Advies gevraagd , wat te doen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 21:40

Ach , vanwege haar overwegend western-manier van rijden.
Het optoming en losse-teugeltjes-idee... Knipoog

Van Engelse ruiters krijgt ze al gauw te horen : bit erin , rond rijden , teugels op maat houden want vind je het gek als je met losse teugel rijdt..bladiebla.

Een western-ruiter-aanpak sluit gewoon beter aan dan Lachen .

Bovendien zou ze graag verder willen in de Western.

Dus vandaar !

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:41

Sugarmiss"]
[quote="pmarena schreef:
Op zich braaf , stemhulpen goed bevestigd , en recreatief freestyle-western-invloeden-achtig gaan berijden.
[/quote]

Ik beloof beter te lezen, sorry.

Peter

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:42

FlyingHigh schreef:
Grrrrrrrrrrrrrrrr, Blaze, je raakt bij mij een zeer gevoelige snaar!!!
Ik woon hier in huis met 3 kerels................breek me de b*k niet los, wat een stel tuig is dat bij elkaar!!!!! Maar goed, jij als jongetje ziet het natuurlijk compleet anders, Schijnheilig , Hyper!



hmm ik woon samen met 3 vrouwen(en dan tel ik de poes niet mee Tong uitsteken )

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:43

Peter, je begint je naam eer aan te doen, je wordt nog Goed Vet Man!!! Of zeggen de tieners tegenwoordig Vet Goed Man.......

Grapje.......... Nagelbijten / Gniffelen

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:45

Blaze"]
[quote="FlyingHigh schreef:
Grrrrrrrrrrrrrrrr, Blaze, je raakt bij mij een zeer gevoelige snaar!!!
Ik woon hier in huis met 3 kerels................breek me de b*k niet los, wat een stel tuig is dat bij elkaar!!!!! Maar goed, jij als jongetje ziet het natuurlijk compleet anders, Schijnheilig , Hyper!



hmm ik woon samen met 3 vrouwen(en dan tel ik de poezen niet mee Tong uitsteken )
[/quote]


Funs!!! Ga je mond spoelen/ eh typvingers wassen!!!

(oh, verkeerd gequote, Rolleyes )

Is het met 3 vrouwen echt zo erg?? Geloof er niets van.........

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:50

FlyingHigh schreef:
Peter, je begint je naam eer aan te doen, je wordt nog Goed Vet Man!!! Of zeggen de tieners tegenwoordig Vet Goed Man.......

Grapje.......... Nagelbijten / Gniffelen


Dank je dank je. Deze naam hebben mijn kinderen ooit geroepen toen ik op zoek was naar een naam voor het op te richten bedrijf. Leuken woord speling, alleen het is het niet geworden.
Er was zelfs iemand die vond dat ik mijn bedrijf Potje moest noemen, om de rede dat als ik dan de telefoon opneem, met Vet. Maar goed dit heeft het ook niet gehaald. Haha.

Peter

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:54

Blaze schreef:
hmm ik woon samen met 3 vrouwen(en dan tel ik de poes niet mee Tong uitsteken )


Mag ik hier uit op maken dat je geen merrie hebt.

Peter

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 21:55

Hahaha , ja die is ook wel goed idd *LOL*

Jeetje Blaze , hoe kun je jezelf nu in zo'n situatie terecht laten komen... Haha!

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:01

pmarena schreef:
Jeetje Blaze , hoe kun je jezelf nu in zo'n situatie terecht laten komen... Haha!


Sja, da's het risico van bokt Haha!
Wat dat betreft kun je je misschien beter afvragen hoe IK (als 1 van de drie) in deze situatie terecht ben gekomen Schijnheilig
Overigens: nee geen merrie, alleen een ruin, een pleegruin en pleeghengst. Maar die wonen niet in huis Clown

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:24

Sandra.k"]
[quote="pmarena schreef:
Jeetje Blaze , hoe kun je jezelf nu in zo'n situatie terecht laten komen... Haha!


Sja, da's het risico van bokt Haha!
Wat dat betreft kun je je misschien beter afvragen hoe IK (als 1 van de drie) in deze situatie terecht ben gekomen Schijnheilig
Overigens: nee geen merrie, alleen een ruin, een pleegruin en pleeghengst. Maar die wonen niet in huis Clown
[/quote]

Met Blaze als bijna- echtgenoot, willen we dat inderdaad dolgraag willen weten..................Nieuwe topic:
"Sandra, hoe ben JIJ in deze situatie terechtgekomen???????"

Ach gut *LOL*

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:32

FlyingHigh"]
[quote="Sandra.k"][quote="pmarena schreef:
Jeetje Blaze , hoe kun je jezelf nu in zo'n situatie terecht laten komen... Haha!


Sja, da's het risico van bokt Haha!
Wat dat betreft kun je je misschien beter afvragen hoe IK (als 1 van de drie) in deze situatie terecht ben gekomen Schijnheilig
Overigens: nee geen merrie, alleen een ruin, een pleegruin en pleeghengst. Maar die wonen niet in huis Clown
[/quote]

Met Blaze als bijna- echtgenoot, willen we dat inderdaad dolgraag willen weten..................Nieuwe topic:
"Sandra, hoe ben JIJ in deze situatie terechtgekomen???????"

Ach gut *LOL*
[/quote]

Daar gaat mijn deel 5

Peter

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:45

Lips are sealed Haha!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:46

GoedVetMan"]
[quote="FlyingHigh"][quote="Sandra.k"]
[quote="pmarena schreef:
Jeetje Blaze , hoe kun je jezelf nu in zo'n situatie terecht laten komen... Haha!


Sja, da's het risico van bokt Haha!
Wat dat betreft kun je je misschien beter afvragen hoe IK (als 1 van de drie) in deze situatie terecht ben gekomen Schijnheilig
Overigens: nee geen merrie, alleen een ruin, een pleegruin en pleeghengst. Maar die wonen niet in huis Clown
[/quote]

Met Blaze als bijna- echtgenoot, willen we dat inderdaad dolgraag willen weten..................Nieuwe topic:
"Sandra, hoe ben JIJ in deze situatie terechtgekomen???????"

Ach gut *LOL*
[/quote]

Daar gaat mijn deel 5

Peter
[/quote]

Neeeeee, joh!!!! Lekker doortypen, Peter, zo rekken we nog wat tijd voor ja, anders kunnen we ons ongeduld niet bewaren Tong uitsteken .

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:51

Zullen we Pmarena nog een antwoord geven Lachen

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 23:04

Tja...wellicht dat ze met die 1-rein-stop al een heel eind geholpen is ,
als dat echt blijkt te werken in het kader van "flitsende onverbiddelijke aanpak" Lachen .

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:11

Hi,

Als mijn paardje te hard ging deed ik ook weleens de noodstop, en soms met achterwaarts erbij, maar dat werkte niet echt, want miep ging dan weer nets zo hard voorwaarts. Ik heb ook weleens stilzetten geprobeert, ik dacht nog, kan ze over haar akties nadenken.
Maar helaas, ze stond dan braaf stil maar zodra we weer vooruit gingen ging het weer net zo speedy als eerst.
Kleine cirkels is ook een oplossing, maar tijdelijk, want als ze wist dat ze te hard ging, ging ze zelf alvast met haar hoofd schuin lopen, zo van, zullen we weer een cirkeltje doen?
Elk paard is natuurlijk verschillend, en het is toch zoeken.
Maar voor mijn bollie heb ik het nu gevonden (hopelijk niet tijdelijk)
Ik vraag haar na te geven, en als ze dat doet, druk van de teugels.
Als ik haar vraag na te geven en ze gaat te hard, hou ik de druk op beide teugels tot ze terug komt en dan haal ik de druk er pas vanaf.
Ik doe dit nu op een kleinere cirkel.
Tot nu toe werkt het!
O, ja ik rij met een trensje

Enne even off-topic, Peter hoe is het in knollendam? Mijn paardjes zomer verblijf is bij jou in de buurt! Decadent hè Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 09:04

One rein stop is zeker niet alleen maar van parelli, 'vroeger' op de manege leerde ik al zoiets. ( kwak kwak, k wordt oud Boos! ) Overigens ben ik het niet geheel eens met de stelling dat het hetzelfde is als honden, kinderen, vrouwen........ etc Knipoog Een paard is een prooidier en de rest roofdieren, beiden reageren anders.
Uberstreichen is een duitse term ( o ja? ja ) (vervelend ben ik al zo op de vroege maandag ochtend Lachen ).
Wat je doet is heel even 1 of 2 handen zo'n 30 cm naar vóren steken (dus niet naar beneden). Op momenten dat je paard zich sterk maakt. En dan ook niet zo lang dat het een beloning wordt uiteraard. Hierdoor leert het paard om vooral op eigen benen te lopen en niet op jouw armen. Vinden ze vaak niet zo leuk in het begin omdat het kracht kost van de hals etc. En het werkt ook super als controlemiddel.

poppie
Berichten: 48
Geregistreerd: 05-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 10:47

misschien moet je juist het tegenovergestelde doen van wat je nu allemaal probeert. als het paardje drammerig wordt en niet wil reageren op jou terug nemen, zou ik hem juist naar voren rijden. laat hem op de volte maar eens flink doorlopen. steek je handen maar iets naar voren en drijf hem nog eens extra aan. het is natuurlijk per paard verschillend maar meestal willen ze niet moe worden en komen ze op jou druk rustig terug. Nu gaat het van kwaad tot erger... meer drammen meer trekken meer wegrennen enz. wel uitproberen in de bak! voordat je naar buiten gaat.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 10:58

cornelie schreef:
Overigens ben ik het niet geheel eens met de stelling dat het hetzelfde is als honden, kinderen, vrouwen........ etc Knipoog


Volgens mij zien de meeste mannen een vrouw nog steeds als prooidier, Haha! .
Maar ik denk dat in dit verband het verschil tussen prooidier en roofdier niet zoveel uitmaakt, het gaat erom dat je zeker niet te laat moet zijn met corrigeren. Ik weet niet hoe intelligent een paard is, maar ik kan me voorstellen dat het paard niet snapt dat ie wordt gestraft voor de sprint die hij al heeft getrokken, terwijl je juist helemaal niet wil dat ie uberhaupt gaat sprinten. Als je hem pas corrigeert als de sprint al is genomen, kan het beest natuurlijk gaan denken dat je hem straft omdat ie zo hard gaat en niet omdat ie gewoon niet eens mag proberen een sprint te trekken. Wat vreemd neergeschreven, snappen jullie 'm?
Tenminste, zo zie ik het..........maar ja, wie ben ik, ik doe niet aan parelli oid, Bloos! en ga af op wat ik bemerk bij mijn eigen paarden.

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:29

Nog ff over de 1-rein stop: ik neem aan dat jullie hetzelfde bedoelen als parelli? nekbuigen dus eigenlijk? Want wat daarbij erg handig is, is nadat je de stop hebt gemaakt en dus de nek gebogen, je ff wacht totdat het paard zich ontspant (en dus een klein beetje nageeft) voordat je weer loslaat. Als het paard zich dus echt heeft ontspannen dan crosst hij dus niet meteen weer verder!

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 20:56

Ik heb niet gezegd dat het de uitvinding van ons aller Patje was hoor ,
ik noemde alleen dat de one-rein-stop-uitleg wel op een PP-achtige site zou staan Lachen .

Wat jij nu zegt cornelie , even handen naar VOREN steken....

Tja die hele enkele keer tot nu toe dat Rena dat deed , dat niet terug willen komen en steeds harder willen (in galop , *snuiff &zo* ) ,
tja wat doe je dan om toch je zin te krijgen op een rem die eigenlijk niet afdoende is : even je handen naar voren , spanning eraf , zodat je daarna een des te harder doorkomende ruk kunt geven in de hoop dat het dan meer indruk maakt.

En dat werkt bij Rena dan nog wel , maar NET hoor , je voelt dat ze er makkelijk doorheen kan omdat dat Hackje niks voorstelt , maar het is toch NET genoeg om NET verantwoordt te blijven...

Het moet niet vaker gaan gebeuren want dan wordt het me te link om zo op het laatste redmiddel maar net aan te kunnen remmen Scheve mond

Het meisje waar dit topic in eerste instantie voor is , doet uiteraard hetzelfde in een poging om het dier in een fatsoenlijk tempo te krijgen.

Maar bij haar baadt het al niet meer , meerdere keren.

Is Rena nog onder de indruk als ik goed kwaad wordt op haar slechte reactie en even vrijgeef gevolgd door een goede snok , die van haar gaat er eerder harder door zegt ze . en de enige mogelijkheid die dan overblijft voor haar is op de volte draaien (schoppen/plukken in de praktijk op dat moment ) en zo afremmen.
Of ergens op afsturen maar dat lijkt mij persoonlijk helemaal doodeng ,
ik zie dan al voor me dat het paard op het laatste moment langs het afremmende object schiet en zij ertegenaan knalt Scheve mond

Maar bedoel je dat effect , even je handen naar voren om de druk ervanaf te halen gevolgd door een harde nood-snok aan je teugel(s) ?

De one-rein-stop lijkt me tot nog toe het meest bruikbare Lachen .

Tja en dan wellicht een wat steviger in-kunnen-werkend (toch) bitje of echte Hack...het mooiste zou natuurlijk zijn als dat met die one-rein stop al afdoende oplossing is

Poppie : extra naar voren rijden lijkt me geen verstandige optie.
Dat moet je bij Rena ook absoluut niet doen , en bij haar paardje volgens mij net zo. Naar voren rijden grijpen ze graag aan om NOG harder weg te vluchten alsof de duivel hen op de hielen zit , ook echt gevaarlijk qua nergens opletten , bij haar in de bospaadjes gerust door zeer onoverzichtelijke bochten scheuren... beest denkt echt niet na dan.

Op deze manier is het (vind ik) niet verantwoordt om naar buiten te gaan.

In de bak is het beestje superbraaf , dus daar kun je aan het leipe gedrag wat zo nu en dan buiten de kop opsteekt , nauwelijks werken.

Wel kun je natuurlijk goed de reactie op een 1-rein-stop trainen al in de bak , daarom is dat tot nog toe het meest nuttig denk ik idd.

Maar wegrijden heeft alleen een averechts effect bij beestjes met een waas voor de ogen , is mijn mening Lachen .

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:20

Nee hoor, uberstreichen is zeker niet bedoel om een harde ruk te kunnen geven Lachen Met gevoel naar voren en ook met gevoel weer terug. Je paard kan er overigens in het begin wel heel pissig van worden omdat er niks meer is om vast te pakken.

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 21:51

Naaah , gaat niet werken dan

Het beestje IS immers al losgelaten van voren omdat hij normaal zo gereden wordt , en dan al op stem- en zithulpen terugkomt.

Als het diertje echt het gas erop wil zetten dan is de enige remedie een goede rem voor het te laat is. Dat is mijn mening , en de hare ook.

Loslaten = vrijheid geven , en die misbruiken ze dus echt meteen op dat moment

Wellicht een prima methode , maar geen oplossing voor deze kwestie is mijn mening Lachen .

Hier moet gewoon een DIRECTE hulp komen , en geen omgekeerde psychologie zeg maar.

Direct simpel en effectief afremmen , dat is DE oplossing.

Dan blijft het onder controle en hoef je verder geen trucjes of wat dan ook te doen. Het is het hem nu dat het direct corrigeren niet altijd meer gaat , en dan heeft het dier zich al te sterk gemaakt en is het begonnen.

Kan er direct effectief gecorrigeerd worden dan loopt het helemaal niet uit de hand , weet ik uit ervaring met die van mij.

Als ze onrustig is blijft die losse teugel , pas als het dier echt boven het tempo wil gaan krijgt 'ie een correctie. Het is dus niet zo dat ze nu de hele tijd spanning erop heeft , het dier is alle vrijheid gewend qua druk.

Nouja , voorlopig moet die 1reinstop het worden ,
als ze dat nu eens vol overgave gaat proberen is alles wellicht weer prima Lachen .

Bedankt !

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:50

Het paardje zal op het bewuste moment onder alle hulpen uit proberen te komen. In ieder geval als het paard dramt, been erbij. En als ze dan nog eens doorzet, dan op 1 teugel stoppen, direct heup omzetten totdat ze weer ontspant en bestraffend "nee" zeggen. Hier heel consequent in handelen. Dus iedere keer als ze iets fouts doet, al is het maar de aandacht af laten leiden en ergens anders mee bezig zijn dan met jou, heup omzetten totdat ze ontspant en vervolgens weer verder gan waar je gebleven was.