Buitenrijden gaat heel lastig. wie heeft raad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Buitenrijden gaat heel lastig. wie heeft raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 20:49

Ik heb echt een superpony waar ik veel mee kan doen. Hij loopt lekker met dresuur, is braaf met springen en is makkelijk in de omgang. Alleen met buitenrijden luisterd hij vaak niet. Dat vind ik heel jammer. Hij schrikt en maakt zich heel sterk. Of ik nou alleen ga of met een ander paard samen. Er gebeurt altijd wel iets wat de buitenrit verpest. Iemand anders rijd hem weleens buiten, maar die kan echt werkelijk elk paard rijden en die heeft ook niet echt problemen. Maar hoe kan ik nou als gewoon mens lekker mer hem naar buiten gaan???? Tips zijn van harte welkom!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:51

Gewoon vaak doen. En dan nog vaker doen Haha!. Je zegt zelf dat hij wel met iemand anders naar buiten kan. Op dit moment heb jij waarschijnlijk ook niet zoveel vertrouwen in hem, dat maakt de situatie niet beter.

Met een vertrouwd ander paard naar buiten gaan. Verder niet door een schrik, bok of snelle galop je rit laten verpesten. Kijk naar wat er allemaal goed gaat ipv wat er verkeerd gaat.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 20:55

Dat is zeker een goede. Want Tommie doet ook echt heel veel dingen goed. Het is alleen jammer als je lopend terug moet, omdat ik hem niet aan kan als ik erop zit. Maar hij heeft ook best weleens een goede rit gemaakt, alleen niet zo vaak.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:08

Misschien eens met een martingaal proberen, deze richt verder geen schade aan, maar je hebt wel wat meer controle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:28

Waarom ga je niet eerst een stuk naast hem lopen/fietsen? Zoek dan expres de 'spannende' dingen op en zodra hij bang is, probeer dan een paar keer langs het 'enge' te gaan,totdat hij het niet meer eng vindt.

Ook kan je iemand mee laten gaan die naast je loopt of fietst als jij aan het rijden bent, eventueel aan het halstertouw vast.

Heb zelf ook wel eens probleempjes tijdens het rijden, dan doet ze alsof ze schrikt en verstijft dan en is niet verder te branden. Ze wilt dan het liefste omdraaien en keihard wegrennen. Dit los ik nu op door haar te laten staan waar ze staat en dan af en toe een beetje drijven. Als ze op een gegeven moment echt staakt dan krijgt ze een paar goeie meppen, klinkt hard, maar is het meest effectief. Want wat anders is gevaarlijker dan een paard op hol in het verkeer?

Nou succes!

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:29

Gjilke schreef:
Misschien eens met een martingaal proberen, deze richt verder geen schade aan, maar je hebt wel wat meer controle


Een martingaal dient ervoor dat ze hun hoofd niet omhoog kunnen doen zodat je je controle verliest.. Een paard kan zich ook sterk maken zonder zijn hoofd omhoog te doen, dus hier zal een martingaal niet werken.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 20:46

Ja dat klopt. Ik heb met martingaal geprobeert, maar toen deed hij zijn hoofd maar naar beneden

kiekiek

Berichten: 491
Geregistreerd: 09-10-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:54

Ik denk dat het heel belangrijk is om je in je paard in te leven..
Je moet proberen te bgrijpen waarom hij iets eng vindt.
Ook moet je hem neit straffen op het moment dat hij iets echt eng vindt.
Het is dan heel belangrijk hem vooral te steunen en zijn angst weg te nemen.
Das natuurlijk makkelijerk gezegd dan gedaan...
Maar ik denk dat het echt heel belangrijk is om je paard jou volledig te laten vertrouwen en dat lukt het beste door veel te oefenen en altijd geduldig te blijven...

Ik hoop dat je dit concreet kunt uitvoeren!
Succes in elk geval..

Ps. als hij iets eng vindt, stap dan gewoon af en knuffel es even met m, en ga daarna even kijken (samen) naar wat hij nou zo eng vond, zeker weten dat t dan best meevalt voor m!

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:13

Gewoon blijven proberen, desnoods te voet ernaast, zodat jezelf ook vertrouwen uitstraald

En elke keer een stukje verder en belonen, desnoods een woreltje in je jaszak om te geven bij de minste vooruitgang

In elk geval nooit terugkeren, want als jij als "leider" schrik hebt, waarom zou je pony jou dan vertrouwen

Wat bij mij ook heeft geholpen zijn de Bachbloesems uit de reform, die je angstgevoelens omzetten in positieve gevoelens, nl Mimulus(kost niks)
En als je pony inderdaad met jou speelt, eens een welgemeende mep op de achterhand, waarin duidelijk te voelen is dat jij het zat bent.

Of gewoon rondjes stappen of zelfs acheruit stappen, ot ie het zoo zat is
dat hij uiteindelijk vooruit gaat
Dit heeft mij allemaal geholpen!!!

En indien het gaat om echte schrik, heel veel buiten gaan met een rustig, "beleerd"paard

OK dan! Succes!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:30

Absoluut níet gaan pielen met hulpteugels en andere schijnoplossingen. Apple heeft helemaal gelijk; gewoon veel doen en als jíj niet genoeg vertrouwen heb, ga je met een ander die goed kan leiden mee. Je rit door een tegenslag laten verpesten doe je zelf. Gewoon negeren, van leren en genieten van wel goed gaat. RIJDEN!!!!

Issa

Berichten: 26
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:02

Klopt het dat je pony bij de ander niet zo schrikkerig reageerd dan bij jou? Dan ligt het waarschjinlijk aan jou. Niet banketstaaf bedoeld hoor, ik hou zelf ook nit zo van buiten rijden, ben veel te bang dat er wat gebeurd, ook omdat ik het paard van een ander rij. Dit betekent dat ik me ga spannen, vooral onbewust. En daarom zal me bij mij ook sneller schrikken omdat ze dan voelt dat je je spant waardoor zij iets heeft van: er gaat wat gebeuren. Dus, probeer je bewust te ontspannen en ga idd met anderen naar buiten als je het zelf nog iets eng vindt.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:04

Het klinkt een beetje alsof de pony doorheeft dat hij jou angstig maakt als hij een beetje gek doet. Het is natuurlijk kat in het bakkie als jij afstapt en ernaast naar huis toe loopt. Hoe zit je zelf op de pony? Verwacht je dat hij wat gaat doen en zit je daarom al een beetje gespannen (op je hoede)? Heel begrijpelijk hoor, maar de pony heeft het door en trekt meteen zijn truckendoos open.
Net als Huertecilla zegt gewoon rijden. Net doen alsof je in de bak bent. Wat zou je doen als je pony in de bak zou schrikken? Afstappen? Nee, doen alsof je neus bloedt en doorrijden. Als je erg gespannen bent zing je er maar een liedje bij. Hou hem maar lekker bezig! Doe eens gek en doe een dressuuroefening tijdens de rit. Even de aandacht vragen.
Succes!

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 13:19

Bedankt voor jullie reacties. Zondag ga ik samen met iemand die heel goed kan rijden naar buiten. Zij gaat eerst even en daarna ga ik. Kan ik even zien hoe het gaat en zij kan mij daarna helpen. Ik denk dat dat wel een goed idee is. Het is ook zo leuk voor hem als hij eens iets anders ziet dan de muren/hekken van een bak.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:21

Inderdaad gewoon vaak buiten rijden maar vooral je er niets van aantrekkenk als er eens een keer iets gebeurt. Jij tilt daar veel te zwaar aan en daardoor ben jij degene die het verpest, en niet je pony. En hoe minder je er aan tilt, hoe ontspannener de pony wordt en hoe braver.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 13:59

Ga na het gewone rijden (dressuur of springen) nog even lekker een stukje buiten stappen. Je paard is al een beetje moe en is als het goed is beter aan de hulpen geworden tijdens het rijden. Zorg dat het gewone zaak is voor je pony om buiten te rijden.

Als dat goed gaat ga je een stukje verder of ga direct al naar buiten zonder eerst thuis te rijden.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 18:39

Vandaag zijn wij naar buiten geweest. Het langste stuk met iemand anders die heel goed kan rijden en ik ernaast met de fiets. Daarna heb ik ook nog een stuk gereden en dat ging heel goed. Hij was niet eens bang voor een invasie bestuurbare auto's!!!! Ik was heel trots dat hij zo goed zijn best had gedaan. En het helpt zeker om hem wat meer de ruimte te geven. Ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 21:13

AnnemiekvM schreef:
een invasie bestuurbare auto's!!!! .



Gelukkig zijn de meeste auto's bestuurbaar.... Haha!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:40

Klinkt goed! Nu je je wat zekerder voelt snel weer erop uit met die dondersteen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 02:43

AnnemiekvM schreef:
Vandaag zijn wij naar buiten geweest. Het langste stuk met iemand anders die heel goed kan rijden en ik ernaast met de fiets. Daarna heb ik ook nog een stuk gereden en dat ging heel goed. Hij was niet eens bang voor een invasie bestuurbare auto's!!!! Ik was heel trots dat hij zo goed zijn best had gedaan. En het helpt zeker om hem wat meer de ruimte te geven. Ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat.


De volgende keer gaat het gewoon weer goed Haha!.

OK, nu is het mijn beurt om jou weer even een beetje op gang te helpen. Dus bij deze een mooi visualisatie-oefeningetje die ik laatst heb geleerd:

Als je op Tommie zit en je ziet iets waarvan je denkt dat hij gaat schrikken dan zet je het in je gedachten op een wolk, samen met alle andere negatieve gedachten. Die wolk laat je vervolgens wegwaaien. Tegelijkertijd concentreer je je op je ademhaling, die moet namelijk gewoon rustig doorgaan. Kijk niet zelf naar het 'schrikobject' maar gewoon recht vooruit.

En misschien nog een idee: Ga eens een uur flink dressuren, maar dan ook echt flink. Vervolgens ga je nog een uur naar het bos, dan is ie zijn overtollige energie vast kwijt. Hij heeft conditie genoeg, dus dat kan hij makkelijk hebben.

En neem zo'n sprayflacon van Bach, de Rescue Remedy. Mocht dat niet sterk genoeg zijn, neem dan nog puur Mimulus en Aspen erbij. Hielp bij mij ook super, dus dan moet het voor jou zeker genoeg zijn. Geef Tommie dan ook meteen Rescue, is die ook meteen lekker relaxed. Na een paar goede ritten zul je vanzelf zien dat je het niet eens meer nodig hebt.

And last but not least:

You can do it!!!! OK dan!

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 09:10

Hahaha, maar met bestuurbare auto's bedoel ik die kleine dingen die van een afstand bestuurd worden! Hij vond het niet echt interessant, dus dat was wel heel positief. Hij heeft zich echt goed gedragen hoor zondag, dus ik denk dat die druppels alleen op mij van toepassing zijn.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:18

weet niet of je er nog iets aan hebt eigenlijk omdat je het topic al plaatste op 18/11...
Toen ik voor het eerst buiten ging rijden met Amber waren we allebei heel gespannen. Ik hield haar ook heel erg strak, qua teugels dan. Later bleek me dat als ik haar veel losser liet lopen, langere teugel, zij ook lang zo schrikkerig niet was. Vertrouwen geven aan het paardje is ook dat hij zelf kan lopen, zonder dat je hem heel erg vasthoud. Dat je je vertrouwen ook meer bij hem legt.. maar ja, hij moet het natuurlijk ook wel verdienen.
Oefening baart kunst, ook al doe je elke dag maar een heel klein rondje!
Als jullie iets engs tegen komen laat hem er naar toe lopen. Hou wel contact maar laat hem in ieder geval zien dat het niet iets engs is.
Of ga er vanwege bijvoorbeeld de verkeerssituatie even langs maar ga dan later terug voor dat object, desnoods aan de hand.

tja, wat heb ik verder nog gedaan...?
Ja, je maakt sowieso wel eens gekke of enge dingen mee als je buiten rijdt; dat gebeurd gewoon!
* ga in het begin gewoon een beetje rustige route langs.

Ik ben echt ontzettend aan het ouwehoeren...

Als íe nou gek doet, probeer niet bang te worden. Klink heel stom he? maar zet je gewicht wat naar achteren, stevig gaan zitten en hem laten kijken of er gewoon stevig langs rijden; kijken waar je heen wilt.

nou, het is een rommelig praatje geworden maar misschien vind je er nog iets uit van je gading.
In ieder geval heeeeel veel plezier met je horsie!!

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 12:48

Nou je hebt zeker gelijk wat betreft rijden met een lange teugel. Hij heeft dan goed de ruimte om te kijken en dan schrikt hij niet meer. Ik ga proberen om echt wat vaker met hem naar buiten te gaan, zodat het niet meer zo ' speciaal' is.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:41

Annemieke, volgens mij ben je al een eind op de goede weg, hoor! Ik zou zo veel mogelijk proberen iemand mee te nemen als je gaat rijden; en dan liefst iemand op de fiets of lopend, zodat die je kan helpen met jouw pony ipv. dat hij/zij ook nog op zijn eigen paard moet letten als er iets gebeurd. Dan voel je je zelf ook al een stuk veiliger, en dan heb je veel meer lol in het rijden, en dat merkt je pony ook.

Als je het echt eng vindt om alleen te gaan, kun je het beter niet forceren. Het is wel zo dat je van veel doen meer ervaring krijgt en minder bang wrodt, maar als het élke keer dat je het probeert niet zo goed gaat komt dat vertrouwen er ook niet zo één-twee-drie. Dan kun je beter wat minder vaak gaan rijden en iemand meenemen, en dat een tijdje volhouden, tot je wat meer vertrouwen hebt en wel in je eentje weg kunt en plezier kunt hebben.

Een leuk boek waar je misschien wel wat aan hebt om een beetje meer ontspannen te worden (met oefeningetjes enzo), is 'Centered Riding' van Sally Swift.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 18:39

Ik ga kijken of ik dat boek kan vinden. Dank je voor de tip!