Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:44

Sprintje"]
[quote="Pipo schreef:
En je geeft het zelf al aan, het zijn aannames die gemaakt worden. Inmiddels heb ik per telefoon gevraagd wat er werkelijk bedoelt word.


Dus de aanname dat voor en achter dezelfde afstand wordt afgelegd, als je uit gaat van de afdruk die het paard op de grond achter laat, klopt toch niet???? [quote]

Probeer je eens in te denken als de benen qua hoefafdruk verschillende afstanden zouden afleggen, kan toch niet? Als je een paard (in het zelfde tempo) laat stappen, dan zie je toch steeds de achterhoef op dezelfde plek landen, ten opzichte van de voorhoef? Idem in draf.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:44

Lovely schreef:
Het lijkt mij zéér aannemelijk om te stellen dat de afstanden die per been (bij hetzelfde paard (!)) afgelegd worden, gelijk zijn en blijven.



Ik heb het allemaal niet teruggelezen.

Maar als je bedoeld per been kan dat zijn.
Maar als je kijkt in cm t.o.v. bv. een ander voorbeen, niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:45

De tijd dat een been op de grond blijft staan heeft er wel degelijk mee te maken.

Als het voorbeen langer op de grond blijft staan en dus langer gewicht tilt. Dan maakt het achterbeen een grotere pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:50

Excuseme schreef:

Probeer je eens in te denken als de benen qua hoefafdruk verschillende afstanden zouden afleggen, kan toch niet? Als je een paard (in het zelfde tempo) laat stappen, dan zie je toch steeds de achterhoef op dezelfde plek landen, ten opzichte van de voorhoef? Idem in draf.


Maar als een been langer op de grond blijft staan, dan heeft het andere been meer tijd om een grotere pas te maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-03 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:51

Pipo schreef:
De tijd dat een been op de grond blijft staan heeft er wel degelijk mee te maken.

Als het voorbeen langer op de grond blijft staan en dus langer gewicht tilt. Dan maakt het achterbeen een grotere pas.



Dat is verschillend.
De rol over maakt een grotere pas.
Maar er zijn er ook met een korter pas, echt.
En dan kom je toch uit op een dragend verhaal.
En dat alles heeft te maken in mijn ogen wat gebeurd daar in die V-vorm bij die lenden.
(Onderzoeks bevestiging onlangs vanuit Koln)
Plaatsje bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:52

ceasario"]
[quote="Pipo schreef:
De tijd dat een been op de grond blijft staan heeft er wel degelijk mee te maken.

Als het voorbeen langer op de grond blijft staan en dus langer gewicht tilt. Dan maakt het achterbeen een grotere pas.



Dat is verschillend.
De rol over maakt een grotere pas.
Maar er zijn er ook met een korter pas, echt.
En dan kom je toch uit op een dragend verhaal.
En dat alles heeft te maken in mijn ogen wat gebeurd daar in die V-vorm bij die lenden.
(Onderzoeks bevestiging onlangs vanuit Koln)
Plaatsje bekend.
[/quote]

Dus..........je bevestig hierbij dat het niet zo is dat de pas altijd gelijk is?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:52

Pipo"]
[quote="Excuseme schreef:

Probeer je eens in te denken als de benen qua hoefafdruk verschillende afstanden zouden afleggen, kan toch niet? Als je een paard (in het zelfde tempo) laat stappen, dan zie je toch steeds de achterhoef op dezelfde plek landen, ten opzichte van de voorhoef? Idem in draf.


Maar als een been langer op de grond blijft staan, dan is de pas van het achterbeen groter.
[/quote]

Voorbeen zal toch plaats moeten maken voor het achterbeen? heb even op horse-gate bij videos van dressuurhengsten gekeken, daar wordt het wel duidelijk. Volgens mij wordt hier iets eenvoudigs onnodig complex gemaakt.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:53

Nog even in reactie op Pipo:
Pipo"]
Ik bedoel met aanname: de definitie van een pas. Iedereen gaat ervan uit dat er met pas bedoelt wordt, het totaal aantal cm wat een pas op de grond doet.

Als je dus puur de afdruk meet, dan klopt het inderdaad dat de pas die het voorbeen maakt gelijk is aan de pas die het achterbeen maakt.

Overigens heb ik het topic nogmaals doorgelezen. En volgens mij word dat ook de hele tijd al beweerd.
[/quote]


[quote="CGJ12"]
[quote="Anna42"]
.................. In dat geval (Jazz en Krack C bv) maakt het paard achter een kleiner pas dan voor.
[/quote]

Dit is nonsens, en dat weet je.

Wiskundig en Natuurkundig volstrekt onmogelijk.
Als dit echt zo was, zou het paard steeds LANGER moeten worden tijdens het rijden.....................

Links/rechts niet gelijk wil er bij nog wel in, maar voor en achter ongelijk........
[/quote]


[quote="Anna42"]
[quote="CGJ12 schreef:
Jij begrijpt ook niet veel.


Ik zal het simpel maken.
Ga met elk willekeurig paard stappen in een net aangeharkte bak.
Meet dan de passen even op en zie dat ik gelijk heb.


Misschien geldt dat ook voor jezelf.

Dat meten heb je in ieder geval niet zelf uitgeprobeerd. Ik wel. Paarden die niet evenwichtig gebouwd zijn, hebben wel degelijk een verschil in de paslengte. Een paard met te korte voorbenen draaft niet meer in evenwicht dus niet meer horizontaal in de bovenlijn. Het paard moet daarom het overwicht op de voorhand middels de stuwende achterbenen compenseren. Daarbij wordt de achterhand eerst sterk omhoog gebracht en gaat dan pas over tot stuwen. De omhoog gestuwde achterhand staat vervolgens niet meer in een horizontale lijn met de voorhand. Het paard verliest daarom met het ver omhoog stuwen ruimte over de horizontale lijn en zo wordt de pas van het voorbeen kleiner dan die van het stuwende achterbeen.

Bij paarden met een te lang voorbeen vindt het omgekeerde proces plaats. In dat geval wordt de voorhand, vanwege het zwaartepunt dat te ver naar achteren ligt en niet meer in het midden, enorm in een schuin opwaartse richting gestuwd. De achterhand kan door het overwicht op het dragende en stuwende achterbeen dit achterbeen niet meer onder het midden van de massa plaatsen. Het voorbeen bestrijkt nu een grotere afstand dan die van het afzettende achterbeen. Deze paarden missen derhalve ook het noodzakelijk zweefmoment en staan dus altijd in de draf (te) zwaar op een (1) voorbeen te leunen om de noodzakelijk ondersteuning van het evenwicht te verkrijgen.
De grotere pas van het voorbeen wordt veroorzaakt omdat het paard dit been tijdens het dragen niet verticaal onder de massa heeft staan maar SCHUIN ACHTERWAARTS onder de massa plaats!!!!!!! Alleen bij een verticale stand van het dragende voorbeen en achterbeen maken voor -en achterbeen dezelfde paslengte. Omdat dan het vertrekpunt van zowel het voorbeen als van het achterbeen, gemeten naar de lengte van het paard, gelijk is.


Dit zowel wiskundig en als natuurkundig te verklaren en kan in de praktijk door iedereen worden getoest. Voor degenen (inclusief CGJ12) die het niet hebben gedaan en willen weten wat er er in de praktijk werkelijk gebeurd, zijn meer dan van harte welkom om het visueel te aanschouwen.
Overigens ben ik graag bereid om op een neutrale plaats het bovenstaande in de praktijk te laten zien.

Nomineer je ook kandidaten voor de Nobelprijs?
[/quote]

Ik heb hier wel degelijk paslengte zoals die meetbaar is in een aangeharkte bak uit begrepen.... niet om te zeuren hoor maar daar wordt op gereageerd. Ik ben het vaak met Anna eens, maar nu dus effe niet, totdat het tegendeel bewezen is. Of totdat een denkfout wordt toegegeven Knipoog Dat overkomt de beste hoor *LOL* Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 18-11-03 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:55

ceasario schreef:
Maar er zijn er ook met een korter pas, echt.


De Foxtrotter, ja!

Heb jij ook met een centimeter op de grond gezeten bij 3 verschillende paarden??
Ik wil er nog wel een paar meer doen hoor!!!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:56

Excuseme"]
[quote="Pipo"][quote="Excuseme schreef:

Probeer je eens in te denken als de benen qua hoefafdruk verschillende afstanden zouden afleggen, kan toch niet? Als je een paard (in het zelfde tempo) laat stappen, dan zie je toch steeds de achterhoef op dezelfde plek landen, ten opzichte van de voorhoef? Idem in draf.


Maar als een been langer op de grond blijft staan, dan is de pas van het achterbeen groter.
[/quote]

Voorbeen zal toch plaats moeten maken voor het achterbeen? heb even op horse-gate bij videos van dressuurhengsten gekeken, daar wordt het wel duidelijk. Volgens mij wordt hier iets eenvoudigs onnodig complex gemaakt.
[/quote]

Juist.

Ik houd het bij de V-vorm in de lenden vergroeid ja of nee.
Of be -gymnatiseerd ja of nee.
En echt de rest gaat aan me voorbij. Sorry

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:00

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Maar er zijn er ook met een korter pas, echt.


De Foxtrotter, ja!

Heb jij ook met een centimeter op de grond gezeten bij 3 verschillende paarden??
Ik wil er nog wel een paar meer doen hoor!!!
[/quote]

Ik ken er nog een van de PAVO cup vorig jaar.

Maar toe maar. Wij hebben voor ons zelf een antwoord.
Rol over paarden en paarden met de V-ruimte bij de lendenen wel of niet aanwezig, wel of niet ontwikkeld en de stelling van een achterbeen.
Meer is er voor ons niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:03

Excuseme"]
[quote="Pipo"][quote="Excuseme schreef:

Probeer je eens in te denken als de benen qua hoefafdruk verschillende afstanden zouden afleggen, kan toch niet? Als je een paard (in het zelfde tempo) laat stappen, dan zie je toch steeds de achterhoef op dezelfde plek landen, ten opzichte van de voorhoef? Idem in draf.


Maar als een been langer op de grond blijft staan, dan is de pas van het achterbeen groter.
[/quote]

Voorbeen zal toch plaats moeten maken voor het achterbeen? heb even op horse-gate bij videos van dressuurhengsten gekeken, daar wordt het wel duidelijk. Volgens mij wordt hier iets eenvoudigs onnodig complex gemaakt.
[/quote]

Ik denk dat je hiermee de spijker op de kop slaat. Want een paard met een lang voorbeen, die moet dus een langere pas maken achter, om bij dat voorbeen te komen. Daardoor staat het voorbeen langer op de grond. En maakt het achterbeen een grotere pas dan het voorbeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:04

Het wordt steeds gekker zeg.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:05

Pipo"]
[quote="Excuseme"][quote="Pipo"]
[quote="Excuseme schreef:

Probeer je eens in te denken als de benen qua hoefafdruk verschillende afstanden zouden afleggen, kan toch niet? Als je een paard (in het zelfde tempo) laat stappen, dan zie je toch steeds de achterhoef op dezelfde plek landen, ten opzichte van de voorhoef? Idem in draf.


Maar als een been langer op de grond blijft staan, dan is de pas van het achterbeen groter.
[/quote]

Voorbeen zal toch plaats moeten maken voor het achterbeen? heb even op horse-gate bij videos van dressuurhengsten gekeken, daar wordt het wel duidelijk. Volgens mij wordt hier iets eenvoudigs onnodig complex gemaakt.
[/quote]

Ik denk dat je hiermee de spijker op de kop slaat. Want een paard met een lang voorbeen, die moet dus een langere pas maken achter, om bij dat voorbeen te komen. Daardoor staat het voorbeen langer op de grond. En maakt het achterbeen een grotere pas dan het voorbeen?
[/quote]

ik ga mee met Ceasario en eindig hier de discussie, ook hier zegt mijn boerenverstand, dat dit ook best op een andere wijze is uit leggen. Als namelijk het achterbeen er goed onder wordt gebracht en de voorhand omhoog komt, zal de uitslag van het voorbeen korter worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:08

Het zal ook wel op een andere wijze uit te leggen zijn.

Ik ben alleen ff de draad kwijt...........hoe het uit te leggen, en of ik het zelf nog wel begrijp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:09

Excuseme schreef:
]



ik ga mee met Ceasario en eindig hier de discussie, ook hier zegt mijn boerenverstand, dat dit ook best op een andere wijze is uit leggen. Als namelijk het achterbeen er goed onder wordt gebracht en de voorhand omhoog komt, zal de uitslag van het voorbeen korter worden.



Inderdaad dat denk ik ook.

Een goed paard heeft dus dezelfde paslengte.............en bij een goed paard staan voor en achterbeen dezelfde tijd op de grond.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:12

Excuseme schreef:
[

ik ga mee met Ceasario en eindig hier de discussie, ook hier zegt mijn boerenverstand, dat dit ook best op een andere wijze is uit leggen. Als namelijk het achterbeen er goed onder wordt gebracht en de voorhand omhoog komt, zal de uitslag van het voorbeen korter worden.
[/quote]


En daarmee ook minder luchtgraaien en het niet afmaken van de passen voor, zonder al te veel technisch ingrijpen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:16

Lovely schreef:
Het wordt steeds gekker zeg.


Ik denk dat ze allemaal maar een met een centimeter de bak in moeten... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:18

Missouri"]
[quote="Lovely schreef:
Het wordt steeds gekker zeg.


Ik denk dat ze allemaal maar een met een centimeter de bak in moeten... Boos!
[/quote]
Neuh, dat hoeven alleen de mensen te doen die denken dat de passen niet gelijk zijn.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:20

Dat zijn er nogal! Of toch niet... of toch wel... of toch niet...

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:21

Missouri"]
[quote="Lovely schreef:
Het wordt steeds gekker zeg.


Ik denk dat ze allemaal maar een met een centimeter de bak in moeten... Boos!
[/quote]

Juist ja dat denk ik ook! Maar ik geloof dat er een verschil in definitie is ontstaan. Volgens mij hebben Pipo, Excuseme en ceasario het niet meer over de afdruk die het paard in het zand achter laat, maar over de pas die in de lucht wordt gemaakt. We waren het er dacht ik over eens dat de meetbare pas voor en achter gelijk moet zijn.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:25

Sprintje schreef:
Juist ja dat denk ik ook! Maar ik geloof dat er een verschil in definitie is ontstaan. Volgens mij hebben Pipo, Excuseme en ceasario het niet meer over de afdruk die het paard in het zand achter laat, maar over de pas die in de lucht wordt gemaakt. We waren het er dacht ik over eens dat de meetbare pas voor en achter gelijk moet zijn.


Dat dacht ik ook... en dat was toch het subonderwerp in den beginne?? Haha!
Airtime is weer iets heel anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:25

Sprintje, daar heb ik het zo hier en daar ook over gehad, sterker nog, ik heb de terminologie erbij verzonnen Lachen.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:26

Sprintje"]
[quote="Missouri"][quote="Lovely schreef:
Het wordt steeds gekker zeg.


Ik denk dat ze allemaal maar een met een centimeter de bak in moeten... Boos!
[/quote]

Juist ja dat denk ik ook! Maar ik geloof dat er een verschil in definitie is ontstaan. Volgens mij hebben Pipo, Excuseme en ceasario het niet meer over de afdruk die het paard in het zand achter laat, maar over de pas die in de lucht wordt gemaakt. We waren het er dacht ik over eens dat de meetbare pas voor en achter gelijk moet zijn.
[/quote]

Ik heb het ook over de hoefafdruk, wat ie allemaal in de lucht doet is niet relevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:29

Sprintje schreef:

Juist ja dat denk ik ook! Maar ik geloof dat er een verschil in definitie is ontstaan. Volgens mij hebben Pipo, Excuseme en ceasario het niet meer over de afdruk die het paard in het zand achter laat, maar over de pas die in de lucht wordt gemaakt. We waren het er dacht ik over eens dat de meetbare pas voor en achter gelijk moet zijn.



Klopt, wat ie in de lucht doet vind ik wel relevant. En te weten de tijd dat de benen op de grond staan.

Hoort bij mijn weten ook bij de pas namelijk.