor.

Dat doe ik eigenlijk al een poosje, meer terugrijden en veel overgangen. Dat hele voorwaartse rijden ben ik mezelf al een beetje aan het afleren!

Dat duurt wel lang bij Raimaer, en daar kan je vast weinig invloed op uit oefenen. Een kwestie van tijd en geduld.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:47

Shipz, nog geen foto's van L en B paarden. Ben echt benieuwd!
Op de wedstrijd zat ook iemand met een schermpje en foto's. Maar het was daar echt superdruk en ze lieten alleen maar pony's zien. Het was erg laat en we wilden naar huis. Weet iemand wie dat was? Of was dat ook evenementenfoto?

AnneMieKe_89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:00

Lielle, had je foto's al gezien op de site, zien er goed uit!

Scum, mijn oom (evenementenfoto) was er helaas niet op zondag..
Die in de kantine kon ik geen site van ontdekken helaas.

Ik vind het ook wel jammer dat de uitslagen van de oefencross niet op de site staan..
Vind het altijd wel leuk om even terug te zien, en print sinds vorig seizoen al mijn SGW-uitslagen uit, en doe ze in een map Clown

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:05

Aaah, geen foto's van Banta *huil huil*. Jammer!

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:07

Scum: Die fotograaf die in de kantine zat heeft geen website. Volgens mij was er op zondag nog een andere fotograaf. Bij ons zat er bij de hooiruif ook 1 en dat was niet degene die in de kantine zat.

AnneMieKe_89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:09

Van de organisatie zelf zouden ze ook zo veel mogelijk foto's maken toch?
Hopelijk komen die er snel op dan! Lachen

SGWukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:11

Pfff. Even een poging gedaan om alles bij te lezen Tong uitsteken

MJ: Balen dat Os niet lekker wilde aanpakken. Ik heb het probleem ook gehad na de valpartij van 2 jaar terug. Hij ging toen ook erg makkelijk op de rem en reageerde niet meer op mijn been. Dat kwam bij mij ook wel gedeeltelijk door mijn eigen vertrouwensdip. Hij voelde dat ik zelf niet meer zo brutaal reed en maakte daar dankbaar gebruik van. We zijn eigenlijk gewoon stug doorgegaan en hebben veel getraind. Wendela gaf mij als tip om voor de hindernis goed te gaan zitten zodat hij zijn achterbeen beter gebruikt en goed het been er aan. Hiermee kun je hem nog net even een extra impuls geven om over de hindernis te springen en ook al zitten ze fout voor de sprong, dan kunnen ze altijd nog over de sprong komen als je goed op het achterbeen zit. Bij mij werkt het wel maar we blijven nog lekker doortrainen tot we er weer helemaal zijn Knipoog

Nelis: Leuk dat we even gemeet hebben en de logo's werken dus toch wel. Het is een goed herkenningspunt Knipoog Nogmaals gefeliciteerd met je 1e winstpunt. Het was op de wedstrijd al goed te zien hoe blij je hiermee was Haha!

Sabine: Ik was net de cross aan het verkennen toen je viel. Ik heb het niet gezien maar schrok er wel van. Later hoorde ik dat het om een bokker ging. Gelukkig zag ik je s'middags weer lopen op het terrein, zij het met een zeer verbeten en pijnlijk gezicht. Ik hoop dat je snel weer het rijden kunt hervatten. Beterschap!

Verder natuurlijk ook iedereen die lekker gereden heeft gefeliciteerd! Haha!

En dan nu nog even mijn verslagje:

Ik moest oorspronkelijk kort na de dressuur springen maar het bleek behoorlijk uit te lopen (voor mij wel prettig maar de reden waardoor dit kwam was wat minder prettig, de val van Sabine).
Dressuur ging wel aardig. Hij sloeg even op slot in het wijken maar een galoppasje en toen ging hij netjes verder. Had uiteindelijk 195 punten.
Daarna het springen. Was erg rommelig met losrijden. Erg druk in de bak. Waarschijnlijk doordat het allemaal uitliep. Maar in het springparcours kwamen we op hindernis toch lekker in ons ritme en gingen we foutloos rond.
En toen natuurlijk de cross. Vond hem niet zo heftig staan maar wel scherpe bochten en een wat harde bodem. Besloot dan ook om niet te hard te rijden en rustig door de bochten te gaan.
Zat niet helemaal super in het ritme maar hij pakte wel braaf aan en ging overal door ondanks dat ik niet overal even mooi voor zat. Hij ging keurig foutloos rond en ik was er happy mee. Had wel een behoorlijke tijdsoverschrijding doordat ik rustig reed maar dat geeft niet.
Ik had met Wendela afgesproken dat als Vrouwenpolder goed ging, dat ik dan in Ede de M in zou gaan. Belofte maakt schuld dus we gaan er voor! Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:13

Zoals ik al eerder zei ik wist eerst he-le-maal niks af van de SGW, ik wist wel dat B dressuur = B SGW L1 dressuur = L sgw enz..
Maar we zaten de proef door te lezen en eigenlijk zat er in de Z proef niks moeilijks in... Ik had juist in gedachte dat de SGW ruiters veel beter waren dan die proeven...

Ik heb is in mijn berichten gekeken Lielle, maar ik kan nou nergens die ene opmerking vinden die jij niet vondt kunnen.
Het enigste wat ik kon vinden was in een ander topic over dat het ruggebruik van die paarden zo slecht was en dat ik de proeven makkelijk vond...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:14

@Sabine: pfoeh wat hij zei... Ik kan me eigenlijk niet meer zo goed voor me halen hoe jullie eruit zagen Bloos wat waren je punten en wanneer moest je ongeveer starten misschien dat ik het me nog kan herinneren!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:20

Dat bericht bedoelde ik ook. het komt ewrg negatief over, en wsl bedoel je het niet zo maar ik wilde er wel even op ingaan.

En zoals al eerder gezegd, Z sgw zegt alleen iets over de wp'en in de cross, niet over je dressuurniveau thuis. Maar de sgw proeven zijn bewust anders dan reguliere proeven, en hieronder staat waarom.
Citaat:
INSTRUCTIES VOOR JURYLEDEN

BEOORDELING DRESSUUR ALS ONDERDEEL VAN EEN SAMENGESTELDEWEDSTRIJD.

SGW Paarden zijn niet altijd verzameld.

1. HET DOEL.

Het doel van de dressuur is de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard. Dit heeft tot resultaat dat het paard rustig (kalm), soepel, ontspannen en buigzaam wordt en zodoende een volmaakte harmonie met zijn ruiter verwezenlijkt.
Zichtbaar worden deze ontwikkelingen door:
• de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen;
• de harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen;
• de lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren;
• onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met volledige ontspanning.

De hierboven genoemde FEI artikelen omschrijven een einddoel.
Bij de beoordeling van de S.G.W. dressuurproef moet met name nog met andere aspecten rekening worden gehouden:
• het waarderen van een proef als onderdeel van een Samengestelde Wedstrijd.
• het beoordelen van S.G.W. paarden, dus niet van dressuurpaarden.

2. HET WAARDEREN VAN DE PROEF

Een jurylid dat de dressuurproef van een S.G.W. beoordeelt, jureert de paarden in een onderdeel van de S.G.W., waarbij de behaalde punten in de verschillende onderdelen van de wedstrijd bij elkaar de uitslag bepalen. Een uitgangspunt dat het werk voor een jurylid moeilijker maakt dan het beoordelen van een individuele dressuurwedstrijd, omdat hier niet alleen de uiteindelijke volgorde de einduitslag bepaalt, maar de onderlinge puntenafstand de totaaluitslag van de wedstrijd medebepaald. Hij moet dus zeer nauwgezet differentiëren, hoeveel beter A was dan B en hoe diep Z "aan de staart bengelt". Bij een S.G.W. moet een jurylid daarom "zeer goed" met een 9 en "goed" met een 8 belonen, en "slecht" met een 2 en "zeer slecht" met een 1.

Het hanteren van een scala varierend van 7 tot 4 kan wel tot een juiste plaatsing leiden, maar bij een S.G.W. niet tot rechtvaardige verschillen, daar ieder punt gelijk is aan een aantal seconden dat in de cross langzamer of sneller wordt gereden.

3. DE BEOORDELING VAN DE PROEF

De proef moet worden beoordeeld op een wijze die past bij het karakter van de Samengestelde Wedstrijd. Men heeft hier niet met dressuur specialisten te maken maar met voor "all round" werk getrainde paarden. De bij de dressuurpaarden gewenste lichtheid, bereikt door een hoge graad van verzameling kan en mag men dus niet verwachten. Wordt die wel getoond dan moet dat natuurlijk in de waardering tot uitdrukking komen.
Eventing paarden zijn tenslotte niet op hun dressuuraanleg gekozen voor
deze sport, maar voornamelijk op juist andere kwaliteiten. Als dat beeld gedurende de gehele proef getoond wordt, moet dat beloond worden.
Een S.G.W. paard dat aan de teugel is, zich in evenwicht en regelmatig in de drie gangen met hun onderscheiden tempi beweegt en zonder spanningen overgangen kan maken, zou cijfers van 7 en daarboven moeten krijgen.

Er zijn veel voorbeelden te geven dat, zonder zijn rijkunstige opvattingen te verloochenen, een jurylid bij het beoordelen van een S.GW. proef toch een andere bolhoed opzet.
Een praktisch voorbeeld laten wij hier volgen:

Bij een S.GW. Z komt een paard binnen in galop, is recht, maakt bij de overgang naar het halthouden drie stappassen, maar blijft aan de teugel, heeft bij het halthouden de ene achtervoet 10 cm voor de andere, blijft bij de groet aan de teugel, gaat via een stappas voorwaarts in draf.

Bij een normale dressuurproef van identieke zwaarte zou men als commentaar schrijven:

"Overgangen te progressief, halt niet vierkant", en de ruiter mag blij zijn met een 6. In een S.G.W. proef zou deze oefening een 8 waard kunnen zijn, omdat niet zoals bij het dressuurpaard de overgang naar het halthouden behoeft te worden uitgevoerd door een verhoogde verzameling waarbij de achterbenen tot een halt aanzuigen, de voorhand ontlast is en de voorbenen zich haast strelend neerzetten.
De jury zal dus in zijn beoordeling moeten komen tot gerechtvaardigde verschillen tussen de deelnemers.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:26

Ik bedoel het ook niet negatief Lielle, al komt het misschien zo over, in dat geval mijn excuses. Maar in tegendeel ik vind de SGW een mooie sport.
Ik zei alleen wat de juryleden zeiden en wat mij opviel.
Op een gegeven moment zei ik "kijk die daar dan lopen, die loopt echt mooi!" waarop hij antwoorde: "kijk nou eens beter en kijk naar het ruggebruik en de achterbenen, die komen amper van hun plek af..."

Maar na het lezen van jouw quote zie ik dat er anders wordt getraint e.d overigens jureerde het jurylid wél degelijk zoals het bij de SGW zou moeten.
Omdat mij dit stukje ook opviel bij hem:
Citaat:
"Overgangen te progressief, halt niet vierkant", en de ruiter mag blij zijn met een 6. In een S.G.W. proef zou deze oefening een 8 waard kunnen zijn,

Weer wat erbij geleerd Knipoog nogmaal ik bedoel het niet afkrakend of negatief, ik had altijd gedacht dat het verkeerd was als een paard zijn rug wegdrukte en hele korte pasjes van achter maakte.
Maar dat heb ik qua SGW dus verkeerd ingezien

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:28

Ik had dus wel het idee dat sommige juryleden alleen maar positief gepunt hebben. Maar als iets slecht gaat moet je dat ook extra durven af te straffen. Dus niet alles zomaar belonen en iedereen boven de 200 punten geven. Het is nl. de bedoeling dat er een flinke spreiding in de punten komt.