Snoeksrug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Snoeksrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 15:45

Als een paard een snoeksrug heeft, zitten daar nog rijtechnische beperkingen aan?
Heeft zo'n paard sneller last van zijn rug/benen/etc?
En fokt het door?

Bij ons bij de club rijdt een erg leuk paard mee, een vos, volgens mij Contango. Deze krijgt komende zomer een veulen van Sonique (Stal Teeuwis).
Dit paard heeft echter een snoeksrug. Beestje kan leuk lopen en onder het zadel valt het een stuk minder op, maar het is toch erg zonde van zo'n mooi paard.

Snoeksrug: te korte banden (?) op de lendenen waardoor de rug krom trekt naar beneden.
Daar waar de bolling van de kont normaal net begonnen is, trekt deze heel schuin naar de staart.

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:01

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Is dit hetzelfde als een "opgetrokken" paard? En hebben ze dan ook een lage staartinplant?

Lage staartinplant vind ik namelijk niet verkeerd. Die paarden kunnen toch goed gaan zitten. Heb je misschien een plaatje?

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 20:00

Afbeelding
De rug loopt ongeveer zoals het rode lijntje. Het zou inderdaad kunnen dat de staart iets lager ingeplant is.
Ze loopt absoluut niet verkeerd, maar mooi is die rug niet.

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:27

Nee, dit is niet wat ik dacht dat jij bedoelde. Dit vind ik echt een zware afwijking, het lijkt wel een vergroeiing van de wervelkolom.

Ik kan me niet voorstellen dat je met zo'n paard zou gaan fokken. Lijkt mij geen goed idee.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:28

Ik ken het alleen als karperrug.
Maar ik ken wel een paard die een snoeks/karperrug heeft en die loopt Z2 dressuur...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:48

Hoi Bolke. Waarom zou je er niet mee fokken? Ik ken het absoluut niet, maar is het iets erfelijks of zo? Of wordt de bekkeningang geblokkeerd zodat het veulen er moeilijker uit kan? Ik ben benieuwd naar jou reden!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:41

Geloof wel dat het door kan zetten met fokken hetzelfde als frans staan en toon tredig! Het paard kan wel problemen krijgen maar ja dat heb je altijd, kan!!! Hoeft niet het schijnt wel zo te zijn dat het paard moeilijker te verzemelen is, maar dat weet ik niet 100% zeker

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:49

je hebt een karperrug en een snoeksbuik,
van een snoeksbuik hebben ze mestal geen last, is alleen moeilijk om je zadel goed stevig te laten liggen,
bij een karperrug, tsja, ik weet het niet, ik heb er nooit een paard me gezien, maar ik denk wel degelijk dat het hem in veel dingen kan belemmeren