1ste les hoevenbekappen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

1ste les hoevenbekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 11:35

Ik had dus gisteren avond mijn eerste les hoevenbekappen. Het is een korte cursus van 5 avonden.
Daar kwam ik dus binnen en voelde al dadelijk mijn maag ronddraaien. Wat lag daar: allemaal benen van geslachte paarden Verward Ik dacht: dat kan toch niet zijn dat wij die moeten bekappen
Na een tijdje begon ik wel te wennen aan de geur en het uitzicht van het atelier en kon de les beginnen (iedereen was toen daar en het was 7 uur)
Die man nam daar zo een been en klemde dat op een staander en begon alles van naald tot draad uit te leggen. Na zijn uitleg, ging hij de basis dingen voordoen op het been. Verward
En daarna moesten we allemaal een staander nemen, een mes een hamertje en een vijl en niet te vergeten een been Knipoog
Iemand anders had mijn (ja niet mijn been hé) been in de staander gedaan. (Ik had mijn handen vol met getuig OK dan! Haha! ) Verder ging alles goed en ik heb dus mijn eerste voet bekapt OK dan!
Nadien moesten we ons been er terug uitnemen en rechtzetten om te kijken waar we nog moesten vijlen en zo maar toen was ik aan het gevoel van dat dode been gewend en was het niet meer zo akelig.
Je ziet maar: alles leer je OK dan!
Volgende week ging hij al een 'levende' pony meebrengen.
Dinsdag een nieuw verslag dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:12

De vraag die mij meteen in het hoofd schiet, is wat voor achtergrond je moet hebben voor zo'n cursus?
Een hoefsmid moet vier jaar naar school en stages lopen bij een erkend leermeester. Da's vast niet voor niets.
Dus wat een enorme achtergrond en bagage moet je dan wel niet hebben om in vijf bijeenkomsten goed te kunnen leren bekappen?
(denk hierbij aan stand vd benen, kennis van de pezen etc etc want er komt meer bij kijken dan alleen een voet inkorten...)

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 12:24

neen het is niet de bedoeling om na die 5 lessen zo maar effen hoeven te gaan bekappen. Het is eerder de bedoeling om juist te weten hoe je moet reageren bij problemen, wat je zelf kan doen (zoals bijvijlen als ze niet op ijzers staan, straal zuiver maken zodat ze terug goed is,...) Het is eerder een cursus ehbo voor hoeven bekappen.
De cursus is ook bedoeld voor normale standen en niet voor afwijkingen want dan is er toch zeker een hoefsmid nodig. Maar als ze normaal groeien kan je ze zelf best bijhouden hoor. Geen probleem. Dan laat je 1 of 2x op het jaar een echte hoefsmid komen en de rest hou je ze gewoon zelf bij.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:52

lijkte me reuze intressant zo'n cursus..en het op dodoe hoeven oefenen vind ik juist goed eigenlijk..maar het idee is wel ff schrikken,

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:19

Ik vond het echt ontzettend smerig. Het waren bij ons bijna alleen maar friezenhoeven. En dan waren er ook nog grapjassen bij die de voet gingen bewegen. Zag je alle pezen eruit komen enz. En als ze gingen ontdooien, zat je overal ook nog vol met bloed. BAH BAH BAH!!! Ik vond het echt walgelijk om te doen, en was blij dat ik weg was na die tijd. Maar ja, je moet toch ergens op oefenen...

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 13:22

Ja na een tijdje als dat begon te dooien begon dat bloed er inderdaad uit te druppen. Maar ja het is zoals je zegt, je moet ergens op oefenen. En het was al goed gelukt vond ik zelf en de leraar vond het toch ook. OK dan!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:09

bij ons op school waren het wel hoeven maar niet met haar eraan zegma..ook geen boel..dus alleen hoeven et bot zegma..moeilijk uit te legge

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:13

Ik heb ook zo'n cursus gehad en vond het zwaar tegenvallen. ik had er ook duidelijk geen talent in (hak hak oeps te ver) en was blij dat ik op dode poten mocht oefenen. Bekappen zou ik dan ook niet snel doen bij een paard. Ijzer terug onderslaan nog wel. dat ging me beter af en als je daar logisch nadenkt zit die er ook zo netjes onder. maar ik ben erg blij met mn hoefsmid. Heb alleen maar meer bewondering voor die man OK dan!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:41

Ik heb die cursus 4 jaar geleden gedaan ook in Hasselt. heb je les van Maurice ? Ik vond het de eerste keer ook een hele nare ervaring met die poten. Maar de cursus zelf vond ik super. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik na die cursus zelf nooit een levend paard gekapt hebt daar vind ik de cursus net niet uitgebreid genoeg voor. Maurice is wel jaren mijn smit geweest. Als je morgen les hebt doe je hem de groetjes van me? Hij kent me wel als Kalinka met de tinker :p

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:17

Ik heb ook de cursus gedaan en vond het maar wat boeiend al die hoeven. Het is niet de bedoeling van de cursus om je tot hoefsmid op te leiden maar om je inzicht te geven in de stand van de hoeven en de gezondheid en wat je daar aan kunt doen zelf. Je hoeft dus geen speciale achtergrond te hebben om ana zo'n cursus mee te doen.
Ik bekap en vijl mn paard dus sindsdien zelf en eens per jaar komt er een smid bij om te kijken of alles nog naar wens gaat (blijft ook bij kijken want hij vindt het super gaan).
In Januari gaat mn vriend de cursus doen via de endurancelijst en dan gaat mn paard mee, niet dat daar veel eer aan te behalen is, hhihii

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 17:57

ja ik heb les van maurice.
Ik heb pas maandag terug les. De lessen zijn nu op maandagavond.
zal hem de groetjes eens doen.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:00

Stoer dat je die cursus doet OK dan! !

Lijkt me echt super handig om dat te leren...