nageeflijk op een halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

nageeflijk op een halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 11:11

wat val er te zeggen over een paard dat nageeflijk is op lichte druk met alleen een halster (geen bit dus) met daaraan teugels? en dan bedoel ik ook nageeflijk en gesloten tijdens overgangen.

Amor Vincit Omnia


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:50

Het kan zeer zeker wel. Maar het kost wel wat meer training.

Zelf heb ik mijn paard veel op een gewoon halster gereden. Hiermee kon ik hem ook gewoon na laten geven en laten verzamelen.

Maar je hebt heel wat hoofdstellen die op de neus werken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:53

Ik maak uit je tekst op dat je paardje dat juist doet? of begrijp ik het nu verkeerd?
Ik denk dat je paardje dan ook heel ontspannen loopt en goed zijn achterhand eronder gooit.

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:03

Waarom zou dat niet kunnen? Nageeflijkheid komt uit de benen, niet uit het hangen aan de teugels.

Ik moet de komende tijd ook weer met halster rijden, ze heeft last van haar tanden en ik ben daar weer net te laat bij. Daardoor kan ze echt geen bit in. Is geen probleem, wil net zo goed als met hoofdstel.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:20

Kunnen we je al SP Voest noemen dan?

Europe is our playground

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:59

Ga je ook clinics geven Maan???
Haha!:D:D:D:D

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:59

ik denk dat je paard dan goed gereden moet zijn wil je dat voor elkaar krijgen. Het paard moet nageven op je benen, niet op je handen dus in theorie is het mogelijk lijkt mij. Misschien eens iets om te gaan proberen Haha!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:31

Een paard dat goed nageeflijk is op je zit (!) en been geeft een gevoel alsof je het los zou kunnen laten zonder dat er iets verandert in houding en gaan. Heb je dat echt constant goed voor elkaar dan moet het lijkt me ook wel kunnen om het bit daadwerkelijk los te laten. In theorie dan, in de praktijk is dit denk ik maar voor heeel weinig mensen weggelegd...

Nulla tenaci invia est via

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:40

Kan makkelijk,ik kan lijn pony toch ook nagevelijk krijgen met lange teugel, dus het kan als je het maar op je zit doet en met je benen

<>-,,.;-: LENNY :;'',.-..><

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:32

Aangezien er niet ergens een bepaald knopje zit waardoor een paard nageeflijk gaat lopen maakt het mijninziens totaal niets uit of hij op de druk in zijn mond of de druk op zijn neus nageeft. Is hij te ongevoelig gemaakt zal je het met een halster niet voor mekaar krijgen omdat je daar minder kracht mee uit kan oefenen maar dat lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend...

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:49

Elise schreef:
Aangezien er niet ergens een bepaald knopje zit waardoor een paard nageeflijk gaat lopen maakt het mijninziens totaal niets uit of hij op de druk in zijn mond of de druk op zijn neus nageeft. Is hij te ongevoelig gemaakt zal je het met een halster niet voor mekaar krijgen omdat je daar minder kracht mee uit kan oefenen maar dat lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend...

Als je een paard of pony goed nageeflijk kan rijden hoef je helemaal geen kracht uit te oefenen. Op je been (en je zit) hoort een paard/pony nageeflijk te worden. Dus zowiezo niet door druk in zijn mond of op zijn neus.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:08

Marko reageert daar ook goed op Lachen
Hieronder niet de meest ideale foto maar die zag ik snel.

Afbeelding

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:13

het kan zeker Haha! ik ken een pony die het doet en die heeft hooguit 5x een bit in gehad..is verder altijd met halster bereden en die loopt zo nagevelijk!

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:24

Dolly doet dat ook heel makkelijk. normaal heb ik een hoofdstel zonder neusriem, dus druk op har neus is ze niet gewend. als ik dan met een halster om ga rijden, en ik doe m'n teugel iets om hoog (western) gaat zij naar beneden, met beendruk gaat ze helemaal goed lopen dan..
in principe zal ieder goed getraind paard het moeten kunnen lijkt mij, er rijden genoeg mensen altijd zonder bit dus..

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:22

Ja, natuurlijk kan dat! Een goed en correct getraind paard zal vrijwel uitzichzelf deze houding aannemen zodra het paard moet dragen. Dus dat kan ook met een halster.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:55

Ik rij regelmatig zonder zadel en hoofdstel/halster. En nee, ik hoor niet bij een stroming ik vind het gewoon leuk! Ook zonder hoofdstel kan mijn paard heel lekker verzameld en nageeflijk lopen. Ik doe het dan op mijn zit.

Met halster kan een paard dus zeker weten lekker nageeflijk lopen.
Een bit is wel noodzakelijk voor de finetuning. Net even de puntjes op de i zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:06

Ja hoor dat kan
Ik heb voor de flauwekul ook wel eens met een halster gereden en ook alle Z oefeningen geprobeerd.
Heel leerzaam want je word meteen afgerekend op de punten waar je teveel met de hand rijd en te weinig met zit en been en daar kun je dan meteen aan gaan werken als je daarna weer met hoofdstel rijd.
Maar het nageeflijk rijden gaat zeker wel met een halster

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:15

runningkawa schreef:
Ja hoor dat kan
Ik heb voor de flauwekul ook wel eens met een halster gereden en ook alle Z oefeningen geprobeerd.
Heel leerzaam want je word meteen afgerekend op de punten waar je teveel met de hand rijd en te weinig met zit en been en daar kun je dan meteen aan gaan werken als je daarna weer met hoofdstel rijd.
Maar het nageeflijk rijden gaat zeker wel met een halster


Hip idee, ga ik ook eens doen, ben benieuwd hoe dat gaat.

Verder heb ik er niet zo gek veel over te zeggen, toen ik eergister zonder zadel en hoofdstel buiten een rondje aan het hobbelen was (in de regen Boos! ) gaf hij wel na toen ik de halstertouwen Haha! er wat meer aan pakte. Maarja, verder benk daar eigenlijk nooit zo mee bezig.
Wat ben je van plan dan?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 21:04

dank jullie allemaal voor de antwoorden. dat het kan weet ik, maar ik ben benieuwd wat het nu precies over het paard en de training zou zeggen. het lijkt mij in ieder geval duidelijk dat er tussen ruiter en paard goede en bevestigde communicatie is wat betreft het nageven (contact, been, nageven). het gesloten blijven in de overgangen op deze manier lijkt me aan te geven dat de overgangen ook bevestigd zijn.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:22

Eigenlijk vind ik het een beetje hufterig van je om op een forum waar bijna iedereen er moeite mee heeft om hun paard/pony met de kop naar beneden te krijgen, jij wel even de show steelt door op te scheppen dat het jou lukt op een halster Boos!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:33

Volgens mij is dit helemaal niet zo bedoelt.

Enkel om het te laten zien dat het ook echt kan.

Een paard dat niet nagefelijk loopt. Kun je niet op een halster nagefelijk krijgen. Het heeft met ontspanning te maken. En vaak ontspant het paard beter en sneller met halster.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:35

Als je paard sneller ontspant op een halster, word het hoog tijd om eens veel aandacht aan je handjes te besteden, die doen dan toch te veel grof werk in de fijne paardenmond.
Of vergis ik me dan?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:39

Niet helemaal. Ik merk in mijn lessen dat hoe meer dingen je in je handen heb. Hoe meer je dat gaat gebruiken.
Ga je rijden op een halster, dan moet je dus heel bewust op je hulpen gaan letten.

Ik laat ook vaak in mijn lessen mensen met een touw om de hals rijden. Gewoon om te merken hoeveel ze met hun handen doen.

Daarbij ziet het paard een halster als ontspanning. Dus lekker in de wei of in de stal. Het hoofdstel als werken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:43

Ik lees hier dingen als dat je paard goed voor elkaar moet zijn wil dit lukken enz. Maar daar ben ik het niet mee eens. Ik ben absoluut geen fantastische ruiter, met een gewoon hoofdstel kan ik hem wel nageelijk rijden, maar met een haster ook. Het voordeel is wel dat mijn pony erg rustig is Gaat volgens mij van hetzelfde pincipe uit als met hoofdstel, dus het kan zonder problemen imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:44

Citaat:
Gewoon om te merken hoeveel ze met hun handen doen.

Maar dan moet je dus op je handjes gaan letten Lachen

Niet negatief bedoeld, maar gewoon wel de waarheid.
Zoals ik hierboven al schreef, je word meteen gestraft op de punten waar je teveel met je hand rijd.
Zeer leerzaam.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 64 bezoekers