Zwanger en studeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Pebbles
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 13:21

Wat vinden jullie daarvan? Ik ben 19 jaar, studeer en zit in het 2e jaar van een HBO studie. Ik denk er serieus over na om een kindje te nemen. Ik heb een vriend, maar die woont niet bij mij en verder heb ik een ruim voldoende groot huis. Wat is jullie mening hierover?


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 13:22

Ik iig wachten tot na je studie....
en of dan je vriend en jij nog bij elkaar zijn.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 13:35

tja kun je het aan denk je??? wat voor studie doe je? hoelang heb je met je vriend? heb je een eigen paard? heb je genoeg geld?

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 13:45

uhh, een kind neem je niet zomaar! Het kost echt veel geld, en nog meer tijd Frusty

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 13:45

Eerst je studie afmaken. Echt, ik denk dat je je er sterk in vergist hoeveel tijd een kindje kost, ook al heb je een moeder die oppast. Het is een hele verantwoordelijkheid. Vraag het maar aan bokkers die ook een kind hebben, die zullen dat vast wel beamen.
Daarbij ben je pas 19, je hebt nog je hele leven voor je. Je hebt nu een vriend waarmee het allemaal heel goed gaat, maar ook dat kan veranderen. Ik zou dus echt wachten tot na je studie, dan heb je wat meer zekerheden, ben je ouder en kun je het kind financieel meer bieden.

Pebbles
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 13:46

Ik doe de studie verloskunde, dus dat zit al goed. Ik heb een vaste vriend, maar dat kan nog veranderen en dat vind ik opzich niet zo erg als ik dan alleenstaand ben en een kind heb. Ik heb inderdaad een paard, maar die is in vol pensioen en wordt af en toe bereden door iemand anders. Naast mijn studie heb ik ook nog een baan, dus geld is het probleem niet.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 13:48

x
Laatst bijgewerkt door janna op 09-04-22 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 13:49

Sorry, maar ik vind het heel achterlijk hoe jij je opstelt, alsof het niets voorstelt Extreme duivel

Pebbles
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 13:53

Ik weet heel goed wat het voorsteld want ik heb me er al helemaal op gestort om het een en ander uit te zoeken. Bovendien doe ik de studie verloskunde en weet ik er gewoon veel over.
Ik ben volwassen en verantwoordelijk genoeg om hier een keuze over te maken, ik vroeg alleen om de mening en ervaringen van anderen in deze situatie. De leeftijd maakt niet zozeer wat uit want de een is volwassener als de ander. Bovendien zie ik mezelf over een aantal jaren nog in hetzelfde huis wonen, en het studeren gaat gewoon door.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 13:56

hmm ik hoorde pas nog dat iemand 700 gulden kwijt was aan alleen luiers. Denk niet dat jij dat kan betalen, als je EN op school zit, EN een paard hebt, EN moet zorgen dat je kind ook opvang krijgt, EN je niet weet hoe het in de toekomst gaa, je hebt absoluut geen vastigheid Boos!

Pebbles
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 13:58

Je weet nooit hoe het in de toekomst gaat. Dat is totaal onvoorspelbaar. Bovendien krijg je behoorlijk wat ondersteuning van de overheid.
Ik zou graag willen weten wie hier ervaring mee heeft?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 13:59

Je wilt dus mening horen.. Ik denk dat je het heel zwaar zult gaan krijgen, met studie en kind/zwanger zijn en een baan.
Je zult je denk ik niet zo goed op je studie kunnen concentreren met een (huilende) baby erbij.

En stel dat je alleenstaande moeder wordt uiteindelijk, bijv. door ruzie met je vriend, dan wil die misschien ook het kind blijven zien... Zou je dat ook goed vinden?
En denk je dat je nu al een kind alles kunt bieden?

En dan heb ik het nog niet eens over geld. Ik las net dat je ook nog een paard hebt. Kinderen kosten veel geld, een paard ook en je studie ook. Wil je dat allemaal van je baan betalen? Moet je wel een erg goede baan hebben denk ik..

Ik denk dat je beter kunt wachten tot je klaar bent met je studie. En eerst een goede/vaste relatie krijgen, waarvan je zeker weet dat jullie ALLEBEI een kind willen.

_________________
<font color="green">Ik kan gedachten lezen!!!</font>
<font color="red">En... je moest je schamen Knipoog</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: assie op 2001-10-21 14:01 ]</font>

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 13:59

je vergeet dat de ondersteunig van de overheid lang niet genoeg is }>

Pebbles
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 14:03

En jij vergeet dat je mij niet kent en niet in mijn portemenee en prive leven kan kijken.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 14:05

normale studenten kunnen amper een paard betalen, laat staan een kind en oppas Schijnheilig

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 14:05

Oke, Pebbles, daar heb je wel gelijk in. Maar ik denk niet dat je hier op bokt iemand zult vinden die daar ervaring mee heeft Verward
Kun je misschien beter op een forum kijken, dat op dat onderwerp gericht is... Of zie ik dit verkeerd Verward

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 15:09

Citaat:
Op 2001-10-21 14:03, schreef Pebbles:
En jij vergeet dat je mij niet kent en niet in mijn portemenee en prive leven kan kijken.


Maar je wil wel meningen van ons horen? Beetje dubbel vind ik dat. Ik denk trouwens ook dat je op Bokt niet de antwoorden zult krijgen waar je op hoopt, wat dat betreft ben ik het met Assie eens.

Oh en trouwens, JIJ wil een kind, maar je hoopt wel op steun van de overheid? Ik denk toch dat zoiets in eerste instantie je eigen verantwoordelijkheid is hoor.
_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden? </FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-21 15:10 ]</font>

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 15:22

Ik heb een vaste vriend, maar dat kan nog veranderen en dat vind ik opzich niet zo erg als ik dan alleenstaand ben en een kind heb



Ik krijg het idee dat je je vriend alleen maar hebt om een kind mee te maken(sorry)Kinderen krijgen/maken doe je toch altijd samen.
Zou je niet eerst een jaar of 2 gaan samen wonen, om te kijken of jullie echt wel voor elkaar bestemd zijn.
Anders is straks het kind er weer de dupe van
En ik hoop niet dat je straks beide 40 uur moet werken en dat je het kind dan maar in de crech stopt. EEn kind heeft gewoon zijn ouders nodig die hem opvoeden en niet de kinderopvang.
_________________
**Voor een dier naar het asiel**

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cowgirl op 2001-10-21 15:25 ]</font>

Lisette21
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 15:22

Hoi Pebbles,
Je vroeg naar mensen die ervaring hadden met jong een kindje krijgen. Ik was 20 toen Bjorn geboren werd. Net als jij woonde ik zelfstandig, wel samen met mijn vriend trouwens. Ik studeerde nog, zat in het derde jaar van mijn opleiding. Ik werkte net zoals zoveel andere studenten partime, mijn vriend zat ook nog op school en werkte daarnaast. Ik dacht dat ik het allemaal wel makkelijk aan zou kunnen, van ons inkomen zouden we het allemaal wel konden redden (we hadden op dat moment echt geen idee wat er allemaal nog bij zou komen kijken) en op school was een creche. Het leek allemaal perfect. Na de geboorte kwam ons leventje weer langzaam op gang, ik moest echter ontzettend wennen aan het verzorgen van het kindje. Ik sliep 's nachts slecht, was overdag vaak zo moe dat het schoolwerk er bij in sloop. Ik moest ondertussen ook nog het huishoudelijke werk doen, natuurlijk hielp mijn vriend ook wel mee maar die had ook zware studie dagen en was 's avonds vaak ook kapot. Waar ik me erg in vergist had waren de financien, luiers waren echt vreselijk duur, er gingen 2 a 3 pakken luiers per week door, later potjes babyvoeding, kleertjes, (Natuurlijk kreeg ik die ook wel van mensen uit mijn omgeving maar dat hield natuurlijk op, hij groeide zo snel dat ik al gauw weer nieuwe luierpakjes moest kopen. De opvang was ook moeilijk te regelen, mijn moeder had haar eigen werk en haar eigen gezin, ze kon niet altijd op Bjorn passen. De wachtlijsten voor een kinderdagverblijf waren ontzettend lang en de prijzen konden we nooit betalen. Ik moest er toen voor kiezen om vaker thuis te blijven, ik was alleen maar bezig met het huishouden en met het verzorgen van Bjorn, het was onmogelijk om dat te combineren met school. Ik had een 40 uur school week in die periode. In het weekend hielden mijn vriend en ik ervan om uit te gaan, dat werd steeds minder, ik kon heel moeilijk een oppas vinden en bleef dus steeds thuis. Mijn sociale contacten werden minder, vriendinnen waren bezig met heel andere zaken dan ik. Die waren niet bezig met dingen als het consulatiebureau en inentingsprikjes waar een kind zo ziek van kon worden. Ik ben nu tijdelijk gestopt met mijn studie totdat Bjorn oud genoeg is om naar school te gaan. Ik ben meer gaan werken om de extra kosten op te vangen. Tussen mijn vriend en mij gaat het nu ook wat beter, er zijn niet zo veel spanningen meer. Als ik je een raad mag geven, wacht tot na je studie, dat is nog 2 jaar ofzo, dan weet je zeker dat je een goede baan kan vinden en dat je het financieel allemaal aankan. Het zou ook zonde zijn als je je studie af moet breken omdat je de combinatie niet aankan, en geloof me het is zwaar. Als je nog vragen hebt............ Groetjes Lisette

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 16:18

je moet geen overhaaste beslissingen nemen!
een kind nemen is een hele verantwoordelijkheid!
je moet het aankunnen!
en ik zou als ik jou was eerst nog wat jaartjes wachten!
iig tot je je studie hebt afgerond!
anders pas je eerst op aan andere baby om te kijken of je het zelf aan kunt!
en een kind is niet niks!
en wat assie zei daar ben ik het ook helemaal mee eens!
DENK NA VOOR JE EEN KIND NEEMT,HET IS EEN KIND EN GEEN HOND VAN EEN KIND HEB JE VEEL MEER ZORGEN!

Pebbles
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 18:23

Ik weet wel wat er bij komt kijken omdat ik de opleiding verloskunde doe en al bijna een half jaar stage heb gelopen. Mijn vriend is al klaar met zijn school en werk nu full-time maar als de baby er zou zijn, gaat hij minder werken. Ik maak heus wel goede plannen, maar ik wou graag weten of er mensen hier waren die ervaring hiermee hebben.
Maar in iedere geval bedankt voor de reacties, ik heb er toch nog veel nuttige dingen uit kunnen halen.

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 18:40

je vroeg ook meningen en die hebben sommige ook gegeven!en ik ook ze bedoelen het vast niet boos of zo en ik ook niet! maar we willen alleen maar zeggen dat er heel wat bij kijken komt!

Lisette21
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 18:40

Hoi,

Daar ben ik nog heel even. Ik heb in het kader van mijn studie ook stage gelopen in de kinderzorg. ( baby/kinder dagverblijf) Je nam in wezen de taak van de ouders over. Toch blijft het anders, je moet strax 24 uur per dag, 7 dagen per week de zorg voor je kind op je te nemen, en dat staat niet in verhouding tot 8 uurtjes per dag voor andermans kind zorgen. Ik wil je niet aanvallen, ik dacht precies zoals jij dacht, maar in de "praktijk" is het allemaal erg anders. Wel fijn dat je vriend minder gaat werken, maar dat ga je ook merken aan je financiele kostenplaatje. Hoe oud is je vriend? Als hij ook nog zo jong is dan zal hij overdag ook nog wel met zijn vrienden dingen willen ondernemen, dat wou mijn vriend tenminste wel. Als je nog vragen hebt kun je me altijd een pbtje sturen.
Groeten Lisette

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 18:49

Quote: Ik ben volwassen en verantwoordelijk genoeg om hier een keuze over te maken...


sorry pebbles, dat denk je maar. Hoeveel je ook meegemaakt hebt en hebt gezien, je zal nog zo veel meer gaan ontdekken, en nog veel meer veranderen, dan je jezelf niet meer herkend in toen je 19 was, als je 25 of 28 bent. Bovendien zit je de eerste maanden totaal gebonden aan huis en heb je minimaal 10 rooitjes nodig om te beginnen. Bovendien denk je waarschijnlijk dat een kind zaligmakend is. Dat lijkt maar zo.
Ga eerst bepalen wat je wil en wie je bent met je eigen leven, voordat je een ander leven in de wereld zet. Ik zou het bijzonder egoistisch vinden als je je zelf te kort zou doen op lange termijn, ten opzichte van een kind. Want die kan niet kiezen. Vraag maar eens aan je ouders wat die ervan vinden. Luister daar maar naar, want zij weten het ongetwijfeld beter als jij. (trouwens mij ex heeft een kind en dat valt haar allemaal maar tegen. Geen werk, lekker thuis zitten met een jankertje. En het ergste van allemaal, ze heeft nog NIETS gepresteerd. Da's lekker voor je eigenwaarde) Dus zet je eerst in voor jezelf en niet voor een kind. Nog belangrijker; een duurzame relatie met je vriend.

Als je je eigen geluk op het spel hiervoor durft te zetten op een leeftijd waarop je nog niet eens half hebt ervaren(!) hoe de wereld in elkaar zit, ook al denk je van wel, noem ik bijzonder onverantwoordelijk.

succes met je niet zo'n moeilijke keuze.

gegroet,

Prima

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


Pebbles
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-01 18:58

Natuurlijk zal ik niet zomaar direct nu een kind maken hoor! Ik denk er gewoon hard overna omdat ik toch vind dat de tijd straks gaat dringen.
Mijn vriend is 26 en heeft een vrij goede baan als fyshiotherapeut. Het kan zijn dat ik de praktijk niet goed genoeg onder ogen zie, maar dat zou ik op mijn 25 ste toch ook niet zien? Er verander dan toch niet veel, behalve dan dat ik klaar ben met de studie en aan het werk ben.