DEEL 5 (eind goed al goed)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

DEEL 5 (eind goed al goed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 19:45

De uiteindelijke opgang gebrachte discussie, die smoort in zijn eigen eerlijkheid. Het verhaal met de bekenden spiegel. Erg zaai hoor wordt het als het per definitie niet echt over iemand of over een aanwijsbare organisatie gaat. Het is allemaal wat, maar wat is het dan?
Zit deze tak van sport te wachten tot die persoon opstaat die ons allemaal kan boeien, het iedereen naar zijn zin maakt. Of kunnen wij als volwassen mensen met de bestaande regelgeving en de bestaande organisaties, die ene deur vinden waar wij door moeten.
Kunnen wij allemaal wat water bij de wijn doen, en compromissen met elkaar sluiten dat wij staan voor wat wij eigelijk allemaal willen.
De interne problemen die wij hebben maken het inderdaad voor de buiten wereld complex.
Oh wij zijn het zo met elkaar eens wat wij gezien hebben, daarin tegen zijn wij het ook weer met elkaar eens, als er iemand is, van buiten af, zijn visie geeft. Lache hé.
Aan wie zijn oordeel, gezegd of in geschreven woord, moeten wij nou echt waarden hechten in het Nederlandse, eerlijk gezegd is dat mijn ook niet helemaal duidelijk. Welke organisatie is er nou in staat, om werkelijk die sancties op te leggen, aan die gene die het echt te bond maken. Dit is mijn ook niet echt helemaal duidelijk na een gesprek met een voorzitter, van een gerenommeerde organisatie. Soms denk ik, ben ik nou gek!
Eén ding weet ik wel, je moet bij de bodem beginnen. Oh, ook weer zo’n gevoelig onderwerp.
Let de ene organisatie juist wel op de bodem, om de sport tot zijn recht te laten komen, laat de ander het weer toe op een in de haast aan gelegde mul duin parcours. Maar goed voor vele maakt het ineens niet meer uit waar het paard op moet glijden, want er zit veel geld in de pot.
Maar goed om richt lijnen op papier te zetten waar een bodem zou aan moeten voldoen, om een door een organisatie goedgekeurde wedstrijd te mogen starten, is geloof ik nog niemand op gekomen. Maar stel je nou eens voor dat een paard de keus zou hebben, tussen een iets te hard met zijn handen handelend ruiter, of om een zeer zwaar belastende ongelijke bak te moeten glijden. Populair gezegd, zonder een paar kiezen kan ik leven, maar mijn benen zijn van levens belang, want daar word ik op beoordeelt, of ik nog mee kan of niet, zou een gedachten gang kunnen zijn van zo’n dier.
Toch zie ik geregeld dat deze discipline waar ik het over heb, nog steeds plaats vindt op bodems waarvan ik denk, dat dit ons aanzien pas echt kan schade.
Maar goed, wie zal zich nou maar ook iets aan trekken van mijn mening, tenslotte ben ik ook maar een in het duister tastende stakker, waarvan zijn hobby de kluiten is uitgegroeid.
Wij lachen elkaar als het moet gewoon uit, en als het te bont is geworden, ga je gewoon in het buitenland rijden, end goed al goed.

Door maar met zijn alle het negatieven steeds te blijven belichten, schieten wij eigelijk niks mee op, dat hebben wij bewezen.
Het ligt ook niet in onze aard om de positieve dingen te zien, anders werden zij wel vaker beschreven.
Het elkaar is wat gunnen, of geven beheerst ons leven al lang, dus gaan wij met zijn alle voor eigenbelang.
Iets anders kan ik er niet van maken, en hoop met deze woorden niemand in zijn hart te raken.
Rijmen is niet mijn sterkste kant, maar het één en ander houd wel met elkaar verband.
Misschien maak ik mij eigen nu in sommige van jullie ogen belachelijk, of stel ik mijn eigen weer kwetsbaar op, ik ben Peter met een mening, en die zeg ik hard op.

Doei.


FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:00

Blauw oog , dat was een raak schot voor mijn kop!!!
"en als het te bont is geworden, ga je gewoon in het buitenland rijden, end goed al goed. "

Ik ben inderdaad een deelnemer die heeft besloten om volgend jaar eens wat meer over de grens te kijken, daar te ruiken/ proeven aan de sfeer en toestanden op een wedstrijd, ook eens andere tegenstanders in mijn klasse. Als de Kobus onder het zadel is, zal ik vast weer veelvuldig in Ned. op de wedstrijden verschijnen, want dat is voor mij dus nog redelijk 'onbekend gebied' als haltermuts zijnde, Bloos . Ik ga ervanuit dat de aankomende 5 jaar de westernsport in nederland een positieve oppepper gaat krijgen........... OK dan! .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:44

GoedVetMan schreef:
Door maar met zijn alle het negatieven steeds te blijven belichten, schieten wij eigelijk niks mee op, dat hebben wij bewezen.
Het ligt ook niet in onze aard om de positieve dingen te zien, anders werden zij wel vaker beschreven.
Het elkaar is wat gunnen, of geven beheerst ons leven al lang, dus gaan wij met zijn alle voor eigenbelang.

Ik sluit me helemaal aan bij deze conclussie, ik hoop dat dit ook over komt op de mensen die hier iets mee moeten doen.
En laten wij in iedergeval er voor zorgen dat wij ons hier niet meer schuldig aan maken....dat moet toch lukken....toch Verward
Laatst bijgewerkt door Vera op 17-11-03 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:03

Ik denk dat het in de aard van de gemiddelde Nederlander is om te schoppen tegen de een bestaande organisatie, en zonder rond te tafel te gaan zitten en de discussie aan te gaan, een eigen splinterorganisatie in het leven roept. Dit is als jaren zo: zie de verzuiling van het de TV omroepen, tot de splinterfracties in de politiek, de groeperingen die zich willen afzonderen van de moederpartij, en de versplintering van westernrijdend Nederland in de verschillende organisaties. Ieder voor zich, en god voor ons allen. Ze zijn niet bereid om weer tot elkaar te komen en desnoods te fuseren, daar heeft iedereen een te duidelijke mening over. En zo blijven we doormodderen, en komen tot geen enkel duidelijk resultaat. En ik denk dat niemand van ons, hoe zeer we het ook willen proberen, deze situatie kan gaan veranderen, omdat niemand de vinger in de bekende pap wil opgeven.

Power corrupts. Absolute Power corrupts absolutely....

Leuke insteek Peter, maar niet haalbaar. Niet in Nederland. Niet zonder dat er mensen zo ontzettend gaan veranderen, dat men bereid is zelf een stapje terug te doen, ten behoeve van de sport. Men heeft nog teveel eigenbelang voor ogen...

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:11

GoedVetMan schreef:
Door maar met zijn alle het negatieven steeds te blijven belichten, schieten wij eigelijk niks mee op, dat hebben wij bewezen. .
Het is nog maar de vraag of we daar niets mee opschieten, dat bewijs heb ik nog niet gezien iig
Waar je volgens mij zeker niets mee op schiet is alleen maar positief te gaan lopen doen alsof er niets aan de hand is. Struisvogelpolitiek noemen ze dat.

Een daadkrachtige (overkoepelende) organisatie die een standpunt durft in te nemen (én uitvoeren) daar ben ik zeker voor.

Verder zal ik niet stoppen met de IMO negatieve dingen bij naam te noemen, maar ook meer aandacht te geven aan de positieve zaken.


10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 01:25

Cassidy schreef:
Ik denk dat het in de aard van de gemiddelde Nederlander is om te schoppen tegen de een bestaande organisatie, en zonder rond te tafel te gaan zitten en de discussie aan te gaan, een eigen splinterorganisatie in het leven roept. Dit is als jaren zo: zie de verzuiling van het de TV omroepen, tot de splinterfracties in de politiek, de groeperingen die zich willen afzonderen van de moederpartij, en de versplintering van westernrijdend Nederland in de verschillende organisaties. Ieder voor zich, en god voor ons allen. Ze zijn niet bereid om weer tot elkaar te komen en desnoods te fuseren, daar heeft iedereen een te duidelijke mening over. En zo blijven we doormodderen, en komen tot geen enkel duidelijk resultaat. En ik denk dat niemand van ons, hoe zeer we het ook willen proberen, deze situatie kan gaan veranderen, omdat niemand de vinger in de bekende pap wil opgeven.

Power corrupts. Absolute Power corrupts absolutely....

Leuke insteek Peter, maar niet haalbaar. Niet in Nederland. Niet zonder dat er mensen zo ontzettend gaan veranderen, dat men bereid is zelf een stapje terug te doen, ten behoeve van de sport. Men heeft nog teveel eigenbelang voor ogen...


Zie daar hét probleem, de Nederlandse mentaliteit.

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:29

Nog een probleem:

Citaat:
ik hoop dat dit ook over komt op de mensen die hier iets mee moeten doen


Het ligt altijd aan anderen en dus moeten anderen veranderen.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 11:04

Cassidy"]
Ik denk dat het in de aard van de gemiddelde Nederlander is om te schoppen tegen de een bestaande organisatie, en zonder rond te tafel te gaan zitten en de discussie aan te gaan, een eigen splinterorganisatie in het leven roept.
[/quote]

Yep, maar eigelijk is het nog erger hoor. Als ik bepaalde uit het veld horende stemmen moet geloven, is de nieuw ontstane organisatie, die als doel voor ogen heeft, de verschillen die er zijn in kaart te brengen, en bezig is voor een startnummer registratie, ook geen positief geluid waard zijn. Terwijl deze insteek in mijn opinie toch meer dan de moeite waard is, en dus een redelijke tijd gegund moet worden, om te laten zien waar zij voor willen staan.
Maar goed, al voor zij iets hebben kunnen laten zien, trekken er bepaalde alweer hun mond open, en vergeten het beestje bij het naampje te noemen, en vragen zich af wie de persoon wel denk te zijn. Dus uiteindelijk weer persoon gerichte kritiek, dus niet in het belang van een eventuele positieve ondersteuning voor de nieuwe organisatie.
Ik ben zelf bij een door hun opgezette show aanwezig geweest, een aantal keren met personen van deze organisatie mogen spreken, het feit dat zij in een wij vorm, doelend op de organisatie, en soms zelfs in een ik vorm, durfden aan te geven, dat de volgende keer bepaalde dingen beter zouden moeten, zegt genoeg. Er werd eens niet naar een ander gewezen, mijn complimenten daar voor. Ga Door.

[quote="Cassidy"]
Dit is als jaren zo: zie de verzuiling van het de TV omroepen, tot de splinterfracties in de politiek, de groeperingen die zich willen afzonderen van de moederpartij, en de versplintering van westernrijdend Nederland in de verschillende organisaties. Ieder voor zich, en god voor ons allen. Ze zijn niet bereid om weer tot elkaar te komen en desnoods te fuseren, daar heeft iedereen een te duidelijke mening over. En zo blijven we doormodderen, en komen tot geen enkel duidelijk resultaat. En ik denk dat niemand van ons, hoe zeer we het ook willen proberen, deze situatie kan gaan veranderen, omdat niemand de vinger in de bekende pap wil opgeven.
[/quote]

Hummm, de eerste stelling die jij in neemt, ben ik het niet helemaal mee eens, want in die branche word je wel getoetst, op leden aantal. Democraties-bestaansrecht heet dat.
Je tweede stelling kan ik mijn best in vinden, vinger in de pap hebben, maar denk ook dat de situatie wel zal veranderen, zie de tekst hierboven.

[quote="Cassidy"]
Power corrupts. Absolute Power corrupts absolutely....
[/quote]
Puppy Power, zo noem ik het, hoort bij het groot groeien, volwassen worden. Absolutely.

[quote="Cassidy schreef:
Leuke insteek Peter, maar niet haalbaar. Niet in Nederland. Niet zonder dat er mensen zo ontzettend gaan veranderen, dat men bereid is zelf een stapje terug te doen, ten behoeve van de sport. Men heeft nog teveel eigenbelang voor ogen...


Geen leuke conclusie Cassidy, niet bij de pakken neer zitten, blijf vooruit kijken, en complimenteer die personen, die zich inzetten, om de sport overzichtelijker te maken.
Ga staan achter die personen, die uiteindelijk de belangen proberen te behartigen, van de tot nu toe zwevende ruiters, want daar hebben wij er heel veel van.

Peter

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 11:48

Sugarmiss"]
[quote="GoedVetMan"]Door maar met zijn alle het negatieven steeds te blijven belichten, schieten wij eigelijk niks mee op, dat hebben wij bewezen. .
[/quote]

[quote="Sugarmiss"]
Het is nog maar de vraag of we daar niets mee opschieten, dat bewijs heb ik nog niet gezien iig
[/quote]

Acht jaar, lopen wij nu in deze sport rond, hoeveel langer moeten wij wachten voor wij er wel wat mee opschieten. Maar goed, afwachten is nooit mijn sterkste kant geweest, misschien ligt het daar wel aan.

[quote="Sugarmiss"]
Waar je volgens mij zeker niets mee op schiet is alleen maar positief te gaan lopen doen alsof er niets aan de hand is. Struisvogelpolitiek noemen ze dat.
[/quote]

Het bagatelliseren van, noem ik dit, uit de kast halen. Maar goed, dit heeft altijd al de overhand gehad. Terwijl de verhoudingen alleen maar zoek zijn.

[quote="Sugarmiss"]
Een daadkrachtige (overkoepelende) organisatie die een standpunt durft in te nemen (én uitvoeren) daar ben ik zeker voor.[/qoute]

Ja, en wat tijd gunnen voor die uitvoering, anders vervallen wij in hetzelfde.

[quote="Sugarmiss schreef:
Verder zal ik niet stoppen met de IMO negatieve dingen bij naam te noemen, maar ook meer aandacht te geven aan de positieve zaken.


Dit is het punt, waarvan ik durf te zeggen, dat ik vanuit mijn kant gezien een haat liefden verhouding met jou kan krijgen. En wacht met spanning af. XXX haha
OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:22

Ik loop al wat langer mee dan jij blijkbaar en heb uit de beginjaren betere herinneringen dan uit de laatste jaren. Veel van de oorzaken heb je in je eerdere epistels al opgenoemd en daar kan ik me goed in vinden.

Ik vind ook niet dat we moeten afwachten tot eea uit zichzelf weggaat of verbeteren zal, want dat is imo een illusie.
Maar er niets aan doen is een optie die mij niet aanspreekt. De manier waarop kan verschillen, maar beter op diverse fronten dan op geen enkele.
Je kunt eea vanuit het paard bekijken en vanuit de sport.

(en zijn haat/liefde relaties niet de spannenste Lachen )

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 15:29

Sugarmiss"]
Ik loop al wat langer mee dan jij blijkbaar en heb uit de beginjaren betere herinneringen dan uit de laatste jaren. Veel van de oorzaken heb je in je eerdere epistels al opgenoemd en daar kan ik me goed in vinden.
[/quote]

Ach, ik brabbel ook maar wat, en in deze is het heel moeilijk om niet iemand persoonlijk hiervoor aansprakelijk te stellen. Als iets stuurloos begint, moet je gewoon een hele goede kapitein vinden, om het roer op te pakken.

[quote="Sugarmiss schreef:
Ik vind ook niet dat we moeten afwachten tot eea uit zichzelf weggaat of verbeteren zal, want dat is imo een illusie.
Maar er niets aan doen is een optie die mij niet aanspreekt. De manier waarop kan verschillen, maar beter op diverse fronten dan op geen enkele.
Je kunt eea vanuit het paard bekijken en vanuit de sport.


Oh oh, dit kan weer een heel ander discussie punt worden. Je hebt een punt te pakken, alhoewel je ook gedwongen kan worden, om met jou laatst genoemde punt ineens in beide gevallen moet omgaan. Misschien komt daar het woord paardensport vandaan.

(en zijn haat/liefde relaties niet de spannenste Lachen )
[/quote]
Bloos!

Peter.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:56

GoedVetMan"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik denk dat het in de aard van de gemiddelde Nederlander is om te schoppen tegen de een bestaande organisatie, en zonder rond te tafel te gaan zitten en de discussie aan te gaan, een eigen splinterorganisatie in het leven roept.


Yep, maar eigelijk is het nog erger hoor. Als ik bepaalde uit het veld horende stemmen moet geloven, is de nieuw ontstane organisatie, die als doel voor ogen heeft, de verschillen die er zijn in kaart te brengen, en bezig is voor een startnummer registratie, ook geen positief geluid waard zijn. Terwijl deze insteek in mijn opinie toch meer dan de moeite waard is, en dus een redelijke tijd gegund moet worden, om te laten zien waar zij voor willen staan.
[/quote]

Maar waarom is er ueberhaupt behoefte aan die extra overkappende organisatie? Waarom kan er geen fusie van bestaande organisaties plaatsvinden? Back to basics, dingen samen doen? Dat wat eens heel was, weer heel maken?

Ik wil toch even een gezegde van Robert Yates aanhalen:

It is amazing what can be accomplished when nobody cares about who gets the credit.

Je kunt nu wel zeggen dat je positief moet kijken, mensen een kans zou moeten geven om te laten zien wat ze waard zijn. Mijn mening is, dat zo'n overkoepelende organisatie helemaal niet nodig is, als splintergroeperingen zouden fuseren. Maar gezien fusies in het bedrijfsleven al voor de nodige kopzorgen kunnen zorgen...kunnen we zoveel grootmoed van een organisatie met vrijwilligers verwachten...? Lips are sealed

"I have a dream...."

Je suis Charlie.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 18:53

Cassidy"]
Maar waarom is er ueberhaupt behoefte aan die extra overkappende organisatie? Waarom kan er geen fusie van bestaande organisaties plaatsvinden? Back to basics, dingen samen doen? Dat wat eens heel was, weer heel maken?
[/quote]

Eigelijk heb jij het antwoord daar op al zelf gegeven. Zo kan iedereen een beetje zijn vinger in de pap kan houden, en een beetje zijn eigen identiteit houden. Fusies gaan vaak gepaard met naam wijziging, abn-amro, en kijk nu bv naar de klm, heel recent.

[quote="Cassidy"]
Ik wil toch even een gezegde van Robert Yates aanhalen:

It is amazing what can be accomplished when nobody cares about who gets the credit.
[/quote]

Ja, zo kan ik er ook nog wel een paar. Its a dream.

[quote="Cassidy"]
Je kunt nu wel zeggen dat je positief moet kijken, mensen een kans zou moeten geven om te laten zien wat ze waard zijn. Mijn mening is, dat zo'n overkoepelende organisatie helemaal niet nodig is, als splintergroeperingen zouden fuseren. Maar gezien fusies in het bedrijfsleven al voor de nodige kopzorgen kunnen zorgen...kunnen we zoveel grootmoed van een organisatie met vrijwilligers verwachten...?
[/quote]

Hier is het gezegde van Robert Yates op van toepassing. En euh, ik hoop het wel.

[quote="Cassidy schreef:
"I have a dream...."


Ja wie niet?

Peter.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:14

GoedVetMan:
Citaat:
Ach, ik brabbel ook maar wat


Ja wie niet?

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:07

Beste Peter,

Ik ben het met je eens dat de omstandigheden voor de ruiter beter moetne worden aan de andere kant we mogen blij zijn dat we dit jaar zoveel wedstrijden hebben gehad en ik denk dat dit iets is wat er volgend jaar als doel gesteld kan worden maar als je alles in 1 keer odet dna organiseert niemand meer een wedstrijd.
Verder denk ik dat de fusie van de organisaties opzich wel mogelijk is de NK van de paints zit al bij de WRAN en ik denk dat dat voor de Quarts ook wel mogelijk is alleen ze zullen beide wat water bij de wijn moeten doen en wat geven en nemen en k denk dat dat nog het grootste "probleem" is.
En ik denk dat de haat en nijd lanzamerhand ook minder wordt heb het nou eens op een paar shows bekeken en het owrdt langzamerhand beter. (kan het niet vanuit de prof stoel bekijken he ben ook maar amateur).
En ik denk wat ook soms ook best veel iritaties veroorzaakt zijn de gedragingen van ruiters of groepen ruiters.
(richt op niemand persoonlijk)
Maar de reining vind nog al erg vaak dat alles voor hun moet wijken en dat de rest van de onderdelen niks waard zijn.
En als de reining nou eens een beetje de andere onderdelen accepteert en accepteert dat niet alles om hun gaat en draait ( al doet wel veel dat zeker de bodem is van groot belang ook voor het behoud van de paarden)
En sommige andere ruiters uit andere onderdelen ook zich soms wat socialer gedragen denk ik dat er ook al veel veranderd.
En dat is niet om de reining een zwarte doek om te doen absoluut niet (ben zelf ook een hopelijk toekomstige reiningruiter) maar er zijn weleens ruiters (ook prof's) die vinden dat alles voor de reining gaat en dan vooral als ze pas om 5 uur savonsds hoeven te rijden en dan beginnen ze om 12 uur al de bak te beheersen en dat vind ik voor een onderdeel dat pas over 5 uur gereden wordt een beetje ver gaan kijke een uur of een ander half uur van te voren okay maar ook dan zijn er nog andere ruiters in de bak en heb daar dan ook respect voor.
Je hoeft geen ja nee en amen te zeggen maar respect te hebben voor de ruiters en de onderdelen zou bij sommige al een hele verbetering zijn.
E n dan moeten de andere ruiters ook eens leren de reining ruiters niet zo te algemeniseren want dat wordt ook teveel gedaan.
Het is een lang verhaal maar ik ben het als ik me de rest nog goed herinner voor een groot deel met Peter eens.
Alleen nu nog de vraag wie heeft het lef om dit de "grote"wereld in e brengen???
Misschien de auteur???
En verder vind ik dat als je vind dat een ruiter zich slecht gedraagt zeg er daar wat van of zeg niks maar kom niet achteraf (en ik weet dat hier al heel wat topic's over te doen zijn geweest en ik wil er niet nog een ontketenen maar ik vind het en ik denk dat het ook een beetje bij dit topic hoort.

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers