Marit de Haas - Nieuw zadel - Wissel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Marit de Haas - Nieuw zadel - Wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 23:10

Ik kreeg net weer een zeer interessante en uitgebreide nieuwsbrief van Marit de Haas www.dehaasdesign.nl die bezig is met het ontwikkelen van een nieuw zadel.

Er zijn vast mensen die haar en haar interessante ontwikkelingen niet kennen dus post ik de nieuwsbrief hier een keertje.
Je kan je op haar site aanmelden voor de nieuwsbrief mocht je het ook interessant vinden.

Beste ruiter óf amazone,



Welkom bij de zevende editie van Marit’s Maandelijkse Mailing. In de afgelopen maand heb ik honderden kilometers afgelegd (met de auto, inderdaad) voor enkele héél bijzondere bezoeken. Zo ben ik bijvoorbeeld samen met een dealer van Torsion op pad geweest, om zadels aan huis te passen. Ook ben ik langs geweest bij twee wel héél bekende nederlandse endurance amazones. Beide dames zijn niet alleen bereid om Wissel straks te testen, maar boden tevens hun hulp aan tijdens de ontwikkelingsfase van Wissel. Als dat straks geen sport zadel wordt! Lees snel verder...



Ontwikkeling ...

In de afgelopen maand hebben we behoorlijk wat vorderingen gemaakt. Zo zijn bijvoorbeeld alle plannen nu definitief af. Inmiddels hebben we ook al besprekingen gehad met onder andere enkele banken. Het wachten is nu op hun reactie. Duimen maar! Ondertussen heb ik in mijn inbox -naast vele andere e-mails en enquêtes- ook twee interessante berichten uit het buitenland mogen ontvangen. Eén e-mail was afkomstig van een belangrijke dealer van boomloze zadels in Amerika. De andere betrof een e-mail van één van de grootste ruitersport verzendhuizen in Duitsland. Beiden waren zeer geïnteresseerd in Wissel en hadden het liefst direct hun bestelling willen plaatsen. Ook al is dat nu nog niet mogelijk, het motiveert mij natuurlijk wel enorm om het zadel zo snel mogelijk op de markt te gaan brengen. Dankzij deze correspondentie met het buitenland, heb ik overigens mijn engels ook wel weer even op kunnen halen (toch goed dat ik een jaar in Holbeach heb gewoond). Jammer dat mijn website niet engelstalig is, want nu is het voor mensen die de nederlandse taal niet beheersen, feitelijk gewoon plaatjes kijken. Gelukkig staan er daarentegen wél veel tekeningen en foto’s op! Trouwens, over websites gesproken: zodra de nieuwe naam voor Wissel bekend wordt gemaakt, komt er uiteraard ook een nieuwe, flitstende website in meerdere talen. De .nl én .com domeinnamen zijn hiervoor reeds vastgelegd!



Cover ...

Er zijn heel wat reacties gekomen op de outdoor-cover die ik in mijn vorige mailing presenteerde. De vele opbergmogelijkheden worden, over het algemeen genomen, erg gewaardeerd. De kleuren van de nieuwe cover veroorzaakte echter de meeste commotie. Druk, grappig, liever bruin of zwart, waren enkele opmerkingen die ik heb gekregen. Smaken verschillen dus. Uiteraard zijn de kleuren, die ik heb toegepast, wat extreem, maar ik probeer dan ook om bij ruiters en amazones wat los te krijgen! Bovendien kan bruin of zwart later altijd nog, maar ik vind wél dat er straks wat te kiezen moet zijn. Willen we ons namelijk niet allemaal onderscheiden? Het merk Torsion brengt overigens al zadels in verschillende kleuren uit, waar door ruiters en amazones ook voldoende vraag naar blijkt te zijn. Voor wat betreft de outdoor-cover, kreeg ik verder nog van iemand de opmerking, of het misschien mogelijk is om dit model -daar het toch een buitenmodel betreft- te voorzien van een (moderne) zadelknop. Aan dit idee had ik zelf nog niet gedacht. Het lijkt mij daarom verstandig, deze vraag direct even in de groep te gooien: wie heeft er nog meer behoefte aan een zadelknop? Graag wederom jullie mening.



Endurance ...

Vorige week zaterdag ben ik -samen met Nicole- afgereisd naar het meest zuidelijke puntje van Nederland, voor een ontmoeting met endurance amazones Desiree Hanen en Yvonne van der Velde. Onder het genot van kopjes thee met chocolade, hebben we voor het eerst écht kennis gemaakt met de tak endurance. Desiree beschikt inmiddels over 13 seizoenen ervaring en had nu voor ons de nodige voorbereidingen getroffen: haar volledige uitrusting stond tot onze beschikking -waaronder twee van haar opmerkelijke zadels (waarvan één met beweegbare panelen)- om eens grondig onder de loep te worden genomen. Ook was er het nodige filmmateriaal voorhanden van diverse grote wedstrijden, zoals EK’s, WK’s en CEI’s. Leerzamer kon het wat mij betreft dus niet! Om jullie een kleine impressie te geven, van wat er normaal gesproken tijdens een endurance wedstrijd allemaal te paard wordt meegenomen en gebruikt (naast speciale kleding, cap, hoofdstel, zadel en eventueel borsttuig), volgt hieronder een lijstje:



1 Veterinaire kaart

2 Kaartenmap

3 Hartslagmeter en eventueel stethoscoop

4 GPS en speed/distance systeem

5 Nierdeken

6 Lood (ruiter + zadel moeten samen een totaalgewicht hebben van 75 kg)

7 Hoefschoen (inclusief bevestigingsmateriaal)

8 Hoevenkrabber óf Leatherman (multipurpose mes)

9 Basic EHBO-setje

10 Noodrantsoen (bijvoorbeeld enkele Sultana’s)

11 Bidons (2)

12 Veldhalster

13 GSM

14 Spons aan touw óf riem

15 Verlichting



Veel van deze spullen, zitten bevestigd aan haakjes van het zadel, worden opgeborgen in een heuptas óf zitten in een opbergvak welke zich om de hals van ruiter of amazone bevindt. Jeetje! Mijn aandacht werd verder voornamelijk nog getrokken, door de heel aparte, felgekleurde biothaan halsterhoofdstellen. Volgens Desiree zijn deze ijzersterke hoofdstellen onderhoudsvrij en zeer huidvriendelijk; het materiaal snijdt niet en geeft -omdat het vrij los én smal wordt uitgevoerd- ook geen zweetplekken op het paardenhoofd. De hoofstellen worden gemaakt van polyamide, oftewel nylon, voor de kern en voorzien van een polyurethaan coating. Tijdens onze ontmoeting hebben we met behulp van stofstalen tevens besproken, welke gewenste eigenschappen, textuur en kleur de cover straks moet bezitten. In de toekomst zal TNO Industrie ons bij de juiste keuze van het materiaal, hopelijk met raad en daad ter zijde staan. Vervolgens ga ik binnenkort in nauwe samenwerking met Desiree en Yvonne, de nieuwe endurance-cover ontwerpen. Leuk hoor! Onderstaand tenslotte een interessant citaat van Desiree uit één van onze vele briefwisselingen per e-mail:



“ Niet alleen is endurance voor paard en ruiter intensief, maar ook voor je materiaal, vandaar dat we eerst eens heel goed moeten zoeken naar een goed, soepel, maar zeer slijtvast materiaal voor de cover, die ook voldoende houvast biedt aan de ruiter (je wilt het niet meemaken in een massastart dat je zomaar je zadel uitvliegt door een beetje heet paard). Daarbij moeten er zo min mogelijk naden inzitten en al helemaal niet op plaatsen die kunnen conflicteren met de beenligging. Je gaat iedere oneffenheid voelen op 160 km! ”



Bezoek ...

Op donderdag 6 november ben ik op pad geweest met Ron van Buitenzinng (zie links). Ron runt, samen met zijn vriendin Don, deze ruitersportzaak te Bergschenhoek, waar ze (onder andere) als enige dealer van Nederland het boomloze Torsion zadel verkopen. In januari van dit jaar was ik al een kijkje gaan nemen in hun leuke winkel, nu mocht ik mee om bij iemand aan huis zadels te gaan passen. Ron doorkruist met zijn hippe Smart probleembloos heel ons land en een bezoekje aan het zeeuwse plaatsje Groede was in dit geval dan ook geen enkel probleem. Ontzettend leerzaam om te zien, hoe dat zadel passen nu écht in zijn werking gaat: hier een gaatje strakker, daar een riempje wat langer én nog eens een ander dekje proberen. Nog interessanter waren -mijns inziens- onze gesprekken tijdens de heen- en terugreis, die gingen over -hoe kan het ook anders- paarden, ruiters, zadels, maatsystemen, verkooppunten en dergelijke. Met veel voldoening én een potje met overheerlijke, zelfgemaakte vlierbessenjam (van de toekomstige eigenaresse van het zadel), werd ik weer keurig thuis afgezet. Ron en Don, ontzettend bedankt voor al jullie hulp en informatie!



Links ...

Meer weten over Desiree Hanen en het enduranceteam “Op Gen Busschelen”, zie: www.fit-2-continue.com

Breng ook alvast een digitaal bezoek aan Paard Ahoy 2003: www.exhibitioncompany.com/paard/index.html

De site van Yvonne van der Velde gaat niet alleen over endurance, neem vlug een kijkje: www.dutch-joy.nl

Op de webpagina van ruitersportzaak Buitenzinnig, vind je ook informatie over Torsion: www.buitenzinnig.nl

Bij de vereniging Dutch Endurance Riders kom je echt vanalles te weten over endurance: www.deronline.nl



Planning ...

Let op! In de maand december zal je van mij géén mailing ontvangen, helaas. Dit komt niet alleen omdat mijn vriend en ik op korte termijn willen verhuizen (binnen Bergen op Zoom), maar ook omdat er aan dit jaren-30 huis nog het één en ander moet gebeuren. Kortom: het wordt de komende weken flink klussen geblazen! Uiteraard zal ik ondertussen wél mijn uiterste best doen om bijvoorbeeld de nieuwe endurance-cover voor Wissel te realiseren. Overigens, des te meer heb ik jullie straks in het nieuwe jaar te vertellen, in de eerstvolgende mailing die dus omstreeks 15 januari 2004 zal verschijnen. Akkoord? En al is het nog wat vroeg, ik wil bij deze toch iedereen alvast heel fijne feestdagen toewensen. Tot volgend jaar!

Marit de Haas

www.dehaasdesign.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:28

volgens mij komt/kwam zij zelf ook op bokt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 23:31

ze bokt ook weleens idd, maar niet heel vaak.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:47

Ze heeft de aankondiging hier geplaatst, verder een enquete en de mogelijkheid om je op haar nieuwsbrief (die ze nog steeds keurig verzorgt) te abonneren.
Gebruik de zoekfunctie maar.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 21:07

Ik weet het, het is een ouder topic, maar er is weer een nieuwsbrief van Marit uit.
Om het bij elkaar te houden post ik het hier maar weer:

Beste ruiter óf amazone,

Deze negende editie van Marit's Maandelijkse Mailing, zal vrijwel geheel in het teken staan van endurance. Onlangs ben ik namelijk aan de slag gegaan, met een eerste ontwerp van de endurance-cover voor Wissel. Ook al is deze nieuwe hoes nog niet helemaal af, ik ben natuurlijk wél enorm benieuwd, wat jullie er tot dusver van vinden! Wat ik de afgelopen weken verder nog heb ondernomen? Naast het uitpakken van de allerlaatste verhuisdozen, heb ik een kort bezoek gebracht aan de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht, enkele afspraken gehad met belangrijke contactpersonen én tenslotte veel van mijn tijd doorgebracht met e-mailen en bellen. Ik zal eens kijken, wat ik jullie deze keer allemaal kan en mag vertellen...



Cover ...

Normaal gezien presenteer ik een nieuwe cover, middels een bijlage die is toegevoegd aan de mailing. Omdat het bestand deze keer echter erg groot was geworden, besloot ik dat het beter was om hiervoor maar een plekje te creëren op mijn website (zie links). Dit geeft mij tevens de gelegenheid, meerdere én grotere tekeningen omtrent de endurance-cover aan jullie te laten zien. Na de trail-cover, sport-cover, classic-cover en outdoor-cover, maakt de endurance-cover de serie van vijf nu helemaal compleet. Wie o wie wil er een keuze maken uit de verschillende modellen? Ik ben benieuwd! De laatste hoes betreft voor mij overigens wel de meest bijzondere, omdat ik deze in samenwerking met verschillende endurance amazones, waaronder Desiree Hanen en Yvonne van der Velde, mag realiseren. Aangezien ik nog niet al hun feedback heb kunnen verwerken, zullen er binnenkort nog enkele wijzigingen in het ontwerp plaats gaan vinden. In de volgende mailing zal ik jullie weldra de aangepaste endurance-cover tonen. Hieronder volgt alvast een korte omschrijving van de nieuwe hoes:



Tak: endurance

Uitstraling: high-tech

Functie: afstandsritten

Terrein: wedstrijdterrein, bos, veld

Inspiratie: duursporten

Materiaal: kunststoffen, equitec

Kleur: oranje, donker blauw, grijs en wit, gedeeltelijk glanzend óf transparant

Belijning: puur functioneel

Bijzonderheden: veel textuur voor extra grip

Accessoires: verschillende, afneembare en uitwisselbare zadeltassen (8)



De zadeltassen worden met behulp van klittenband en eventueel nylon bandjes aan de hoes van het zadel bevestigd. Twee van deze zadeltassen (LS en RS) zijn aan de binnenzijde voorzien van speciale zakken voor lood. Het minimale gewicht van ruiter + zadel dient bij een endurance wedstrijd namelijk 75 kilogram te zijn. Zoals iedereen inmiddels weet, is Wissel een vrij licht zadel, waardoor ik deze voorziening dus wel moet treffen. Verder is de hoes voorzien van allerlei haken en ogen, waaraan bijvoorbeeld het borsttuig of de nierdeken kan worden geklikt. Voor wat betreft de kleur: als het aan mij ligt, zal de endurance-cover straks in verschillende kleuren leverbaar óf te bestellen zijn. Zo ziet Desiree haar cover bijvoorbeeld het liefst in haar eigen wedstrijdkleuren: zwart, wit en turqois. Trouwens, heeft iedereen niet zo zijn óf haar eigen voorkeuren? Laat het mij alsjeblieft maar even weten!



Bezoek ...

Op dinsdag 27 januari ben ik naar de Faculteit Diergeneeskunde geweest, voor een enorm interessante eindpresentatie van een studente. Zij heeft uitgebreid onderzoek gedaan, naar hoe de huidige zadels zo optimaal mogelijk op het paard gepast kunnen worden. (Voor diegene die goed hebben opgelet: tijdens het Horse Event heeft ze hier inderdaad ook een lezing over gegeven.) Dat was wél even opletten geblazen: zoveel vaktermen en dan óók nog eens in het engels! Ik hoop dat ze mij in de nabije toekomst kan helpen bij de ontwikkeling van Wissel. We hebben in ieder geval al afgesproken, dat ze een keertje komt kijken waar ik mee bezig ben...



Links ...

Bekijk hier de nieuwe endurance cover (niet toegankelijk via website): www.dehaasdesign.nl\Endurance.html

Klik op deze link voor de afneembare en uitwisselbare zadeltassen: www.dehaasdesign.nl\Accessoires.html

Op Bokt kan M3-07 worden nagelezen (Petra, enorm bedankt!): www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=170244

En kijk ook nog eens op de webpagina van Desiree Hanen, onder de knop projecten: www.fit-2-continue.com

Graag wil ik straks, met behulp van Wissel, hier een steentje toe bijdragen: http://www.brooke.nl/index2.htm



Planning ...

Omstreeks 15 maart volgt mailing 10. Hierin zal ik jullie de definitieve -ofwel aangepaste- endurance-cover laten zien. Qua ontwerpwerk wil ik mij daarna vervolgens richten op een nieuwe endurance stijgbeugel. Wie helpt mij hierbij? Ik ben op zoek naar bijvoorbeeld linken van webpagina’s waar deze speciale beugels goed op te zien zijn. Ook zijn eigen ideeën, tips en ervaringen uiteraard meer dan welkom. Tenslotte staan er de komende maand nog een aantal belangrijke afspraken in de agenda (onder andere voor het rondkomen van de financiering), waar ik jullie volgende keer hopelijk meer over weet te vertellen. Duimen maar! Tot dan.

Marit de Haas

www.dehaasdesign.nl

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:32

Volg de ontwikkeling al een tijdje, en ik ben echt heel benieuwd wat de prijs/ kwalitiet verhouding gsst worden als het op de markt komt. Ik vind het idee in ieder geval geweldig

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 20:18

Ook de volgende nieuwsbrief maar weer in dit topic.

Ik vind het echt een leuke nieuwsbrief en tof van Marit dat ze ons zo op de hoogte houdt.

Beste ruiter óf amazone,



Welkom bij alweer de tiende editie van Marit’s Maandelijkse Mailing. De afgelopen maand is voorbij gevlogen! Misschien lijkt het voor jullie niet op te schieten met Wissel, maar we maken nu toch écht snel vorderingen. Alle plannen beginnen duidelijk vorm te krijgen. En dan heb ik het met name over de zakelijke kant van het verhaal, want met de creatieve kant -als ik het zo mag noemen- blijkt het al lang goed te zitten. Dit weet ik natuurlijk mede dankzij jullie. Helaas mag ik ook deze keer weer niet teveel informatie hierover vrij geven, zeker omdat alles nu wel héél dichtbij lijkt te komen (en je weet natuurlijk maar nooit). Enfin, ik zal jullie niet langer in spanning houden: veel leesplezier toegewenst!



Ontwikkeling ...

Op woensdag 25 februari heb ik weer een motiverende bespreking gehad bij TNO Industrie. Motiverend inderdaad, omdat ik na afloop altijd bruis van de ideeën, die ik het liefst zo snel mogelijk uitgewerkt zou willen zien. Alleen is dat laatste soms een beetje lastig, omdat je hiervoor vaak afhankelijk bent van producenten en dergelijke. Desalniettemin probeer ik toch vaak zélf wat dingen uit te werken. Volgende week vrijdag heb ik weer een bespreking bij TNO. Deze keer samen met die studente van de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht. Zoals ik jullie vorige keer al heb laten weten, heeft zij uitgebreid onderzoek gedaan, naar hoe de huidige zadels zo optimaal mogelijk op het paard gepast kunnen worden. Ik ben ontzettend blij, dat ze ons nu wil komen ondersteunen, want we komen nog een hoop informatie tekort. Wie kan mij namelijk vertellen, in hoeverre een paard daadwerkelijk kan inbuigen met zijn rug (procentueel gezien dan)? Hoeveel krachten er vrij komen als het paard zich opblaast tijdens het aansingelen, bij bokken, etcetera? Of wanneer ligt het zadel nu écht op de juiste, meest gunstige positie van de paardenrug? Vragen die zo één, twee, drie niet te beantwoorden zijn. Ook niet door bijvoorbeeld een goeroe, tevens directeur van een enorme ruitersportzaak, die we enkele weken geleden een bezoekje hebben gebracht. Ik ben dus enorm benieuwd, óf en in hoeverre we er samen uit zullen komen. Ik houd jullie op de hoogte.



Cover ...

Het is mij jammer genoeg nog niet gelukt, om alle op- en aanmerkingen op de endurance cover, om te zetten naar een nieuw, aangepast ontwerp. Daarvoor heb ik eigenlijk gewoon teveel feedback gekregen. Tenminste, teveel om in zo’n korte tijd te verwerken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de reactie van Desiree Hanen (zie bijlage). Zij denkt dus werkelijk overal aan. Petje af, hoor! Het zal echter altijd lastig zijn, om het iedereen naar wens te maken. Om een voorbeeld te geven: ik krijg vaak de opmerking, dat een mobiele telefoon niet aan het zadel bevestigd dient te worden. Bij een val zou het paard er -met telefoon en al- vandoor kunnen gaan, waardoor de ruiter niemand meer kan bereiken. Ik ben mij van dit ‘gevaar’ bewust, maar vind wél, dat de ruiter dit zélf moet kunnen beslissen. Misschien is het vertrouwen in het paard zo groot, dat er tóch liever gekozen wordt voor het opbergen van de mobiele telefoon aan het zadel. Of denken jullie er anders over? Uiteraard zal hier in het geval van Wissel, wél uitgebreid voor gewaarschuwd worden middels de zeer complete en overzichtelijke gebruiksaanwijzing (ja, want die komt er natuurlijk ook).



Beugel ...

In mijn voorgaande mailing heb ik jullie verteld, dat ik mij qua ontwerpwerk (na al die covers) nu eens bezig wil gaan houden met een nieuwe endurance stijgbeugel. Ik vroeg tevens aan jullie, wie mij zou kunnen helpen aan linken naar de huidige endurance beugels. Nou, dat heb ik geweten! Naast een hele verzameling informatie en beeldmateriaal, heb ik inmiddels ook veel tips en eigen ervaringen binnen gekregen, waarvoor ik iedereen -langs deze weg- uiteraard graag even wil bedanken. Samen komen we er wel! Zo kreeg ik bijvoorbeeld van enkele amazones te horen, dat de GPG-stijgbeugel (een beugel met veersysteem, instelbaar op het gewicht van de ruiter) bijzonder fijn rijdt. “Ik merk zelfs ook, dat ik lichter in het zadel zit, veel minder druk heb op mijn onderbenen en mijn benen rustiger tegen het paard aan blijven liggen.”, liet één van de dames weten. Wie heeft er nog meer ervaring met deze beugel?



Bezoek ...

Ik heb tot tweemaal toe een enorm leuke én nuttige dag doorgebracht met Lisette Touw: een industrieel ontwerpster, pas afgestudeerd aan de TU Delft. Lisette rijdt zelf natuurlijk ook fanatiek paard en had mij al eens eerder gecontacteerd. Nu had ze een hoop voorwerk voor mij verricht voor de nieuwe endurance stijgbeugel. Samen besloten we, om in Etten-Leur de koppen bij elkaar te steken, voor een uitgebreide brainstormsessie ten aanzien van de nieuwe beugel. Dat beviel zó goed -er zijn immers al zeer interessante ideeën gerezen- dat we afspraken om elkaar vaker te ontmoeten. Nog géén week later hebben we vervolgens een eerste aanzet gemaakt, voor een Programma van Eisen met betrekking tot de mechanische eigenschappen van Wissel (voor TNO Industrie). Wordt vervolgd...



Links ...

Nogmaals de link naar de endurance cover (niet toegankelijk via site): www.dehaasdesign.nl\Endurance.html

Klik hier voor een hippisch nieuwtje: www.hippischcentrum.nl/index.php?page=n ... le&nid=997

Enkele tekeningen behorend bij het Programma van Eisen: www.dehaasdesign.nl/Zadeleigenschappen.htm

Ik krijg de indruk, dat iemand deze webpagina even onder de aandacht wil brengen: www.wolffphotography.nl

Nieuwe berichtjes in het Gastenboek van Wissel: scripts.ladot.com/cgi-bin/gastenboek//readbook.cgi?4093



Planning ...

Rond 15 april volgt mailing 11. De komende maand moeten er veel zaken worden geregeld (waaronder een mailing per post), waardoor ik hoop nog tijd te kunnen vinden voor het aanpassen van de endurance cover. Ik zal echter mijn uiterste best doen, maar ik vrees dat mijn ontwerpwerk tijdelijk plaats moet gaan maken voor een meer commerciële instelling. We moeten ook hoognodig op zoek, naar een persoon die mij hierbij kan gaan helpen. Iemand? Tot de volgende M3!

Marit de Haas

www.dehaasdesign.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:33

Heel interessant topic Lachen Wel grappig dat in de eerste nieuwsbrief Groede wordt vermeld, da's hier naast de deur, ben benieuwd wie dat was Haha!