Spruitjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Spruitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 22:05

Mmm.. ik leer het nog wel. Veel mensen vinden spruites niet te eten ... (waar komt het gevleugelde woord spruitjeslucht toch vandaan ? Haha! )

Mijn huisgenote wilde eigenlijk wel weer eens weer spruitjes eten en begreep mijn afkeer niet. Die was er ook niet zo zeer maar op een of andere vreemde manier had ik na het derde spruitje altijd alweer genoeg, ondanks mijn goede wil.

Dus hup... spruitjes gekocht Lachen en even kijken in een kookboek hoe dat nu moet met die dingen.

Mijn ervaring: Flink opschonen die hap, ruim water koken (met een beetje zout), drie minuten erin en afgieten.
Opnieuw ruim water koken, de spruiten er 10 minuten in en weer afgieten en een beetje uit laten dampen. Vervolgens nog wat boter er doorheen laten smelten/schudden. Puur basis dus.

Ik heb inmiddels al weer een keer (geheel vrijwillig Haha! ) een zak spruitjes gekocht en klaargemaakt.

Kortom, waar komt de naam "spruitjeslucht" vandaan, waarom lusten veel mensen dat niet en hoe maken jullie dat klaar ?

Nu de rode kool nog, en dan is er geloof ik helemaal niets meer wat ik ECHT niet lust.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:37

Waar de naam spruitjeslucht vandaan komt... die dingen ruiken gewoon vreemd als je ze bent aan het klaarmaken Knipoog

Ik kook ze meestal gewoon, niet te lang, ze moeten niet te papperig zijn (kan er niet direct een aantal minuten opplakken, heb het nog niet getimed Haha!)

Eten doe ik ze met een beetje mosterd erbij, superlekker...

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:28

Eerst koken in een pan met water en zout. We hebben geen preciese tijd, op een gegeven moment wordt er gewoon met een vork in geprikt. Het gevoel zegt ons wanneer ze klaar zijn
Afgieten, klein klontje boter erbij en nootmuskaat erover Vingers aflikken

Heerlijk, ik hou echt van spruitjes
En aan die geur stoor ik me niet echt

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 01:45

Missy schreef:
Heerlijk, ik hou echt van spruitjes
En aan die geur stoor ik me niet echt

hier ook zo Tong uitsteken
Als ze teminste op een goede manier zijn klaargemaakt OK dan!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 09:07

Ik geloof dat die lucht ook veel erger wordt als je ze erg lang kookt. En dat was vroeger heel normaal (kooktijden van een uur Verward), dan werden ze helemaal tot pap gekookt. Nou, dan krijg ik ze niet door mijn keel. Verder vind ik ze dus wel erg lekker.

Lekkere variant: paar uitgebakken spekjes erdoorheen of gepofte tamme kastanjes en een beetje boter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 09:08

Even koken in water ca 4 min en daarna de wok in met gemebersaus of sambal nasi goreng, roode paprika er bij voor de kleur en eventueel een teentje knoflook of een uitje, heerlijk smullen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:32

Even koken, dan in de vergiet. Klontje boter in de pan, spekjes uitbakken, in hetzelfde spul champignons en een gesnipperd uitje bakken. Dan spruitjes er weer bij, twee tenen knof eroverheen persen, paar eetlepels water erbij, en dan nog een kwartiertje op een superzacht vuurtje laten staan..... Yummie!!!!

Maar gewoon gekookt vind ik ze ook lekker, met een beetje nootmuskaat eroverheen!

Of wat dacht je van spruitjes in een dunne en hete pindasaus? Lekkerrrrr! Tong uitsteken

Roerbakken met een lekker hete woksaus is trouwens ook niet echt vies Haha!

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:34

mmmm spruitjes heerlijk!!!
Ik maak ze altijd met kaas saus! Tong uitsteken

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:54

Nog lekkerder dan gewoon koken is de spruitjes in de stoompan klaarmaken. Dat doe ik tegenwoordig met bijna alle groente, vooral spruitjes en broccoli smaken veel lekkerder als je ze stoomt in plaats van kookt

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:45

Idd stomen... dan heb je toch veel meer smaak dan als je de groentjes gewoon gekookt hebt... Spijtiggenoeg is ondergetekende niet in het bezit van een stoompan Knipoog (toch eens op mijn 'verlangslijstje' zetten Haha!)

Ik heb zelf m'n spruitjes het liefst beetgaar, niet zo doorgekookt of slap want dan vind ik ze zelf niet te eten...

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:44

Natalie, je hebt ook van de stoommandjes, niet zo duur als een stoompan, maar net zo effectief Knipoog Gewoon een laagje water, stoommandje erin, groenten erin en deksel erop.
Ik geloof trouwens dat gestoomde groenten ook nog meer vitaminen behouden dan als je ze kookt.

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:40

of spruitjes in een ovenschotel, eventjes gekookt en dan met spekjes en kaas erover in de oven. jammie

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:01

Ik vind spruitjes eigenlijk best wel lekker! (Verder niemand uit het gezin) Mijn oma koopt altijd spruitjes en die doet ze dan in een boterham zakje door de brievenbus Haha! Een lekker sausje erbij waar je ze een beetje in kan dippen, bijv knoflooksaus (voor als je vriend langs komt *LOL* ) of iets anders romigs. Met ketchup/curry is het ook heel goed te doen! Een lekkere spruitjes schotel... hmm..

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:32

Die spruitjes geur ontstaat door zwaveldamp die ontstaat bij het koken van de spruit, maar ik kook ze altijd met zout en suiker. Door de suiker zijn ze lang niet zo bitter.

Zelfs mijn dochters van 5 en 2 vinden ze lekker!

Valeska

manzano

Berichten: 23920
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:43

Spruitjes zijn zoooo lekker!!!! Helaas vinden mijn huisgenoten ze niet lekker. Maar als we met z'n 2en eten (vriend tevens huisgenoot en ik) en hij heeft de kookbeurt dan wil hij ze toch wel voor me maken Lovers . Uit mezelf zal ik ze niet kopen omdat ik het hem niet zal opdringen. Hij eet ze ook alleen met een hele lading saus erover Knipoog.

Maar Bertus, waarom kook je ze eerst 3 min. en daarna nog eens 10 min?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 01:36

Tja, dat stond in het recept en het heeft blijkbaar geholpen. Zal wel ergens goed voor zijn blijkbaar, want nu vind ik ze opeens wel lekker. Ook zonder saus Lachen en je hebt vast al wel begrepen dat Mirjam ook niet klaagt Haha!
Eerlijk gezegd vraag ik mezelf ook af waar dat goed voor is.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:48

Zal ik eens even een 'lekker' spruitjesrecept hier neerzetten???

Gegratineerde spruitjes
Nodig:
700 gr spruitjes
1/2 lt melk
100 gr geraspte Goudse kaas
40 gr bloem
40 gr boter
zout
Bereiding:
Snijd de kontjes van de spruiten, en verwijder de lelijke blaadjes.
Was de spuitjes goed schoon.
Kook de spruitjes 3 minuten in een grote pan, en giet ze daarna af.
Doe schoon water in de pan, en breng deze met zout opnieuw aan de kook.
Laat nu de spruitjes in ongeveer 7 minuten gaar worden.
Verwarm de oven vast voor op 250 °C.
Smelt 40 gr boter in een steelpanetje.
Voeg er 40 gr bloem toe en blijf roeren totdat en een glad mengsel ontstaat.
Laat dit nog zo’n 3 minuten op laag vuur garen.
Voeg nu al roerend de melk toe en breng dit weer langzaam aan de kook.
Laat dit nog zo’n 10 minuten op laag vuur door koken.
Voeg nu de kaas toe en laat deze al roerend smelten.
Neem een ovenschotel en vet deze met wat boter licht in.
Doe de afgegoten spruiten er in en schenk de kaassaus er over heen.
Zet de schaal in de oven, en laat deze in zo’n 5 minuten gratineren.
Er moet een mooi goudbruin korstje op komen.

EET U SMAKELIJK

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:51

IEL ik vind ze echt zow vies!:r
ik eet ze meestal met appelmoes

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:48

Als je die lucht niet wilt hebben moet je de spruitjes koken met de deksel half op de pan en dan een boterham op de pan leggen, de damp en lucht gaat dan in de boterham zitten.... lekker hoor spruitjes.. prakken met aardappeltjes en dan met appelmoes.... jammieeeeeeeeee