kwpner geschikt voor de westernsport??????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mark1967
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-11-03

kwpner geschikt voor de westernsport??????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 16:38

Kan ik met een kruising kwpn en paint western ruiden en welke onderdelen hij in nu ruim 3 jaar en 158 hoog. Wie heefd hier ervaring mee?


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:41

Ben ik ook benieuwd naar. Er zijn westerruiters die mij vragen waarom ik mijn kwpn merrie niet laat dekken door een quarter hengst. De vraag bij mij is dan of daar een afzet markt voor is. Qua type heeft ze wel wat weg van een quarter: klein van stuk, ietwat overbouwd, vierkant in het model. Type springpaard.

Afbeelding

De hond is de betere mens

Dees

Berichten: 18893
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:48

Meer nog dan een gemid presterend warmbloedpaard moet een gemid presterend westernpaard het vooral van zijn achterhandbespiering hebben.

Dus nee, het lijkt me niet dat een wpn-er echt mee zal kunnen doen in het westerncircuit. Hier in Nederland op dit lage niveau wellicht wel (Nederlanders weten niet beter kennelijk), maar het wpn-paard is totaal geen westernpaard.

Voro gewoon recht-toe-recht-aan hobbelen, maakt het je paard niet uit hoor, of jij er nu met een westernzadel of met een engelszadel, of wellicht wel met een dameszadel op wilt zitten.
Maar verwacht van je kwpn geen cowsens of slinding stop. Maar verwacht wel een sliding stop als je paard zich te pletter schrikt van een dolle koe Lachen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18893
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:51

Voor [naam verwijderd]: er is een grote groep westernruiters die graag een 1/2 quarter uit een warmbloedpaard rijden.
Hier in de omstreken van de Silver Ranch zijn hele stoeterijen op dat fokbeleid geent. Is dus wel afzet voor. Zeker als je een leuk typje ervoor hebt. Vind het een mooie merrie, trouwens.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:58

dank je Dees! Zij is familie van mijn vroegere Balzflugmerrie!

wel interessant trouwens wat je daar verder vertelt. Want indien ik inderdaad zeker wist dat er een markt voor zou zijn, zou ik zeker overwegen om een quarterhengst te kiezen voor mijn merrie. Vooral ook, omdat ik heb gehoord dat die het nog op de natuurlijke manier doen en niet via KI. Mijn merrie is het namelijk niet gelukt om drachtig te worden middels KI, hoewel de baarmoeder schoon was.

De hond is de betere mens

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:01

Tuurlijk kan een kwpn'r western gereden worden ,bv trail,pleasure,horseman ship enz ,ik zou alleen niet zo snel reining gaan doen met een kwpn'r.
het ligt er ook aan hoe groot je paard is ,heb je een kwpn'r van onder de 1,60 dan kun je best wel lekker met hem westernen!En boven de 1,60 natuurlijk ook wel alleen wordt het dan een stuk moeilijker en zou ik het meer recreatief western noemen. Het ligt aan de bouw van je paard of je er goed western mee kan rijden niet aan het ras imo
Er zijn genoeg mensen die het heel goed doen met een kwpn achtig iets in de western,ook zie je fjorden en haflingers die het goed doen.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:02

ja je kan het doen natuurlijk! alleen KWPN ers zijn er niet echt voor gebouwd. 1.58 is nog wel een goede maat maar inderdaad daarboven is het niet echt handig
Ja je kan je paard wel laten dekken met een quarter maar ik weet niet of je hem/haar later wilt verkopen want niet veel mensen willen een half KWPN voor de western, maar desiree jouw paard ziet er niet echt hokkerig uit dus ik denk wel dat dat wat word *LOL*

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:11

Is een Fries niet ooit Nederlands Kampioen geworden? En Harry bij mij op stal had hiervoor een flinke KWPNer die het erg goed deed in de reining en een kont had waar menig Quarterliefhebber van ging kwijlen. Dus als je interesse in wat extra info hebt kan ik je zijn e-mailadres geven. Knipoog

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:12

Een vriendin van mij is ooit Nederlands Kampioen Westernriding geworden met een KWPN-er dus: waar een wil is, is een weg Knipoog

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:23

Mijn mooie lieve 24-jarige (op foto 23) WPNner ( in 1979 was het nog niet Koninklijk) doet niet onder voor menig pleasurepaard. Het levert het heel mooi plaatje op, toch? Natuurlijk, in de sport komt een KWPN te kort, tegenover de Quarter, maar uitzonderingen zijn er genoeg! Je ziet tegenwoordig veel kruising KWPN/Quarters.
Afbeelding

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:58

Lijkt me dat zolang de benen en de rug van je kwpner goed sterk zijn het inprincipe geen probleem zou moeten zijn.

Alleen is een kwpner qua bouw "recht hoekig" (lang) ipv de "vierkante bouw" (compact) van de rassen die er meer geschikt voor zijn.
We hebben hier bijv. een reusachtige zweedswarmbloed staan die erg lang gebouwd is en die is dus niet zo wendbaar als mijn haflingertje.

Een combinatie Quarter/wpn kan juist heel leuk zijn, zeker als de wpner ook meer naar de compacte bouw nijgt zoals die móóóóie merrie op de foto.

boomloos, bitloos, ijzerloos, hoefschoenen, nvvr, lang leve de vooruitgang! Lachen

Klaaske

Berichten: 119
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:12

Afbeelding

Ik rijd met deze kwpn merrie met tuigerbloed van 1.64 ook western(!ook reining!). Gaat best goed en het paard voldoet aan mijn wensen als westernruiter dus het zal zeker kunnen.
Wat er allemaal met het kwpn paard is te bereiken zal per paard verschillend zijn.

......................

SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:17

Bij ons op de ranch staat een KWPN'er. Hij is al redelijk oud, heeft zijn hele leven western gelopen (ook reining). Het gaat hartstikke goed. Hij is niet zo snel en vliegend als een quarter maar kan alles netjes.
Ik denk zeker als je er half quarterbloed in je paardje zit dat je best wel wat kunt bereiken. Lachen

Lovers War Paints Mariah Lovers

Larissa1981

Berichten: 46
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:02

hoi hoi,

bij mij op stal staat ook een half kwpn'er best die het prima doet in de western sport. De eigenaresse komt elke keer terug met bekers en linten... zelfs in de reining. Heb met eigen ogen kunnen zien dat ie zelfs kan glijden Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 01:25

Klaaske, jij ook hier? *LOL*

Je kunt makkelijk met een kwpn-er westernen. Ik heb dan weliswaar een Paint, maar ook hij bereikt de 1.60m bijna. Als hij dat al niet gehaald heeft Haha! Ook kun je makkelijk met een kwpn-er reining rijden. Dat heeft in principe weinig met de hoeveelheid spieren te maken, maar meer met de kwaliteit ervan. Toen western net "in" kwam in Nederland, werd er ontzettend veel met kwpn-ers gereden, ook reining...en glijden konden ze ook nog Haha! Heeft dus weinig met het ras te maken vind ik.

Jammere is, is dat sommige jury's quarters en paints boven kwpn-ers en haflingers e.d. plaatsen, terwijl er toch verdomd goede tussen lopen!

Maar laten we eerlijk wezen, sommige kwpn-ers hebben te ruime gangen en teveel kadans voor bepaalde onderdelen in de western. Blijkbaar willen ze toch wat kortere gangen en wat strammere gangen zien.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:54

ik vind het wel typisch dat mijn kwpn merrie bij westernmensen altijd zo in de smaak valt. Ik weet zeker dat ze ook voor mijn ruin Justin zouden zijn gevallen, die leek zelfs op een quarter. (kennelijk val ik zelf op dat type paard). Paddy is voor kwpn-er wat te beknopt gebouwd maar westernmensen houden daarvan. Een nadeel: haar hals staat iets te hoog voor een westernpaard.

De hond is de betere mens

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:11

Zoals een ras als de ijslander weinig écht verschillende types heeft (um, mij aub niet afschieten als het niet zo is Knipoog) heeft de KWPN-er dat wel. Groot, klein, vierkant, rechthoek.. alles. Nu is mij ventje klein voor een KWPN-er (zo'n 1.64), vierkant en heeft hij voor een KWPN-er korte beentjes. Eigenlijk meer type western dan engels.. Maar het ís er wel één!!
Alles kan, behalve de wind op een latje timmeren, zegt mijn oma altijd Haha!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:43

Western met een KWPN-er? Ja natuurlijk maar meedraaien in de top zal niet lukken door dat hij toch anders gebouwd is.

KWPN-er kruisen met Quarter/Paint: Nee, ik ben bepaald niet weg van dit soort fokprogramma's. Naar mijn mening krijg je toch een vreemdsoortige kruising waar de wereld niet echt beter van wordt. Hou alsjeblieft de rassen uit elkaar!! Fok iets waar de wereld echt op zit te wachten, dus of een goede KWPN-er of een goede quarter.

Spotty

Berichten: 80
Geregistreerd: 24-01-03
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:50

Semmie schreef:
Western met een KWPN-er? Ja natuurlijk maar meedraaien in de top zal niet lukken door dat hij toch anders gebouwd is.

KWPN-er kruisen met Quarter/Paint: Nee, ik ben bepaald niet weg van dit soort fokprogramma's. Naar mijn mening krijg je toch een vreemdsoortige kruising waar de wereld niet echt beter van wordt. Hou alsjeblieft de rassen uit elkaar!! Fok iets waar de wereld echt op zit te wachten, dus of een goede KWPN-er of een goede quarter.


volgens mij moeten we eens even terug gaan naar de oorsprong: een paint horse is half Quarter half pinto, een Quarter is helemaal een mengelmoes van "Arabisch volbloed, engels volbloed, Lippizaners, Andaluzieërs en niet te vergeten wat er nog voor rassen er in (nu)amerika nog meer voor handen was " en een pinto is een bont paard wat overal ter wereld voor komt en dan nog de Kwpn`r die uit het engels volbloed en nog een aantal andere rassen ontstaan is..... dus opzich een domme uitspraak om ras zuiver te fokken wat al eeuwen niet meer kan,....


maar om even op de vraag terug te komen (want het paard is er tenslotte al we kunnen m niet meer terug stoppen) je kunt wel degelijk western rijden met een ander ras je moet alleen je beperkingen kunnen accepteren met name dat als je paard iets groter is zal hij niet makkelijk een snelle spin draaien of makkelijk stoppen ( wil niet zeggen dat je hem dat niet kan leren) maar als je gaat kijken naar bijv. de onderdelen trail en pleasure zou je helemaal niet slecht hoeven te presteren. ik weet nog goed dat zo`n 5 jaar geleden Aad Kolsteeg met zijn Groninger 1e was in de Reining op de NK ( ik heb nog nooit zo``n langzame maar wel perfecte spin gezien) en haflingers worden ook regelmatig N. Kampioen in verschillende onderdelen (Natasha de Heer met Marcus ex manege paardje) dus mogelijkheden te over....


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:11

Desiree schreef:
Een nadeel: haar hals staat iets te hoog voor een westernpaard.


In bepaalde onderdelen kan het een nadeel zijn, maar in de reining en de koeienonderdelen zie je ook veel paarden met een te hoge halshouding, puur omdat hun schouders veel schuiner zijn. Bud heeft redelijk stijle schouders, daarom pleasured-ie zo goed en heeft hij een mooie halshouding Haha! OK dan!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:26

TUURLIJK kan je met een kwpn-er western rijden. zelfs de reining

en ja ik ben bevooroordeeld, ik heb nl een kwpn-er die ook western loopt en zelfs reining gelopen heeft ( ze is nu 17 en ik wil vanwege haar leefdtijd geen reining meer starten)
Afbeelding
foto met dank aan gera Knipoog was tijdens de versatile proef in Oosterwolde.

en het feit dat je met zo'n paard niet hoog zou kunnen scoren Verward dan heb ik waarschijnlijk de uitzondering op de regel ze was nl de laatste 6 wedstrijden elke keer 1e in de reining . en ook op het NK een 3e, 4e en 6e plaats in verschillende onderdelen.
tuurlijk zal je er meer voor moeten doen om alles goed voor elkaar te krijgen, maar het is echt niet onmogelijk. en tuurlijk zijn miijn spins niet de snelste maar waar staat in het regelement dat een spin snel moet zijn, hij moet correct zijn, en als het dan wat minder snel is so what.
de mijne kan leuk stoppen, ja geen meters maar dat heb ik ook nooit getraint. heb overigens vorig jaar een haf gezien (ook geen westernbloed) die me toch meters trok, echt daar kon menig quarter alleen maar van dromen.

dus laat je niet ontmoedigen met je leuke mixje. je kunt en mag wedstrijden rijden bij de WRAN. helaas kun je niet met de rassenshows (dus oa. AQHA en APHA) meedoen, dat is nl alleen voor paarden van dat ras.

walk
Berichten: 52
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:56

Hai rina ik dacht al zou jij hier niet op reageren met jaren langen revaring met jou desy, want daar is mee bewezen dat je met bijna alle paarden rassen wel western kan rijden.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:01

je kan heel goed western ryden met een kwpn-er,zelf hebben we gereden met een van 1.73,dat ging heel goed.we hebben hem weg gedaan om wy vonden dat de lengte enzo niet geschikt was .je moet toch eerlyk blyven tegenover je paard.voor de rest is het inderdaad niet ideaal in de wedstryden.de jury ziet toch liever een paint,quarter lopen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:18

ach ja ik en mijn daisy. maar goed het geeft wel aan dat ook een niet kwartje western kan lopen en goed ook.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:52

Wij rijden met een Appaloose van 1.63 m western. Er zitten geen papieren bij en ze is meer het KWPN type dan een western type. toch doet ze het super in de sport; m.n. horsemanship en trail (ze is met balken erg voorzichtig). Ze wordt wat lager geplaatst in de pleasure omdat haar gangen erg ruim zijn. (Toen we haar kochten werd er gezegd dat we er beter dressuur mee konden gaan rijden i.v.m. haar gangen). We merken dat de jury liever geen ruime gangen ziet, terwijl ze wel heel regelmatig loopt. Ook merken we dat ze wat meer problemen heeft met de stops en spins als ons andere paard (een americaanse Appaloosa). Verder hebben we veel lol met haar en dat vinden we het belangrijkste. Veel plezier met je paard en wie weet hoever je nog komt....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers