Hoe te rijden met slof?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Hoe te rijden met slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 22:36

Ik ga morgen even tijdens m'n priveles met slof rijden, want dan kan ik de travers er even in proberen te krijgen... eindelijk....
Ik ben nog niet overdreven ervaren met dat ding, dus hebben jullie nog tips en trucs voor me? Zou fijn zijn! Ik weet namelijk geeneens hoe je al dat leer vast houdt..... Bloos!

Alvast bedankt...

Ehmja??


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:53

euhm, overleggen met je instructeur? Valt niet echt over i-net uit te leggen lijkt me

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 22:58

Ja, dat was ik van plan, maar het staat zo gammel als ik niet eens weet hoe ik zoiets vast houd....

Ehmja??


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:00

van wie gaat het idee uit? Van je instructrice? Dan is het haar taak het jou uit te leggen. Iets niet weten is geen schande, van vragen is nog nooit iemand dood gegaan

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 23:05

Ja, van mijn instructeur, en er zit wel wat in ja... Maar soms kunnen mensen hier dingen heel goed uitleggen, dus ik dacht, laat ik ook eens wat proberen...

Ehmja??

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 07:44

Haha! Je lijkt wel een pennymeisje.

(*ik heb eerlijkgezegd ook geeeen idee hoe je zo`n ding vasthoudt)

28-09-2007
Nothing compares too you...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 08:10

Zoek de topics over de teugelvoering van st&tr,
diezelfde opties kan je ook bij slofgebruik toepassen.
Ik zelf heb de trensteugel op de oorspronkelijke plek, de slof gaat helemaal onderlangs, onder mijn pink door.
Verder zou ik een klein touwtje aan de gesp in het midden van de slof vastmaken, deze kan je dan over je pink schuiven zodat je niet zo'n lang eind langs je paard hebt rammelen, die slofteugels zijn altijd te lang.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 08:22

Ik hou hem ongeveer op dezelfde manier vast als Sjuimpje, ik laat alleen het bovenste stuk tussen mijn wijsvinger en middelvinger door lopen.

Ben jij wel al toe aan de travers Verward

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 08:53

Sjuimpje schreef:
Zoek de topics over de teugelvoering van st&tr,
diezelfde opties kan je ook bij slofgebruik toepassen.
Ik zelf heb de trensteugel op de oorspronkelijke plek, de slof gaat helemaal onderlangs, onder mijn pink door.
Verder zou ik een klein touwtje aan de gesp in het midden van de slof vastmaken, deze kan je dan over je pink schuiven zodat je niet zo'n lang eind langs je paard hebt rammelen, die slofteugels zijn altijd te lang.


Da's precies tegenovergesteld van wat ik heb geleerd: als je je slofteugel als onderste gebruikt, heb je een sterkere inwerking daarmee. Daarom altijd slof tussen middel- en ringvinger en trens tussen ringvinger en pink. dan vraag je dus eerst met je trensteugel en dan kun je daarna de slof laten vragen, als dat nodig is.

Toos paardloos

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 09:14

Ik heb zelf de slof altijd in een behoorlijke boog hangen, wanneer ik hem dan onder mijn ringvinger gebruik zit ik iedere keer in de war met mijn trensteugel, vandaar dat ik hem altijd zo gebruik.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:12

Ik heb zowel slof als S & T tussen mijn middel en ringvinger. De trens teugel dus tussen pink en ringvinger, inderdaad vanwege het feit dat als je je handen naar voren/beneden kantelt, de stang/slofteugel in principe losser zou moeten worden. Bovendien heb ik persoonlijk iets meer kracht en overzicht door de teugels tussen mijn vingers te houden ipv onder de pink.

Overigens zou ik zo in het begin (zeker omdat je nog weinig ervaring hebt) de slof langszij plaatsen ipv onderlangs. Je maakt dus de teugels vast aan de stoten. Hierdoor is de inwerking iets minder scherp.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 11:48

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb net gereden en nu zit ik met een cappucinootje even m'n zonden te overdenken.
Het ging wel lekker, ik heb hem vastgehouden zoals sjuimpje zei, en het antwoord van Tyrza had ik gemist, anders had ik hem denk ik wel langszij vastgemaakt.
Ik ben er opgeklommen, alles zo goed en zo kwaas in m'n handen gehouden, en zo en beetje losgereden. Toen kwam de instructeur en zowaar, hij zei dat ik het goed vasthad! Joechei.. Toen een beetje gaan rijden, wat is dat allejezus relaxed zeg! Ik doe een paar stappen middendraf, en hij houdt gewoon z'n kop erbij! Zo ook met de schouderbinnenwaarts en de travers! Hulde aan de slof! Ik was wel blij dat m'n instructeur er naast stond, want af en toe had ik hem te strak, en dan zei hij dat meteen.
Ik ben weer blij! Niet dat ie zo verkeerd liep de laatste tijd hoor, juist hartstikke lekker, maar nu kon ik 'm net effe beter krijgen zeg maar!

Ehmja??

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:06

Ik heb nog nooit met slof gereden. Ik vind het echt ondingen.
Heb er trouwens een keer een stukje over gelezen in het krantje van recreatieruiter. Weet je hoe de slof te boek staat, als SLECHTSTE hulpmiddel bij een paard. Nu ligt het er natuurlijk wel aan hoe je de slof gebruikt maar mijn standpunt blijft toch het zelfde. Als je paard in een oefening protesteerd door zijn hoofd omhoog te brengen is het dier gewoon nog niet toe aan de oefening of is de basis nog niet helemaal oke. Mijn persoontje wacht hier dan nog even mee. Zo heb ik ook altijd al les gehad. Nooit met slof zegt mijn instructrice altijd. En ik kan niet zeggen dat mijn paardje hierdoor minder loopt of minder snel leert.
Ik moet wel zeggen dat ik mijn paardje af en toe longeer met slof. Gewoon lekker losjes zodat hij zelf uit kan maken of hij hem opzoekt ja of nee.
Soms zie ik mensen met een slof rijden en dan kan ik wel janken. Nou zeg ik natuurlijk niet dat iedereen zo rijdt maar nee voor mij geen slof met rijden.

<3 Galanto <3

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:33

Fijn joh,
de slof is inderdaad super in te zetten wanneer hij af en toe eruit drukt tijdens momenten dat het wat moeilijker voor hem wordt.

Zo met een instructeur erbij ben je er ook zeker van dat je hem goed gebruikt, dus ik zou me niet druk maken om wat anderen ervan vinden.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:36

Ik ben het met sjuimpje eens bij ons op stal zijn ze aardig anti slof terwijl hij bij mij eigenlijk constant in een boog hangt. Ik heb hem wel anders in mijn hand ik heb hem tussen middel- en ringvinger...

...Dreaming with my eye's wide open...

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:54

Ik gebruik de slof ook zoals Imker omschreef. De trens blijft de onderste teugel. De slof gaat onderdoor naar boven toe en komt tussen ringvinger en middelvinger te zitten. Ze zitten als het ware gekruist.
Maar ik gebruik in de training ook regelmatig de slof en al helemaal om wat lastigere oefeningen er door te krijgen. Ben met mijn hengst ook met de travers en de schouderbinnenwaarts bezig en alleen al om zijn explosiviteit heb ik dat ding er om hangen. Dan is ie even dwars en dan is het goed en als de slof er dan afgaat blijft hij verder ook braaf.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:08

Nuv schreef:
Hulde aan de slof!


En weer een zieltje voor de slof erbij *LOL*

Oh... en Chronos, als die slof toch los hangt, kan je hem toch net zo goed in de kast laten hangen? Daar hangt hij beter........

Op zoek naar de zon!!!

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:41

Ik heb wel eens de slof er aan als ik naar buiten ga, naar het strand ofzo, omdat mijn paard dan inderdaad ook lekker beneden blijft en ik dan een stuk rustiger rijd, dan wanneer hij zijn nek er vol op zet! Maar ik zit dan ook altijd wel te klunzen met al die teugels. Ik heb wel teugel tussen pink en ringinvinger en slof eronder. Soms maak ik nog wel een knoop in het laatste stuk van de slof omdat hij ze lang is, alleen is dat weer lastig met lange teugel stappen, omdat hij dan niet echt lekker lang kan krijgen. Dan is de tip van Sjuimpje, een touwtje er aan nog wel wat! Ga ik volgende keer proberen!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:06

[quote="Dimple
Oh... en Chronos, als die slof toch los hangt, kan je hem toch net zo goed in de kast laten hangen? Daar hangt hij beter........[/quote]

Ik pak hem erbij als het nodig is...

...Dreaming with my eye's wide open...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:16

Goed dat je er zo fijn mee hebt gereden onder begeleiding.
Nog een tipje: controleer echt iedere 3 minuten of je slof nog los hangt. De meeste mensen maken steeds hun slof een stukje korter bij het weer op maat maken van de trensteugel totdat ie helemaal strak staat. Het is ook best lastig een teugel in je hand te hebben waar je geen weerstand op voelt, dat moet je even leren.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 14:52

Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik wil eigenlijk nog even 1 dingetje zeggen, vooral tegen Taaclover. Ik denk dat ie best wel aan die oefeningen toe is, en ik denk dat de basis ook wel aardig voor elkaar is. Maar als ie eenmaal weet dat zo gauw ie wat moet gaan doen hij er onderuit kan komen door z'n kop in de lucht te steken, dan kan ik over 2 jaar nog de m2 niet in. Ik zie dit dus als een correctie. Nu weet ie het weer even, dat dat niet mag, en ook niet hoeft, omdat ie de oefening best kan.
Die 3 minuten tip van Jippie is ook goed, zal ik aan denken als ik ooit nog eens zonder begeleiding dat ding eraan hang!

Ehmja??

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:03

Zo zie je maar hoe mensen kunnen 'omslaan'....

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:12

Hmmmm, apart topic. Werd de slof voorheen nog pertinent de grond in geboord, nu is er zelfs een hulde voor dat ding Verward

Mijn antwoord op de vraag zou zijn geweest: Gewoon niet rijden met slof!!! Een instructeur die me verteld dat ding te gebruiken mag meteen weer vertrekken; het is een onding.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 15:40

Aimee schreef:
Een instructeur die me verteld dat ding te gebruiken mag meteen weer vertrekken; het is een onding.


Ook als die instructeur naar volle tevredenheid lesgeeft, en jou en je paardje al verder heeft gebracht dan je ooit zelf had kunnen dromen? Lekkere stompzinnige opmerking dit zeg!

En viv, ik weet niet helemaal hoe je jouw opmerking bedoelt, maar je moet niet denken dat ik dat ding er vanaf nu elke dag aan hang hoor! Dat is helemaal niet nodig! Haha!

Ehmja??

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:43

Nuv schreef:
En viv, ik weet niet helemaal hoe je jouw opmerking bedoelt, maar je moet niet denken dat ik dat ding er vanaf nu elke dag aan hang hoor! Dat is helemaal niet nodig! Haha!


Nee hoor, niet al te gevat opvatten, bedoelde het precies zoals het er staat.
Okay, hierbij uitleg. Vind ik wel grappig: mensen gebruiken bepaalde hulpmiddelen in de sport nooit, gaan 1 keer toch overstag om het te proberen en zien dan opeens alle voordelen ervan.
Ik vind het juist wel grappig.


Voor de nog meer gevatte mensen: ik bedoel hulpteugel ook écht in het algemeen, niet specifiek de slof dus ik ga hier niet verder in op of het wel of niet 'goed' is om te gebruiken. Zo heeft gewoon ieder zijn/haar eigen methode!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 8 bezoekers