trailerprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Larissa1981

Berichten: 46
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: hoofddorp

trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 19:43

hoi hoi iedereen!!

Ik ga maar eens een probleem in de groep gooien en ik hoop dat iemand mij een oplossing kan bieden, want ik zit met mijn handen in het haar......
Ik rij al een paar jaar western met mijn paardje, gaat op zich heel erg goed, maar sinds een paar jaar is mijn paard als de dood voor de trailer. Ze loopt er wel in..... maar zodra ze er in staat, begint ze te hangen en laat zich zelfs vallen.
Heb al geprobeerd gewoon met haar te trainen, door haar in de trailer te zetten en wat lekkers te geven en dan weer uitladen, maar dat heeft totaal geen zin, ze heeft geen oog voor al dat lekkers, maar krijgt gewoon pure angst.......... Heeft iemand nog goeie tips voor mij? Want zou echt zo graag weer wedstrijden willen rijden......

Groetjes Larissa

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:37

Het in de trailer zetten in stapjes. Dus eerst b.v. 1 been op de klep. Voelt hij zich zo rustig en ontspannen. Dan de andere been er bij. Zo steeds een stapje verder. Op het moment dat hij zich niet gemakkelijk meer voelt. Laat je hem daar staan. En beloon je hem.
De volgende dag doe je dit weer zo. Wil niet te snel, laat hem alles zelf onderzoeken en verwerken. Hij moet zelf door krijgen dat het niet eng is. En dat doe je niet door een paard te dwingen.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:54

Josien, zit iets in, kan werken.
Andere mogelijkheid: koop een vrachtwagen. Wel eerst uitproberen of dat zin heeft natuurlijk! Ik ken wel paarden die als de dood zijn voor trailers en zonder blikken of blozen een vrachtwagen inlopen en ook niet moeilijk doen tijdens de reis.
Maarre, eerst en vooral: waarom is ze bang? Het weten van de oorzaak is al de helft van de oplossing.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:08

Simpel tipje maar misschien werkt het: deurtje open aan de voorkant en een poosje alleen maar laten staan en voeren. Telkens verder uitbouwen en zorgen dat ie de ruimte heeft. Meeste paarden die zo raar doen als wat jij beschrijft zijn claustrofobisch aangelegd. Als de deur aan de voorkant openblijft hebben ze minder het idee dat ze opgesloten zitten.

Larissa1981

Berichten: 46
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 23:26

hoi hoi,

alvast bedankt voor de tips, tip 1 heb ik al geprobeerd, werkte helaas niet...... Vrachtwagens kom ik niet zo makkelijk aan helaas..... ken niemand die er 1 heeft om dat te proberen.
Deurtje open aan de voorkant, ook geprobeerd, maar werkte ook niet.

Ik heb echt geen idee waar de angst vandaan komt, ik heb haar nu bijna 7 jr en de eerste 3 jr deed ze totaal niet moeilijk over de trailer..... daarna begon van de 1 op de andere dag de ellende. Denk dat er een keer iets gebeurd is toen ze met een ander paard in de trailer stond, dat die haar heeft lopen pesten en dat ze daarom nu bang is..... Er is verder nooit iets raars gebeurd tijdens het vervoeren... blijft toch giswerk Verward

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:48

Ik heb het probleem ook gehad met mijn paard. Wij hadden een twee-paards trailer, waar ze ook altijd alleen in stond, nooit een probleem geweest eigenlijk. Tot ze op een gegeven moment, van de een op andere dag, in paniek raakte als we de linker bocht ingingen. Van alles geprobeerd, niks lukte. Op een gegeven moment de tip gekregen om een 1 1/2 paards trailer te proberen, omdat ze daar meer omstap ruimte in heeft. Trailer geleend van m'n nicht en paard met pijn en moeite en veel geduld erin gekregen( door alle stres durfde ze de trailer niet meer in) en wij rijden. Nou eerst wat gerommel, tot ze doorhad dat ze meer ruimte had en toen was het over. Nu hoor je alleen nog als we de linker bocht ingaan dat ze een stap om zet en voor de rest is ze de rust zelve weer in de trailer.
Het schijnt dus dat een paard er moeite mee kan hebben om hun gewicht te hellen naar de kant van het tussen schot, omdat het lijkt dat ze zich in een "gat" storten als er geen paard naast staat. Als ze in een 2-paards trailer met nog een paard staat, dan is er ook geen probleem.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:54

misschien heb je de mogelijkheid om je trailer in de wei te zetten en daar 2 x daags je wortelen en hooi te voeren.
bij trek gaat ze er echt wel in al duurt het een paard dagen..
natuurlijk moet je weiland niet te lekker zelf zijn.

succes

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:59

Toen wij nog een tweepaardstrailer hadden en het tussenschot erin lieten staan lieten 2 van mijn paarden zich gewoon vallen.Zonder tussenschot bleven ze gewoon staan.Meer dan 1 paard vervoerden we nooit in de tweepaardstrailer.In de 1 1/2 paards hadden we geen last.Ze konden daarin goed hun evenwicht bewaren.De veewagen die we tegenwoordig hebben rennen ze gewoon op en af zonder problemen .

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:23

Inderdaad de beste oplossing is om het paard de ruimte te geven in de trailer. Het paard is gewoon claustrofobisch. Haal het tussenschot er maar uit en laat je paard de hele trailer gebruiken. Je zult geen problemen meer hebben, maar probeer niet om zo twee paarden in de trailer te vervoeren. Dan wordt het toch weer te smal en laat het paard zich gewoon tegen het andere paard aanvallen en dan heb je straks twee paarden met hetzelfde probleem (spreek uit ervaring).

Larissa1981

Berichten: 46
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 00:55

ja maar het tussenschot haal je niet zomaar uit een trailer toch? Heb niet zoveel ervaring met trailers, heb geen eigen trailer en moet hem altijd lenen of huren.
1,5 paards trailer, blijft ze het probleem trouwens houden

Maar ik zal eens gaan proberen Lachen.

Goeie tips zijn nog altijd welkom Lachen.
Maar ben blij dat ik hier mensen tegen kom die hetzelfde hebben meegemaakt en het hebben kunnen overwinnen met hun paarden Lachen.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 01:16

Als het goed is zijn alle trailers zo opgebouwd dat het tussenschot eruit kan. In de nieuwere types zit er geen hele voorstang in maar 2 halve aan elke kant van het schot één. Deze geven dus een probleem om het tussenschot weg te halen. Misschien heeft de verhuurder of uitlener een hele voorstang. Die je er dan in kan zetten.

Als je een tweepaardstrailer tot je beschikking hebt om te oefenen haal het tussenschot en de voorstang eruit. Op deze manier kan je paard op een andere manier aan de trailer wennen. Gaat dit goed plaats de voorstang er weer in en oefen verder. Voor de rest zou ik dit paard alleen in een 2 paardstrailer vervoeren zonder het tussenschot. Geef met de touwen of kettingen wel genoeg ruimte dat ze zelf kunnen bepalen waar ze willen staan of rechts, of links of zoals meestal in het midden. Hoe raar het ook klinkt deze paarden zoeken nooit een zijkant op om te steunen.