Jong KWPN; commentaar en ideeën?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Jong KWPN; commentaar en ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 16:50

Ik ben benieuwd wat jullie nu precies van het JongKWPN vinden (tot dusver). Wat zijn precies de verwachtingen en in wat voor bijeenkomsten/bedrijfsbezoeken/onderwerpen/feestjes zijn jullie geïnteresseerd? Elke vorm van commentaar (zowel negatief als positief) is welkom!

Mag ook per pb.


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:57

Ik ben nog nergens geweest, heb me ook pas sinds vorige week donderdag opgegeven. Haha!
Maar ik woon zelf in de prov Utrecht en zou het wel leuk vinden als daar in de buurt ook wat gedaan werd, desnoods wil ik wel helpen mocht dat nodig zijn. Er zit hier volgens mij genoeg..Ook Kwpn man Arie Hamoen woont hier vlakbij..j Misschien ook een idee..hij zit bij mij op de club..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:00

Ze gaan door heel Nederland youngster, dat is zo leerzaam aan Jong Kwpn, je komt nog eens ergens.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 17:07

adriana schreef:
Ze gaan door heel Nederland youngster, dat is zo leerzaam aan Jong Kwpn, je komt nog eens ergens.


Inderdaad, het is de bedoeling de activiteiten zo veel mogelijk over het hele land te verspreiden. Tot nu toe zijn er bijeenkomsten in Friesland, Limburg en Utrecht geweest.
Maar welke bedrijven lijken jullie interessant? En welke onderwerpen, sprekers?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:27

Wat mijn bedoeling eigenlijk is, om zoveel mogelijk te leren over de bloedlijnen, en de bouw, en hoe dat het beste de combineren. Zo heel veel weet ik nog niet.
Sprekers heb ik al helemaal geen weet van.. komt vanzelf goed..Haha!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:48

Ik vond alledrie de bijeenkomsten erg interessant, maar de eerste bijeenkomst bij het KWPN zelf (oa. over fokwaarden en toepassing daarvan) vond ik toch wel het leerzaamst.

Bijeenkomsten met foktechnische onderwerpen en bedrijfsrondleidingen vind ik het interessants. Feestjes hoeven voor mij niet , maar dat komt door mijn handicap. Anders had ik daar graag aan mee gedaan Knipoog .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:47

Ik ben nog maar naar een bijeenkomst geweest (HBC stallen) en vond dat toen zeer interessant!
Het is ook wel de bedoeling dat ik naar de volgende bijeenkomst ga, als pappa en vooral mamma! weer eens lief zijn!
Wederom een bezoek aan een hengstenstation lijkt me ook zeer zeker de moeite waard! Of een bezoek brengen aan een trainingsstal of spring of dressuurstal??
Tja, volgens mij zijn er een héleboel dingen te bedenken die van nut kunnen zijn! *LOL*
(mensen met concrete ideeen?? plus locaties? Schijnheilig )

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:04

Wat mij zeer interessant lijkt voor Jong kwpn is dat je gaat kijken bij andere stamboeken hoe hun hun paarden beoordelen.
Het lijkt mij dat je daar veel van leert, en op die manier ontwijk je ook om onderaan te komen in een wedstrijd met andere stamboeken.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 19:07

Tiffy schreef:
Ik vond alledrie de bijeenkomsten erg interessant, maar de eerste bijeenkomst bij het KWPN zelf (oa. over fokwaarden en toepassing daarvan) vond ik toch wel het leerzaamst.

Bijeenkomsten met foktechnische onderwerpen en bedrijfsrondleidingen vind ik het interessants. Feestjes hoeven voor mij niet , maar dat komt door mijn handicap. Anders had ik daar graag aan mee gedaan Knipoog .


Ja de eerste bijeenkomst was heel interessant, maar echt veel nieuws heb ik toen niet gehoord. (Maar dat ligt misschien meer aan mij dan aan hen Knipoog ).
Er is trouwens al een idee voor een feest begin volgend jaar. In het midden van het land.

Maar wat voor bedrijven zou je dan willen bezoeken? Bv. Team Nijhof? Waiboerhoeve? Stal van Baalen? Brand los! Alle ideeën zijn welkom...

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 19:08

adriana schreef:
op die manier ontwijk je ook om onderaan te komen in een wedstrijd met andere stamboeken.


Doel je hier op het WBFSH-kampioenschap??

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:13

Ja, ik neem aan dat er volgend jaar weer zo'n wedstrijd komt, je kan in zo'n wedstrijd niet alleen uit gaan van het kwpn.
Je moet je gaan verdiepen in de 'concurrent' en het is ook nog erg leerzaam.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 19:22

Belachelijk! Hoe kan jij nou over zoiets oordelen? Dat het team dat het KWPN vertegenwoordigde niet veel succes heeft gehad in België kwam door a) slechte voorbereiding (het was allemaal kort dag, en een stamboek als het KWPN kan het natuurlijk niet maken om afwezig te blijven op een kampioenschap voor jonge fokkers) en b) door de verschillen van beoordelen per stamboek. Het KWPN werkt nu eenmaal met het lineaire scoreformulier. Hierop wordt het paard op een groot aantal onderdelen gescoord op een schaal van 0 tot 40. Dit verschilt enorm met de manier van scoren in een land als België, waar paarden op veel minder onderdelen (bv. een geheel voorbeen) moet worden gescoord op een schaal van 0 tot 10. Dit nodigt enorm uit tot waarderen ipv constateren, vandaar dat we bij het KWPN een andere schaal hebben genomen. Dus ten eerste verschilt dat enorm van andere stamboeken en ten tweede zijn we hier toch best foutenkijkers en een stuk kritischer dan andere stamboeken. Cor Loeffen had ons van te voren al verteld: tel overal maar 1 punt bij op. Dus als we zelf een 5 in gedachten hadden voor een bepaald onderdeel, moesten we hier in België een 6 van maken. Je kan niet zomaar zeggen dat het team van (Jong)KWPN in België laag eindigde omdat wij verkeerd hebben beoordeeld! Wij beoordelen ánders, maar zijn overtuigd dat dit een betere manier is dan bv. in België.

Nogmaals, oordeel niet over iets waar je (te) weinig van af weet. Het volgende WBFSH-kampioenschap is pas in 2005. Volgend jaar wordt er begonnen met selecteren van de kandidaten...

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:24

Stal Roelofs lijkt me ook zeer zeker een bezoekje waard. Daar ik (vergezeld door MissHIS Schijnheilig ) bij een symposium te leeuwarden al zeer interessante dingen heb gehoord over hun aparte manier van selecteren, bij hun is namelijk de moederlijn heel erg belangrijk en bouwen zij voort op jarenlange kennis en ervaring. Arnold Kootstra heeft hier toen in het kort uitleg over gegeven. Dit was erg interessant en lijkt mij zeker een aanrader om een bezoek te brengen met hen Jong KWPN! Pling

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 19:25

adriana schreef:
Wat mij zeer interessant lijkt voor Jong kwpn is dat je gaat kijken bij andere stamboeken hoe hun hun paarden beoordelen.


Het nadeel hiervan is dat je dan naar bv. Duitsland moet, en dat is qua budget (nog) niet haalbaar. Verder nog ideeën?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:30

MissPPP schreef:
Stal Roelofs lijkt me ook zeer zeker een bezoekje waard. Daar ik (vergezeld door MissHIS Schijnheilig ) bij een symposium te leeuwarden...


Goh waren jullie daar ook? Haha!

Ik ben pas op 1 bedrijfsbezoek geweest, naar de ijzeren man, en vond het leuk om een keer gezien te hebben (voor meer commentaar zie het topic dat hierover geweest is).

Ik heb niet echt concrete ideeen verder, die al genoemd zijn lijken me allemaal leuk.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:32

Je hebt het nu over België, maar in Duitsland zijn wel meer belangrijke stamboeken, ik snap niet waarom dat belachelijk is.
Wij als jonge (toekomstige) fokkers willen toch meer weten over de gehel fokkerij.
Dan wil je toch ook weten waar komt de Farn lijn vandaan?
Of de franse invloed waar zou dat vandaan komen?
Ik vindt het een plus om zulke ideeën te hebben.
Ik meende dat we ook naar Reinie Tewis en de Watermolen zouden gaan, dan lijkt het me juist interessant om ook naar b.v het Holsteiner gebied te gaan, waar die paarden vandaan komen.
Of iig waar die bloedlijnen zijn ontstaan. Die mensen daar fokken al generaties lang, en vinden het prachtig om erover te vertellen.
Ik weet al een tolk *LOL*

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 19:38

adriana schreef:
Je hebt het nu over België, maar in Duitsland zijn wel meer belangrijke stamboeken, ik snap niet waarom dat belachelijk is.
Wij als jonge (toekomstige) fokkers willen toch meer weten over de gehel fokkerij.
Dan wil je toch ook weten waar komt de Farn lijn vandaan?
Of de franse invloed waar zou dat vandaan komen?
Ik vindt het een plus om zulke ideeën te hebben.
Ik meende dat we ook naar Reinie Tewis en de Watermolen zouden gaan, dan lijkt het me juist interessant om ook naar b.v het Holsteiner gebied te gaan, waar die paarden vandaan komen.
Of iig waar die bloedlijnen zijn ontstaan. Die mensen daar fokken al generaties lang, en vinden het prachtig om erover te vertellen.
Ik weet al een tolk *LOL*


Dat idee van de buitenlandse stamboeken enzo vind ik ook beslist geen slecht idee, sterker nog...hoe meer we daar over weten (bloedlijnen, fokbeleid, geschiedenis, successen, etc.) hoe beter! Het enige wat ik zei is dat het financieel een lastig plaatje wordt om naar het buitenland te gaan. Bovendien gaat daar veel tijd in zitten en is het voor sommige mensen lastig ivm vervoer. Weet of niet of er veel animo is voor dergelijke bijeenkomsten. En ik denk dat er voorlopig in Nederland ook nog heel veel leerzame activiteiten mogelijk zijn. Zover ik weet komt er zeker nog een bijeenkomst bij Tewis (over oa. Holstein), dus wees gerust. Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:51

En misschien kunnen ze een vaste pagina in de IDS krijgen? Het is nu altijd zoeken naar stukjes over het Jong Kwpn. Een vaste pagina, misschien met een jonge fokker eens een keer aan het woord Verward En een agenda ofzoiets!

Ik ga denk ik ook maar lid worden Knipoog

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 20:08

LuvdaTossa schreef:
En misschien kunnen ze een vaste pagina in de IDS krijgen? Het is nu altijd zoeken naar stukjes over het Jong Kwpn. Een vaste pagina, misschien met een jonge fokker eens een keer aan het woord Verward En een agenda ofzoiets!

Ik ga denk ik ook maar lid worden Knipoog


Aan zoiets heb ik ook al gedacht, maar dan bv. op internet. Ze hebben een eigen gedeelte op de KWPN site (al gebeurt daar nog bar weinig). Daar kunnen ook wel verslagen van bijeenkomsten op komen te staan! Binnenkort worden er weer afspraken gemaakt voor nieuwe bijeenkomsten. Hoe meer ideeën, hoe beter!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:11

Ik zag dat in de catalogus van de 1e bez. ook een inschrijfformulier zit van Jong KWPN...Daar stond de max leeftijd niet bij...er staat onder de 20 jaar en 20 jaar en ouder.......het lijkt mij erg interresant maar volgens mij ben ik te OUD( 27)

Sigrid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:13

Ja ik heb commentaar. Vind dat de leeftijdsgrens tot 30 jaar moet worden opgetrokken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:16

Pipo schreef:
Ja ik heb commentaar. Vind dat de leeftijdsgrens tot 30 jaar moet worden opgetrokken Haha!

35!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:18

MissHIS"]
Ja de eerste bijeenkomst was heel interessant, maar echt veel nieuws heb ik toen niet gehoord. (Maar dat ligt misschien meer aan mij dan aan hen Knipoog ).
[/quote]

Het "nieuws" voor mij was hoe ik de fokwaarden van mijn merrie kon gebruiken. Vanaf welke waarde iets verbeterd moest worden en bij welk onderdeel 100 bv correct was of nog beter kon.

[quote="MissHIS schreef:
Maar wat voor bedrijven zou je dan willen bezoeken? Bv. Team Nijhof? Waiboerhoeve? Stal van Baalen? Brand los! Alle ideeën zijn welkom...


Met de Waiboerhoeve en Team Nijhof heb je er al twee raak, hoewel ik natuurlijk ook op kom draven bij Stal van Baalen Haha! . Verder zou ik een bezoek aan Stal Roelofs en de VDL-Stud ook zeker op prijs stellen. Hier in de buurt heb je niet zoveel stallen, dus ik ben nog niet zoveel gewend Knipoog . Ook een rondleiding op de Watermolen lijkt me interessant.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:23

jammer van leeftijdsgrens, val net buiten de boot....

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:46

Lovely"]
[quote="Pipo schreef:
Ja ik heb commentaar. Vind dat de leeftijdsgrens tot 30 jaar moet worden opgetrokken Haha!

35!
[/quote]

42


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pluklief en 147 bezoekers