terug in conditie brengen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

terug in conditie brengen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:23

Hai,

Doordat ik met mijn rug "zit" kan ik niet veel meer rijden, ik heb 1,5 jaar niets gedaan , enkel een beetje zelf medelij gehad, maar nu ben ik het beu , en wil weer aan de slag , pijn of geen pijn ik ga er gewoon weer voor ik mis het (western)rijden zo! Nu kan dat op het moment ook weer even niet ben namelijk 6 maanden zwanger, maar na de zwangerschap wil ik Rydar weer in conditie hebben zodat ik er zo weer mee verder kan waar ik 1,5 jaar geleden gestopt ben. Hij is opzich nog best soepel in de hals, en goed voorwaards maar daar houd t ook mee op. Zijn buikomvang is 2 x zo groot geworden en hijn spieren zijn verdwenen..

Hoe kan ik hem weer rustig aan in werking zetten Knipoog .. Rijden gaat even niet , maar aan de longe bijv.. Tips hoe ik kan beginnen en hem meteen soepel kan werken? Ik ben bang dat ik met te veel hulpteugels enkel het tegenovergestelde berijk. Hij moet wel zacht in de mond blijven.. Hoe longeren jullie je "western"paard?


mister

Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:44

hay hay,
vervelend dat je al zo lang niet hebt kunnen rijden!
Ik heb zelf een paard in conditie moeten houden en dat is minder lastig dan je paard in conditie brengen. wat je zou kunnen gaan doen is idd gaan longeren. Je kunt rustig beginnen en het steeds verder opbouwen, steeds iets langer longeren. veel tempowisselingen zodat jullie je niet gaan vervelen tijdens het longeren. Wat ik heb geleerd en wat misschien wel van pas kan komen is met je hoofdstel te longeren. Allebij de teugels in je handen zodat je met je buiten teugel stelling kan vragen waardoor hij meer buigt. Het enige nadeel is dat je rondje iets kleiner wordt en je dus iets meer mee moet lopen, maar het werkt wel. Wat ook heel erg leuk en handig is, is parellie.
Ik hoop dat je er wat mee kan, veel succes
groetjes frederiek

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:54

Aan de longe, eerst zonder bij te zetten, 5 minuten stappen, dan 10 minuten draven en 5 minuten galop even terug naar stap en de andere kant op. Zo werk je aan de conditie. Na een weekje kun je rustig aan 3,4 keer gaan bijzetten en hetzelfde schema aanhouden.

Bij mijn paard werkte dat prima!

Voor de afwisseling kun je ook eens longeren zonder bijzet, terwijl er op de cirkel een sprongetje staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:14

Ik vind werken op de circel, zeker voor een paard met zwaar overgewicht, veel te belastend. Ik zou er eerlijk gezegd gewoon een andere ruiter opzetten en max 2x per week longeren.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:16

Hey ik wist niet dat je zwanger was, gefeliciteerd dan nog maar Haha! .

Wat Rhaïa zegt zou ik ook doen, gewoon aan beginnen.
Je moet immers ergens starten.

Alleen geef ik de voorkeur aan dubbele lijnen ipv bijzet.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:46

Haha! O ja en natuurlijk van harte gefeliciteerd met je dikke buik! Dat er maar een lief klein Debootje uit mag komen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:13

Sonja schreef:
Ik vind werken op de circel, zeker voor een paard met zwaar overgewicht, veel te belastend. Ik zou er eerlijk gezegd gewoon een andere ruiter opzetten en max 2x per week longeren.


hihi zo zwaar is ie ook weer niet hoor , haha rydar was gelukkig vrij slank.. nu is t gewoon een fjord .. lekker rond hihi..
helaas heb ik even niemand anders die er op rijden kan, heb mijn eigen weilandje en daar kom je verder niemand tegen.. mijn groom ( voro t showteam) kan ook maar weinig komen helaas anders was ze er op gegaan. ben vanmiddag al een beetje aan t longeren gegaan.. maar vond het zo verleidelijk dat ik me er met mijn dikke buik opgehesen heb haha jeetje na eindelijk 6 pogingen zat ik.. maar t is niet aan te raden te rijden als je zwanger bent.. pfff de baby houd niet zo van schommelen haha

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:39

Debo"]
[quote="Sonja schreef:
Ik vind werken op de circel, zeker voor een paard met zwaar overgewicht, veel te belastend. Ik zou er eerlijk gezegd gewoon een andere ruiter opzetten en max 2x per week longeren.


hihi zo zwaar is ie ook weer niet hoor , haha rydar was gelukkig vrij slank.. nu is t gewoon een fjord .. lekker rond hihi..
helaas heb ik even niemand anders die er op rijden kan, heb mijn eigen weilandje en daar kom je verder niemand tegen.. mijn groom ( voro t showteam) kan ook maar weinig komen helaas anders was ze er op gegaan. ben vanmiddag al een beetje aan t longeren gegaan.. maar vond het zo verleidelijk dat ik me er met mijn dikke buik opgehesen heb haha jeetje na eindelijk 6 pogingen zat ik.. maar t is niet aan te raden te rijden als je zwanger bent.. pfff de baby houd niet zo van schommelen haha
[/quote]

Babys zijn juist DOL op schommelen, vallen ze heerlijk van in slaap! Ik heb bij mijn eerste kind gereden tot de 7e maand, toen kon ik mijzelf onmogelijk op het paard hijsen want die buik zat ervoor. Zit de knop van het zadel niet in de weg??
Zolang je je er goed bij voelt, kun je gerust op een paard gaan zitten als je maar 1 ding NOOIT gaat doen, eraf vallen, . Want je kind is wel erg kwetsbaar......ik weet niet of Rydar van feesten houdt, want dat is dus link!
Gefeliciteerd alsnog met je zwangerschap, geniet ervan!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

saxtrail
Berichten: 103
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:59

ik zo hem met de pessoa longieren


DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:06

Longeren op de manier van A.deBodt, dus met dubbele lijnen en niet in de rondte maar een vierkant met wendingen. Nadeel hierbij is dat je wel veel moet lopen en ik kan niet inschatten of je dit lichamelijk aan kunt.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:22

Ik longeer veel aan de dubbel longe, die kan je op verschillende manieren bevestigen.
Aan de dubbel kan hij van alles, stoppen, roll-backs, back-up (misschien ook wel spinnen, maar dan gaat ie zo op een rollade lijken, want ik loop er niet zo hard omheen Haha! ) tempowisselingen, overgangen wat je maar wilt.
Ook laat ik hem wel eens balkjes lopen aan de dubbel.
Sprongetjes doe ik er liever niet mee vanwege het gevaar dat dan de buitenlijn tussen zijn benen kan komen.
Ook kort ik de lijnen wel eens in en ga erachter lopen en doe oefeningen aan de lange teugel zoals wijken en schouderbinnenwaarts.
Kan je heb niet voor de kar zetten om conditie op te bouwen? Kan je toch lekker buitenrijden.

Ik heb met mijn zwangerschap doorgereden tot 5 maanden en toen alleen nog maar wat erop gezeten, niet echt meer gereden, want dat voelde niet goed. De baby vond het geweldig. Toen hij kon zitten is hij mee gegaan voorop en nu is hij 1,5 jaar en kan het hem niet hard genoeg gaan. Paardrijden vind ie geweldig en huilen als hij eraf moet.
Afbeelding

Veel plezier met je zwangerschap

Groetjes

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:38

hihi gave foto!!

Tja mijn buik ging helaas erg pijn doen tijdens het draven , dus heb ik t maar bij stap gehouden, ook mijn bekkeninstabiliteid wil er niet echt aan mee helpen.. en ik heb nu pijn in mijn kont van die 15 minuutjes hahahaa... maarja t was wel weer leuk, viel me reuze mee in stap liep ie keurig..
Ik ben nu 6 maanden dus mijn buik is erg onhandig , ik houd het wel vanaf de grond ,,, Dubbele longe heb ik goede ervaring mee maar ben bang dat ie dan te veel op de mond "gereden" word.. wil m graag lekker zacht in zijn mond houden , vandaar de vraag hoe dat te doen , terweil ik m ook flink kan laten lopen..

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:42

Eventueel longeren met gauge is ook een optie. Dan voelt ie druk achter z'n oren ipv in zijn mond...

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:44

Als hij braaf genoeg is en goed op de dubbellonge reageert (niet uitbreekt of wegrent) kan je hem ook aan een halster aan de dubbel doen.
Mijn ervaring is dat ze niet hard in de mond worden als je maar met een zachte hand longeerd

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:03

ha die Debo. Lang geleden dat ik je topics heb gezien. Ik miste je leuke foto's van Rydar al.
Toen ikzelf in mijn revalidatie met mijn rug zat heb ik met Lois heel veel geparelliet om hem soepel te houden en ook oefeningen in de roundpen waarbij je paard los om je heen kan lopen heb ik veel gedaan. Met dubbele longes heb ik zelf geen ervaring want dan kom ik in de knoop denk ik Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:08

ik zal t allemaal eens proberen , thanks...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:10

voor jezelf: Heb je een brace? (hmmz, beetje moeilijk met je buik misschien nu)
Mijn vriendin mocht ook niet rijden maar heeft nu een brace en kan weer rijden. Ze moet wel opletten, maar ze mag iig weer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yontheke en 35 bezoekers