trailerprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Larissa1981

Berichten: 46
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: hoofddorp

trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 23:27

hoi hoi iedereen!!

Ik ga maar eens een probleem in de groep gooien en ik hoop dat iemand mij een oplossing kan bieden, want ik zit met mijn handen in het haar......
Ik rij al een paar jaar western met mijn paardje, gaat op zich heel erg goed, maar sinds een paar jaar is mijn paard als de dood voor de trailer. Ze loopt er wel in..... maar zodra ze er in staat, begint ze te hangen en laat zich zelfs vallen.
Heb al geprobeerd gewoon met haar te trainen, door haar in de trailer te zetten en wat lekkers te geven en dan weer uitladen, maar dat heeft totaal geen zin, ze heeft geen oog voor al dat lekkers, maar krijgt gewoon pure angst.......... Heeft iemand nog goeie tips voor mij? Want zou echt zo graag weer wedstrijden willen rijden......

Groetjes Larissa


PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:53

Eerst eten geven op de klep, dus niet in de trailer zetten. Dan elke dag een stapje verder in de trailer. Met veel geduld en veel voerbeurten later staat ze er misschien wel een keer in te eten. Als dat gelukt is (nog vele voerbeurten later) doe je een keer de klep dicht. Als ze dan nog rustig blijft staan (en nog veeeeeeel meer voerbeurten later) kan je proberen een stukje te rijden.
Lukt dit allemaal niet kan je overwegen een keer een vrachtwagentje te proberen. Daar willen panische paarden wel eens rustiger op staan.
Ook kan misschien een natural horsemanship methode uitkomst bieden. Kijk dan eens op www.emielvoest.nl.

Probeer te achterhalen waarom ze zo panisch is. Dan kan je de oorzaak weghalen of in ieder geval niet weer laten gebeuren.

Veel succes en laat ons weten hoe het gaat.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Larissa1981

Berichten: 46
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 01:16

heb geprobeerd het te achterhalen.... want eerst deed ze het nooit, maar er is nooit iets raar gebeurd. Misschien dat een paard een keer naast haar heeft lopen kloten?? Blijft giswerk. Ja natural horsemanship heb ik ook al geprobeerd, blijft panieken :-s... Het gekke is dat ze er wel zo inloopt....

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 01:37

Dit zijn altijd moeilijke gevallen.
Probeer het maar op de manier zoals ik hierboven schreef en neem er de tijd voor. elke dag voeren op de klep en telkens een stapje verder, merk je paniek, een stapje terug doen.
Wat voor trailer heb je? Als je het middenschot uit een tweepaards haalt hebben ze meer ruimte en wil het ook wel eens beter gaan. dan moet je wel een speciale stang hebben anders is het verband uit je trailer.
Of een vrachtwagen proberen. Ik heb een paard gekend die ook paniekte in de trailer, maar rustig in de vrachtwagen stond. Toch een andere beleving denk ik.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 08:41


Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 09:58

Hoi Larissa,

Is het misschien mogelijk dat je een andere trailer hebt en dat daar aan de voorzijde de ramen missen? Sommige paarden houden nu eenmaal niet van gesloten trailers.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:52

Probeer eens een ander trailere of een vrachtwagentje.

Larissa1981

Berichten: 46
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 11:47

Ik heb geen eigen trailer....... moet er altijd 1 huren of ik ging altijd met kennissen mee, maar vanwege de grote angst van Joy, durft niemand het meer aan, vrij logisch, ik zou het ook niet durven.... Ik zorg wel altijd inderdaad voor ramen aan de voorkant, zodat ze naar buiten kan kijken.... paardnatuurlijk.nl heb ik ook weleens gekeken ja, misschien moet ik die maar eens mailen, wil al wat van hun tips gaan uit proberen.... iedereen alvast bedankt voor alle hulp en adviezen... als er vooruitgang is, laat ik het jullie meteen weten Lachen.

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:56

Als je de ruimte er voor hebt kun je proberen om de trailer in de bak/paddock neer te zetten en deze zo een paar dagen laten staan. Dan kan ze er in haar eigen tempo aan wennen. Ook kun je proberen om haar eten er in te zetten, zodat ze in de trailer haar eten moet eten. Verder de trailer niet dicht doen, alleen maar wennen!

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

Brenda

Berichten: 113
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:01

Hoi Larissa,

Mijn paardje had exact hetzelfde als die van jou, ook ineens. Voorheen ging het ook niet lekker maar ging hij niet gek van angst. Ik heb het ook helemaal opnieuw aangepakt, stapje voor stapje. Verder heb ik een tweepaards trailer waar ik het tussenschot heb uitgehaald, dit is de oplossing geweest. Sinds het schot eruit is en we veel geoefend hebben gaat het nu super. Hij loopt er zo in, staat stil tijdens de rit, komt er niet bezweet vanaf en knabbelt aan zijn hooi. Dit kost allemaal wel veel tijd, maar je paardje moet vertrouwen krijgen en dat kost nu eenmaal veel tijd!

Succes in iedergeval!!

Spotty

Berichten: 80
Geregistreerd: 24-01-03
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:44

Hai Larissa het probleem wat je hebt is een veel voorkomend probleem bij wedstrijd paarden, niet alleen bij western maar ook in de andere takken van de paardensport komt dit probleem voor.
ik ben al veel gevraagt bij mensen om dit probleem aan te pakken. het geen wat ik nu zeg is niet om je iets te verwijten maar om eens je gedachten over te laten gaan. ik heb in mijn leven beroepsmatig al duizenden paarden vervoert over de weg per train en per vliegtuig als AATA gecertiviceerd horse groom. vanuit die opzet ben ik eens na gaan denken waar dit probleem uit zou kunnen ontstaan...
ik ben op het idee gekomen dat paarden die al meerdere keren ergens geweest zijn wat ze niet als leuk ervaren hebben ze dit gaan associƫren met het op weg gaan met de trailer. wat me dus bij jou terug brengt met de vraag: hoe ging het de laatste tijd op de wedstrijden en hoe heb je op je paard gereageerd als het toevallig niet helemaal ging zoals je je had voorgesteld... voorbeeldje: kindje moet met z`n ouders mee naar oma en opa waar deze zich de hele dag stierlijk zit te vervelen. conclusie: kindje stapt zo in de auto want dat is wel leuk maar als pap of mam verteld dat ze naar oma en opa gaan wil deze eigenlijk niet meer en wil dus de auto uit........ gevolg kindje vind opa en oma niet meer leuk terwijl die er niets aan kunnen doen..... begrijp je. dus wat ik bedoel ga je laatste keren dat het nog goed ging eens na voor je zelf en sta open om het eens op te schrijven zoals jij dat ervaren hebt, en schrijf daarna eens op hoe je denkt dat je paard het ervaren heeft en leg die twee dingen eens naast elkaar en ga dan aan het werk met de dingen die niet met elkaar overeen komen en ga daarna pas weer aan wedstrijden denken want anders blijft je paard voelen dat je weer naar een wedstrijd gaat en dus kom je niet verder en wees maar niet bang maar met snoep en voer kun je je paard 1 keer misleiden en misschien ook wel 2 keer maar je komt uit eindelijk jezelf weer tegen omdat een paard niet gek is en ook geen hond is die alles doen voor eten het paard zal gedwongen gaan en zich bij het terug rennen uit de trailer zich alleen maar gaan bezeren waardoor je probleem groter wordt en niet kleiner.....

succes
mocht je nog vragen hebben kun je me altijd even mailen

m.vr.gr. Johnny

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:30

Wat een goede tip!

Ik hoop dat je er wat aan hebt, Larissa!

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...


Larissa1981

Berichten: 46
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 17:25

de laatste keren dat ik met de trailer ben weggegaan, ben ik naar het strand geweest of met haar op vakantie, waar ze zich toch erg leek te vermaken, mijn paard is immers gek op buitenritten..... en daarvoor heb ik koeienwerk met haar gedaan, wat ze ook leuk vind...... dus ik kan me niet echt een trauma voorstellen daarin????


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers