scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 21:39

naar aanleiding van: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... &forum=3&9 en een lang tel gesprek met sonja zit ik er toch over te denken honey te scheren. Ze heeft gewoon last van haar vacht.
Maar hoe, wie wat waar?
Ik heb totaal geen ervaring met scheren, heb nog nooit gezien dat een paard geschoren werd zelfs.
Ik wil haar dan wel helemaal scheren, want zo'n half geschoren pony vind ik gewoon niks.
Maar zal ze niet grijs worden?
En wie zou haar eventueel willen scheren? Denk niet dat dat een makkelijk karwei is.
Kan het nu nog wel? Moet het nu al wel of kan ik nog wachten?

Ga ook even alle andere topics over scheren lezen, maar toch HELP

Astrid(dempsey)
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 22:16

ik zit eigelijk ook wel heel erg te twijfelen of k dempsey wel of niet zal scheren... vandaag zag ik gewoon echt duidelijk dat ie een vacht kreeg maar een week geleden viel het nog wel mee.Maar k kijk het nog ff aan als ik les heb op 3nov. dan vraag ik het ff aan haar wat ik zal doen suc6

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 22:19

Eigenlijk had ik stiekem ook al zitten te denken om Mika te gaan scheren nu, en dan tegen de tijd dat ze een veulen moet hebben niet meer scheren zodat ze in de vacht komt en geen dekens meer nodig is, maar eigenlijk heb ik helemaal geen idee of dat wel mogelijk is...... Verward Verward
Wie kan mij hierop antwoord geven??
Of moet je als je eenmaal bent begonnen met scheren dan altijd blijven scheren??

Greetz Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 22:22

Helemaal scheren is wel het mooiste, vind ik zelf.
Eigenlijk raar, ik heb nog nooit een geschoren Shet gezien, maar de meeste doen (zeker in de winter) dan ook niet veel meer dan in de wei staan.

Eventueel kun je overwegen haar benen in het haar te laten, dat is tenminste de enige vorm van half scheren die ik zelf nog ethisch verantwoord vind Haha! Laat een stukje (ter grootte van een gelpad ahw) over op de rug, om zadeldrukkingen te voorkomen.

Dat grijze kun je voor een deel tegengaan door haar na het scheren te wassen. Je moet dan wel binnen kunnen wassen in elk geval. Het meeste grijs is vuil en vet namelijk, maar het verschilt een beetje per paard hoe ze eruit komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 22:42

Ik ga ook voor helemaal scheren. Als dat netjes gebeurt zie je niet dat een paard geschoren is en dat is wel zo mooi.
Ik heb het liefst dat een paard voor het scheren gewassen wrodt. HEt scheren gaat dan veel sneller en makkelijker. Na het scheren kun je je paard poetsen met een stuk schapenwol.
Ik heb mijn eigen paard vandaag geschoren en hij glimt als een spiegeltje je kunt echt niet zien dat hij geschoren is, wel voelen [prik stekeltjes *LOL* ]

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 22:42

eigenlijk worden alleen shets geschoren voor keuringen.die staan ook op stal,komen een paar uurtjes buiten met goede dekens.dus dat moet je goed in orde hebben.weet wel waar je aan begint.een shet is geboren met een vacht die hem zo goed mogelijk tegen kou beschermt.als je die weghaalt moet je er erg goed opletten dat je geen pony krijgt die het snel koud heeft.ik vind scheren wat overbodig voor kleine pony's.onder deken zetten in de winter is makkelijker en handiger.je pony heeft geen erg lange vacht maar houd zichzelf goed op temperatuur.maar als je alles scheert,tja de hals heeft dan weinig warmte,de benen ook niet.nu scheren is wel een grote overstap.meeste paarden worden geschoren die al minstens een maand onder deken lopen.zo is de overgang niet te groot.
scheren kun je bij sommige maneges laten doen.betaal je een paar tientjes voor.

_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-10-21 22:45 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 07:58

Scheren heeft imo alleen maar voordelen, maar betreft Honey heb ik twee vraagtekens:
1. Kom je er uberhaupt nog doorheen met gewone messen, of zou je over moeten stappen op de zgn. kamelenkop en -messen?
2. Blijft ze zwart? Mijn eigen Fjordje is een stuk witter na het scheren, en ik kan me voorstellen dat een zwarte shet misschien grijzig wordt.... Iemand ervaring mee?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 08:24

Mijn nicht heeft een keer een shet geschoren die last had van schimmel,
het beestje wàs zwart voor de scheerbeurt maar naderhand muisgrijs.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 08:27

De meeste zwarte paarden worden grijs na het scheren.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 09:23

Bij onze vereniging rijdt een meisje met een zwarte shet. Die wordt iedere winter helemaal geschoren, dan is 'ie idd donker grijs, maar ik vind het niet lelijk, omdat 'ie echt helemaal grijs is dan.

Als je veel met je shet rijdt en hij heeft zo'n dikke vacht, lijkt het me een verademing voor zo'n pony dat 'ie goed z'n warmte kwijt kan en dat 'ie snel weer droog is.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:58

Is het dan ook zo dat ik Mika bv nu zou kunnen scheren en dan later in het jaar niet meer als voorbereiding op het veulen??
Eigenlijk wil ik haar niet onder de dekens hebben staan tegen de tijd dat het veulen geboren moet worden, dus is daar een manier voor??
Zoals het nu is zweet ze wel vreselijk snel, ze heeft al een vrij dikke vacht en is toch nog wel aan het werk, straks ook lessen in een binnenmanege, dat lijkt me vreselijk warm voor zo'n diertje....

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Greetz Sonja

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 20:15

Scheren oke,
maar een shet scheren ????
is het zelfde als je een haf , of fjord scheert, ik vind het NIET horen,
stef als hony moet werken, dan moet je maar wat minder met der doen als ze snel nat wordt. Misschien is de bak wel erg zwaar.

En met scheren moet je ook een stuk voorzichtiger zijn met kou enzo. Ik zou het NIET doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 22:56

Citaat:
Op 2001-10-22 20:15, schreef wjerdo:
Scheren oke,
maar een shet scheren ????
is het zelfde als je een haf , of fjord scheert, ik vind het NIET horen,



Wat een stierenpoep! Dus dan zou ik de hele winter maar niet moeten trainen met Milena? Of elke avond zeiknat op stal zetten?
Ook je opmerking dat je dan in de winter maar minder moet doen of dat de bak misschien te zwaar is, raakt kant nog wal. Het ene paard zweet sneller dan het andere (heeft zelfs niet altijd met conditie te maken), dus dan moeten mensen met een sneller zwetend paard de hele winter maar blijven stappen? Frusty .........

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 10:30

nou mijn haflinger heb ik al 3 weken geleden geschoren. Ik ga hem over een maand nog een keer scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 10:32

Mijn Fjord is ook geschoren, zelfs helemaal, dus ook de benen. Gewoon een mooie sportpony om te zien nu.

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 10:34

ja precies, mijn haflinger ook. Gewoon al het haar eraf hoor. Ik vind het super lelijk als de benen niet worden geschoren, maar ja das mijn mening