paard naar paardenkamp soest of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

paard naar paardenkamp soest of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 10:49

Ik hoorde gisteren dat mijn paardje van 31 op de wachtlijst van de paardenkamnp in soest op nr. 65 staat. hij is binnen nu en 2 jaar aan de beurt.

Ik ben afgelopen zomer wezen kijken en het lijkt mij dat ze daar heel goed voor de oudjes zorgen en ze er vaak uit komen. mijn paard komt er in de winterdagen slechts 1 x per dag een uur uit (over het algemeen, soms langer dan word hij in een paddock gezet) dat vind ik te weinig.

Wat zijn jullie ervaringen met de paardenkamp en staan er misschien ook bokkers paarden?


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:03

Ik heb er zelf verder geen ervaringen mee, weet alleen dat een paard van een stalgenootje er heen is gegaan.
Zij was er heel enthousiast over, in het begin. Maar heb haar al een tijd niet meer gesproken. Negatieve verhalen heb ik er nog nooit over gehoord.
Maar ben je er zelf al wel eens wezen kijken?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 11:09

ja ik ben er van de zomer wezen kijken toen waren alle stallen leeg ze waren echt megagroot. als de paarden (net als die van mij dus) niet meer op hooi kunnen kauwen dan krijgen ze naast brok en mais ook lucerne. daar doet die van mij het goed op. maar het lijkt mij zo moeilijk om afscheid te nemen want je moet hem afstaan aan de paardenkamp. en ook ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen met de verzorging van de paarden daar. zolang ik vind dat ik beter voor hem kan zorgen dan blijft hij bij mij

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:15

Geen ervaring, maar ik zou daar mijn paard niet neerzetten.
Ten 1e omdat ik de stichting geen warm hart toedraag aangezien ik vind dat ze hun doel voorbij schieten, zou een beetje vreemd zijn om dan wel je paard daar neer te zetten.
Ten 2e omdat het paard eigendom wordt van de stichting, zelf heb je dus 0,0 inbreng over hem., daar heb ik nogal moeite mee omdat ik vind dat er in veel gevallen te lang gerekt wordt. Als ik paarden lusteloos in hun box zie hangen, met hun bak nog vol met dat gore voer dan krijg ik al buikpijn, helemaal als je dan nog getuige bent van het losgooien en je die dieren over de binnenplats ziet strompelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:21

[quote="Sjuimpje"]
Ten 1e omdat ik de stichting geen warm hart toedraag aangezien ik vind dat ze hun doel voorbij schieten, zou een beetje vreemd zijn om dan wel je paard daar neer te zetten.
quote]

Hoe bedoel je dat precies? Scheve mond Ze zorgen daar toch wel goed voor de paardjes? Scheve mond

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:37

Khad eigenlijk ook wel het idee dat ze daar goed voor ze zorgen. kben er al heel vaak geweest. En ben ook lid. Ik vond de paarden er erg goed uitzien.

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world alone…

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 11:42

Het gros van de paarden komt van particulieren vandaan, daar hadden ze het toch goed?
De paardenkamp is begonnen met het opvangen van misvormde dieren die naar de slacht zouden gaan, of het paard van de schillenboer wat anders ook weggebracht zou worden.
Zo'n stichting had ik graag willen sponsoren.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 11:43

ik hoor graag jullie meningen/ en ervaringen aan zodat ik een juiste beslissing kan maken. wil het beste voor mn paardje en als ik denk dat ik alsnog beter voor hem kan zorgen dan hou ik hem bij mij

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 11:50

oeps tegelijk sjuimpje had jou reactie nog niet gelezen...
ja daar heb je wel gelijk in maar mijn paard heb ik nu ruim 4 jaar ik heb hem van de slacht gered als manegepaard. lijkt mij ook wel een beetje de doelgroep. staan er nu veel paarden van particulieren dan??

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:14

we hebben ook zo'n pensioenklantje en die staat nu bij de staleigenaar in de wei, met twee fokmerries. Kosten zijn te overzien, we zien hem regelmatig want het is vlakbij, en we blijven volledige zeggenschap houden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 12:22

ik zou zor ook wel op een landje (met schuilstal) willen zetten hier in de buurt maar de weilanden zijn te drassig en kaal in de winter dus mogen ze niet in t land. ook heeft hij 4 witte benen dus zou hij erge mok krijgen met alle gevolgen van dien

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:39

ik ben er ook een keer geweest, paarden zagen en vrolijk en goed verzorgd uit maar ik moet zeggen dat ik het wel met sjuimpje eens ben!

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:40

Volgens mij zorgen ze wel goed voor de paarden bij de Paardenkamp. Ze willen inderdaad volledige zeggenschap over de dieren om ruzie etc te voorkomen Sommige, voormalige eigenaren willen het leven van een paard, zelfs met pijn, eindeloos rekken en dat wordt zo voorkomen. Ook kan er in noodgevallen snel gehandeld worden omdat er geen toestemming nodig is. Verder is het zo dat paarden die aan het oorspronkelije doel van de stichting beantwoorden voorrang krijgen op de wachtlijst. Het lijkt mij ook niet zinvol om alles leeg te laten staan omdat de oorspronkelijke doelgroep, bijna, niet meer bestaat.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:43

Zeg eens, wat kost dat nou zo'n stalling? KUn je dat paard dan niet net zo goed ergens op een pension stallen waar hij overdags buiten staat, en s'nachts binnen + volledige verzorging?

De hond is de betere mens

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:50

Tja Sjuimpje, op zich ben ik het wel met je eens. De meeste particulieren hebben geen zin om een bejaarde op stal te houden. Het oorspronkelijke doel was mooier........ Alleen wil dat natuurlijk niet zeggen dat ze bij de Paardenkamp niet goed voor de paarden zorgen.

En Gouda, 2 jaar is een lange periode voor een paard van 31. Waarom steek je niet wat meer moeite in het vinden van een betere plek voor je paardje? Er zullen toch heus wel stallen te vinden zijn waar je paard vaker naar buiten komt.

En wat betreft de Paardenkamp. Ga gewoon eens af en toe kijken en vorm zelf je mening. Succes ermee.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 13:29

ik kan dus geen betere plek in de omgeving vinden want hier in zuid-holland zijn de weilanden te drassig om ook s'winters weidegang te geven.
2 jaar is idd lang misschien wel te lang.

verder vind ik de paardenkamp een goed initiatief want er zijn particulieren die gewoon de zorg niet meer op kunnen brengen. kijk maar naar oude mensen als daar de zorg te groot voor is gaan ze ook naar een tehuis. ik vind dat je naar je paard moet kijken en zijn toestand lichamelijk. de een zal er eerder aan toe zijn als de andere.

met de mijne kan ik niet meer op de weg want hij is te schrikachtig geworden (zintuigen zijn niet zo scherp meer denk ik)gewoon echt gevaarlijk, rijden is hij echt zat (in de bak) het enige wat hij kan is wat kuieren en wandelen. en dat moet eigenlijk in de winter meerdere malen per dag tegen stijfheid en darmverstopping. zie maar een verzogster te vinden die die zorg aan wil gaan en niet wil rijden. ik werk full time

het lijkt mij in ieder geval heel moeilijk het idee dat ik hem moet afstaan maar vind dat sinds hij weer op stal staat (nu al wegens ziekte) ik hem qua beweging geven te kort doe. maar goed er zijn paarden die het slechter hebben

ik ga er idd nog wel een keer kijken van de winter zodat ik kan zien hoe ze er dan bij staan.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:00

Maar je paard hoeft toch niet perse in het weiland? Er zijn toch ook stallen die paddocks e.d. hebben. En waarom kijk je niet eens bij andere particuliere rusthuizen?

Niet vervelend bedoelt hoor, maar heeft jouw paardje nog wel lol in zijn leven?

There is no reality, only perception.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:14

weet je dat er nog veel meer opvangstallen voor oudere paarden zijn en dat je gewoon eigenaar blijft voor jouw paard dan!!!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


juval

Berichten: 13060
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:32

Ik ben er een aantal keer geweest en ik vind het een prima instelling!
Ik heb er voor gekozen om onze oude pony zelf een oude dag te geven op een pensionstal, daar gingen mijn zus en ik dagelijks heen om hem te verzorgen.
Ik ben blij dat wij het zo zelf hebben kunnen doen. Maar ik heb er wel begrip voor dat dat niet in alle gevallen lukt. Geldgebrek of tijdgebrek kan een rol spelen. En dan is de Paardenkamp (of een ander paardenbejaardentehuis) in mijn ogen een heel goede oplossing.
groetjes,
Wendy

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 08:30

ik ga misschien binnenkort wel even informeren naar die particuliere rusthuizen en bij andere stallen waar hij er vaker uit kan

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:00

Lijkt me een goe plan , om zelf wat beters te zoeken Lachen .

Natuurlijk zijn er ook in ZH wel plekken waar paarden het hele jaar door naar buiten mogen , als er maar genoeg land in het bezit van die staleigenaar is.

En anders is er vast wel iets te vinden met een paddock of wat dan ook waar die oude baas wat in rond kan sjokken zolang dat nog waardevol genoeg voor hem is.

Soest zou voor mij echt geen optie zijn (zeg ik nu) ,
en ook was het dat wel , als je 31-jarige paard nu niet fijn staat en je verwacht nog 2!! jaar te moeten wachten.... dat duurt VEEL te lang.

Dus lekker zelf wat zoeken waar het dier een waardige oude dag kan hebben , een particulier met voldoende plek die hem er wel graag bij wil hebben en het juist een voordeel vindt om een bejaard paard op pension te heben , omdat de eigenaar daarvan minder intensief op zijn erf aanwezig is Schijnheilig .

Ik zou kijken bij mensen met genoeg ruimte die wellicht een plekje voor je paard te bieden hebben , particulieren Lachen .

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 10:16

ik ga a.s. kijken bij een privestal (met 4 stalletjes) in schoonhoven daar kan hij naar horen zeggen ook in de winter in het land mits het niet te nat is. alleen is er geen paddock of bak maar ja zoveel maak ik daar toch niet gebruik van alleen voor longeren dan en daar vind ie ook niet veel meer aan. alleen dat is wel een half uur met de auto maar ja dan krijgt hij ook een box met buitenluik van een jaar oud van 3 x 3.5 meter, weidegang brok en hooi voor 160.00 p.mnd zie dat maar eens ergens anders te vinden. ik hoop dat het wat word en ik ga van de week proberen nog op andere plekken te kijken. moeilijk is het wel want waar ik nu sta ken ik een aantal meiden al jaren en we kunnen het altijd leuk met elkaar vinden en de paarden overigens ook. Ik moet gewoon het beste voor mijn paard doen want 22 uur per dag op stal is niet echt goed. waar ik za ga kijken daar komt ik slechts met 1 paard te staan lijkt me wel lekker rustig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers