2 jaar wao geen ontslag wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

2 jaar wao geen ontslag wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 14:36

Mijn man zit al 2 jaar in de WAO, maar hij heeft van zijn baas nog steeds geen ontslag gekregen.
Dit hadden ze vorig jaar al kunnen aanvragen.

Nu zei de meneer van de wao verzekering (die betalen dit aan mijn man)dat wij geen slapende honden wakker moesten maken.
En dat wij daar eerst goed over moesten nadenken voordat we de baas gingen vragen waar het ontslag formulier blijft.

Hij wilde niet meer kwijt wat ik ook wel begrijp aangezien hij dan zijn bedrijf tegen werkt.

Nu is onze vraag, wat bedoelt hij waarom geen slapende honden wakker maken?

Heeft dit iets te maken met geld dat hij event. nog zou kunnen vragen i.v.m. onvrijwillig ontslag? Of heeft het met iets anders te maken?

Wie kan ons helpen met een antwoord?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:42

ik weet er niet heel veel van, maar als je man nu in de wao zit en netjes optijd zn geld krijgt, zou ik het mooi zo laten!

geloof ook niet dat je zo heel veel geld kan vragen bij onvrijwillig ontslag?

maar ja het precieze weet ik er ook niet van!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 14:46

Het geld komt inderdaad keurig binnen maar wij hebben een verzekering afgesloten die uitbetaald op het moment dat er een percentage wao is (zit hij 2% onder) of bij ontslag. Aangezien er geen ontslag is kan die verzekering niet uitbetalen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:52

dan zou ik het bedrijf om uitleg vragen

je man heeft onvrijwillig zn ontslag gekregen en is toen in de wao terecht gekomen?

wel raar idd dat ze hem eerst ontslaan, en daarna het niet verder afhandelen door een ontslagformulier op te sturen!

maar als jullie verzerkering daardoor niet uit kan betalen zou ik r wel degelijk achteraan gaan!

jullie betalen een verzekeringspremie, en die verzekering sluit je niet voor niets af, dus als er dan een situatie is waarin je geld zou krijgen van die verzekering, zou ik er dus achteraan gaan om dus dat geld te kunnen krijgen!

bedrijf bellen/brief sturen en om uitleg vragen

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:22

Zolang je nog geen ontslag heb gekregen krijg je nog 100% salaris. Als je wel ontslag krijgt ga je naar 70% van je laatst verdiende loon. Dat zou dus 30% salaris betekenen

Ik geloof dat het zo werkte. (correct me if I'm wrong Verward )

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 16:53

Sorry ik was waarschijnlijk wat onduidelijk.
Mijn man is deels in de wao terecht gekomen.

Nu is het wachten op de ontslagbrief zodat wij de verzekering kunnen laten ingaan. Het verbaast mij juist dat wij geen slapende honden wakker mochten maken, dat er geen ontslag was aangevraagd.

Vandaar dat ik hoop dat iemand hier of uit ervaring of vanuit het werk weet waarom dit is.

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:01

Robyn schreef:
Zolang je nog geen ontslag heb gekregen krijg je nog 100% salaris. Als je wel ontslag krijgt ga je naar 70% van je laatst verdiende loon. Dat zou dus 30% salaris betekenen

Ik geloof dat het zo werkte. (correct me if I'm wrong Verward )


Volgens mij is het ook hierom. Zolang je nog in dienst bent, krijg je je volledige loon betaald. In de WAO wordt er maar 70% betaald van dat deel van je salaris dat je in de WAO zit.

Hoe dan ook, denk ik dat je in veel gevallen beter af bent als je nog een werkgever hebt. Anders moet je het bij het GAK ofzo even navragen.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 00:51

Bedankt voor het meedenken.

Mijn man zakt naar die 70% in januari en wordt nog 5 jaar door de verzekeraar betaald voordat het gak het gaat overnemen. Dus dit is niet de reden dat wij geen slapende honden wakker moesten maken.

Heeft iemand nog een ander idee waarom we de honden moeten laten slapen?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 09:48

Het gaat iig niet om het salaris.
Onze medewerkers ga na 1 jaar ziekte in de WAO. Ze krijgen van GAk 70% uitgekeerd. De werkgever is niet verplicht om dat aan te vullen tot 100%.
Per 1 januari 2004 is er een nieuwe wet van kracht die de werkgevers verplicht 2 jaar salaris door te betalen bij ziekte. Na die 2 jaar heb je pas recht op een utkering.

Waarom GAK aangeeft dat jullie geen slapende honden moeten wakker maken is het feit dat de werkgever blijft opdraaien voor de kosten. De WAO premies worden dan door de werkgever betaald.
Tevens blijf je indienst bij een werkgever. De werkgever is verplicht moeite te doen tot reintegratie, in of buiten het bedrijf. Evt kosten kunnen worden verhaald op de werkgever.

Daarbij houdt je ook de ´leuke´ extraatjes als kerstpakketten en evt eindejaarsuitkering.

Ik weet niet of dit ook allemaal van toepassing is op jouw man, maar ik zou me er zeker in verdiepen. Als werkgever blijf je verantwoordelijk voor je personeel!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 15:08

bedankt Dimple
Het geval is dat niet het gak ons heeft geadviseerd maar Centraal b... deze betalen de wao uit.
Mijn man krijgt vanaf het begin geen sinterklaas geld of een kerstpakket. Nee weg is weg.

Dus blijft het voor ons raar dat wij geen slapende honden wakker moetsten maken. Heb je misschien nog een ander idee? Als je meer informatie wil weten stuur ik dit wel via pb.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:40

ehm.... je man zit in de WAO, hij is dus ziek, als het al twee jaar duurt is de kans op volledig herstel misschien niet zo groot.
Wat wil je man, bij deze baas in dienst blijven? of wil hij liever de WW in of een andere baan gaan zoeken. (of kan dat niet door zijn ziekte)
Wat betreft die slapende honden wakker maken denk ik dat ze doelen op de rechten op evt. WW. Als je man vrijwillig ontslag neemt verspeelt hij misschien die rechten.
Is je man aangesloten bij een Vakbond, dan kan je daar eens juridisch advies inwinnen, of via een buro voor rechtshulp oid. Je zou anders toch eens bij het UWV kunnen informeren wat er in jullie situatie het beste is.
succes ermee.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:19

Ik zit nu zelf 4 jaar in de wao, en heb hier pas officieel 3,5 jaar geleden bericht van gehad. Mijn salaris is daarna nog 2 jaar aangevuld door het bedrijf, ook hiervan heb ik pas later bericht van gehad wegens achterstand in administratie. ik heb toen ruim 3 maanden langer doorbetaald gekregen en dit niet terug hoeven betalen.

ALs Centraal B zegt geen slapende honden wakker maken en zijn zijn verantwoordelijk voor het aanvullend uitbetalen, kan het ook gunstig voor hun uitpakken, dan hoeft CB zelf minderlang uit te betalen.

Houdt zowiezo goed in e gaten dat ze ook echt 5 jaar betaald ingaanden vanaf het moment dat ze gaan betalen en niet vanaf het moment dat ze zouden moeten betalen, hier zijn ze vaak heel goed in, scheelt ze misschien weer een paar maanden geld.

Je man is gedeeltelijk afgekeurd, werkt hij dan nog wel iets of helemaal niet meer. Mocht hij nog gedeeltelijk kunnen werken bij het bedrijf moeten zij in ieder geval toestemming vragen voor volledig ontslag. Dan moeten ze met een heel goede reden komen om hem volledig te mogen ontslaan.

Informeer anders eens vrijblijvend bij het arbeidsburo, zij kunen hier goed advies over geven, dan maak je geen slapende honden wakker en weet je wel meer waar jullie aan toe zijn.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 16:27

Bedankt we gaan naar het cwi om te kijken hoe en wat.
Mijn man heeft versleten knieën en wilde graag aangepast blijven werken (offzetdrukkerij) maar ze hebben geen aangepaste baan. Dus nu deels ww en wao.

Heb ik het nu goed begrepen dat hij geen 30% mag zakken in wao omdat hij nog geen ontslag heeft?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:55

Dat hangt van het bedrijf af, bij het ene bedrijf krijg je zowiezo maar 70 % van je loon ook al ben je gewoon ziek het andere betaald heel lnag tot 100 % bij.

Als het goed is is dit in een CAO vastgelegd. Bij mijn bedrijf betaalde ze 2 jaar lang tot 100 % en na ontslag ben ik terug gegaan naar 70 %, maar dat ontslag kwam pas na bijna 2,5 jaar ipv 2 jaar.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:17

BlueStar schreef:
Mijn man krijgt vanaf het begin geen sinterklaas geld of een kerstpakket. Nee weg is weg.
.


Jammer dat je Wet Verbetering Poortwachter nog niet van kracht was in de periode dat je man ziek was. Dan had dat bedrijf het heel wat moeilijker gehad zal ik je zeggen.

Uit je verhaal krijg ik het idee dat ze niet echt erg hun best hebben gedaan om je man te helpen of te ondersteunen.
Triest hoor! Zo ga je gewoon niet met medewerkers om.

Is het een groot bedrijf waar je man werkzaam was?

Laat je idd goed voorlichten door CWI. En ik denk idd dat CB jullie adviezen zal geven waar ze zelf alleen maar beter van worden! Raar, maar waar!

Succes

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:00

Let wel op, wie weet als hij nog geen ontslag heeft gehad en je geen slapende honden moet wakker maken dat ze straks niet komen om over het vorengaande tijdvlak een terugbelating van 30% verwachtten....

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:01

Let wel op, wie weet als hij nog geen ontslag heeft gehad en je geen slapende honden moet wakker maken dat ze straks in maart ofzo niet komen om over het vorengaande tijdvlak een terugbetaling van 30% verwachtten....

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 21:45

Dimple schreef:
Is het een groot bedrijf waar je man werkzaam was?


Het is niet echt een groot bedrijf maar hij werkte er wel 23 jaar.
Ach ze wilde niet echt hun best doen voor ander werk hoewel er genoeg dingen waren die hij nog wel had kunnen doen of voor had kunnen bijleren. Ze hoefde niet echt werk te creëren zelf had hij al een aantal opties genoemd maar helaas dit was nog niet nodig.

Nu zal hij daar niet meer willen werken, een andere baan is moeilijk reintergratie kan ook weinig doen. De vooropleiding is te laag (lts)dus leren te duur. Dus moeten wij maar iets zoeken binnen de normen die de wao heeft gegeven. Sorry maar mijn man is offzetdrukker geweest en achter een industriemachine te gaan zitten naaien is nou niet echt uitnodigend. Natuurlijk ik is het werk maar met beide voeten de pendaal bedienen met 2 versleten knieën is niet echt bevordelijk.

Hij zal toch zijn tijd moeten uitzitten (nu nog 13 jaar) voordat hij nieuwe knieën kan krijgen (hij is nu te jong) Of in de tussentijd moet zijn knie op slot staan en niet meer los willen.

Nee we verzinnen wel iets desnoods gaan we met een vrachtauto manege´s en (pension)stallingen langs om paardenspullen (geen zadels)te verkopen. mmm zou hier belangstelling voor zijn?

Ik dank iedereen voor de reacties en meedenken, toch geeft dit tijdens alles een goed gevoel.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:08

In een offsetdrukerij hebben z toch ook mensen achter een p.c zitten om de dingen te bewerken (kan even niet op de naam komen)
Een vriend van mij is zelf offsetdrukker en vandaar dat ik dat wel weet.

Het bedrijf had een opleiding kunnen voorstellen bij jouw man. GAK betaald (een gedeelte van) op de opleiding omdat dat bij het reintegratieplan hoort!
Ze komen er op deze manier makkelijk vanaf.
En dat het opleidingsniveau laag is, vind ik onzin. Wedden dat jouw man wel leert om met een p.c om te gaan!!

En dat na 23 jaar! Ik zit behoorlijk pist zijn!

Zo, dat moest ik even kwijt Haha!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 13:54

Dimple ja wij waren ook behoorlijk over de w.c. rand.
Ze wilde echt niets doen, nu is het probleem dus wat nu?
We schrijven toch maar een brief naar onze juridische bijstandshulp en gaan niet naar de cwi. Ook hun hebben volgens ons een grote fout gemaakt. Hoe kan je nu ww krijgen en nog geen ontslag hebben? Ok even om te overbruggen snap ik maar al bijna 2 jaar?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:35

Good for you!! Moet je idd doen!

Deze mensen moeten je kunnen helpen. Ik vind het een raar verhaal. Het hangt van losse eindjes aan elkaar. En dan natuurlijk ligt de fout bij de werkgever, niet bij jullie!

Ben benieuwd hoe het afloopt!! Sterkte!!! OK dan!